Jump to content

Recommended Posts

Posted

Denna information är på väg ut på SFROs hemsida, men för att nå så många som möjligt postar jag även här. Observera enkätlänken längst ned.

Förslag till nya regler för amatörbyggt fordon (BIL) på remiss

SFRO har fått ta del av en remiss om nya regler för amatörbyggt fordon (bil). De nya reglerna ska gälla fordon som registreras från och med 29/4 2009. Reglerna innebär en anpassning till det nya ramdirektivet för godkännande av fordon inom EU som ska träda i kraft samma datum. För MC är inga ändringar aviserade nu.

Innehållsmässigt är det inte så stora skillnader föreslagna men formen på reglerna är helt ny, eftersom man i mycket större utsträckning hänvisar till olika särdirektiv inom EU-lagstiftningen.

SFRO har identifierat några områden med viktigare ändringar:

Avgasregler

Förslaget innebär ett tydligare krav på avgasrening även för amatörbyggt fordon. Kravet är inte beskrivet i detalj men SFRO bedömer att det kan handla om att kräva katalysator på alla amatörbyggda bilar. Utsläppskraven skärps till max 3,5% CO på tomgång.

Bränslesystem

I förslaget finns en ny möjlighet att under vissa förutsättningar använda tävlingstankar av plast, så kallade fuel cells.

Chassinummer

Utformningen av chassinummer föreslås styras. Chassinumret ska innehålla 17 tecken där de första 3+6 tecknen är styrda, och byggaren får välja de 8 sista själv.

Belysning

I förslaget ges viss möjlighet att använda blinkers, sidopositionslykta och bromsljus som är E-märkt för bruk på MC. Men kraven på siktvinklar och ljusstyrka måste ändå uppfyllas.

Bälten

Förslaget skärper kravet på trepunktsbälte, det blir tydligare att tvåpunktsbälte bara tillåts i yttersta undantagsfall. Det öppnas en möjlighet för att använda tävlingsbälte av 4/5/6-punktsmodell, om det är FIA-godkänt och monteras med FIA-godkänd stol.

Defroster

Även på öppet fordon föreslås krav på defroster/avimningsanordning.

Yttre och inre säkerhet

Kraven på yttre och inre utformning (vassa kanter etc.) förtydligas och skärps.

Motoreffekt

SFRO ges större möjlighet att besluta om maximal effekt för amatörbyggt fordon, både uppåt och nedåt. Effekten begränsas av SFRO i förhållande till fordonets utförande, säkerhetsnivå med mera.

Remissen ska besvaras andra veckan i december och SFRO kommer att lusläsa förslaget och bedöma konsekvenserna, samt föreslå eventuella ändringar som vi anser motiverade.

För att kunna svara bra behöver vi byggarnas hjälp! Vi har gjort en enkel och snabb enkät som ger oss lite underlag att arbeta med, fyll gärna i den. Du hittar den här:

https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=27302

OBS! Ovanstående är vår tolkning av ett FÖRSLAG, reglerna kan ändras mer innan de spikas.

/Gustaf Ulander, SFRO

Posted

Så om man tar sig i kragen och fixar detta under våren gäller de gammla reglerna ?

Och kommer det att kunna bli undantag för byggen redan genom SFRO1.

Antar att frågeformuläret ligger tillgrund för ovan men ändå vad tror du ?

Posted

De nya reglerna ska gälla fordon som registreras från och med 29/4 2009. Reglerna innebär en anpassning till det nya ramdirektivet för godkännande av fordon inom EU som ska träda i kraft samma datum. För MC är inga ändringar aviserade nu.

Vad menas med "registreras från och med 29/4 2009"? Menar man Registrerad i form av att man gjort SFRO1, eller är det slutbesiktningen hos SBP man menar? Undrar pga. Chassienummer som jag redan valt och skrivit in i SFRO:s papper, samt försäkringen som också går på mitt chassienummer (dessutom är ju chassiet lackat med numret instansat).

