SteQve Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 Hej! Till bilbygget behöver jag 3p bälten, tänkte ha vanliga rullbälten som sitter normalt i bilarna.. Men vart i hela fridens namn hittar man nya sådana? Quote
cealm Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 SteQve: tex Bildelsspecialisten sid 72 och artno 205515 / 30 / 45. Jag har valt 30 = 30cm bältesfäste. Pris enligt katalog 625 kr Quote
Sören Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 Närmaste bilskrot. Finns fräscha att hitta. Jag plockade bältena från baksätet i min donator. Kör med dem på besiktningen, sedan blir det Sabelt 4-punkt. Quote
SteQve Posted June 19, 2009 Author Posted June 19, 2009 allrajt, hur vet man hur det skall monteras? finns det riktlinjer? jag bygger ingen seven, utan måste själv klura ut optimal placering. Quote
cealm Posted June 19, 2009 Posted June 19, 2009 Föreslår att du läser Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar VVFS 2003:22 30 kap bilbälten sid 173 och framåt Quote
pelle17B Posted June 20, 2009 Posted June 20, 2009 Vill minnas att jag läste något om att nya reglerna skulle kräva nya bälten (dvs inte begagnade) om detta stämmer och man tänker besiktiga efter de träder i kraft (årsskiftet??) så är skroten ett dåligt alternativ. /peter Quote
Jocke4U Posted June 20, 2009 Posted June 20, 2009 Jag håller nog med även om jag inte är påläst tillräckligt. Jag skulle köpa nya bälten....visst kan man spara några hundra på det men det handlar ju om ens egen säkerhet. Sen lite OT så funderar jag på 3-punkt kontra 4-punkt....så kan jag inte riktigt förstå varför man inte kan besiktiga med 4-punkt. 4-punkter bär ju lasten bättre än 3-punkter......eller vad är det för aspekter man bedömmer? Snabbhet att smita från olycksplatsen ? ;) Quote
Thomas Posted June 20, 2009 Posted June 20, 2009 4 punktsbälten har underglidningsrisk och lättare för att orsaka skador på inre organ sägs det i anledningen Quote
Jocke4U Posted June 20, 2009 Posted June 20, 2009 Ok, jag skall inte argumentera men ändå ;) 1) Underglidningsrisk....ja kanske om "spännet" sitter högt så hamnar det högre än ett 3-punkt. Sen kan undra hur "teenies" när dom halvligger i sina 240:s....så att kalla underglidningsrisk så borde dessa blir projektil :D 2) Skador på inre organ...visst, det är ju inte hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet. Mao tolkar jag det att ett 4-punkt hindrar kroppen att fara framåt/bromsas kontra 3-punkt och "stoppet" blir kraftigare... Om man då sätter dessa två tilsammans så känns det ganska motsägelsefullt...eller ;) Quote
pelle17B Posted June 20, 2009 Posted June 20, 2009 Den undre remmen på ett trepunktsbälte dras automatiskt åt då överkroppen kastas framåt vid en olycka därmed mindre risk för underglidning. Fyrpunktsbältet bygger på att man har dragit åt rejält från början annars skadas buken. Fempunkt hålls ned av femte remmen så ingen underglidning, men är man rädd om familjelyckan skall man ha sexpunktsbälte korrekt monterat. /Peter Quote
SteQve Posted June 21, 2009 Author Posted June 21, 2009 på rejsa har det disskuterats många gånger om 3,4 och 6p bälte. Jag har kommit fram till att 3p verkar vara säkrast, eller i alla fall lättast att få till säkert. Och att bilen är minst lika ball med 3punkter som med 6 :-D Dessutom är jag så dålig bilförare att bältet inte lär göra skillnad :-P Quote
cealm Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 SteQve: --- jag bygger ingen seven, utan måste själv klura ut optimal placering. --- Det skulle vara trevligt med en bild eller två på bilen. Quote
SteQve Posted June 21, 2009 Author Posted June 21, 2009 (edited) jag får lägga upp en projekttråd :-) vart skall icke-seven byggare lägga upp sina projekt? EDIT: Jag hade visst en tråd redan: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6530 Skall uppdatera den med lite bilder så snart jag kommer till jobbet. Edited June 21, 2009 by SteQve Quote
SteQve Posted June 21, 2009 Author Posted June 21, 2009 cealm: jag kan inte gå in på den där bilhemsidan, är den månne icke linux-kompatibel? :-) kommer ni andra in på den? Quote
Jonte Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 Jepp jag kommer in på den, fast jag kör Vista förstås Quote
stigge Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 (edited) Jag har fyrpunktare i min bil - den är också reggad med dessa - men ärligt talat är det mest ett helvete förutom vid bankörning. Nog är det smidigt med vanliga trepunkts rullbälten, det vet varenda kotte som använder sin bil relativt mycket. Inte minst om passagerare ingår i varierande längd och diameter. Man kan förstås ha både och. Plus att det är tycke och smak som avgör, inte andra viktigpettrar (som jag till exempel). Edited June 21, 2009 by stigge Quote
cealm Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 (edited) SteQve: Bilhemsidan? Menar du Bildelsspecialisten sid 72 och artno 205515 / 30 / 45.. Ja det var en sån där "jobbig webbkatalog" som skall likna att man bläddar blad för blad. DEt kanske inte Linux gillar. DEt är en tillbehörskedja så den finns lite här och var. För min del köpte jag via CustomBildelar i Örebro. ---- Jag hade visst en tråd redan--- Du hade en byggtråd, den skall läsas. Hade du glömt bort dig själv??? Edited June 21, 2009 by cealm Quote
