Panzer Posted December 19, 2009 Posted December 19, 2009 Hej Pågen! Vad jag förstår så är det en ram från första boken du har. Du kan kanske få ut något av bifogade dokument, har hittat dem på nätet någon gång så de låg i mitt "arkiv". Jag tar absolut inget ansvar för dess riktighet! // JEK RortyDeDionAxleAssembly.pdfRortyLocostIRSAssembly.pdf Quote
Pågen Posted December 19, 2009 Author Posted December 19, 2009 Man tackar! Och jag har inte hittat länken som Cealm frågade efter. Det här forumet måste vara det bästa i världen! Jag har ibland snubblat in på andra forum när det gäller svenssonbilen och vilka stollar det finns... Här däremot finns det kunskap och hjälpsamhet, Tack alla! Quote
Pågen Posted December 31, 2009 Author Posted December 31, 2009 (edited) Då har det äntligen hänt lite i garaget, fick ihop hela framvagnen, uppunktad och klar, alla mått, camber, caster och cambergain, ackerman mm. stämmer också, gjorde även en specialare till styrningen, får se hur den tas emot på SFRO 1... Kapade även bort halva bakramen i väntan på de nya länkarmarna, plötsligt känns inte SFRO 1 så långt bort längre! Om bara engelsmännen kunde skicka delarna så står den på hjul om någon vecka. Passar även på att efterlysa en frän motor om ni känner till någon som ligger och skräpar, zetec, duratec, opel gsi 16V eller något annat kul, jag har ju min gamla volvo B230 som nödlösning men jag har ju ändrat mig förr :icon_oops: Nu skall det skålas!!!!!!! Gott nytt år på er alla! Edited September 11, 2010 by Pågen Quote
Janne L Posted December 31, 2009 Posted December 31, 2009 Gott nytt år på dig! Din besiktingsman kan eventuelt ha synpunkter på kolapsbarheten på dina styrstänger. Jag kan iofs inte bedömma det eftersom det är svårt att se på bilderna, men min besiktningsman tittade extra noga på det. Om du är osäker så kontakta honom i förväg och diskuteras. Lycka till med SFRO1. m :D h Janne Quote
ezroller Posted December 31, 2009 Posted December 31, 2009 Volvo rödblock finns väl inte mycket anledning att byta! Du är ju i volvotrimmarnas förlovade land! :D Potential för 500hk+! :D Quote
Pågen Posted January 1, 2010 Author Posted January 1, 2010 Janne: Jo, jag vet att de kan ha synpunkter på men för att komma vidare löste jag det på ett sätt som jag vet har blivit godkänt tidigare, sedan har jag märkt att det finns lika många lösningar som besiktningsmän och är han inte nöjd så gör jag om. Jag ska följa ditt tips och kontakta honom när det närmar sig besiktningen. Ezroller: Volvo i all ära men det skulle vara kul med något mer ovanligt, men det blir nog en volvo till slut iallafall... Quote
cealm Posted January 1, 2010 Posted January 1, 2010 (edited) Pågen: Volvo rödblock är väl bra motorer. eller kör på eldrift, det är inte helt vanligt på Sevenbilar. Ångdrift är också ovanligt. Jag skulle väl kunna tänka mig en ångdriven Sevenbil. Jag har faktiskt kollat med Transportstyrelsen häromdagen och SFRO någon vecka innan det vilka regler som gäller. Det var som jag trodde inget speciellt annat än ångdriften river med tryckkärlsförordningen eller i alla fall är det risk för det. Min kontakt på Transportstyrelsen gick iväg och kollade just detta med sina kollegor som skrev och adminstrerade just VVFS 2003:22. Kan väl nämna att de frågor jag hade till både SFRO och Transportstyrelsen hade de inte fått vid något tidigare tillfälle. Jag fick bra och korrekt respons på frågorna. Jag hittade en liten speciell infallsvinkling mot VVFS 2003:22 förordningen och det var det som jag testade på både SFRO och Transportstyrelsen och invinklingen höll. Edited January 1, 2010 by cealm Quote