Kör också med MC-motor som saknar kat. ( saknas visserligen på alla godkända motorcyklar redan)

Posted

De diskussioner vi har haft hittills med Vägverket har inte indikerat någon form av generellt undantag för påbörjade byggen, för att man ska kunna slutföra bygget med "gamla" regler. Det kan förstås ställa till det för vissa.

Det kan bli så att man måste ändra bygget (montera kat och kanske byta chassinummer) eller så får man söka en enskild dispens...eller hinna klart innan 29/4.

Exakt hur det blir vet vi tyvärr förmodligen inte förrän det är dags.

/Gustaf

Posted

Katalysator behöver väl inte nödvändigtvis ställa till det för mycket?

Race-kattar borde väl kunna överleva ett tag även på motorer med analog bränslematning (förgasare) om man bara bestyckat rätt. Och cahssie-nummer kan ju inte vara oöverstigligt? Men om det blir krav på defroster på bilar utan vidruta så blir det ju lite löjeväckande... och att få in en defroster i en sjua sådär i efterhand torde ju innebära en hel del jobb.

Kanske surt att behöva hysta upp 3000:- till för en katalysator... men för egen del så kan jag säga att jag redan från början räknat med att ngt sådant skulle kunna hända... och från början tänkt ha katalysator med i konstruktionen.

Hur har ni nadra tänkt? :D

Posted

Ang defroster så måste det väl vara att det blir krav på defroster om du har öppen bil med vindruta (mot att du idag inte behöver defroster om du inte har tak)!?

Posted

Tycker att det är väldigt kort tid tills lagen ska börja gälla. Det är bara att hoppas att det blir övergångsregler.

Jag har lagt en del energi på chassienumret och det sitter på ett sådant ställe att det inte går att förlänga hur som helst.

Har redan från början planerat att använda katalysator, då jag även är "miljövän". Visserligen lär den ta lite effekt men det är ju bara att chippa upp lite i andra änden. :notworthy:

Posted

angående defroster är det väll redan nu krav om man har ruta dvs mer än en vindavvisare..upp till 150 mm men ... det finns ju elektriska defrosters... 2 skruv och en kabel... sedan att skruv lätt rasslar bort :whistling: det e ju tråååkigt..

Posted (edited)

När nya regler kommer är det ofta undantagen man letar efter först. Hoppas det blir övergångsregler annars känner jag att det är bråttom. Mycket bråttom.

therealpinto: Men en "undantagsfråga". Det som kan ta längsta tiden för mig är att stoppa i och driftsätta V8a motorn. Om jag lägger i en vanlig Volvomotor och registrerar bilen. Därefter gör jag motorbyte till V8 efter 29/4. Det kostar några tusen extra. Kommer motorbytet med automatik generera de nya kraven med katalysator mm dvs jag vinner inget egentligen.

Edited by cealm
Posted

Ja, nog lär man kräva katalysator vid omreggning av ett amatörbygge framöver. Fast jag vet inte säkert.

Men, som någon skrev, att hänga på en katalysator om det krävs är väl sällan hopplöst.

/Gustaf

Posted (edited)

Misstänker att detta inte är lag i den bemärkelse att riksdagen skall ta beslut! Det brukar ju bara ske varje halvår! Det är väl "förordningen" som skall justeras enligt lagstiftningen! Men tusan vad bråttom de skall ha! Själv skall jag ha katalysator men kupevärmare på de minimala rutorna jag tänkte ha gör mig inte glad och ev göra om chassinumret.

m :D h

Janne

Edited by Janne L
Posted

Engelsmännen har ju använt katalysatorer på sin bilar i många år så kunskapen finns ju. Lite stönigt blir det ju för oss som bygger BEC eftersom ju motorcyklar inte har katalysator från början. Varför kan man fråga sig egentligen...

En nackdel är att det är satans fult med två burkar och av den anledningen tenderar till att bli besiktningsutrustning. Finns det kattar ihopbyggda med ljuddämpare förresten?

Posted

många nyare Mc har kattar numera och det fumgerar ju uppenbarligen, klart dom har insprut.

På våran cheva van 1983 bensin så är det katt på men vid den årliga besiktningen så frågar jag varje gång om dom

kan mäta alla värden för att se om katten funkar efter alla dessa år och då säger dom (som alltid) NEJ ,vanen är lastbilsreggad och då mäts detta ej,

endast Co krav:P

Troligtvis så är katten helt ren invändigt men men..

