vedde Posted April 21, 2009 Posted April 21, 2009 (edited) HejJag har varit dålig på att få ihop något om mitt bygge men det är aldrig försent att börja.Från nu tänkte jag lägga upp denna tråd mid mina erfarenheter so far och framåt.20/4-09 :racesmile:/>4000:- fattigare och lite påpekanden men inget som inte är överkomligt. Gustaf Ridderstolpe genomförde min SFRO 1 och jag var nervös men det släppte snabbt när jag insåg att jag fick massor med hjälp och råd från en kunnig SFRO man.Skall fylla på med info om vägen dit så fort jag hinner./Fredrik Edited February 23, 2016 by vedde Quote
vedde Posted April 22, 2009 Author Posted April 22, 2009 Tackar Trevligt att få ett grattis till SFRO 1 klart i alla fall. Visade sig att det där med styrning och kollapsbarhet fortfarande är en djungel. Jag har 4 leder på min och 20 graders lutning men man uppnår tydligen kollapsbahet vid 3 leder, så det blir till att ta bort en. /Fredrik Quote
blackbirdseven Posted April 22, 2009 Posted April 22, 2009 Grattis till SFRO 1, känns rätt skönt när man kommit dit! :) Quote
Drake Posted April 22, 2009 Posted April 22, 2009 (edited) Grattis! Känns bra va? Edited April 22, 2009 by Drake Quote
vedde Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 Tack för gratulationer, Det känns helt obeskrivligt och som om man har fått riktigt mycket ny glöd och fart på bygget. Det är verkligen en milstolpe att ta sig förbi som inte var så blodig som jag först trott. Nu är det full fart mot målet, att ha en färdig bil innan 2010. /Fredrik Quote
vedde Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 (edited) Som jag sa tidigare skall jag försöka kortfattat och med lite bilder visa vägen till SFRO 1 och sedan fylla på med hur det går framåt. Började som alla andra med drömmen och önskan att skapa något eget, bestämde mig efter jag läst BOKEN att jag skulle bygga helt själv. Jag ville kunna säga till dem som frågade -"nej det är inget kit, jag har byggt den helt från grunden själv!" FÖr mig kändes det viktigt och tidsperspektivet spelade mindre roll, för mig är det resan mer än målet som är lockande. Start: 2006-08-01 dagen efter Det blev en McSorly orginal bok ram då jag inte är varken stor eller lång Men jag ville ju ha IRS bakaxel och det som fanns att tillgå vid denna tidpunkt var Rorty's ritning på bakdelen vilket jag tog fasta på. Efter detta måste ju en donator hittas. /Fredrik Edited Thursday at 02:32 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 (edited) Så det var att leta på Blocket efter en Sierra med skivor bak vilket var lögn att hitta så det blev en vanlig: Strippas så mycket som man kan och allt som behövs(och lite till) För att kunna fästa hubben bak stals det bakre fästet från donatorn Kablar är bra att ha: Motor, Pinto SOHC 2.0i med kat, typ 9 låda beprövat och bra. /Fredrik Edited Thursday at 02:34 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 (edited) Motor renovering tog vid i väntan på att jag skulle få reda på vilket stål som skulle användas för bärarmar(längsta tråden på forumet tror jag) Topp Topp och kolvar Vev och kam Alla lager böts Givetvis gick det inte smärtfritt utan den främre packningen sitter i en alu hållare som gav med sig när den skulle loss, men som tur var hade Fredrik I Trollhättan en till salu, Tack Fredrik. Rengjort och klart för lack, cyllarna honade av motorverkstad. Lite lack skadar inte /Fredrik Edited Thursday at 02:41 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 (edited) Då önskan om skivbromsar blev stark och önskan om LSD ännu starkare inhandlades en Sierra 2.9i 4x4 enbart för bakre drivlina: Kunde inte låta bli att behålla hela