Pågen Posted January 11, 2010 Author Posted January 11, 2010 (edited) I brist på de beställda delarna släpade jag in donatorn i garaget för att ha något att göra, R1 motor och alla andra stolleryck fick ge vika för sunt förnuft. Får se när jag plockar ur motor och låda, ska väl ta batteri och huvudbromscylinder också, något annat som kan vara bra att ha innan returbilens gossar kommer och hämtar den? Bälten? Kardan har jag redan en som är klar till projektet men man kan ju ha en i reserv. Bränslepumpen kom jag på också! Såg även att bilderna var kassa, får fixa bättre när obduktionen är i gång;-) Nu är det 8-9 timmar kvar innan första arbetsdagen sedan den 18/12 2009, ångesten börjar komma... Fick förresten en avi från England idag, hjulade till posten bara för att få en kameraväska som jag köpt på Ebay för en månad sedan och glömt bort, besvikelsen var total... Edited January 11, 2010 by Pågen Quote
Kilkenny Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Riva isär e skitkul, det går fort och man kan nästan inte göra fel, synd att du ska börja jobba bara... Sån där hade jag som förstabil förresten, stackarn :D LH jetronic 2.4? Quote
ezroller Posted January 12, 2010 Posted January 12, 2010 Det där ser ut som en LH 2.2.. ingn kabel för vevaxelgivaren synlig samtidigt som jag tycker mig se något indikerar hall-givare... Quote
Pågen Posted January 21, 2010 Author Posted January 21, 2010 Efter en månad av väntan fick jag idag ett livstecken från engelsmännen, de har gjort klart mina delar och ska bara peta på lite färg, förhoppningsvis skickas de (delarna alltså...) nästa vecka. Då blir det nog en formell tillställning i garaget med en nystart för projektet, skulle vara kul att få hjulupphängningarna klara någongång. Quote
Pågen Posted January 23, 2010 Author Posted January 23, 2010 (edited) Då var motorn urplockad, tänkte rulla ut den på gatan och ge den en omgång med avfettning och högtryck, men då blev det svinakallt igen så det får vänta någon dag. Många sladdar var det och jag behövde inte klippa av en enda :D/> Blir nog tufft att skohorna ner den i projektet, var större än jag trodde när den hamnade på golvet, men det finns väl de som lyckats tidigare? Ska plocka av lite mer på bilen innan den blir hämtad, sedan blir det att leta ny andrabil och där finns det idéer må ni tro! Allt från 63 Impala via Volvo 142-72 vidare till Trans Am -97 med avslut på en Polo -04, har även hittat en Fiesta -08 för en bra peng... Hjärtat säger V8 men hjärnan säger Clio, Corsa, Polo mm. Sambon säger "köp vad du vill", henne byter jag aldrig bort! Tack även till Cealm som hade bakjour under ingreppet! Edited August 8, 2013 by Pågen Quote
Michael Th Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 hejsan .. vad är det för fabrikat på motorlyften?? min fru köpte Biltemas motorlyft då jag var kass i ryggen tyvärr är den för hög i stödbenen..eller vad man nu kan kalla dom framsträckta stöden.. så min tanke är en mod. dvs sänka stödhjulen.. har du några fler bilder..som inspiration..tack. kanske dummt att bygga om, men jag har ju den och det är bara plåt (typ5mm)som behövs och det har vi mängder av på jobbet :D Quote
Jay-c Posted January 24, 2010 Posted January 24, 2010 följ hjärtat, hjärnan brukar bara strula till saker :P Quote
Pågen Posted January 24, 2010 Author Posted January 24, 2010 Det är en Jula, den finns fortfarande kvar med rabatt, jula 1295 kr! Duger även till att lyfta hela bilen upp och ner från arbetsbänken. Quote
Pågen Posted January 29, 2010 Author Posted January 29, 2010 Behöver hjälp, skall inhandla ett pedalställ och har hittat detta http://compbrake.co.uk/shop/product_info.php?products_id=406 Frågan är vilken typ av cylindrar man skall ha (0.625, 0.7, 0.75) och om jag skall satsa på hydraulisk koppling? Det är sierra 240 mm skivor fram och sierra trumbromsar bak, till kopplingen blir det väl att planka av någon på forumet, saab slavcylinder?, alternativt köra med vire, vet inte om det får plats, det ser trångt ut. Eller har någon ett bättre alternativ? Quote
ezroller Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 har du ford-motor och typ9 låda finns det väl färdiga kit för att konvertera till hydraulisk koppling... på slavsidan åtminstone. Andra som har motsvarande bromsar bord kunna ge en fingervisning om vad du ska ha. DU vill nog ha lite extra bromskraft på bakhjulen då en sjua har högre andel vikt på bakhjulen och dessutom låg tyngdpunkt. Sedan finjusterar man med reduceringsventil eller bromsvåg. Quote