Jörgen

Posted

Nej, lag är det inte, utan en VVFS (Vägverkets författningssamling) eller vad det kan heta när nya myndigheten tar över.

Det finns ju runda katalysatorer i rostfritt, så är man lite kreativ går det bra att bygga ett snyggt system.

/Gustaf

Posted

Ja det finns runda kattar som är inne i rör så det syns inte. och kan man bidra till miljön så varför inte.

Posted
En nackdel är att det är satans fult med två burkar och av den anledningen tenderar till att bli besiktningsutrustning. Finns det kattar ihopbyggda med ljuddämpare förresten?

Med en vanlig kat (ej race) är det inte säkert att man behöver en ljuddämpare har jag upptäckt. Dom tar effektivt bort föroreningar, ljud och effekt :(

Men det skall tilläggas att det var en gammal kat jag testade med.

Posted

Det där med effektförlust med katalysator beror nog i hög grad på arr man inte använder en katalysator som är dimensionerad rätt fär ända målet. :)

OK.. en procent kanske ryker... men märker man det?

Posted

Man hade väl nästan väntat sig att sverige skullle närma sig EU i vissa reglementen.

Avgasregler

Förslaget innebär ett tydligare krav på avgasrening även för amatörbyggt fordon. Kravet är inte beskrivet i detalj men SFRO bedömer att det kan handla om att kräva katalysator på alla amatörbyggda bilar. Utsläppskraven skärps till max 3,5% CO på tomgång.

Motvilligt kan jag förstå att detta krav kommer. Visst blir det fulare rent estetiskt och viss effektförlust

Defroster

Även på öppet fordon föreslås krav på defroster/avimningsanordning.

Ett krav som jag inte förstår när det saknas både ruta och tak på de flesta av "våra" bilar. Man gör det enkelt för sig när man drar alla över en kam.

Yttre och inre säkerhet

Kraven på yttre och inre utformning (vassa kanter etc.) förtydligas och skärps.

Kommer detta innebära att vi ska ta efter engelsmännens löjliga jakt på radier och kanter, där det ska sitta gummipluttar på varje bultskalle och gummilister på varje kant :o

Finns det förslag på att kunna regga ett amatörbygge med miljömotor, typ etanol?

eller det kanske redan finns men jag har missat det :huh:

Posted

Om bilbyggandet verkligen ska närma sig EU, hur sannolikt är det att vi kommer ha kvar SFRO som besiktingande organisation?

/Janne

Posted

Kraven på inre säkerhet ska förhoppningsvis gå att hantera med sunt förnuft.

Det går idag bra att regga amatörbygge (och även andra bilar i vissa fall) för etanoldrift.

Det finns idag som jag ser det inget som direkt hotar SFROs ställning, men det kan ju komma andra saker som förändrar spelplanen. Men idag så är det Bilprovningen som är "beslutande" vid en registreringsbesiktning och framöver kommer det troligen att vara på liknande sätt, att ett besiktningsorgan som lyder under vissa krav är den som för göra en registeringsbesiktning eller motsvarande. I remissförslaget finns SFROs roll beskriven precis som idag, en organisation utsedd av Vägverket (eller Transportstyrelsen framöver) för att utöva tillsyn av amatörbyggt fordon under byggprocessen.

/Gustaf

  • 1 month later...
Posted

Lite funderingar över dom nya reglerna.

Jag sikta på att göra srfo 1 i vår någon gång är det läge redan nu att anpassa bygget för fyrpunktsbälte och en fuelcell då det verka som att det skulle vara godkänt.

Någon som vet?

Posted

Jag vågar inte råda till det ännu.

Dessutom är trepunkts rullbälte mycket trevligare på gata, ska du köra bilen är det en stark rekommendation att bygga för det oavsett om reglerna tillåter andra bälten eller inte.

