Jump to content

Megasquirt Vs Zetec


BjW

Recommended Posts

Jag e fortfarande i planeringsstadiet på mitt bygge, mest för att ett annat tar upp garageplatsen.

Men jag har iaf skaffat mig en zetec 2.0

Jag har bara en lös motor, det finns den stora kontakten till insprutningen och jag ska skaffa kontakten till fördelaren. Hur mycket mer e det? Om det ens e så mycket mer som skall kopplas till sprutet.

E helt nybörjare med elsystem så jag har faktiskt inte en anning om vad som skall göras.

Tips/ råd.

// Björn

Link to comment
Share on other sites

Jag hjälpte "Berne" här på forumet att sätta ett megasquirt med EDIS tändning på en zetec han har i sin sjua.

PM:a honom så fixar han lite bilder mm åt dej så du kommer på rätt spår.

han har all info du behöver hos sej.

Tack för infon. Detta skall jag göra.

// Björn

Link to comment
Share on other sites

Att sätta megasquirt på en zetec är det flera har på forumet som har gjort. Både jag och Jonte har gjort det med gott resultat, men det finns fler.

Vi har dock hoppat över EDIS:en och styrt tändningen direkt. Detta är en smaksak, så det går att göra som man vill.

Det enda som jag upplevde som lite krångligt det var tempgivarna. Men det löste sig bra med konverteringstabeller. Men det är inget du behöver oroa dig för nu.

Och som alltid när det gäller MS. Läs läs och läs lite till. Förstå hur det funkar. Att chansa och skjuta från höften funkar inte. Men allt är bra beskrivet och det finns otroligt mycket info på MS-sidorna.

När det gäller den stora ford-kontakten så finns det övergångar att köpa som gör att man kan koppla sitt MS rakt på Ford-kontakten. På så sätt kan man testa MS och gillar man det inte kan man byta tillbaka till sin Ford ECU. Jag har inte testat detta själv, så du får kolla upp det nogrant.

länkar

www.msefi.com

www.msextra.com (kan styra tändning och lita andra grejer)

Link to comment
Share on other sites

Jepp jag har precis som Micael skriver också MS på min Zetec. Å man får läsa på ordentligt och försöka luska ut vad som gäller för just din uppsättning.

Jag fick stor hjälp av Micael med detta (Tack Micke) och ställde säkert ett antal idiotfrågor som han svarade tålmodigt på *s*

Link to comment
Share on other sites

Ska ta och läsa som en dåre då.

Det finns ju v2.2 och v3 och va det v3.57 lr liknande. Antar att ju senare desto bättre. Typ köpa v3.57. MEn som sagt läsa läsa läsa.

Det ordnar sig nog. Kommer nog bli en utmaning om inte annat, förhoppningsvis kul tills det krånglar.

Men som sagt läsa. Och skiter det sig finns det ju bevisligen hjälp att få här på forumet.

Tack grabbar

// Björn

Link to comment
Share on other sites

Det gäller att läsa på en hel del eller så får man ha tur med att någon i omgivningen (t.ex. forumet) har haft en liknande installation.

Jag håller som bäst på att koppla in ett VEMS till min 1.8T-20V motor och vad jag kan hitta på nätet så har ingen annan få detta till att fungera än....

En kille i Norge har fått igång sin motor på tomgång med kraftiga misständningar och nu har han krökt alla ventilerna. Känns som ett bra utgångsläge och då av någon anledning kan inte någon i heller svara på mina ibland kanske enkla frågor.

Jag tror att du gör rätt i att skaffa ett MS då det finns en hel del mer folk och tillgänglig kunskap via nätet som kan svara på frågorna.

Lycka till!

Magnus

Link to comment
Share on other sites

Magnus kolla efter "projekt" med audis 20v femma, de senare varianterna använder sig av samma tändspole som de maskinerna om vi har.

den sitter även på 4.2l V8:an (4v)

Länk till bygge med vems

http://www.motorgeek.com/phpBB2/viewtopic....648&start=0

Får jag bara lite tid över skall jag försöka få fart på vems:et på en extra 1,8t (20v) motor som jag har för "utveckling"i en gammal golf 1:a -75....

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

Ska ta och läsa som en dåre då.

Det finns ju v2.2 och v3 och va det v3.57 lr liknande. Antar att ju senare desto bättre. Typ köpa v3.57. MEn som sagt läsa läsa läsa.

Det ordnar sig nog. Kommer nog bli en utmaning om inte annat, förhoppningsvis kul tills det krånglar.

Men som sagt läsa. Och skiter det sig finns det ju bevisligen hjälp att få här på forumet.

Tack grabbar

// Björn

Dessa versioner är på korten

v2.2 Gammalt mög :)

v3.0 gäller nu :)

v3.57 ytmonterat (färdiglött)

Vill man bygga själv så är 3.0 givet. Vill man inte bygga själv så är 3.57 bra. Men då kan man lika gärna satsa på VEMS.

Sen har vi processor versionerna också

MS1 och MS2. Här får man läsa på vad man vill ha. Båda passar i ovan kort. För en vanlig Zetec går det bra med en MS1, men som sagt, du får bilda dig en egen uppfattning.

Link to comment
Share on other sites

Jepp jag har precis som Micael skriver också MS på min Zetec. Å man får läsa på ordentligt och försöka luska ut vad som gäller för just din uppsättning.