Pågen Posted January 29, 2010 Author Posted January 29, 2010 Får givetvis lägga till att jag har en Volvo B230 med en M47, underlättar nog en del gällande kopplingsfrågan. Angående mer bromskraft, räcker det med att justera fördelningen mellan fram och bak eller skall man satsa på större cylindrar på någon av dem? Quote
ezroller Posted January 29, 2010 Posted January 29, 2010 Haha sorry.. hjärnan har tydligen tagit helg.. Med M47 så kan du använda dig av delar från en 740. Jag tänker sätta biffigare ok bak.. vanliga bakok är förhållandevis för små. Någon på rejsa.nu har gjort ett excel-ark för beräkning av bromskraft har jag för mig. Kolla där... du måste nog ha olika stor a cylindrar; mindre diameter = mer kraft på den kretsen samtidigt som det kräver mer pedalrörelse, Är inte 100% säker på hur man gör själv. De som säljer borde kunna komma med rekommendation. :) Tänker köra skivor mak då jag tror att trummor brinner upp vid lite hårdare körning. Quote
Pågen Posted January 29, 2010 Author Posted January 29, 2010 Det blir till att besöka returbilen när snö töat bort, sökfunktionen är faktiskt användbar, tack ezroller och arrowsmith "nej nej, blanda inte in lådan..... Det är bara kopplingsarmen i sprängkåpan du behöver byta resten är samma. jag bytte arm i min bil med lådan på plats och motorn hängande i motorlyften kvar i motorrummet. Det värsta du kan åka på är att lossa sprängkåpan från lådan (4 bult) och stoppa i en mutter från baksidan i ett sexkantigt hål och skruva tillbaka den igen. (muttern är till armens fästkula) Hämta bara en arm på skroten med tillhörande fästkula från bil med hydraulisk koppling så är du hemma... Wire = lång kopplingsarm upphängd på kula motsatt sida i kåpan. urtrampningslager hängande på "tappar". hyd. = kort arm upphängd på kula mellan växellådsaxeln och slav cyl. "gaffel" till urtrampningslagret. " Quote
Pågen Posted February 10, 2010 Author Posted February 10, 2010 Då var det bara att lägga ner på obestämd tid, DHL har lyckats att skicka mina grejer till Holland och det är inte det enklaste att få tillbaka dem, efter 2 månaders ineffektivitet har jag tröttnat och knuffar in projektet i ett hörn tills lusten kommer tillbaks. Hade jag inte gett mig f*n på att få ihop den skulle den legat på blocket vid det här laget :( Gick och köpte ett nytt projekt istället, back to the roots, en 40 år gammal raggarbil... Nu skiner solen igen :D Quote
ezroller Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 (edited) Inte kan du ge upp sådär lätt! Leta fram någon med med sjua i dina trakter. I Skåne torde det finnas mer is-fri asfalt än här så en provtur borde kunna ändra på saker och ting. Leda till snabb försäljning av raggarbilen och ny lust för sjuan. :D En annan har ju samlat delar i sisådär 5 år och CAD:at i ett år och här finns det lust kvar. Du har ju SFRO1 inom synhåll! Trodde inte det var så klent virke i sörlänningarna. ;) Intet ont om raggarbilar. Men de går ju inte att köra med; drar fasligt med soppa, går bara rakt fram och det är alltid pilsnerstinna pensionärer i baksätet... Edited February 10, 2010 by ezroller Quote
vedde Posted February 10, 2010 Posted February 10, 2010 Hej Pågen Inte kan du ge upp så lätt, Ring och klaga varje dag på DHL, snart blir de så trötta på dig att de tar fram paketet bara för att slippa ditt tjat. Motgångar gör oss starkare, seven bygge är inte en färd på räkmacka. Bit ihop eller bryt ihop! ser hellre det förstnämnda. /Fredrik Quote
Pågen Posted February 16, 2010 Author Posted February 16, 2010 Liket lever, engelsmännen har hittat mitt paket hos holländaren, men idioten har "justerat" vissa delar enligt engelsmännen, jag skall besiktiga grejerna när det kommer så gör de en avräkning/kompletterar upp med delar. DHL har erkänt att de gjort fel och de ringde mig i går morse, jag hann inte svara men ringde upp direkt bara för att skickas runt till 5 handläggare i 25 min utan framgång, sedan la jag på. Idag ringde de från DHL igen och vill hämta holländarens paket på fredag, sedan får jag se om jag får mitt paket någongång. Det är bakre länkarmar, övre och undre, som jag beställt färdiga tillsammans med fäste till klumpen och hubbar. Quote
