Jump to content

Recommended Posts

Posted

ursäkta OT men man blir ju lite nyfiken på vad du ska syssla med 12 tim/natt utomhus 170 mil bort.....

det låter lite lätt bedrövligt i första skedet när man hör det....

Usch ja. Jag avbröt vardagen med bilar med att åka till Hammerfest, Nord Norge och jobbar där i 14 dagar. Inatt blir det lugnt pga en båt som ska lastas med gas och då får vi inte göra det jag kom hit för. Men jobbet går ut på att öppna och skruva ihop flänsar på toppen av gastankarna ca 30-40 meter upp. Där blåser det kalla småjävlar vill jag lova.. Det var fint väder idag, men nu gör det ont i ansiktet bara genom att titta ut genom fönstret.

Christer J.

  • 4 weeks later...
Posted (edited)

Lite bilder på mitt insug som jag nyss svetsat, slipade och glasblästrade för att det skulle se lite "original" ut.

th_0162.jpgth_0152.jpg

0152.jpg?t=1270901819

insug001.jpg?t=1270901461

insug002.jpg?t=1270901488

insug003.jpg?t=1270901513

Bra projekt att öva aluminiumsvetsning på. Karossen nästa!

Christer J

Edited by Christer J
Posted

Så fint, vilket artikelnummer är det på "original-köpe-insuget"..........

Posted

Mycket snyggt!

Kan du modifiera ett till mot ersättning? ;)

Hur har du tänkt rörande följande:

- Du har inte anslutningar för alla slangar som fanns tidigare, kommer du sätta dit dessa i efterhand och då spegelvända dom?

- Bränsletrycksregulatorns slang sitter ju i i högra delen, skall du sätta den i vänstra delen nu?

Posted

Tack, jag är ganska nöjd själv. Men måste erkänna att jag provsvetsade nästan 10 cm på en alukylfläns innan jag satte igång med insuget. Ivrig att prova nya svetsen..

Det finns 5 anslutningar kvar, men en hamnade undertill iom att flänsen till spjällhuset är upp och ner jmf med orig för att få spjällarmen utåt. Röret till kolfiltret är urdraget och ska gängas för att sätta banjokoppling istället, bara för att slippa få det rakt ut. Jag har tänkt koppla map sensor och bränsletryckregulatorn i dom främre (högra) hålen och eftersom jag inte ska ha bromsservo, så kan jag koppla laddtrycksmätare till det hålet. Om det inte passar är det bara att borra hål och gänga i en nippel där det får plats.

Christer J.

Posted

Vad är det för svets som du har inhandlat?

Funderar själv fram o tillbaka om det är försvarbart att skaffa en AC/DC TIG för att kunna göra jobben själv och när det passar. Det som ligger mig närmast är nog en 3-fas "kina-modell" för hamna på "rimliga" pengar.

  • 2 months later...
Posted (edited)

Update.

Jag har några smådetaljer kvar att göra innan tid bokas för SFRO1.

All svetsning är klar förutom rattstång och bältesfästen pga jag vill få OK på de tänkta delarna med Gustaf Ridderstolpe innan han får (äran?) att syna bygget i sömmarna mot slutet av sommaren. Jag har beställt stolar och ska fixa golvet och fästen till dessa i veckan som kommer.

Jag har ändrat bakdelen pga att bakpartiet blir en löstagbar låda för att enkelt kunna serva bakaxel och tankarna 2x22L som ska monteras framför bakaxeln. Det blir snart montage av motor och låda, samt tank och elsystemet till motorn. Jag har blivit tvungen att ge Steffe B en åktur innan sommaren är slut så tempot ska hållas bätte i sommar.. Bra med lite piska och morot. Ska se så att allt fungerar och för plats innanför karosseriet. Just nu står det några M2 alu och väntar på att manglas mellan de engelska hjulen.

7ute010.jpg?t=1277661170

7ute013.jpg?t=1277661362

Ha en fortsatt bra bygghelg.

Christer J

Edited by Christer J
Posted

Snygg kärra du tillverkat. Vad kan din bil väga som den står nu (på bilderna)?.

Posted

Snygg kärra du tillverkat. Vad kan din bil väga som den står nu (på bilderna)?.

Jag gissar på ca 30-40% av vad dina bilar Cealm väger i samma stadie ;) ;)

Posted (edited)

Tackar för positiva svar.Vet inte vikten exakt, men jag orkar fortfarande lyfta upp båda bakhjulen i luften, den är lättare fram. Jag har bara en våg här, och den visar 99.550 kg när jag lyfter i främsta röret. Den tar bara 100 kg, men en god bit under 150 kg bak. kanske 230-240 totalt alltså. Skivor sitter monterade, men inte bromsok. Motor och låda enl verkstadshandboken 156+34 kg, sedan 25 kg aluplåt 10 kg stolar, kardan 7 kg, en IC 5,5kg, tungt. Tankar och lite rör och slangar lyktor och elsystem, då spräcker jag väl 500 vallen, lite rör i bågen och de delar som ännu inte är monterade, så måste jag hamna på 600 tomvikt, för att nå upp till de 735 i tjänstevikt, som effekten kräver.