Jocke4U Posted June 22, 2009 Posted June 22, 2009 cealm: jag kan inte gå in på den där bilhemsidan, är den månne icke linux-kompatibel? :-) kommer ni andra in på den? Funkar fint med Ubuntu Jaunty oxså....Har du installerat senaste Flash (Abobes)? Quote
SteQve Posted June 22, 2009 Author Posted June 22, 2009 Nu kom jag in på jobbet iaf, får kolla flash hemma...är säker på att jag har en halvt fungerande gnash-spelare. På sidan 72 hittade jag bälte B som passade min initiala tanke. Vad jag dock inte förstår är vad "mättfäste" är för mått. Quote
SteQve Posted June 25, 2009 Author Posted June 25, 2009 det blev bälten från roadster. dock är jag lite fundersam kring infästningen... Jag täntke sätta alla delar med M12...vilket jag tyckte är rejält. Men frågan är om det är tillräckligt. Med bältena följde en beskrivning där minsta bulten som står nämnd är 25mm, fast i själv rullen så är det endast ett M12... Jag tänkte även dra bulten rätt genom ett 25x25rör, vilket jag tänkte skulle vara helt i sin ordning. Tittade lite snabbt i nya SFRO boken idag, men det kändes inte riktigt som jag fick kläm på hur bästa montering skall göras. Alla ideer mottages tacksamt :-) Quote
cealm Posted June 25, 2009 Posted June 25, 2009 Mina bälten är efter samråd med therealpinto bultade med M12och nylockmutter. Normalt är det en fingängad "tumskruv" strax under 12mm som medföljer bälte och bälteslås- Quote
SteQve Posted June 27, 2009 Author Posted June 27, 2009 Jag tänkte borra ett 12mm hål i ramen där röda ringen är inritad. På baksidan sätts nylockmutter. På så sätt kan man byta skruv/mutter och demontera bältet. Jag är dock osäker på om det kan anses som stabilt nog att sätta det i röret. Det är 25x25x2 och ett 12mm hål, genomgående med bult borde bli väldans stabilt. Skjuvning uppstår ju dock mellan bult och rör. Räknar man halva arean för bulten mot röret (ena väggen) blir det 2mm x (12mm/2 * pi) = 37mm2 area. Med 210N/mm2 som SS2333 har så blir det endast ca 8kN, men specifikationen verkar kräva 13,5kN. Räknar jag fel? Jag räknar ju visserligen inte på skjuvlasten utan enbart på den last som bulten belastar den ena väggen i röret... Quote
Thomas Posted June 27, 2009 Posted June 27, 2009 borra ett större hål och svetsa i en rörhylsa så har du kvar styrkan Quote
therealpinto Posted June 28, 2009 Posted June 28, 2009 Ska man bulta genom ramrör måste man alltid som Thomas skriver svetsa i en stödhylsa, så man kan dra stumt utan att röret sviktar. Men då brukar det funka bra att fästa bälten så. Men jag rekommenderar standard bältesbult, inte M12 (även om det normalt sett "duger"). /Gustaf Quote
Morty Posted June 28, 2009 Posted June 28, 2009 När du ändå håller på och specialtillverka en hel bil kan du väl ta en bit svetsbar rf stång/axel och gänga upp med "rätt" bältesgänga (7/16 UNF) och fälla in i ramröret. Jag har nog SS2333 stång om det skulle krisa. Quote
Michael Th Posted June 28, 2009 Posted June 28, 2009 kan du inte svetsa fast en platta ,med ett lämpligt hål i Quote
SteQve Posted June 28, 2009 Author Posted June 28, 2009 en hylsa i rostfritt med L=30mm och ca D=18mm med rätt gänga vore ju hur perfekt som helst...problemet är väl att faktiskt få tag i en? Vart skulle jag kunna tänkas vända mig för tillverka en sådan? Quote
Morty Posted June 28, 2009 Posted June 28, 2009 Om du är snäll kan jag fixa sådana en dag i veckan efter jobbet. Jag misstänker att du behöver minst 2st och ska jag ändå städa svarven kan jag lika gärna göra ett par. Quote
Thomas Posted June 28, 2009 Posted June 28, 2009 en hylsa i rostfritt med L=30mm och ca D=18mm med rätt gänga vore ju hur perfekt som helst...problemet är väl att faktiskt få tag i en? Vart skulle jag kunna tänkas vända mig för tillverka en sådan? rostfritt? du ska ha nåt som du enkelt svetsar ihop med de andra ramrören Quote
Arrowsmith Posted June 28, 2009 Posted June 28, 2009 SFRO gillade inte rostfritt sist jag diskuterade det..... Det hjälpte inte med materialintyg heller utan man blev rekomenderad att använda typ 1312 istället som "alla vet vad det är och inga konstigheter föreligger".... Nu var det iofs. ett tag sedan men men.... Quote
Morty Posted June 28, 2009 Posted June 28, 2009 Om man läser i SteQve byggtråd så är allt förklarat med Ok från SFRO o.s.v.. så det behöver vi inte spekulera om i denna tråden. Quote
SteQve Posted June 29, 2009 Author Posted June 29, 2009 precis :) SFRO har gett dispans, jag har ett vackert papper hemma där det står att det är OK för min del. Har även haft besiktning av ram i garaget utan att fått anmärkningar. Har dock lite krav på svetsare osv (jag får inte svetsa något själv), men annars är det lugnt. Quote
Arrowsmith Posted June 29, 2009 Posted June 29, 2009 Kanoners !! :thumbsup: Då lägger vi det ämnet åt sidan och välkommnar det beslutet !! Quote
Morty Posted June 29, 2009 Posted June 29, 2009 Hylsor färdiga för leverans! 18 * 30mm med 7/16-20 UNF i ss2333 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.