cealm Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 Bra att du är på G igen med Sjuan. Det är också ok att du har en 40 årig jänkekärra. V8? Hur många kvadratmeter bil är det. Jag hade en 11,5 m2 Cadillac. Tills man ändrade tillåten storlek på friggebod till 15m2 så var det bygglov var jag än parkerade. Jag har inte kvar den kärran längre. Quote
Pågen Posted February 16, 2010 Author Posted February 16, 2010 Jag hade ju tänkt att ha den på hjul med nya (om nu en 33 000 mila spis kan kallas ny...) motorn på plats redan i slutet av december... Sedan skall det röjas och grillar, cyklar, pappersinsamling, gamla kassa motorer, tomburkar och allt annat som inte hör hemma i ett garage skall UT!! Sedan är det en "enkel" sak att fixa bromsrör, pedalställ och lite annat innan den skall in på SFRO 1. Korrosionsprojektet;-) som en medlem här redan döpt nyförvärvet till kommer inte än på ett tag, är det förresten någon här som har känningar inom biltransportbranschen? Quote
cealm Posted February 16, 2010 Posted February 16, 2010 ---din 33 000 mila motor--- Då är ju min B230 nästan ny, bara 30000 mil, knappt inkörd än. När du får turbo-städ-iver-verkställighet var extra snäll mot sprängkåpan ett tag till, har inte fått tag på någon än....... Rostar jänkebilar? Är det en verkligen en jänkebil??? Eller är det bara elakt förtal av någon som så gärna vill ha ett eget grovsmide från Detroit, eller? Quote
Pågen Posted March 3, 2010 Author Posted March 3, 2010 Här händer det inte mycket, DHL har hämtat delarna som var fel men troligen är inte den andra tomten lika pigg på att lämna ifrån sig delarna, jag har skrivit till engelsmännen och begärt nya delar eller pengarna tillbaka, det är inga jättesummor det rör sig om utan mer principen. Tror inte att varken engelsmännen eller holländaren gör sig någon brådska, engelsmännen har ju fått betalt och holländaren fick färdiga delar så de är nog nöjda. :angry: Får väl leta upp nya bakre länkarmar och hubbar någon annanstans och lära sig läxan att inte handla mer av 3GE Components. Tips på annan firma som säljer dessa delar? Skall vara "Gibbs" modellen. Får väl försöka göra dem själv annars, hubbarna verkar det vara lite mer jobb på. Quote
cealm Posted March 3, 2010 Posted March 3, 2010 Jag har köpt 2 x 2 hubbar från Saturn Sportscar med god hjälp av Janne E. De två hubbar jag fått i första omgången är jag nöjd med. Blir nästa hubbomgång lika bra så blir jag nöjd en gång till. Janne E har svart bälte i Saturn Sportscar. Kolla med honom. Quote
Pågen Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 ÄNTLIGEN! Kommer hem och hittar ett brev från DHL, ringer upp och delarna ligger just nu i Limhamn säger de, jag ber dem att inte röra paketet mer och slänger mig i bilen för att hämta det. Killarna i terminalen är trevliga, det är den lilla terminalen och de är betydligt bättre än den stora i hamnen. Tar några bilder på lådan för holländaren hade ju sagt att han hade börja modifiera delarna, öppnar lådan och allt är där utan några modifikationer, var väl en vals han drog i hopp om att få behålla delarna. Delarna är riktigt fina, kan ändå inte rekommendera att handla där då det strulat rejält, inte bara med felskick utan det tog tid innan det gick iväg från första början. Quote
Janne E Posted March 18, 2010 Posted March 18, 2010 Vad skönt att det löste sig, nu är det bara att sätta fart.... Janne Quote
Pågen Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 Vad skall man ha för megabult till nedre fästet, hub-länkarm bak? Känns som om 250 mm M12 skulle sitta fint men när man satsat på högkvalitetsbult i resten av hjulupphängningen känns det lite dumt att köpa en meter gängstång på biltema och kapa och klämma dit... Ska väl kolla i gibbsboken hur de löst det också men det brukar vara värt att kolla här först! Quote