/Gustaf

Posted

Jag åker med dubbla bälten i min bil. Knäpper på 6punktare på bana och 3punkt rullis på gata. Under bygget hade jag inställningen att 3p bara var ett besiktningsbälte och att jag alltid skulle åka 6p för det är ju tuffare/riktigare/räjsigare eller nåt. Dock så är det så otroligt opraktiskt med 6p på gata. Jobbigt att knäppa och sen så sitter man ju "fast som fan". Hopplöst att nå nåt som är utom räckhåll.

Så "besiktningsbältet" sitter på plats och det är det som används vid all gatkörning.

Posted

Våga du gissa pinto om det kommer blir 29 april eller det eventuellt kan blir senare ? Nu är det ju snart slutet Jan och ett eventuellt beslut borde väl ha några månaders tid för anpassning, alla amatör byggre läser ju inte denna sida.

Svår fråga jag vet men gissa :)

Frågan är baserad på att jobbet just nu ser tokigt ut i minst en månad till och då är det ju snart april

Posted

Nej, idag vågar jag inte gissa men jag hoppas få ett besked inom några veckor. Håll ut lite till... Jag har pratat med Vägverket men det är lite formella saker som måste lösas också innan jag säger mer.

/Gustaf

  • 2 weeks later...
Posted

Hej

Nu kan jag i alla fall säga att det med största sannolikhet kommer att bli en övergångsperiod då man kan tillämpa de "gamla" reglerna, även efter 29/4. Åtminstone under hela 2009 bör man kunna göra regbesiktning mot kapitel 41 i VVFS 2003:22.

Hälsningar

Gustaf Ulander

SFRO

Posted

Som jag förstår det är det bara en datumgräns för när man kommer sluta med möjligheten till att använda gamla reglerna. Om man tänker sig att sista dagen blir 31/12 2009 (vilket alltså inte är spikat) så kan man fram till dess nyttja gamla reglerna.

Även om byggbesiktningen är gjord 2007, så måste nya reglerna gälla om bilen blir klar säg 2011. Men man får använda gamla reglerna även om byggbes görs i sommar, och bilen blir klar hösten 2009.

/Gustaf

Posted

En exempelfråga: Om man har ett rullande chassi med allt klart utom ev. trepunkt bälte. Är det då lönt att SFRO1 besa om man tänker sig att bilen kommer att färdigställas på ca 2 år efter SFRO1? Eller bör man vänta tills de nya reglerna har satt sig?

/Janne

Posted

Therealpinto: Bra förhandsinfo. Visserligen ännu "sannolikt" men för mig känns det ordet bra. Jag tänker inte minska byggtakten.

Rikard Larsson: Du behöver inte heller minska takten ...... utan bara utgå ifrån att du glömmer therealpintos inlägg så har du forfarande som du vill dvs --kravet kvar" för det är ju ännu bara sannolikt, jmf Tage Danielsson och hans monolog.......

Nog skämtat.

Till SFRO vill jag säga att er remiss, som jag läst är bra skriven. Den är saklig och öppnar för resonemang kring regeler och hur de skall tillämpas. Ett bra jobb. Fortsätt på det sättet dvs vara ett stöd för oss som bygger.

Posted
En exempelfråga: Om man har ett rullande chassi med allt klart utom ev. trepunkt bälte. Är det då lönt att SFRO1 besa om man tänker sig att bilen kommer att färdigställas på ca 2 år efter SFRO1? Eller bör man vänta tills de nya reglerna har satt sig?

/Janne

Är bilen mogen för byggbesiktning tycker jag att man ska göra byggbesiktningen, de nya reglerna påverkar inte den så mycket. Blir det andra bälteskrav eller liknande kan man hantera det. Bättre att byggbesikta i tid än att riskera att "bygga fast" eventuella fel.

/Gustaf

Posted

Känns riktigt bra nu när det bara är mindre saker kvar att göra på bilen, ett tag var jag orolig över att behöva byta motor och frångå det härliga ljudet av ett par webrar, även om det i detta tillfälle endast är sanolikt så har det minskat min oro.

Stort tack till therealpinto som håller oss uppdaterade :notworthy:

Posted

fråga? om man har sfro1 gjord redan kan man besiktiga bilen med nya reglerna efter 29/4 med tex 4-punkt och mer effekt.effekten är ju redan inskriven i sfro1 ? och chassinumret instansat det skulle man väl bli tilldelad ett av vägverket?

