Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
4 timmar sedan, vedde sade:

Jämmer och Elände, har gjort alla tester jag kan med min TPS men det verkar som om något pajjat i VEMS:et för jag får inte 5v ut där jag skall. Den funkade innan jag mappade med dåligt batteri och felkopplad generator så jag gissar att spänningsfallet gjort så något pajjat inne i boxen. Får skicka till Ungern på reparation. SUCK.
Remmen var 46cm för lång - vette fan hur jag mätteemoji23.png.
/Veddeaa301647d634766d00c1b56f9621f6da.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Jag har för mig att du kan få boxen fixad i Sverige med. Mattias på Sävar motor. Han har tidigare lagat trasiga vemsboxar.

Edited by Magoo
Posted

Vet inte vad det är men lär knappast bli billigare.


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted
Jag har för mig att du få boxen fixad i Sverige med. Mattias på Sävar motor har tidigare lagat trasiga vemsboxar.
Tack, testar att kontakta på måndag. De jag hört med har inte svarat.



Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Aha, men jag vill inte ha mer el i bilen helst mindre.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

Det blev fel skulle göra ett tillägg till det jag skrev först sen kom bara tillägg med.

Speedunio är, tror jag, det enda open source EMS/ECU 't som finns just nu.
Väldigt kapabelt verkar det, kompatibelt med tuner studio. Sök på speedunio på youtube och josh stewart som är han som skapat det.

https://speeduino.com/forum/
https://speeduino.com/shop/index.php


Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Posted

AHA, har ju redan VEMS så det känns dumt att köpa nytt, kan ju få 5v grejen lagad. det är säkert bara någon voltregulator eller något som gett upp men jag är totalt novis på denna typen av elektronik och känner att ja inte vill "bränna" en så pass dyr sak som min styrbox på att experimentera själv.

Har kontaktat Mattias på Sävar Motor- vi får se om han hör av sig. Fick lite hjälp av Nils-Erik som bor u Umeå och känner Mattias och träffade honom i helgen att ställa frågan om jag kunde höra av mig med mitt VEMS problem. Nu är det bara att hålla tummarna att han kan hjälpa mig.

:bowdown:

/Vedde

Posted

Jo det är klart att om det går att laga till en rimlig kostnad så är det ju enklast. Använder du tunerstudio till ditt? Om jag nånsin går över till insprutning så verkar ju tunerstudios autotune funktion lysande.

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Posted (edited)

Hej
Finns ett autotune i Vems och tune from logs så man kan åka och logga och sen i efterhand korrigera där man ser att man ligger fel mot Lambda. Blir inga överraskningar då.
/Vedde

Tunerstudio är ju för MS och jag har VEMS - tror att de är mycket lika i funktion som finns inbyggt i VEMS då det är ett derivat från MS vad jag förstår.

Edited by vedde
Posted (edited)

Det var länge sedan vems och megasquirt använde sig av samma gui för "mappning" vemstune togs fram specifikt för vems.
det första vemset kallades för megasquirt avr och var väldigt likt samtida amegasquirt med skillnaden att man har atmel som processor.

Nuvarande vems är inte likt dåvarande (och nuvarande megasquirt).

jag skulle inte tro att tunerstudio fungerar till vems överhuvudtaget.

 

Nu har jag inte läst specen fullt ut men för att få samma options till speeduino som till Veddes Vems verkar det som man behöver en extern wbo2kontrollenhet.
samma gällande egt sensor etc...

Edited by Magoo
Posted

Hej

Jag tycker mitt VEMS är grymt kompetent och jag har alla kontroller jag någonsin behöver. WBO2, avgastemp, knock, kamsync o s v. Gillar autotume funktionen och att man kan mappa från loggad data då den föreslår ändringar som man kan acceptera eller förkasta i efterhand.

Behöver bara få bukt med min 5v kontroller så att TPS:en funkar - går toksnålt vid acceleration nu då enrichment utgår ifrån TPS.

/Vedde

Posted

Lysande !

Trots att jag tycker sånt här är intressant så är jag jäkligt glad att det på min motor kommer att sitta ett par nyrenoverade SU HS6 ( lånad bild) 😂 det enda elektroniska på min blir väl nån mätare och en brytarlösmodul inne i fördelaren ! 😂 Viva mekanico ! 😂

Bildresultat för su hs6Bildresultat för electronic point replacements

  • Like 1
Posted

Smaken är som baken - delad, och tur är väl det att vi alla har olika preferenser annars skulle vissa delar bli dyra.

:banana:

Posted

Jag siktar på runt 280 med orginalkammar och 1 bars tryck, nästa år kommer jag byta till ett par mild road cams och då bör jag hamna på 320 ungefär hoppas jag- motorhästar.

andra har gjort det med en storlek mindre kompressor - C30 så med min C38 borde jag kunna trycka i lite mer luft.