Jag har svarvat en styrstagsförlängare på morgonen, men måste ge mig på kundbilarna nu. Fortsättning följer.

Christer J.

Edited by Christer J
Posted

Ok, då är det inte så förfärligt stor skillnad på din bil mot min CealmSeven. Stämmer din prognos på 735 i skttevikt är det bara 110 kg som skiljer. Och det är inte så mycket.

Mot mina andra bilar blir det kanske lite mer som Morty föreslår och Drake instämmer i.

Posted

110 kg är mer än vad en hel ram väger.. Jag räknar, och gissar att jag får vikta en hel del för att komma upp till matchvikten.

Christer J.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Äntligen har styrväxel och det övriga i styrarrangemanget funnit sin plats. Lagerbockarna ska bytas till en annan typ, men placeringen blir ganska nära som det ser ut nu. 0 bumpsteer och det känns som om allt är rätt när man rullar ute i gruset och svänger.

Utebilder7010.jpg?t=1278681606

Utebilder7011.jpg?t=1278681679

Edited by Christer J
Posted (edited)

Lite bilder på kylarupphängningen och hur jag gjorde min distans till slavcylindern till Opellådan.

020.jpg?t=1279043417

022.jpg?t=1279043417

0153.jpg?t=1279043417

0163.jpg?t=1279043417

018.jpg?t=1279045726

Edited by Christer J
Posted

Vad är det för cylinder du har? Är den användbar på M47 lådor eller kanske till och med på BW T-5 lådor också?

Posted

Gött jobbat! Jag har en lite annan lösning på gång....men jag har ju också en annan vattenkylare. Undrar om jag har samma urtrampningslaget, kan inte komma ihåg att det var delbart så...men har dåligt minne :)

Posted (edited)

Kilkenny, jag har svetsat en låda under kylaren dels för att skärma av lite luft och samtidigt så kommer jag åt muttern från baksidan. Övre fästet i ramen är det en isvetsad gängad stålbit. Slavcylindern är Opel Omega som hör till lådan R25R28. Liknar Saab, men den är ca 25mm högre och sitter på en extra platta.

Edited by Christer J
Posted

Grattis till din El-drivna Cruising-Seven-bil. Med e sådan motor kan man slippa alla kam-problem........

Posted

Jaja.. Det blev jobb igår, så jag tar igen det idag. Jag har svetsat fästena mellan de båda kylarna och börjat dra lite kabel.Sen var det så fint väder ute så jag var tvungen att lista ut ett bra sätt att få en liten provtur. Allt är tillåtet. Jag hann till och med före Cealm med eldrift!

Posted (edited)

Tusan va coolt! ;) Blev lite paff när jag läste din tråd "Närmar sig SFRO1, provkörd" .....hur tusan gick detta till :D Men om jag tar min 7 årige son som påknuffare så kan vi köra i kapp i våra lådbilar :)

EDIT: Ser mycket bra ut!

Edited by Jocke4U
Posted (edited)

:) Jag behövde ingen påknuffare, däremot fick min son äran att ta premiärtursfotot. Men i helgen åker motorn i och sen behövs det bara en flaska bensin att doppa pumpen i , så blir det åka på riktigt! Kom igen med lådbilsrallyt.. Bromsar är för fegisar.

Edited by Christer J
  • 2 weeks later...
Posted

Då har motorn hittat tillbaks igen, samt lite broms och kopplingsrör. Jag drog in rören till koplingen och bakbromsarna på insidan för ett lite renare motorrum.

Juli7020.jpg?t=1280067767

Juli7019.jpg?t=1280067767

Nästa projekt blir att färdigställa och montera Bromsoken, bränsletank med tillhörande ledningar och elsystem till motorn, så det blir provtur innan snön kommer.

Posted

vad har du för kylcellpaket och har du mått på det?

Thomas

Posted

http://shop.klracing.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=206&artnr=E2-3F3&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

Jag har 2 st likadana, en för vatten och en för luft. Den som ska kyla vattnet är lite modifierad med ett isvetsat rör för att ta vattnet nedtill på ena sidan och anslutningarna förminskade. Vi får se hur det fungerar, det är väldigt stor kylyta invändigt och det borde fungera tycker jag.