drivlinan då man kanske någon gång skulle behöva en typ 9 med fördelningslåda eller en främre diff eller främre uprights med drivaxlar. /Fredrik Edited Thursday at 02:41 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 (edited) Sedan var det dags att se hur det kunde placeras i ramen, jag var skeptisk till vxl spaks förlängare så det blev att flytta hela arrangemanget bakåt mot sittbrunnen för att få spaken rätt, sedan blir väl viktfördelningen lite bättre av att ha motor och vxl låda lite längre bak. Fick kapa lite i botten på ramen som jag glömt att ta ur där kardantunneln mynnar i motorrum vilket gav mig ett par cm till emot bilden. /Fredrik Edited Thursday at 02:45 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 (edited) Dags för fram och bakvagn, införskaffat sömlöst NBK rör enligt konstens alla regler och har hunnit köpa Chris Gibbs bok vilket förändrar en del av mitt bygge men inte så hemskt mycket. Undre spindelleder från Maxi och övre från Transit(Tack Drake). Gummi bussningar från Elastolan i Tierp 2:a sort 1 m 90 shore (hudfärgat) som svarvades med borrmaskin och morakniv till rätt storlek( locost!), vnligt stål rör ytterst och RF inner där bulten löper. Styrväxel från Sierra kortad att passa för 7:an. Styrförlängare från England köpta av Stigge(Tack Stigge) Bakhubb enligt ritning från Chris Gibbs bok men med mycket inpiration från Antas som lade upp en fin bildserie på sina bakre hubbar(Tack Antas) Övre och bakre infästning är en Uniball för att få inställningsmöjligheter, främre och inre är alla polyreutan bussningar som i framvagnen. Mycket bilder blir det men jag vet att alla gärna vill ha bilder för de säger mer än 1000 ord. More to come. /Fredrik Edited Thursday at 02:49 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 (edited) Nästa blev Golv stolar ratt och handbroms. Golvet är plåt och svetsades för att sitta ordentligt. Stolarna är hemmagjutna av Markus från Uppsala och jag kommer att bättra på finish lite och vaddera med liggunderlag. Sen skulle ju motorn in och motor stöd göras: Motorkuddar är Volvo Diesel, hårda som f-n efter rekommendation här på forumet. Hamnar väldigt långt bak, tur att man har små fötter! Kardantunnel: Pedalställ enligt Chris Gibbs hamnade långt bak p g a att jag är endast 174 cm och stolen ville jag ha långt bak. Tryckstång till broms från en Audi 100 hade bra längd att överbrygga avståndet från torpeden. Skall göra extra stöd för koppling upp mot torpeden(SFRO 1 önskemål från Gustaf, ev en liten försänkning i golvet för vänsterfoten så man kan vila hälen i) /Fredrik Edited Thursday at 02:56 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 (edited) Äntligen kunde Vedde 7 stå på egna gummin, men jag saknar fortfarande dämpare på bilderna, träställningen är min provisoriska motorlyft, knakar gött i 2"x4" när jag lyfter motor och vxl låda. Bromsrör och bensinrör dragna, Biltema koppar rör för båda och hemma konade, Gummiklammer från Swedol och en bromsreduceringsventil från eBay $40+ $13 i frakt, Wilwood så klart. Broms slangar från Hydroscand med den fina rabatten, Tack för det. Pump och filter monterade ur vägen för allt rörligt. Var på Elmia och på väg hem var jag förbi Lennart i Hjo och införskaffde ett par fina breeeeda bakskärmar: Det får räcka för idag, måste ta lite nya bilder på dåliga saker som fick påpekanden under SFRO 1 som kanske kan hjälpa andra. Bla mina stötdämpar vinklar som är lite för stora. Får se hur jag gör med bränsletank då jag har minimalt med utrymme bak p g a Rortys design. SUCK! /Fredrik Edited Thursday at 03:01 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
