Thomas Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Cosworth använder väl pintons bottendel. Quote
vedde Posted November 7, 2009 Author Posted November 7, 2009 (edited) Hej Jo det stämmer, det är 205 blocket på både Cossie och Pinto så det är inga problem. Har förstått att man kan få lite kompsänkning med cossie kolvar men jag tänkte bara fin ladda lite i början så får man se hur blodad tand man får. Måste till med besiktning först så vi får se hur det fortlöper, men springer jag på en lämplig turbo under tiden så kanske man kan börja samla delar. Var ute och provkörde idag med bilen men bara en dämpare för nu mer skärmar måste jag ha en kortare bakdämpare för den jag hade fick inte plats. Samt att jag insåg nu att jag måste ha skum i mitt öppna filter för den fina sången lär inte gå igenom bullerprovet. Jäklar va kul det är - jag kunde till och med burna och kunde kasta runt den med gasen och spinnande däck, svårt att kontrollera men skit kul! :wohow: Får väl ta och plocka med elsystemet, göra en huv samt byta koppling i vinter så man inte blir galen- måste ju ha nått att mecka med annars får man abstinens. /Fredrik Edited November 7, 2009 by vedde Quote
PeÅ Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 SFRO 2 gjord. inte godkänd, bromsarna fram funkar inge bra, får meka lite.........annars bara +++++++++ :) Quote
vedde Posted November 9, 2009 Author Posted November 9, 2009 Härligt PeÅ Grattis, inte konstigt du har en fin bil så jag blir inte förvånad. /Fredrik Quote
Pågen Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Såg en blänkare om VVS rör i bågen, har sett en klotad nova med virsbobåge, såg inte kul ut. Köp, låna eller stjäl en hydraulisk rörbock och köp riktiga rör istället, alternativet gör mallar och skicka till exempelvis guss (om de finns kvar?) Är det bara en enkel båge kan kanske de bocka den på Hydroscand? Quote
vedde Posted November 10, 2009 Author Posted November 10, 2009 Nja, vvs rören jag skrev om skulle vara till grenrör, 90o böjar. Mina bågar blir i RF, lite bling bling skall det väl vara. /Fredrik Quote
vedde Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Idag bar det av till metallskroten på lunchen för att hitta lite alu rör till bensintanklocks installation. Hittade fin fina grejor som kommer att monteras i helgen. Återkommer med bilder när det fortskrider. /Fredrik Quote
Thomas Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 (edited) jag var också på en metallskrot häromdagen och handlade rör mm. 25:- kilot mot en rörböj ute i handeln för nära 300:- styck. Edited November 13, 2009 by Thomas Quote
vedde Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 (edited) Hej Visst är metallskroten ett mecka för oss som bygger! Calle - Så här ser min ut: Det jag kunde hitta var att jag köpt 32-1132 på Biltema(Guld) för 32mm slang- för tempgivare ledsen om jag sa något annat. Denna tar en Slangnippel från SWEDOL TL-6801 utv. gäng 1/8"(5mm) OBS inte helt hundra på denna men nästan helt säker. Hoppas du hittar det du söker till V8:an. /Fredrik Edited May 26, 2023 by vedde Quote
vedde Posted November 18, 2009 Author Posted November 18, 2009 Suck Blev en helg utan bygge, jakt hela lördagen och Älgstyckning hela Söndagen. Men så är det väl, uppsidan är att jag har hela frysen full med Älgkött :lol: Får se om jag kan få till det till kommande helg, det skall bli sol och massor med plusgrader vilket borgar för lite mer testkörning och bygge. Fick ett tips av Calle som var förbi där han på pekade att min tilltänkta 90o böj på tankanslutningen kanske inte var det bästa med tanke på att det kan lätt bli stopp när man tankar. Får se om jag istället sätter den rakt upp på en plåt som går in från kanten. Skall göra en prototyp i helgen och testa. /Fredrik Quote
