Jump to content

3p Bälten...vart Hittar Man Dem?


SteQve

Recommended Posts

Närmaste bilskrot. Finns fräscha att hitta. Jag plockade bältena från baksätet i min donator. Kör med dem på besiktningen, sedan blir det Sabelt 4-punkt.

Link to comment
Share on other sites

Vill minnas att jag läste något om att nya reglerna skulle kräva nya bälten (dvs inte begagnade) om detta stämmer och man tänker besiktiga efter de träder i kraft (årsskiftet??) så är skroten ett dåligt alternativ.

/peter

Link to comment
Share on other sites

Jag håller nog med även om jag inte är påläst tillräckligt.

Jag skulle köpa nya bälten....visst kan man spara några hundra på det men det handlar ju om ens egen säkerhet.

Sen lite OT så funderar jag på 3-punkt kontra 4-punkt....så kan jag inte riktigt förstå varför man inte kan besiktiga med 4-punkt. 4-punkter bär ju lasten bättre än 3-punkter......eller vad är det för aspekter man bedömmer? Snabbhet att smita från olycksplatsen ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag skall inte argumentera men ändå ;)

1) Underglidningsrisk....ja kanske om "spännet" sitter högt så hamnar det högre än ett 3-punkt. Sen kan undra hur "teenies" när dom halvligger i sina 240:s....så att kalla underglidningsrisk så borde dessa blir projektil :D

2) Skador på inre organ...visst, det är ju inte hastigheten som dödar utan det plötsliga stoppet. Mao tolkar jag det att ett 4-punkt hindrar kroppen att fara framåt/bromsas kontra 3-punkt och "stoppet" blir kraftigare...

Om man då sätter dessa två tilsammans så känns det ganska motsägelsefullt...eller ;)

Link to comment
Share on other sites

Den undre remmen på ett trepunktsbälte dras automatiskt åt då överkroppen kastas framåt vid en olycka därmed mindre risk för underglidning. Fyrpunktsbältet bygger på att man har dragit åt rejält från början annars skadas buken.

Fempunkt hålls ned av femte remmen så ingen underglidning, men är man rädd om familjelyckan skall man ha sexpunktsbälte korrekt monterat.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

på rejsa har det disskuterats många gånger om 3,4 och 6p bälte.

Jag har kommit fram till att 3p verkar vara säkrast, eller i alla fall lättast att få till säkert. Och att bilen är minst lika ball med 3punkter som med 6 :-D Dessutom är jag så dålig bilförare att bältet inte lär göra skillnad :-P

Link to comment
Share on other sites

SteQve: --- jag bygger ingen seven, utan måste själv klura ut optimal placering. ---

Det skulle vara trevligt med en bild eller två på bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fyrpunktare i min bil - den är också reggad med dessa - men ärligt talat är det mest ett helvete förutom vid bankörning. Nog är det smidigt med vanliga trepunkts rullbälten, det vet varenda kotte som använder sin bil relativt mycket. Inte minst om passagerare ingår i varierande längd och diameter.

Man kan förstås ha både och. Plus att det är tycke och smak som avgör, inte andra viktigpettrar (som jag till exempel).

Edited by stigge
Link to comment
Share on other sites

SteQve: Bilhemsidan? Menar du Bildelsspecialisten sid 72 och artno 205515 / 30 / 45..

Ja det var en sån där "jobbig webbkatalog" som skall likna att man bläddar blad för blad. DEt kanske inte Linux gillar. DEt är en tillbehörskedja så den finns lite här och var. För min del köpte jag via CustomBildelar i Örebro.

---- Jag hade visst en tråd redan--- Du hade en byggtråd, den skall läsas. Hade du glömt bort dig själv???

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

cealm: jag kan inte gå in på den där bilhemsidan, är den månne icke linux-kompatibel? :-) kommer ni andra in på den?

Funkar fint med Ubuntu Jaunty oxså....Har du installerat senaste Flash (Abobes)?