Rikard Larsson Posted April 23, 2009 Posted April 23, 2009 Härlig "uppdatering". Hade du styrarmsförlängarna när du gjorde SFRO1? Min besiktningsman gillade inte förlängare i aluminium (vilket jag utgår från att du har). Quote
vedde Posted April 23, 2009 Author Posted April 23, 2009 Hej Jo de var i svart alu och på plats när jag gjorde den, det var inget han sa något om så jag tänkte aldrig på det. Kanske var det att han hittade så många andra saker att han missade den :o Verkar fortfarande skilja sig från plats till plats var man gör bes. Jag hade för många leder på min styrning t ex. 4 st, enligt min SFRO man uppnådde man kollapsbarhet vid 3 och jag har dessutom 20 graders vinkel vilket gör att den trycker ut hela skiten i sidled före det kommer till ratten. Försöker komma ikapp lite med uppdateringarna, bilder har funnits men jag har inte ids lägga upp dem. /Fredrik Quote
vedde Posted May 27, 2009 Author Posted May 27, 2009 (edited) Dags för lite mer uppdatering och bilder. Fick lite anmärkningar på SFRO 1, flytta ut fjädring fram och bak, ta bort en led i styrning, boxa alla bärarmsinfästningar, montera kardanfångare fram. Jag började med att fixa stötdämparna fram och bak när den fortfarande var monterad. Sedan gick jag vidare med styrningen.(Pluggsvets är tydligen det som gäller) SFRO tyckte att min tanke med bälterna var bra, jag saknar bara mina dubbla RF bågar för den övre fästpunkten. Vilken tjocklek bör man ha på störtbågar? 65x 3 verkar OK? sedan rev jag hela bilen för att kunna svetsa dit alla bitar i boxningen. Givetvis, i min iver, glömde jag att markera var kardanfångaren skulle sitta Men det får gå, jag köpte en liten hobbymaskin på en auktion för 700:-, 😄 (ja det är en vanlig morakniv som står där ingen miniatyr) Alu hade köpts av den lokale skrothandlaren, 15 m x1m x 1mm, Borde funka som kaross. Imorgon bär det av till Jula för blästersand och till Sollentuna för lite färg, det blir Por 15. Hej på er /Fredrik Edited Thursday at 03:10 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
vedde Posted May 28, 2009 Author Posted May 28, 2009 (edited) Hej Jag har även påbörjat en plugg till främre skärmar då jag aldrig gjutit i glasfiber tyckte jag att detta var ett tillräckligt stort projekt att ta på mig, jag blev så inspirerad av Rickard Larssons plastning av kolfiber skärmar. Jag har köpt bakskärmar och är i tagen att köpa en noskon. Det var allt för nu, återkommer efter helgen när jag slipat, blästrat och målat med POR 15. /Fredrik Edited Thursday at 03:11 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
Christer J Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Grattis till SFRO1, men jag blir lite ledsen på det där med 3 el 4 leder på styrstången, jag skulle gärna vilja ha 4 leder på min bil. Först två st för att komma ut i sidled till vänster om motorn, sedan en axel snett ner mot nedre bärarmens bakre fäste till en led, och sedan in lite till styrväxeln och den sista leden, eftersom det troligen inte blir en rak linje därifrån och in till styrväxeln, vilket ger fyra leder. Måste annars tänka om och gå rakt genom ramen på något sätt. Men jag vill inte gärna ändra framdelen på ramen.. Christer J Quote
Janne L Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 (edited) Jag fick inget nedslag på mina fyra leder på min SFRO1? Det som kontrollerades var att det gick jämt att vrida på hjulen genom att hissa upp bilen och vrida på själva hjulen, dvs att inga "hugg" skänndes. m :D h Janne Edited May 28, 2009 by Janne L Quote
cealm Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Visst är det spännande med alla olikheter som dyker upp här och var i bedömningarna trots att allt bygger på exakt samma reglemente. Quote