vedde Posted November 27, 2009 Author Posted November 27, 2009 (edited) Hej igen Nu har det hänt lite mer, har beslutat mig för att bygga en huv ändå, det kommer ju ta ett tag innan jag kan få klart med alla besiktningar o s v så jag kör på det så länge. Jag har också satt ihop tankröret som jag tänkte ha det och vi får se om det kommer en tonnau eller någon sorts lucka som täcker bak. Har börjat med en pappmall för huven och fick såklart flytta på noskonen för att det skulle fungera tillfredställande. Lite bilder såklart. Papphuv: Tanklock: Lite sittdyna: Får se vad vi kan hinna med i helgen. Over and out /Fredrik Edited May 26, 2023 by vedde Quote
vedde Posted November 27, 2009 Author Posted November 27, 2009 Tack Jag hoppas det skall bli bra med tanklocket på det sättet, jag får se eftere beiktning om jag har det kvar eller flyttar ner det till bak plåten men nu kan de inte klaga och det blir lätt att tanka. nu är jag ganska när men det är väl f-n att det skall ta från 3 v innan midsommar, när jag bställde, till kanske efter jul att få mina bågar. Jag får väl hålla tummarna att jag får dem till Jul som en liten julklapp. Får ta och lösa urklippet i huven med ett scoop av något slag, för de kan väl klaga på att det blir skarpa kanter som sticker upp och kan skada påkörda fotgängare? Vi får se, skall få till huven först. /Fredrik Quote
cealm Posted November 27, 2009 Posted November 27, 2009 (edited) Ja du vedde, vad skall jag säga? ----- Får ta och lösa urklippet i huven med ett scoop av något slag, för de kan väl klaga på att det blir skarpa kanter som sticker upp och kan skada påkörda fotgängare? --- Det finns bara en VVFS 2003:22 och lite tillägg och förordningar runt denna men det finns många många många många olika bedömningar inom "kontrollorganisationerna". Det jag var beredd på när jag regbesiktade min V8-kärra var nedslag på luftfiltret som var extremt högt och delvis skymde sikten med en vass kant i luftintagsröret snett framåt. Ett expansionskärl mitt upp framför förgasaren. Inte ett ord, inte någon antydan ens i kroppsspråket vid besiktningen. Där hade jag samlat argument och allt. Till vilken nytta då? Ingen! Men så är det i bilfabrikörenas förlovade land. Det som är verklighet på ett ställe kan vara hur galet som helst på ett annat. VVFS 2003:22 och dess texter runtomkring är trygg stabil oavsett om tillämpningarna av den skiftar. Från min V8a tråd och kolla på det svarta luftfiltret. Det är en skräckbild med höjd och vasshet framåt! Nu är filtret bytt till ett platt kromat och lägre samt expansionskärlet är flyttat till höger sida och placerat i bilens längdriktning fast rätt högt. Edited November 27, 2009 by cealm Quote
PeÅ Posted December 9, 2009 Posted December 9, 2009 (edited) Jag noterar att flitens lampa lyser i garaget :notworthy: Själv så väntar och väntar och väntar jag på alla dessa som ska titta och bedömma och sedan skicka tillbaka alla papper, men de verkar gå väldigt långsamt :angry: har väntat en å enhalv vecka på ursprungs kontrollen........ PeÅ Edited December 9, 2009 by PeÅ Quote
vedde Posted December 9, 2009 Author Posted December 9, 2009 Hej PeÅ Verkar som om man måste ligga på dem lite, börja ring varje dag så kommer de nog till skott när de inser att du inte ger upp, kan vara en idé att förklara att din bil inte lämpar sig att besiktiga när snön väl har fallit så det är av ren omtanke för besiktningsmannen du önskar ärendet påskyndat. PS. jag köper gärna 2 Dzusar av dig om du kommer förbi, men det är ju ingen brådska för min del, blir det brått kommer jag till dig och hämtar. /Fredrik Quote
stigge Posted December 9, 2009 Posted December 9, 2009 Jag besiktade i dag och nog var det lite enklare än att göra det sedan snön fallit. Och troligen inte en tiondel så omständligt som att regbesikta. Tack och lov. Papperskvarnarna tycks rotera långsammare för varje uppgradering hos myndigheterna. Skulle det inte bli snabbare, lättare och åtminstone en smula kundvänligt??? Quote
vedde Posted December 9, 2009 Author Posted December 9, 2009 Skönt att kunna göra vanliga besiktningar, PeÅ väntar ju på sin regbes. Som alltid med myndigheter - kan det göras omständigt och trögt så varför göra det snabbt och lätt? /Fredrik Quote
PeÅ Posted December 11, 2009 Posted December 11, 2009 Nu har papprena kommit och ursprungs kontrollen blev godkänd......... reg bes beställd, blir innan jul :D snacka om julklapp !!!!!!!! PeÅ Quote