/Vedde

Posted

Ok, själv siktar jag på nånstans 160-200 hkr. Har fått korn på en gammal rallymaskin från 70-talet, bromsad till 140 hästar på drivhjulen. Ska se om jag kan få köpa loss den annars så får jag bygga vidare på den jag har. Vad landar du på för vikt med hela ekipaget ?

Skickat från min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Posted

Vikten ligger på 650 kg


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted

Nu ska vi svarva distanser till remhjulen.

Behöver ett par st och några få cm vardera så borde 1 m stång räcka. Mats E hjälper med svarvning denna gång.

 

198057c5ebeb43a094e1e5cb06554905.jpg

 

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

 

 

 

 

Posted

Idag kom AN 6 slanganslutningarna till oljekylet till Rotrexen.
Från Aliexpress såklart
/Vedde727338ad8bfe0b411758d299ff712f30.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Posted

Lite distanser till remhjulen - tack Mats. Och en ny rem, förhoppningsvis rätt denna gång..
Idag gick även VEMS boxen till Ungern med DHL. Håller tummarna för att det är ett enkelt och snabbt avhjälpt fel med 5v till TPS:en.
Sen jävlar ska den igång igen med kompressorn ska nog byta till de större spridarna på en gång.
/Veddee9281fcc4b6ee9aaf7f5a28448a4193f.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 2
Posted (edited)
On 2019-03-27 at 20:47, vedde sade:

 

 

 

 

Edited by super7
Posted

Jag har 4 st 875cc från siemens.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 1
Posted

Spridare som ska i för kompressorn e43d564646054fb401318918bf55d98e.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted

bra spridare, speciellt tomgång på så stora , plockar 310 hp på E85 i 9-5:an ,  men varnades på  forumen för att de kunde sprida lite mycket enhet till enhet ,  mina köptes därför "sorterade"   de hade mätt dem och de var alla 4 lika för mycket eller för litet från nominell värde. 

då din motor nog är dyr , kan det värt att mäta dem om det inte redan är garanterat från säljaren. 

 

från minnet är dock dessa mycket bättre än 630 cc från samma tillverkare 

Posted
4 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Schyssta spridare. Vad ska du köra för bränsle och vilken pump?

Jag börjar med vanlig soppa och kör en Bosch 044 kopia, jag har ju AN10 slangar så hoppas att pumpen räcker. Blir det brist på effekt kan jag ju mappa om till E85  men då blir nog tanken snabbt för liten 🤣

Posted
1 timme sedan, LUPUS sade:

bra spridare, speciellt tomgång på så stora , plockar 310 hp på E85 i 9-5:an ,  men varnades på  forumen för att de kunde sprida lite mycket enhet till enhet ,  mina köptes därför "sorterade"   de hade mätt dem och de var alla 4 lika för mycket eller för litet från nominell värde. 

då din motor nog är dyr , kan det värt att mäta dem om det inte redan är garanterat från säljaren. 

 

från minnet är dock dessa mycket bättre än 630 cc från samma tillverkare 

Vem kan mäta spridare och dess avvikelse då? 

Posted
6 minuter sedan, vedde sade:

Vem kan mäta spridare och dess avvikelse då? 

där du bor ingen aning  🙂

 

Men man kan till och med gå att googa fram hur man gör med en vanlig pump i en typ väldefinerad mät skål .   

MEN det är bensin och man vill ha olika tryck så kanske man skall låta någon med utrustning göra det.  

Kommer du mäta lamda  eller ha EGT  per cylinder löser det ju sig ändå .   

Och kanske jag målar fan på väggen .... mina  spridare köptes för 3-4 år sedan  kanske jämnare kvalitet nu eller nyare generation 

 

5 sec googling ger att dess mäter upp och även säljer matchade      http://www.bjprace.se/index.php?route=product/product&product_id=86

sedan har vi ju forats egen sökfunktion oxå    

 

Och det är väl fullgas körningar man är lite petig på soppan , inte till glass kiosken . 

 

 

Posted
3 timmar sedan, vedde sade:

Vem kan mäta spridare och dess avvikelse då? 

Jag kan, men frågan är hur bråttom det är? Mitt tidsschema den närmsta tiden är ganska ansträngt...