Christer J Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Jag tittar i SFRO handboken, men det står egentligen inte så mycket om varken vinklar eller antalet leder där, trots att det verkar vara ett mycket stort kapitel i verkligheten.. Likaså ang kollapsbarheten, hur lång kan en axel vara utan att behöva vara kollapsbar tex om jag använder mellanaxeln från en Saab 9000, som i sig är kollapsbar med en led i var ända. Har tänkt använda en sådan uppe vid ratten och en nere vid styrväxeln, och en axel däremellan på sidan om motorn, om allt klaffar. Och jag tänkte även på rören från kylaren till motorn, framförallt laddluftröret, DET kommer att sitta utsatt vid en krock, Har tänkt ha två olika dimensioner som går i varandra, någon som stött på sådana problem? Christer J. Quote
Ploogen Posted May 28, 2009 Posted May 28, 2009 Varför var du tvungen att ändra vinkeln på backre stötdämparna? Jag vill också ha den vinkeln på dämparna. Quote
vedde Posted May 29, 2009 Author Posted May 29, 2009 Hej När det gäller styrleder så är det nog så att det blir olika från bil till bil eftersom man drar styrstången på olika sätt och använder olika delar. Den som jag fick ta bort var den som satt på framsidan av lagret och som egentligen inte fyllde någon funktion förutom att göra styrningen mindre stel. Bra i mitt fall men i annat fall med annan dragning kanske det inte går att komma undan med 3 leder och då går det nog med både 4 och 5 om det är vettigt. När det gäller stötdämparna så var det nog så att de får jobba mer än nödvändigt när man har så stor vinkel som jag hade, mitt problem blev då istället att de blev nästan för långa och jag kunde bara vinkla upp genom att flytta ut fästet ca: 4 cm. Det är nog också induviduellt beroende på hur just din lösnig ser ut. Var och köpte POR 15 igår, får se om jag hinner börja måla i helgen. Ford ringde och hade fått hem min packbox till växellådan som inte var så tät och bra så det blir till att försöka få ur den och i med den nya. Väntar på min gummidamask från Mekonomen. /Fredrik Quote
vedde Posted June 1, 2009 Author Posted June 1, 2009 (edited) Fick mina delar i fredags och har blästrat nästan alla oåtkomliga platser på chassit. Kommer slipa resten i veckan och försöka måla till nästa helg. Tror jag kommer att behöva korta mina övre A-armar då jag är övertygad om att de är för långa vilket leder till att jag inte kan justera in hjulen när den är monterad. Nåja, jag tar det vid återmontering så att jag är säker på att det måste göras. Jag har moddat instrumenten lite då jag tyckte att 1000 kr för lite mätare inte var locost blev det enligt Christers recept med Bubbla sarger och Sierrans innamäte: Jag hoppas kunna måla nästa helg, för då kan amn ta 2 hela dagar i garaget med pensel och färg och ha det skit kul! /Fredrik Edited Thursday at 03:13 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
Thomas Posted June 1, 2009 Posted June 1, 2009 bra! det är Locost det gillar jag. varför inte nolla km räknaren så bilen startar på noll mil? Quote
vedde Posted June 2, 2009 Author Posted June 2, 2009 Hej Thomas - det har jag redan gjort eller rättare sagt så står den just nu på 9990 så att jag kan provköra den inför bes, och då hamna nära noll. På mätaren var jag tvungen att fimpa tripmätaren för att få in den i huset, använde då hålen för mätaren åt LED ljus för blink, olja, batteri, broms varningsljusen och där återställningsknappen var hamnade helljuslampan. Köpte dessvärre fel LED, högintensiva vilket gör att jag kommer troligtvis bli bländad av dem när jag kör men jag får väl seriekoppla ett gäng motstånd så jag dämpar intensiteten. /Fredrik Quote
