Jump to content

Min Bil Tycker Inte Om Gotland


pelle17B

Recommended Posts

Drog på semester till Gotland för lite styvt en vecka sedan. Packade den gamla 9-5an, körde till Nynäs och äntrade färjan. Så långt allt väl.

Efter överfarten protesterade bilen omedelbart genom att direkt på färjan låta lite illa. Något vinande ljud.

Dagen efter vidtog självklart FELSÖKNING. Ljudet lokaliserades till turbon. Dock drog bilen ingen olja och rök inte blått. Nåväl går nog att köra lite med ändå.

Några mil senare tändes Check engine lampan. Ooops. Fortfarande ingen oljerök, men lät illa om turbon.

Nåväl öppnade wastegaten helt så att turbon inte laddade och linkade till närmsta Saab handlare. Felkoden var på regleringen i spjällhuset. Que, men turbon låter illa men enligt Saabs mekaniker så skall det ryka om turbon är kass. Ingen rök- ingen kass turbo!

De hade dessutom fullt på verkstaden så den geniala planen var att skaffa en hyrbil, parkera Saaben i hamnen och vid hemfärden köra ombord den på färjan så att man åtminstone får över den till fastlandet.

Sagt och gjort hyrbil införskaffades. 300 kr per dygn på Mickes biluthyrning. Fria mil! Billigt!

Imponerande måste man säga att en VW Jetta kan gå 37058 mil. Förutom att det blev en liten sjö i baksätet när det regnade och att det luktade ganska kraftigt av bensin i bilen ibland så fungerade den bra. Gick rätt illa på tomgång i början- ända tills jag upptäckte att jag glömt dra ut choken! Var rätt längesedan man körde en bil med manuell choke. Ger ju en hel del respekt när man rullar in på campingen med den asballa bilen!! :thumbsup:

Återstår att köra Saaben till färjan. Har bara rullat ca 300 m med Saaben när den hostar till och plötsligt går rätt illa. Kollar i backspegeln och ser - ja just det INGENTING för all den rök som någon person släppt ut precis bakom min bil. Storleken på rökmolnet hade fått Pompeijis utbrott att likna en liten lägereld. Stannar vid vägkanten och stänger av motorn.

Nåväl NU är nog turbon kass i alla fall till och med enligt Saab. MacGyver hade otvivelaktigt LAGAT turbomn med hjälp av en Armekniv, några kottar och en hink fårspillning, men jag fick turbon utbytt på Autoverkstaden i Visby (där de mycket hjälpsamt jobbade lördag för att få den klar till färjan skulle gå :thumbsup:). Såg det gamla liket till turbo efteråt. Jag svär på att man kunde röra axeln en halv centimeter i huset. Kompressorhjulet hade skrapat i väggarna så det var bara sallad kvar av vingarna. Nåväl bilen lagad. 11000kr fattigare styrs kosan hemåt. Kom flera mil innan check engine lampan tändes igen.

Har kört med skiten lysande från Nynäshamn och hem. I morgon vidtar rengöring av potentiomentrarna i spjällhuset.

Jag skulle nu vilja ha råd inför fortsatta resor.

A) Bör jag undvika att köra till Gotland med bilen, alternativt undvika öar helt? Räknas i så fall kontinenter som öar?

B) Bör jag skrota bilen och köpa en VW Jetta som gått minst 30000 mil?

C) Inget av ovanstående. Montera WV Jetta motor i Saaben och registrera den som Königsegg. Flytta därefter till Gotland och starta biluthyrning.

D) Det är inget fel på din bil. Lampan med den lilla motorn skall lysa så man vet att motorn fungerar.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

inget fel på gotland eller vag produkter... eller så är jag partisk då jag är född och uppväxt på ön och fick min första wolksvagen vid 7 års ålder... och kör en förtäckt wolksvagen (skoda oktavia)

bara kör vidare med din törstiga saaab och ignorera eventuella rökmoln, och kontroll lampor som lyser..

ps önskar att jagoxå var på ön.. båda mina syskon och föräldrarna,och åtminstone en arbetskamrat är där just nu.. jag skruvar gips i mitt badrum...suck :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Har du ett OBD2 instrument kan du läsa ut felkoden själv. Är det spjällhuset som strular så är det bäst att byta det. Hade själv samma bekymmer på min Aero och den enda lösningen var att byta. Provade att rengöra två eller tre gånger och det varade allt från 1 till 6 mån.

Hade firman som bytte turbon nere sumpen och rengjorde? Där brukar bli mer än lite metallbitar från turboraset.

Link to comment
Share on other sites

Vilken skön semester... :( Hoppas det inte smittar, jag åker iväg med min Snaabel om två veckor...

Låter troligt med lambdasensorn, hoppas det går att lösa utan allt för stora utgifter.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen!

Han plockade inte ned tråget och gjorde rent. Jag bad honom kolla att oljeröret och returen inte var igensatta och de var det inte. Man kanske skall ta och byta olja och filter för säkerhets skull.

Jag behöver nog läsa ut felkoderna igen innan jag byter något. Någon i stockholmstrakten som har en OBDII läsare som man kan låna en stund?

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Snabbt sätt att se om det är spjällhuset som bråkar är om spjället följer gaspedalens/wiren rörelse när motorn är avstängd eller den är frikopplad. I normal drift körs spjället med motor och i "limp home" dvs om potentiometrarna visat fel i förhållande till varandra aktiveras en solenoid, som får spjället att bli styrt direkt av gaspedalen/wiren. Om du inte vet hur du ska återställa spjället så hojta till.

Känner en hel del personer som kört turboras utan att lambdan fått stryk, i alla fall på Saabar...

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har inte heller behövt byta löambdasonden efter de turboras som jag reparerat, alla värden har varit bra efter några mils urbränning av oljerester. Limp home solenoiden löser ut direkt om du inte kan nolla felkoden, så ett instrument är nödvändigt att ha till hands. Christer.

Link to comment
Share on other sites

Ja spjället följer gaspedalen. Bilen har också slagit av TCS systemet. Jag tror att servot i spjällhuset behövs för att det systemet skall fungera.

Man lär kunna återställa felkoderna genom att koppla bort batteriet 10 minuter. Någon som vet om det funkar?

Link to comment
Share on other sites

Om du återställer spjället mekaniskt först och sedan eller under tiden har av batteripolen kommer felkoden att raderas (har provat mer än en gång). Det viktiga är att du inte provar att starta utan att ha haft av batteriet eller nollat med hjälpmedel (OBD2 eller Tech2), för om du skulle göra det kommer styrboxen att sätta den i "limp home" direkt.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar att spjället följer gaspedalen som den är nu. Limp home läget är aktiverat.

Är väl därför den stänger av TCS då den inte längre kan styra spjället.

Skall plocka isär och se hur det ser ut.

Link to comment
Share on other sites

Kort beskrivning på hur du återställer spjällhuset:

"Dra den främre fjäderänden framåt samtidigt som det tandade "plasthjulet" trycks bakåt tills ett klick hörs. Om du kan dra i vajern utan att gasspjället rör sig har du lyckats! "

Jag tog av mitt spjällhus första gången för att se hur det var uppbyggt, men det går att återställa på plats.

Stämmer att TCS stängs av när spjället gått i "limp home" av den anledningen som du skriver.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har samma erfarenheter men jag har kommit fram till attdet är färjan som min bil inte tål. Den har åkt färja två gånger och havererat så jag blivit stående ja just det två gånger en gång utanför newcasle och en gång utanför Fredrikshamn :banghead:

Här om den första gången http://www.mwsportbilar.se/resor/resor.html

Tror

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...