Posted
En 044 blir garanterat bra till bensin. Jag har dock sabbat två kopior. En 044 och en annan mindre (minns inte vilken). Nu ska en äkta Walbro GST450 ner i tanken. En av få vettiga pumpar till E85.
Jag skickade mina spridare till Mattias på Sävarturbo. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=127
 
Dyrt att få testat?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted
Jag kan, men frågan är hur bråttom det är? Mitt tidsschema den närmsta tiden är ganska ansträngt...
Nja, till påsk hoppas jag få boxen åter och ex bänkköra för mappning.
Men jag tror de är ok - om jag inte får ordning kanske jag får återkomma och testköra dem. Jag har ju lambda och kan köra på det i sommar.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted
En 044 blir garanterat bra till bensin. Jag har dock sabbat två kopior. En 044 och en annan mindre (minns inte vilken). Nu ska en äkta Walbro GST450 ner i tanken. En av få vettiga pumpar till E85.
Jag skickade mina spridare till Mattias på Sävarturbo. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=127
 
Jag har lyckats köra sönder en Sierra pump och nu är detta min första 044 kopia. Funkar dem inte bra för E85? Kanske bör tänka på det innan jag byter bränsle i så fall..


Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted (edited)

En bekant till mig har gjort åt tre stycken 044 kopior när han körde på e85. Med äkta 044 funkade det prima. Så med dessa empiriska studier skulle jag säga låt bli e85 å kopior på 044 pumpar

Edited by Magoo
  • Like 1
Posted

Äkta 044 är inte heller specade för e85, men det verkar funka bättre.

GST450 är billigare, mindre, lättare och har högre kapacitet än 044. Men det blir lite mer meck med en pump i tanken om den nu inte är byggd för det från början.

Finns även lillebror GST302 för runt en tusenlapp. 255 l/h och specad för E85. Också intank.

 

Posted

Jag körde E85 i min bil i många år utan problem. Använde Redlines SI Alcohol (ca 20 ml/20l E85) för att smörja pump och spridare plus att det håller rent insugsventilerna från uppbyggnad orsakat av det röda färgämnet i E85. Kör med Biltema bränslepump.

  • Like 1
Posted

en annan aspekt som man åxå bör tänka på är hur hårt man belastar pumpen/pumparna.
går den i en sugmotor applikation eller i en "hårt laddande" turbomotor  så kan man ju belasta pumpen rätt olika.

Posted

Nu fick jag till remmen till sist med kompressorn. Nu väntar jag bara på att boxen ska komma hem igen. Nya spridarna är monterade och jag jobbar med Golf 4 bakoken.
/Veddebc2d088244998be11ec995ffe7dabd75.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 2
Posted

DHL bekräftar boxen levererad till Ungern, phu, nu håller vi tummarna för en snabb diagnos och lagning så den kommer hem så fort det är möjligt.
Börjar bli riktigt sugen på att få köra bilen nu med kompressorn.

/Vedde


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Posted

Torrbryter lite i väntan på boxen. Måste vara redo i kylan9dcf7dcec37b74ccc8ec3bdc2f9c80db.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Like 2
  • Haha 1
Posted (edited)
On 2019-04-02 at 09:41, Rikard Larsson sade:

Äkta 044 är inte heller specade för e85, men det verkar funka bättre.

GST450 är billigare, mindre, lättare och har högre kapacitet än 044. Men det blir lite mer meck med en pump i tanken om den nu inte är byggd för det från början.

Finns även lillebror GST302 för runt en tusenlapp. 255 l/h och specad för E85. Också intank.

 

Jag har en äkta wallbro 255 l/h och sist bromsade den 371,3 på driven ja E85

 

/Per

Edited by Mildseven
Posted
7 timmar sedan, Rikard Larsson sade:

Men det var inte pumpen som satte stopp där väl?

Nej det var det inte det var avgastrycket som öppnade vastergaten vid 1,4 men när den blir riktigt varm så blir trycket 1,5 kan välja starkare fjädrar men då blir det svårare att kontrollera trycket då jag kör med progressivt laddtryck som följer varvtalet så han bara fullt laddtryck över 6000 v/m så att man får en sugmotorkarraktär

Posted
Nej det var det inte det var avgastrycket som öppnade vastergaten vid 1,4 men när den blir riktigt varm så blir trycket 1,5 kan välja starkare fjädrar men då blir det svårare att kontrollera trycket då jag kör med progressivt laddtryck som följer varvtalet så han bara fullt laddtryck över 6000 v/m så att man får en sugmotorkarraktär
Var det därför du fick sladden?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Posted
1 timme sedan, vedde sade:

Var det därför du fick sladden?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Kalla däck och den kalla dagen och den där jäkla R8an som skulle om ut på rakan. Nu blir det ett mycket lägre tryck på första bandagen sen får vi se

  • Like 1
Posted

Kan vara så illa att det inte var fel i VEMS boxen utan en j...la kortslutning i sladdarna.
Inte till TPS:en utan grann sladden som också var 5v och slutade brevid skärmen/jorden till primär triggern. Den var inte nog isolerad så vid valt tillfälle har den börjat jorda och slagit ut båda 5v som kommer från samma källa på kretskortet.
Grr.
/Vedde

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...