Christer J Posted June 2, 2009 Posted June 2, 2009 Tänk bara på att du antagligen inte kan använda LED till laddningslampan, troligen blir strömmen till förmagnetiseringen av genaratorn för låg, 2-4W glödlampa rekommenderas, annars måste du varva högre innan laddningen går igång, Christer J. Quote
Schäfer Posted June 2, 2009 Posted June 2, 2009 Går det inte att gömma ett motstånd nånstans på härvan för att det ska funka med laddningen då, för att sen ha dioden om en extra kontroll bara? Quote
Toffe Posted June 2, 2009 Posted June 2, 2009 motståndet blir varmt, lika varmt som GLÖDlampan. 2W / 12V = 0,1667A 12V / 0,1667A = 72 Ohm en möjlig lösning är att låta lampan finnas med i härvan bakom instrumentpanelen och sen parallellkoppla en synlig lysdiod glöm ej förkopplingsmotstånd alt. färdig 12V-diod. Katoden mot generatorn och anoden mot tändnings + //Toffe Quote
Schäfer Posted June 2, 2009 Posted June 2, 2009 Bör inte motståndet bli varmt enbart då lampan lyser? Quote
cealm Posted June 3, 2009 Posted June 3, 2009 Christer J: -------- Tänk bara på att du antagligen inte kan använda LED till laddningslampan ---- ---- annars måste du varva högre innan laddningen går igång, -------- Jag har en liten ilsken röd LED lampa till förmagnitiseringen. Det är alltså därför jag måste varva upp motorn för att LEDen skall slockna. När jag gjort den obligatoriska "gasningn" sedan fungerar laddningen mm klockrent och den ilskna lilla LEDen slocknar. Har trott ett tag att de kunde vara trötta kol på generatorn. Nu kanske jag inte behöver byta kol de närmaste 20000 - milen. Quote
Toffe Posted June 3, 2009 Posted June 3, 2009 Stämmer att det bara blir varmt medans det lyser, när den slocknat så är det 12 V på båda sidor lampan/dioden. Dock bör man vara försiktig med att tejpa in motståndet i någon snygg slimmad kabelstam varmt blir det och risk för kabelbrand ökar.... //Toffe Quote
vedde Posted June 3, 2009 Author Posted June 3, 2009 (edited) Huh!? Så lampan triggar alltså laddningen på något vänster, detta var nyheter för mig och överkurs så det står härliga till. Men om min LED är på 3W, och jag har motstånd för att klara 12V, borde det då inte motsvara en 2-4W lampa som är ämnad för 12V? Jag är lost i denna el djungel det måste jag erkänna. :image018: Tack för att ni påpekade att det kan bli ett problem så jag vet varför det kommer att bli knasigt sen. Men jag får väl göra som Cealm och varva lite eller varför inte ha en belyst fotbrunn? /Fredrik Edited June 3, 2009 by vedde Quote
Christer J Posted June 3, 2009 Posted June 3, 2009 Bara att prova, enda som kan hända är att laddningen inte går igång, eller att du får varva mer. Lampan är ju kopplad i serie från +15 (tändlås) till D+ el L på generatorn, det finnns lite olika kopplingar i generatorerna, men enkelt förklarat så går spänningen från lampan in i rotorn, via ena kolet och ger då ett litet magnetfält som är nödvändigt för att generatorn ska kunna ladda. Det andra kolet jordas via laddningsregulatorn. Alltså lyser inte lampan om kolen är slut och generatorn slutar ladda som många tror. Kontrollen består i att lampan ska lysa när tändningen är till och ska slockna när motorn startat och generatorn ger spänning och det blir samma på båda sidor om lampan. Christer J. Quote
vedde Posted June 3, 2009 Author Posted June 3, 2009 Hej Tack Christer - den förklaringen var till och med jag med på! :thumbsup: Alltid kul att lära sig nya saker - som ofta blir fallet när man bygger sjua. /Fredrik Quote
