Jump to content

Blinkers Igen (nu Med Bild)


LUPUS

Recommended Posts

Hej,

Döm om min förvåning då jag hämta ett par 9-3ss sido blinkers och montera på scuttlen igår. På glaset står det nämligen

Precis så här OBS allt skall vara centrerat i mitten

SAE E2 01

DOT

01 5

E4

6540

och ja ni har rätt sambon skulle inte ha tagit med sig kameran just ikväll

Så vad tror ni ? 5 är ju sido blinker men är 01 = ok att sätta i fram ?

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Jag är ärligt talat osäker på om "01" = "1" i E-märkningens värld. All logik talar för att det inte är så eftersom jag inte tror att någon tillverkare skulle "dubbelmärka" denna typ av blinkers eftersom den bara monteras på sidan.

Men det kan som sagt räcka för att övertyga en konstapel eller liknande.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag kör vidare på den här tråden.

Jag kollade på orginalblinkers till min hoj, de ligger ju ändå bara på hyllan och ser bättre ut än den andra varianten jag tänkt mig.

På glasen finns 11 & 12 skrivet.

I SFRO-boken läser jag att det ska stå

"1,11 eller

1a för **, 1b för **"

Betyder det att det ska stå just "1,11" eller funkar det med bara "11"?

blinkers.jpg

Link to comment
Share on other sites

11 är MC och det gäller tyvärr inte än. Idag är det 1 som gäller.

Detta är en till följd av att Transportstyrelsen inte beslutat de regler som är beskrivna i boken, som skulle börja gälla i maj 2009...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog inte chansa på sidoblinkersen fram med 5W lampa, den lär inte synas allt för mycket i dagsljus intill strålkastaren eller lite motljus, jämför tex med vissa golfar (IV)? där blinkersen sitter i strålkastaren innanför halvljuset. Har man inte svurit en och annan gång över att de tycks slå på blinkersen precis när de svänger.. Måste finnas någon vettig lösning utan att behöva fula universal, eller "traktormodeller" Kollar alla bilar jag ser efter något originalmonterat som kan användas.

Skulle det förresten vara okej att dela tex en blink/positionsljuslykta för att komma åt enbart blinkersen? De kan ha separat märkning på de olika delarna av glasen, alt märkningen på blinkersdelen. Christer.

Link to comment
Share on other sites

De där blinkersarna sitter som sagt orginal på min hoj, Aprilia Mille och syns riktigt bra så det är inga problem. Jag har ännu mindre blinkers på nu och även de syns.

Att folk blinkar när de svänger eller inte blinkar alls är väl ett allmänt problem och inte just Golf IV? Även om jag kan hålla med om att det inte syns så jättebra på de orginalstrålkastarna där blinkersen sitter i samma glas.

Jag kör nämligen en Golf IV :P men där har jag bytt ut hela strålkastaren som även den har blinkers i samma hus men den syns något bätttre, kanske mest för att det är projektorlampor.

Lite OT blev det men som sagt, blinkers på bilden ovan syns bra.

Eftersom det inte är grönt med 11 & 12 kommer jag använda Roadsters blinkers (bara glas&lampa) och bygga en egen fot/hållare till det. Montera den tillsammans med Huvudstrålkastaren.

Vill inte betala 1000-1200:- för en lösning som bara sitter på under reg.bes.

Link to comment
Share on other sites

Jag menade SAAB lampan i början.

Och att Golf förare blinkar i tid, men att det inte alltid syns förrän de kommer nära. Och "traktorlampor" är inte alltid så fula..Ledsen Cealm. :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...