Christer J Posted November 21, 2010 Author Posted November 21, 2010 Oj, såg att det försvunnit en massa text.. Jo, skärmen är hittills bara en klippmall till den riktiga plåten och den ska rullas i det engeska hjul som är i tillverkning. Kanten ska rullas/krympas in och framskärmarna ska göras i alu dom också. Jag hade tänkt bygga nosen i alu också, men upptäckte att Dala7 nosen jag har liggande (och inte hade tänkt använda) kommer att passa väldigt bra genom att klyva bort 15 cm på bredden. Det spar lite tid och så kan jag bygga en i aluminium nästa vinter om jag får lust. Jag ska även sänka golvet 25-30 mm fär att få lite mer benutrymme, frigången blir ändå bra och tråget blir då på samma höjd, så slår det i, då får jag även ont i baken :) Det är dags att montera bromsoken fram, som blev ett par aluminiumok från Jaguar S.type. Bilder kommer på detta senare när det är klart. Vidare ska bältena monteras, sen är det väl ok att göra första besiktningen. Kluven gällande p bromsen, den blir nog hydraulisk med fjäderförspänning, så ska det gå att besikta med den som jag tolkar reglerna. Christer. Quote
Christer J Posted November 24, 2010 Author Posted November 24, 2010 Nu har jag beställt de bakre bromsoken, det blev till slut som jag tänkte först, men Opel istället för Saab 9-3 II. Samma ok, men 500 billigare per styck :thumbsup: Passar på mina ventilerade 9-5 bakskivor och i aluminium och så blir det Wire till P bromsen på oket. Byggt lite tryckrör till IC´n på morgonen: Men måste nu återgå till att arbeta på kundernas bilar, inte lika kul. Quote
Jocke4U Posted November 24, 2010 Posted November 24, 2010 Jahadu Kilkenny....tror jag vet en som planerar (eller redan gjort) att måla sin fina alu-kaross ....man skall leva som man lär ;) Quote
Christer J Posted November 24, 2010 Author Posted November 24, 2010 Rören är i rostfritt, jag hittade dom i källaren. Dom ska glasblästras när dom är färdigsvetsade, så ser det ut som aluminium i alla fall. Har börjat med luftfilterrör och vevhusventilationsrören. Quote
Kilkenny Posted November 25, 2010 Posted November 25, 2010 Jahadu Kilkenny....tror jag vet en som planerar (eller redan gjort) att måla sin fina alu-kaross ....man skall leva som man lär ;) Mjo, men den är ju plåtren under lacken B) Quote
Christer J Posted November 26, 2010 Author Posted November 26, 2010 (edited) Rören snart färdiga nu. Jag ska åka iväg i helgen och bocka lite smårör till vevhusventilationen och recirkulationsventilen. Luftfiltret kommer från Saab 9000 och passar finfint på ett 3" rör. Det blir inkapslat med tanke på buller och för att slippa sug och pysljud. Edited November 26, 2010 by Christer J Quote
Christer J Posted December 14, 2010 Author Posted December 14, 2010 Så här blev mina främre bromsoksfästen till: Dom blev jättefina. Bilder kommer på montaget snart. Quote
Thomas Posted December 14, 2010 Posted December 14, 2010 tro jag att de blev fina med en sådan utrustning. varför har inte alla en sådan hemma i garaget? man blir lite avis hmm! Quote
Christer J Posted December 14, 2010 Author Posted December 14, 2010 (edited) Receptet är Jaguar S type aluminiumok och Volvo V70R 315 mm skivor. Passar som handen i handsken med den nya adapterplåten. Och ja, Thomas, jag skulle också vilja ha en sån i garaget. Tur man har bra vänner och kunder :) Edited December 14, 2010 by Christer J Quote
Christer J Posted February 2, 2011 Author Posted February 2, 2011 En liten uppdatering. Elsystemet är färdigt, men jag väntar med att tejpa kablaget under scutteln tills slutmonteringen. All instrumentring och belysning, tuta och fläkt fungerar, dock måste jag ta bort kuggar på tandhjulet i bakaxeln så att hastighetsmätaren visar rätt. Nu visar den 105 vid beräknad hastighet 40 km/h, har kört med kugghjul på borrmaskinen mot givaren i Volvoaxeln. Samt satt motstånd för att kompensera på Biltema tankgivaren så att mätaren visar rätt och lampan tänds vid 10 liter. Lite plåtar har knäckts till och Dala7 nosen har fått 14 cm bortkapat på bredden. Quote
Christer J Posted February 2, 2011 Author Posted February 2, 2011 Ja, jag ska börja med tråget, ett avgasrör och montera tankarna så ska det faktiskt gå att starta. Ligger inte allt för långt fram i tiden. Christer. Quote
Jocke4U Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Posta gärna tankarna och bilder på tråg-arbetet ;) Kan nog komma att börja med mitt tråg nästa helg.. Quote