stigge Posted June 6, 2009 Posted June 6, 2009 Ögonvittnesskildring från garaget efter att ha spontanbesökt bilbyggaren: Han är noggrann med slipningen av ramen, pojken. Fint som snus. Efter en kortare åktur i mitt lilla åkdon kan jag gissa att tempot höjdes med sliptrissan... Quote
vedde Posted June 8, 2009 Author Posted June 8, 2009 Hej igen En liten uppdatering efter det trevliga spontanbesöket av Stigge. Tack för åkturen - det sporrar så det står härliga till, flitens lampa lös långt in på natten för att få slipningen klar så att målning kunde vidtagas under söndagen. Underarbete är allt. En lång dag med pensel i hand avslutades igår efter andra lagret med POR 15 var påstruket, passade på att ta de bakre bärarmarna när jag hade färg och var i tagen. Måste säga att det var MYCKET värre att pensla på färgen än jag trodde men efter 2 tim var första lagret på och efter lite torktid och fika var det ytterligare 2 timmar för andra lagret ( under- och baksidorna ville aldrig ta slut!) Jag kan varmt rekommendera POR 15 för den var dryg så det stod härliga till - ca: ½ liter till 2 ggr hela chassit, inkl plåtgolv, och fyra bärarmar. jag har kvar ca ½ liter för bättring och andra delar. Bilder kommer ikväll efter jag kollat att allt är som det skall och kameran hittad :icon_oops: . /Fredrik Quote
vedde Posted June 11, 2009 Author Posted June 11, 2009 Hej igen Lite uppdatering, jag har målat delar varje kväll denna vecka för att iordningställa allt för påbörjandet av slutmontering som kommer att börja i helgen. Det känns som jag har ganska bra koll på det mesta men bombar forumet med de frågor som uppstår när man drömmer om slutmontering. Jag har det mesta för att färdigställa bilen men saknar: noskon, framskärmar, tank, baklysen och störtbåge. Bågarna hittade jag en firma i stan som kan göra i RF med färdiga böjar som sedan svetsas samman - måste bara få till måtten så de hinner innan semestrarna kommer igång. Tank kommer att tiggas av alu av en kollegas bror som behärskar tig. Baklysen skall köpas och noskon beställas(tykte att härdplasttekniks var snyggast). Framskärmar skall plastas av mig - pluggen nästan klar bara plastning av formen innan jag kan plasta skärmar. Bilder kommer till helgen då jag börjar slutmontering. /Fredrik Quote
vedde Posted June 15, 2009 Author Posted June 15, 2009 Inga bilder ännu men slutmontering fortlöpte över helgen. Beställde noskon idag från Härdplastteknik, Mycket trevliga och service minded, han skulle försöka få iväg den så jag får den innan midsommar. Har lite funderingar kring kardanfångare - jag har målat hela chassit och får det svårt att komma åt att slipa rent och svetsa där fångaren skall sitta. Fundrar istället på att göra en fast ring med två rejäla stag som bultas med 2 x M8 i ett 3mm plattjärn jag har i botten av kardantunneln. På så sätt blir det inga problem med av och på montering. /Fredrik Quote
vedde Posted June 18, 2009 Author Posted June 18, 2009 Hej Lite update, bilder kommer, har fortsatt målning och slutmontering men när turen kom till att skruva i mina transit leder fram tog det emot som berget. Måste vara något i gängorna för de gick fint förut. Borstade, smörjde och prövade allt men jag får ha rörtång för att få i dem mer än en liten bit. Åkte till lokala verktygsfirman för att se om de hade en gängtapp för att rensa gängan med och fick till svar att de hade de visst för 380:- + moms ! Hua, det var lite för smärtsamt för mig så jag gick. Sms:ade till Stigge för att se om han hade en som jag kunde låna, hade ingen men skulle kolla om han kunde få tag i en för korttidslån. :notworthy: Finns det någon som har bra tips om hur man kan rensa gängor på ett bra sätt utan en gängtapp annars? Alla tips emmottages det allra vänligaste. /Fredrik Quote