Link to comment
Share on other sites

Nu kom jag in på jobbet iaf, får kolla flash hemma...är säker på att jag har en halvt fungerande gnash-spelare.

På sidan 72 hittade jag bälte B som passade min initiala tanke. Vad jag dock inte förstår är vad "mättfäste" är för mått.

Link to comment
Share on other sites

det blev bälten från roadster. dock är jag lite fundersam kring infästningen...

Jag täntke sätta alla delar med M12...vilket jag tyckte är rejält. Men frågan är om det är tillräckligt. Med bältena följde en beskrivning där minsta bulten som står nämnd är 25mm, fast i själv rullen så är det endast ett M12...

Jag tänkte även dra bulten rätt genom ett 25x25rör, vilket jag tänkte skulle vara helt i sin ordning. Tittade lite snabbt i nya SFRO boken idag, men det kändes inte riktigt som jag fick kläm på hur bästa montering skall göras.

Alla ideer mottages tacksamt :-)

Link to comment
Share on other sites

Mina bälten är efter samråd med therealpinto bultade med M12och nylockmutter. Normalt är det en fingängad "tumskruv" strax under 12mm som medföljer bälte och bälteslås-

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte borra ett 12mm hål i ramen där röda ringen är inritad. På baksidan sätts nylockmutter. På så sätt kan man byta skruv/mutter och demontera bältet.

Jag är dock osäker på om det kan anses som stabilt nog att sätta det i röret. Det är 25x25x2 och ett 12mm hål, genomgående med bult borde bli väldans stabilt. Skjuvning uppstår ju dock mellan bult och rör.

Räknar man halva arean för bulten mot röret (ena väggen) blir det 2mm x (12mm/2 * pi) = 37mm2 area. Med 210N/mm2 som SS2333 har så blir det endast ca 8kN, men specifikationen verkar kräva 13,5kN.

Räknar jag fel? Jag räknar ju visserligen inte på skjuvlasten utan enbart på den last som bulten belastar den ena väggen i röret...

post-282-1246137281_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ska man bulta genom ramrör måste man alltid som Thomas skriver svetsa i en stödhylsa, så man kan dra stumt utan att röret sviktar. Men då brukar det funka bra att fästa bälten så. Men jag rekommenderar standard bältesbult, inte M12 (även om det normalt sett "duger").

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

När du ändå håller på och specialtillverka en hel bil kan du väl ta en bit svetsbar rf stång/axel och gänga upp med "rätt" bältesgänga (7/16 UNF) och fälla in i ramröret.

Jag har nog SS2333 stång om det skulle krisa.

Link to comment
Share on other sites

en hylsa i rostfritt med L=30mm och ca D=18mm med rätt gänga vore ju hur perfekt som helst...problemet är väl att faktiskt få tag i en? Vart skulle jag kunna tänkas vända mig för tillverka en sådan?

Link to comment
Share on other sites

Om du är snäll kan jag fixa sådana en dag i veckan efter jobbet. Jag misstänker att du behöver minst 2st och ska jag ändå städa svarven kan jag lika gärna göra ett par.

Link to comment
Share on other sites

en hylsa i rostfritt med L=30mm och ca D=18mm med rätt gänga vore ju hur perfekt som helst...problemet är väl att faktiskt få tag i en? Vart skulle jag kunna tänkas vända mig för tillverka en sådan?

rostfritt? du ska ha nåt som du enkelt svetsar ihop med de andra ramrören

Link to comment
Share on other sites

SFRO gillade inte rostfritt sist jag diskuterade det..... Det hjälpte inte med materialintyg heller utan man blev

rekomenderad att använda typ 1312 istället som "alla vet vad det är och inga konstigheter föreligger"....

Nu var det iofs. ett tag sedan men men....

Link to comment
Share on other sites

precis :) SFRO har gett dispans, jag har ett vackert papper hemma där det står att det är OK för min del. Har även haft besiktning av ram i garaget utan att fått anmärkningar. Har dock lite krav på svetsare osv (jag får inte svetsa något själv), men annars är det lugnt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...