Thomas Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Gängstång är för mjuk om du inte köper i 8,8stål. de flesta är 4,8. men det finns långa bultar. En del framvagnar har långa genom länkarmar som t.ex. Volvos äldre modeller. Amazon.140. mfl. nedre länkarm.Du ska nog ha 8,8 eller 10,9 inte hårdare. Quote
Christer J Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Varför inte en bult M12x250? http://www.swebolt.se/pris/INDUSTRI-SWEBOLT-STOR.pdf Borde finnas hos en välsorterad järnaffär. Quote
Pågen Posted March 20, 2010 Author Posted March 20, 2010 Jag får gå ut och mäta vilken bult jag ska ha, undrar hur andra löst detta, jag kan ju inte vara den första ;) Quote
Thomas Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 bult är bäst då man har en lång sträcka som är slät Quote
Janne E Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 Jag har använt gängstång i 8.8 kvalitet, köper ingen annan kvalitet på gängstång. Quote
Thomas Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 ofta är gängorna några 10n delar mindre i diameter så det kan bli glapp i hylsorna. Quote
ezroller Posted March 20, 2010 Posted March 20, 2010 (edited) Jag hade nog försökt satsa på stång i bra kvalitet som jag skurit egna gängor på. Gängorna ska ju inte ta några egentliga krafter utan bara se till att sakerna sitter på rätt plats. Är stången av bra kvalitet så kommer det hålla bra. Edited March 20, 2010 by ezroller Quote
Pågen Posted March 20, 2010 Author Posted March 20, 2010 Tackar för tipsen, steg 1, jaga bult, M12 x 220, om jag inte hittar några blir det inköp av gängstång från DUAB. Jag fick hjälp med att städa garaget också, 500 kg volvodelar fick ett nytt hem. Tror att de får det bra där ;-) Quote
Pågen Posted June 30, 2010 Author Posted June 30, 2010 PGA platsbrist i garaget fick jag slänga ner motorn i ramen och den fick faktiskt plats! Men det gick åt en hel del svett och även blodvite men nu fick jag en extra kvadratmeter på golvet ;-) Quote
cealm Posted June 30, 2010 Posted June 30, 2010 Annars går det bra att hänga upp ramar / bilar som konstverk på väggen. Jag vet..... Quote
Pågen Posted September 5, 2011 Author Posted September 5, 2011 Hej alla, jag sålde mitt projekt i går, detta pga mitt intresse för gamla raggarbilar tog över och jag kände att inte har tid eller kontakter för att slutföra locosten som jag skulle vilja ha den. All tid sista året har gått till Dodgen som blir klar till sommmaren. Jag tackar för det stöd jag fått i projektet och kommer fortsätta att hänga här och vem vet, jag har sneglat lite på en Tr1ke efter tips från en göteborgare och det verka mer vara en bulta ihop lösning till skillnad mot mitt svetsa, svarva och fräsa projekt. Men först ska Coroneten bli klar. Bifogar bilder på motorum samt projektet leveransklart, den ser mer komplett ut när man hänger på lite plåt! Quote
Pågen Posted August 6, 2013 Author Posted August 6, 2013 När jag ändå var inne och skrev på forumet kan jag lägga ut några bilder på Dodgen, har någon något emot det får ni väl ta bort dem... Bild ett är bilen nästan klar och bild 2 och 3 visar bilen i princip klar, får se vad det blir för projekt härnäst. Och härmed är min byggtråd avslutad och trots att projektet bytte skepnad blev det faktiskt en färdig bil till slut. Tack för den här gången! Quote
AndersK Posted August 6, 2013 Posted August 6, 2013 Helt rätt projekt att lägga tid på Undrar bara varför du tog av dig barfota när du fotade första bilden Quote
Pågen Posted August 6, 2013 Author Posted August 6, 2013 Neeej, jag är avslöjad!!! Trodde inte att de skulle synas... Helt rätt projekt att lägga tid på Undrar bara varför du tog av dig barfota när du fotade första bilden Quote
cealm Posted August 7, 2013 Posted August 7, 2013 Lycka till med din fina V8a. Vem vet vad framtiden säger, du kommer kanske tillbaka med en Seven-byggtråd (med V8 ..donatorbil?) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.