Christer J Posted February 2, 2011 Author Posted February 2, 2011 Nejdu Jocke, jag hjälper gärna till men tankarna behöver jag själv, det får räcka med att jag skickat elschemat Quote
Jocke4U Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 :516: Haha, himla tacksam för elschemat. Bensintank har jag nästan byggt klart men dina tankar i huvudet rörande tråget vill jag gärna ta del av och stöta och blöta lite ;) Quote
cealm Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Mycket snyggt arbete Christer J. Ett tips som jag tror alla på forumet ställer upp på: --- Din hastighetsmätare ------ Nu visar den 105 vid beräknad hastighet 40 km/h --- Ha inte sönder något utan skicka den till Drake så kommer han utan problem klara "0 till 100 km/h" på under 4 sek. DEt kommer han klara utan att äventyra sig själv, bil eller andra. Quote
Baging Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 Mycket snyggt arbete Christer J. Ett tips som jag tror alla på forumet ställer upp på: --- Din hastighetsmätare ------ Nu visar den 105 vid beräknad hastighet 40 km/h --- Ha inte sönder något utan skicka den till Drake så kommer han utan problem klara "0 till 100 km/h" på under 4 sek. DEt kommer han klara utan att äventyra sig själv, bil eller andra. Hahaha, DET var nästan elakt ;) :D :D :D Quote
Christer J Posted February 2, 2011 Author Posted February 2, 2011 Mycket snyggt arbete Christer J. Ett tips som jag tror alla på forumet ställer upp på: --- Din hastighetsmätare ------ Nu visar den 105 vid beräknad hastighet 40 km/h --- Ha inte sönder något utan skicka den till Drake så kommer han utan problem klara "0 till 100 km/h" på under 4 sek. DEt kommer han klara utan att äventyra sig själv, bil eller andra. Kanske jag låter bli att göra något åt det, istället lägger jag ut första provkörningen på Youtube och sätter 0-100 på 2 sekunder och hävdar att jag startade på 2an. Nåt att bita i för Drake.. Quote
cealm Posted February 2, 2011 Posted February 2, 2011 (edited) Klokt sagt Christer J. Om ett par timmar har vi Drakes kommentar för han brukar vara inne runt midnatt. Så det kommer jag få läsa imorgon vid 06:15 cirka. Spännande.. Edited February 2, 2011 by cealm Quote
Christer J Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 (edited) Helgen har gått mellan att skrapa bort 105 år gammal färg från en gammal dörr i källaren och det lite roligare arbetet med oljetråget. Det kommer från en Saab 900 som var sönderslaget i botten. Oljepluggen är nedsänkt så gängan ligger i höjd med botten på tråget. Höjden är knappt 80mm och det hamnar några mm upp i ramen. Det har böjt sig lite vid svetsningen och ska lämnas in för planing, en skvalpplåt liknande Jörgens är på gång också. Edited February 6, 2011 by Christer J Quote
cealm Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Vad fint oljetråget blir. Hur gick det med dörren då? Quote
Baging Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 What to say??? Man kan inte annat än bli imponerad..... Det ser så enkelt ut när någon som kan, gör saker :) Quote
Kilkenny Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Så ska det se ut :) Lite hammarslag kommer man långt på! Quote
Christer J Posted February 6, 2011 Author Posted February 6, 2011 Japp, farfars gamla karosserihammare formar även 3mm aluplåt. Kul att någon gillar tråget. Det var ett par tre timmars jobb , varav 1 timme extra för att böja och banka plåten som ingen förutom besiktningsmannen och jag kommer att se i verkligheten. Quote
Kilkenny Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 jo, men du slipper ju att ligga vaken om natten för det :thumbsup: Quote
Stefan Berglund Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Oj! Det där blev snyggt! :thumbsup: Quote
Janne E Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Mycket snyggt :thumbsup: :thumbsup: Janne Quote
Jocke4U Posted February 6, 2011 Posted February 6, 2011 Men va tusan....här åker man en långweekend till sälen och plogar backarna och dricker lite vin på kvällarna och sen kommer hem och ser att ditt tråg är klart.... lite avis :D Hur som helst skitsnyggt och i originalskick! Hur ligger det till med volymen jmfr med original? Inga skvalpplåtar? // Jocke PS. Får nog börja resan till övervåningen....resultatet av plogning och trappor känns i vaderna....värst blir det väl när man skall ta sig ner imorgon :) DS. Quote