vedde Posted December 11, 2009 Author Posted December 11, 2009 Härligt, grattis! Skriv och berätta hur det gick, spännande att höra dina erfarenheter från Gävle SBP. /Fredrik Quote
vedde Posted December 11, 2009 Author Posted December 11, 2009 Hej Jag har haft en fundering kring fastsättningen av motorhuven, kan man inte popnita dit 4 st vinklar på ramen och fästa hela huven med 4 st Dzus? Skulle ju vara enkelt och snyggt med en "flush" montering som det blir med Dzus. Då slipper man de stora gummi grejorna och slipper den så exakta vinklingen i nederkant på huven. Kör ni sedan bara vanlig W-tätningslist mot scuttle och noskon?(för skrammlets skull d v s.) Skall börja klippa huven i helgen tror jag. /Fredrik Quote
vedde Posted December 15, 2009 Author Posted December 15, 2009 Nu så sket sig all vidare eventuell testkörning med bilen. 1½ dm snö inatt, så nu blir det inomhus aktiviteter med huv och koppling så snart man kan. Julen tar ju upp mycket av tiden man kunde meka och själv är jag inte ledig en enda vanlig dag under denna julen. Nu har man ju till mars/april på sig innan man kan ut och lufta igen så det är väl bara att bita ihop, även hojen har fått vinter vila. Några synpunkter på huvfastsättnings frågan ovan? /Fredrik Quote
Stadig1 Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Nu så sket sig all vidare eventuell testkörning med bilen. 1½ dm snö inatt, så nu blir det inomhus aktiviteter med huv och koppling så snart man kan. Julen tar ju upp mycket av tiden man kunde meka och själv är jag inte ledig en enda vanlig dag under denna julen. Nu har man ju till mars/april på sig innan man kan ut och lufta igen så det är väl bara att bita ihop, även hojen har fått vinter vila. Några synpunkter på huvfastsättnings frågan ovan? /Fredrik Låna Cealms plog så ska det nog gå att testköra i detta vädret också. :thumbsup: Quote
Thomas Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 När dzuz blir slitna så kan de lossa och man vill inte ha en huv i planeten eller? det var någon här som fick det. iofs var den på gångjärn men det känns.Jag skulle nog ha nåt säkrare. Quote
PeerO Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 Ja den skall inte sitta fast i bakkanten i gångjärn för då får man en röd mule om man inte passar sig. Som det sägs " Är huvudet dumt så får kroppen lida". Jag kommer att sätta på en låsning som jag ser från sittbrunnen. Har kört med senilsnöre över huven sedan detta hänt senast. Tyvärr han den att läkas inan hjul, så denna näsa blir ingen konkurent till Rudolfs Quote
cealm Posted December 15, 2009 Posted December 15, 2009 (edited) Finns "små gummigrejor" också. Kolla på Swedol, och undrar om inte Biltema hade små gummilåsningar också. Edited December 15, 2009 by cealm Quote
vedde Posted December 28, 2009 Author Posted December 28, 2009 Hej på er alla Nu är man åter på jobbet, blev inget ledigt denna Jul för meck och annat. Har fixat min grill med svart nät och den blankpolerade sjuan, bild kommer när jag får till den. Jag har också varit inne på 3:e versionen av pappmall till Huven så kanske den blir klippt till Nyårshelgen i ALU. Hade jag haft mer ledigt hade jag nog hunnit färdigställa detta men det kan vänta, det är flera helger kvar till Bullerproven börjar. Gott Nytt År på er alla från mig. /Fredrik Quote
PeÅ Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 tjena vedde ! har du somnat av i garaget ? blev de lite mycke julkorv ? ;) PeÅ Quote
Drake Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Det är nog bra att sätta fast huven, en kollega berättade om sin granne som testkörde en rod när huven släppte. Han fick sladd och drog rakt in i en tall och dog! Farliga saker det där. Quote
vedde Posted January 24, 2010 Author Posted January 24, 2010 Hej Nja, somnat har jag inte men lite sinande kassa har det blivit efter jul och så. jag bygger ju inte på en fördefinerad budget vilket har sina nackdelar ibland. Nu är det lite huv arbete som jag håller på med för att sedan komma i form till buller och SFRO II till April tänkte jag. Jobbet har varit mycket för jag skall sluta på mitt nuvarande och börja på ett nytt jobb i Stockholm så allt överlämningsjobb tar tid och ork. Mars har jag tänkt komma tillbaka på banan med byggandet så jag kan vara klar till Maj med SB besiktning - känns som jag vill köra i sommar. /Fredrik Quote