014-1.jpg?t=1280068845

Posted

jag är mycket intresserad av hur det kommer att funka. sätt ihop bilen lite snabbt och ut o kör så jag får ett utlåtande. ;) :)

Posted

Jag funderar faktiskt på att montera den i den Sierra som skulle blivit donator och åka lite, den läcker i kylaren och det går bara några veckor med kemisk metall och glasfiberspackel. Jag ska åka lite längre med den om ett par veckor, när jag reser bort på jobb, och vill inte bli stående utan kylvatten och kokande motor på vägen. Det försvinner en del byggtid då, men det är bara att ta några lediga dagar och bgga på som kompensation så att jag kan provköra i september som planen säger. Återkommer med resultat.

Posted (edited)

I kväll struntade jag i att se på filmen som sambon hyrt. Det blev lite uppsnyggning av spjällhuset istället. Jag sågade bort det mesta överflödet och filade sedan, lite TIG på det och fila igen så blev det OK. Skrotet framför är de delar och filspån som blev över. Orig spjällhuset som referens. Fixade även termostathuset som skymtar bak på toppen, det har tidigare pekat rakt bakåt.

Inte särskilt socialt, men betydligt mer konstruktivt, och det hela tog lika lång tid som filmen. 515.gif

kvllsjobb045.jpg?t=1280086978

Edited by Christer J
Posted

Waaahhh, så stilrent :)

Jag byggde idag ett nytt fäste till generatorn för att få bättre med plats men ändå är det tajt.

Så du har kapat vattenkylningen? Behövs denna inte, eller?

Vakuumanslutningen, har du också kapat ...funktion?

Måste leta upp info om dess funktioner för jag skulle behöva lite mer plats :)

Posted

Vattnet värmer spjällhuset för att förhindra frysning vid kallare temperaturer, och det känns som en funktion jag gärna klarar mig utan i en 7a. Rören till tomgångsregulatorn är borta, likaså svetsade jag igen de andra två pluggade hålen, om jag använder tomgångsregulatorn blir den ansluten framför spjällhuset och undertill på insuget istället, den får ändå inte plats på origplatsen. Det är tajt för min generator också, dessutom ska jag krångla förbi ett vattenrör där. Kommer antagligen att vrida spjällhuset åt ett annat håll pga armen till gaswiren. Jag har ändrat plan sedan jag svetsade om insuget. Gör om gör rätt..

Posted (edited)

I kväll struntade jag i att se på filmen som sambon hyrt.

Haha! Det där tyckte jag var roligt. Skulle jag försöka på mig en sån där grej så skulle jag nog få ta ambulans till garaget i fortsättningen. :D

Bygg på nu så du blir klar! :515:

Edited by Stefan Berglund
Posted

Christer J: ---- det känns som en funktion jag gärna klarar mig utan i en 7a ---

Lätt och säga nu. Rätt var det är sitter även du där och önskar att du inte kapat bort allt, dvs du får hyra en film till sambon och gå ut 1,5 timme i garaget och svetsa fast det du inte borde kapat bort...... Eller?

CealmSeven%203%20(Medium).jpg

Posted

Hörru, så vitt jag kan se så är det inga vinterdäck på denna dära bilen....brottsling ;) (eller är dom godkända). Nu har du ju visserligen ploglampor på bilen men du har ju glöma schaktbladet hemma :)

Posted

Jocke4U: --- inga vinterdäck på denna dära bilen....brottsling ---

Iaktagelsen om däck är helt korrekt. Det du INTE vet är om jag körde på allmän väg eller ej. Marken där bilen står tillhör delvis huset som jag bor i. Den lilla bilsnutt som inte står på egen mark står på grannens väg som inte är allmän väg. Det är rysligt nära till allmän väg U513 går bara metrarna bakom bilen.

Men var jag verkligen ute på U513 och körde eller ej??? Det är inte många som vet säkert. Jag själv, fotografen och reporten kanske vet..... eller hur var det den där dagen en vecka i i december 2009.

Men Jocke4U du känner ju mig så svaret är ju enkelt och klockrent vad jag gjorde, körde eller ej......

Posted

I kväll struntade jag i att se på filmen som sambon hyrt. Det blev lite uppsnyggning av spjällhuset istället....

Insugningsdelen ser på bilden ut att vara ca 10 mm från chassiröret.

Jag har ett liknande avstånd på samma ställe på mitt bygge, dock inte mot någon insugningsdel.

Hårdheten på motorkuddarna och deras vinkling borde spela roll.

Min fråga är: hur mycket rör sej motorn?

Antas i morgonens och sommarens värsta hagel och regnskur i kombination med dundrande åska.

Posted

Det är kameravinkeln som luras, se bilden i inlägg 84. Jag vill ha stadiga motorkuddar och minst 3-4 cm frigång eftersom motorn vrider sig ordentligt. Jag ska sätta ett övre fäste som håller ner rörelsen, men insuget är i vägen för originalfästet så det får bli på vänstersidan.

Posted

Ahh....där väckte du en tanke!

Ska nog försöka trixa dit ett tvärstag för att minska vridningen, nu gäller det "bara" att hitta lämpliga fästpunkter.

Tack för inspirationen.

Antas

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...