Posted

Det bör gå bra att tillämpa nya reglerna även om man gjort byggbesiktningen på de gamla reglerna. Det kan ju förstås innebära någon teknisk justering på bilen (om effekten ändras till exempel) men det brukar gå att lösa.

Exakt hur det blir med chassinummer får vi se men det kan ju bli så¨att man får stansa in ett nytt nummer eller komplettera det man har.

/Gustaf

  • 1 month later...
Posted

Då hastigheten i garaget inte går med överljuds hastighet och det eventuella datumet sista april närmare sig med storm steg så bara jag undrar Gustaf om det fortfarande ser ut som gammla reglerna kommer hålla året ut. ( annars är det nog dax för 2 veckors semester ).

eller om du rent av rekommenderar nya regler om man kan välja. ( avgas redan byggt så katten blir svår)

Posted

Tja, Transportstyrelsen rör sig inte heller med ljusets hastighet. Just nu är det oklart när de nya reglerna kan fastställas, det blir knappast till 29/4 och därför ser jag bara större anledning till att de gamla reglerna ska leva parallellt åtminstone hela 2009.

/Gustaf

  • 1 month later...
Posted

Nåt nytt från transportstyrelsen i denna fråga på sista tiden?

Dessutom en reflektion om ovanstående hastighetsresonemang:

Om nu transportstyrelsen trots allt skulle röra sig med nära ljushastigheten (relativt oss) så händer det väl konstigheter med tiden, och då kanske den 29/4 inte alls är den 29/4 utan något helt annat?? Man borde mao i efterhand kunna beräkna Transportstyrelsens hastighet när man vet vilket datum den 29/4 egentligen är (Om man bortser från Heisenbergs osäkerhetsrelation förstås).

/Peter

Posted (edited)

Instämmer med föregående talare :)

Edited by Micael
Posted

Detta förklarar ju allt !

Så varje gång jag går ut i verkstan och jobbar "snabbt" visar det sig alltid dagen efter att jag egentligen tappa två dagar ....

Posted

Inga konkreta nyheter. Kanske införande/beslut vid halvårsskiftet, kanske senare. Men de gamla reglerna bör som sagt löpa parallellt ett tag och de nya reglerna i sitt senaste förslag (som finns i Boken) är ingen katastrof.

/Gustaf

Posted
Detta förklarar ju allt !

Så varje gång jag går ut i verkstan och jobbar "snabbt" visar det sig alltid dagen efter att jag egentligen tappa två dagar ....

Nja.. inte helt.

Du tappar UNGEFÄR två dagar. Tänk på Heisenberg!

  • 1 month later...
Posted

Är det klart vad det blir för avgaskrav med de nya reglerna?

Jag har en Sierra -84 med Pinto förgasare som donator den kommer inte

att bli klar för bes. förran tidigast slutet 2010 och man undrar ju om man kan

använda motorn eller inte?????

Kan man klara sig med att eftermontera kat.?

Janne E

Bygger Haynes Roadster

Just nu är det länkarmsbygge...

  • 1 month later...
Posted

Senaste infon jag har från Transportstyrelsen är egentligen ingenting. Inte lagda på is men inte heller någon tidplan.

/Gustaf

  • 2 months later...
Posted

Ja ja, väger man fördelarna med bilimport från EU, kubikvis med billig öl, sprit och vin är det kanske värt lite småpill med katalysator mm. Annars finns ju Norge...

Posted

Hur är det med nya reglerna. Hört något. En nyligen träffad bekant vid bullerprovet förra veckan hade läst i Bilsport (tror det var den tidningen) något om att Transportstyrelsen hade fullt skägg med avregleringen av Svenk bilprovning så därför kom det inget förslag jobba med och tiden för regelverksstart fullt ut kan förskjutas ytterligare.

För skall regelverket igång helt till årskiftet 2009 / 2010 börjar det blir lite brått.

Therealpinto, har du någon ny fräsch "underhandsinfo"?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...