Ploogen Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 En så kallad "gäng fil" en 4 kantig fil med dom flästa stigningar på. Både för in och utvändiga gängor :racesmile: Quote
vedde Posted June 18, 2009 Author Posted June 18, 2009 (edited) Ok, kollar den Biltema, Jula, Mekonomen? Funkar också för m18? Nr 18-125 på Biltema 95:- Överkomligt nog att prova. Tack för tipset. /Fredrik Edited June 18, 2009 by vedde Quote
vedde Posted June 18, 2009 Author Posted June 18, 2009 (edited) Hej Super med gängfilen! Tack Ploogen. Jag köpte även en gängrensare för tändstift för att rensa invändiga gängor och den var M18x1.25, siken tur, nu passar allt som handen i handsken. Jag har lovat bilder i ett par dagar och nu äntligen kommer dem. Målning klar och montering: Bromsledning bak Bromsledning kardantunnel Dito Bromsregulator och huvudcylinder Bromsledning fram vä Bromsledning fram hö Främre upphängning Bakre upphängning Bak Höger framifrån Bak höger bakifrån Styrning Nu med hjul men på en vagn Bak med vinlåda som tank Övre styrning Kardan fångare dock för hög, skall kortas och bultas i plåten som bensinledningen sitter i. Noskonen kom idag! Med noskon och skärmar bak( kunde inte motstå at kolla) Den blir fet! Imorrn är det midsommarafton då blir det väl inte så mycket men sen skall det monteras motor och sedan börjas med plåter, om inte regnet gör uppehåll för då kanske det blir lite el och en provstart. /Fredrik Edited Thursday at 03:22 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
Kilkenny Posted June 18, 2009 Posted June 18, 2009 Snyggt! Rapsdrift har jag hört talas om , men vindrift??? Vinglar bilen då? Och hur startas den dagen efter? :rolleyes: Quote
vedde Posted June 20, 2009 Author Posted June 20, 2009 Det blir lite mer som Etanol men mer fruktigt och mindre drag. Med bra kvalitet slipper man vingel och sura uppstarter dagen efter. :lol: /Fredrik Quote
vedde Posted June 21, 2009 Author Posted June 21, 2009 (edited) Hej Ytterligare ett par dagar med byggnation. Motor och el har åkt i men bara motor är fixerad. Märkte att när jag testade med noskonen att kylaren satt helt fel så alla fästen fick tas bort och nya tillverkas. Luftmassemätaren satt i vägen och kommer nu att dras bakåt med filter vid scutteln bakom motorn. Kardan kringla på plats och arbetet med mjölkpapps mallar har börjat. Såklart börjar man med det svåraste - Scutteln, på andra försöket fick jag det någorlunda men är inte riktigt nöjd - pappslöjd var inte min grej. Ny instrumentpanel blir det också då jag har gjort nya mätare. Lite bilder. Avslutar med lite lampor. Detta konkluderar helgens bravader, nu är det bara att kämpa på på kvällarna så man får den klar snart, sllt tar längre tid än man förväntar sig. Nästa helg blir inget gjort för då stundar höskörd, aaarrgg. /fredrik Edited Thursday at 03:24 PM by vedde Uppdaterat bilder Quote
stigge Posted June 21, 2009 Posted June 21, 2009 du kan ju alltid låna en scuttle och göra egna mallar mha den. Jag har en som ligger i garaget. Quote
vedde Posted June 22, 2009 Author Posted June 22, 2009 Hej Stigge Jag har ju stål stommen så det är bara en fråga om att positionera pappen rätt så man får en mall till Alun. Ryggstödet var betydligt lättare då det inte var massa böjningar på den utan rakt och fint. Någon som har ett tips på hur tätt man bör sätta popniten? i boken sägs det var 5cm, är detta bra eller skall man ha mindre eller räcker det med mer? Jag kommer att ha P700 montagelim emellan för att täta/klistra/vibrationsskydda. /Fredrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.