Christer J Posted February 21, 2011 Author Posted February 21, 2011 (edited) Lite instrumentbräda. Bankad ur 2 mm aluminium. Hålen till mätarna fräste jag ut med handöverfräs bestyckad med hårdmetall pinnfräs. Instrumentet ligger löst, därav den dåliga passformen.. Edited February 21, 2011 by Christer J Quote
Kilkenny Posted February 21, 2011 Posted February 21, 2011 Så läckert, blir glad av att se sånt här. :thumbsup: Quote
Christer J Posted February 22, 2011 Author Posted February 22, 2011 Ratten är 325 mm och heter THORN "R" kommer från utförsäljning på Elmia för 2 år sen. 300:- + 300 för ett Quickreleasenav. Minns inte vad firman hette, men de stod vid ingången och sålde blingblingsaker, stolar, intercoolers, rattar och filter. Navet liknar denna: Den säljs av Bluepower.se Quote
Christer J Posted February 22, 2011 Author Posted February 22, 2011 (edited) Jag tänkte putsa upp panelen när den är helt klar och skicka på svartanodisering någonstans. Någon som har tips på vart man kan skicka den? Eller ännu bättre, hur gör man det själv? Edited February 22, 2011 by Christer J Quote
Christer J Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Råkade nyss hitta mitt rattnav hos http://www.ridetech.se/snabbfaste-quick-release-swedish-/9428-0 för 399:- Billigt. Jag kan inte klaga på hur det är konstruerat eller finish. Låset består av en ring som man drar mot ratten (den svarta på bilden) och som frigör ett antal kulor som låser i halva hål i den fasta delen. Passar bara i en position, så ratten alltid hamnar på samma ställe. För övrigt så händer det nästan ingenting med bygget just nu pga arbete, men jag kommer snart hem och då ska det sista detaljerna fixas innan provkörning och SFRO1 som har skjutits fram sedan i januari.. Jag har kvar att montera tankarna, bakre bromsoken samt en plåt att fästa bältesändan i. Quote
Arrowsmith Posted April 30, 2011 Posted April 30, 2011 När jag gjorde min sfro 1 så fick jag förklarat att det var okej med "delbart rattnav" så länge det inte gick att knäppa loss ratten med en hand. Kan du det med navet på bild så ring din sfro man och kolla om reglerna står kvar eller hoppas på ett pinto-svar här i tråden kanske.... Quote
Christer J Posted April 30, 2011 Author Posted April 30, 2011 Det går ju att knäppa loss snapoffnav med en hand om man verkligen vill, även om det är svårt. Denna ringen blir "byrålåda" om man bara drar i en sida. Jag kommer i och ur bilen med ratten i, så jag har inte monterad den. Men jag ska ta med navet och fråga vid min SFRO1 i alla fall. Christer. Quote
joaba Posted May 1, 2011 Posted May 1, 2011 Jag har ett sånt på min bil och på SFRO 1 så hade han ingen negativ åsikt men han kunde ju inte garantera vad SBP säger om d. Quote
Christer J Posted December 21, 2011 Author Posted December 21, 2011 (edited) .. Edited December 21, 2011 by Christer J Quote
Christer J Posted December 21, 2011 Author Posted December 21, 2011 Jag har kommit igång lite igen efter sommar och höstuppehåll. En bild som visar min annorlunda bakdel. Det blir ca 210 liter bagageutrumme, med en tät lucka upptill. Bakåtsträvor kommer till på bågen och ska sättas mot en triangel av rör på insidan bagaget, ute i kanterna. P bromsen. Från vänster en kolvstång med invändig M10x1,25 gänga som löper i ett rör, en M10 x 1,25 bult som sitter i ett litet kullager som är låst mellan ytterröret och hylsan som en skrotad skruvdragarmotor med växel sitter i. Jag ska sätta ändlägesbrytare och ett modifierat centrallåsrelä med större kondensatorer så relät drar de tre sekunder som det tar att dra in hela stången. Wirearna är kortade Volvo 440 med skivor, och ok från en Opel Vectra. Stommen till Engelskt hjul och de påbörjade framskärmarna. Quote
kengren Posted December 22, 2011 Posted December 22, 2011 Ser bra ut :thumbsup: Kommer att följa ditt bygge - det ser mycket bra ut kenneth Quote
Christer J Posted December 28, 2011 Author Posted December 28, 2011 Det nya året börjar inte förrän Onsdagen den 4/1 med en SFRO1 besiktning! Sent men ändå enligt mina planer. Räknar kalt med att SFRO2 besikta i vår. Vilken vår får vi se.... Quote
Jocke4U Posted December 29, 2011 Posted December 29, 2011 Ser mycket snyggt ut Christer, det drar ihop sig till Locost Festival och den kan du ju inte missa med din bil. Quote
Christer J Posted January 4, 2012 Author Posted January 4, 2012 Ja, då var bilen åter hemma i garaget från en åktur till Gustaf Ridderstolpe i Västerås och en SFRO1. Fick bara en sån här . Vilket var kul att höra. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.