vedde Posted February 7, 2010 Author Posted February 7, 2010 Hej Vänner Nu har jag fått lite glädjande besked ang mina störtbågar, de kommer att tillverka dem så fort materialet kommer in. Då kan jag äntligen få fast mina bälten och min ryggplåt som väntat på håltagning utifrån bältenas placering. Annars har det gått lite i stå just nu men jag skall ta mig över till PeÅ och köpa 2 Dzuz av honom så jag kommer vidare med huven. Börjar nytt jobb den 1/3 och kommer då jobba med det jag är intresserad av - bilar och motorism. Det kommer bli spännande och utmanande och mycket roligt. Blir väl en tävling här á la Cealm om vem som kommer på vart jag kommer börja om någon vågar sig på att gissa? Pris utlovas. /Fredrik Quote
cealm Posted February 7, 2010 Posted February 7, 2010 ---- bilar och motorism --- Såklart på Transportstyrelsen. Kul då får vi en "direktkontakt" dit. Vad kommer jag få i pris? Jag jättenyfiken. Kan det bli 5 stycken kontrollmärken? Eller får jag 10 stycken. Det finns gula, blåa, röda och gröna. Ok 8 stycken då, två av varje. Quote
vedde Posted February 8, 2010 Author Posted February 8, 2010 Hej Nej, inget rätt än så länge, men priset blir väl en påse bilar efter Cealm standrad, skickad till den som gissat rätt. Jag börjar den 1/3 så än finns tid för fler gissningar. Cealm har ju hittat nyckelorden. /Fredrik Quote
Thomas Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Trafikpolis (fordonskontrollen) eller bilbesiktning Quote
vedde Posted February 8, 2010 Author Posted February 8, 2010 (edited) Hej Bra gissningar men inte riktigt, och med tanke på hur jag skriver vore väl Journalist att ta i, men det vore kanske ett nice yrke att testa massa bilar och skriva skit om det. Vet inte om jag kunde vara så opartisk som man bör som journalist men det beror väl på vilken blaska man skriver för. PS. Thomas, jag skulle hellre städa toaletter på Sthlm C än att arbeta som P-Nisse( bara min åsikt inget ont om P-Nissar) PSS. Kilkenny, jag ser inte sammanhanget riktigt, men kanske ett intressant jobb - hmmm. /Fredrik Edited February 8, 2010 by vedde Quote
cealm Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 På försäkringsbolagsbilskadeavdelningen. (Jag borde även här få ett pris i kategorin= (för) långt ord) Quote
Thomas Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Nån ska städa toaletterna som tur är. Bilförsäljare? Quote
cealm Posted February 8, 2010 Posted February 8, 2010 Någon motororganisation som MRF eller MHF. Hmm Eller så kommer du jobba med trängselskatt fast det ingår i TRansportstyrelsen och det har jag redan gissat på. Du har jobbat med marknad mm förut eller hur. Är det här ytterligare ett nytt jobb för när jag var på garagebesök så skulle du få längre till jobbet och det var nog Stockholm som var nya arbetsplatsorten. Men detta är alltså ett annat jobb. Quote
vedde Posted February 9, 2010 Author Posted February 9, 2010 Hej Jo arbetsorten blir Stockholm, och det börjar brännas hos någon, det är nog mer var jag kommer jobba än vad jag kommer jobba som. Jag är imponerad över alla bra gissningar som kommit, hade nog inte själv kommit på så många. Kämpa på, en bilpåse står på spel. /Fredrik Quote
Toffe Posted February 9, 2010 Posted February 9, 2010 Bilbärgare ? (med chans till bra donatorer... :prop: ) Quote
cealm Posted February 9, 2010 Posted February 9, 2010 Du har jobbat inom marknad och försäljning förut och stöd inom den om jag kommer ihåg rätt. Utåtriktat med bilar, och det verkar vara ytterligare ett annat jobb du tar men båda tycks vara i Stockholm. Någon organisation som Bilsportförbundet blir min nya gissning. Quote
vedde Posted February 9, 2010 Author Posted February 9, 2010 Hej Nära men inte riktigt, det börjar brännas dock. /Fredrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.