Jag fick stor hjälp av Micael med detta (Tack Micke) och ställde säkert ett antal idiotfrågor som han svarade tålmodigt på *s*

Du hade inga dumma frågor. Du ställde exakt samma frågor som jag ställde när jag byggde mitt kort.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jag är helnöjd med mitt MS+Edis men jag hade definitivt inte klarat det utan Arrowsmith som hjälpt mej med det mesta.

Installationen är ju ganska enkel (det är inte så många olika komponenter som behövs).

Problemen med mitt MS berodde helt på att jag slarvat med installationen, men när de felen var tillrättade fungerar det perfekt.

Jag har haft det både på en X-flow med ett spjäll och plenum, och nu sitter det på en Zetec med 4 spjällhus från en Suzuki 1000 GSXR. På Zetecen har jag även Edis-tändning (jag har V2.2-kort och måste därför ha EDIS-modulen i min bil).

Mappningen har Arrow fixat genom att vi kört och testat och mätt med bredbandslambda men nu har jag köpt en egen bredbandslambda för att kunna lära mej att mappa själv.

Jag har inte ångrat att jag tog bort mina Webrar och installerade MS istället.

Link to comment
Share on other sites

Kalas :notworthy: ....känns kul så här i början av min projektplanering att veta att det finns hur mkt info som helst bara man frågar och e trevlig.

Då känns det som att det blir ett v3.0 och antagligen MS1, läste lite igårkväll.

Får väll kolla vad för sensorer och dylikt jag skall komplettera med och så.

Får väll se när jag får tummen ur r**** och skaffar mig prylarna. Få ett ledigt garage e prio 1, så det blir slipa, lacka, slipa, lacka, slipa, lacka. Montera,montera,bygga,bygga,montera och fixa den andra projektbilen.

Men framåt våren när den andra kan komma ut blir det en projekttråd och förhoppningsvis lite tempo i arbetet.

MVH// Björn

Link to comment
Share on other sites

En kille i Norge har fått igång sin motor på tomgång med kraftiga misständningar och nu har han krökt alla ventilerna. Känns som ett bra utgångsläge och då av någon anledning kan inte någon i heller svara på mina ibland kanske enkla frågor ????????????????????????????????????????????????

Inte är det misständningar som krökt ventilerna. remmen har nog suttit fel och därav misständningar också.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

det där med krökta ventiler har inget med insprutningen att göra utan mer att avgasventilerna inte är av den bästa sorten.

det är två saker som är notoriskt lömska med 1.8t(20v) motorn, det ena är att kamremmen går av eller att "kuggar" förvinner från remmen vilket spänrullen är inblandad i och det andra är att orginal avgasventilerna har en förmåga att "tappa" ventiltallriken när man varvar ordentligt.

Om det är samma norska byggherre som jag tänker på så var det det senare som orsakad haveriet dvs en tappad ventiltallrik....

Link to comment
Share on other sites

Av det ni beskriver att döma så kanske man skulle uppdatera motorn när den ändå e sprojlans och ren.

Hur pass "kass" skulle det va, att den kan gå sönder om man öser varvstoppet på bana, lr även vid fiskörning.

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte riktigt om ventilerna är så klena att du kan böja dom med ett finger. Insugningsventilerna är solida men avgasventilen är "ihålig" med typ natrium inuti. Insugningsventilen är 5mm tjock efter ventilstyrningen ner mot ventiltallriken, denna ventilen är det väldigt sällan problem med utan det är avgasventilen som ger sig ( som förövrigt är typ 6mm och blir tjockare ner mot ventiltallriken.

jag vet inte hur tillverkningsprocessen är för denna men det jag läst på forum är att den är gjord i två delar och sedan sammanfogad. För normalt körbeteende så funkar den fint men när man byter kammar eller på annat sätt se till att ventilen lever hårdare så skall man fundera på uppgradering.

stoppar man in motorn i t.ex en 7a så kan man ju anta att den får uppleva ett annat körbeteende än när 65 åriga Agda kör bilen som den satt i från början...

Jag köpte mig solida ventiler i Inconel för att minimera den risken.

Link to comment
Share on other sites

Jo tro det eller ej. man böjer dem med ett finger. ja min tumme i alla fall för det har jag provat. och de ventilerna är skit.

precis som du säger så kan de gå av för de är av två olika material sammanfogade. jag har vid 2 tillfällen sett när NYA ventiler brustit efter 10 min tomgångskörning efter ihopmontage och tillverkarna ja de skiter i det. FEDERAL MOGUL. man kan se i brottet att det är olika färger och att det som hållt ihop skaftet varit lövtunt. Och jag vet att det varit riktigt gjort då¨jag var med och satte ihop den ena och den andre var en stor verkstad inom bilmärket.

Link to comment
Share on other sites

Okej, jag hör vad ni säger....skall fundera på om det ska uppgraderas. Jag hade inte tänkt att ha min för banbruk. Men vi får se.

Några fler saker "att tänka på" när det gäller zetec motorer. Vill ju gärna höra så många brister som möjligt med tanka på att jag inte har någon erfarenhet alls av ford.

tack för svaren hittils

MVH// Björn

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hallå :)/>

Finns hjälpen här om jag köper ett MS 1 till min Zetec? :wub:/>

MVH

Ja.

Men de du måste bestämma dig för är dock vad du ska köra för hårdvara på motorn som t.ex. spjällhus och vad du ska ha för sensorer på motorn. Jag t.ex. kör GSX-R 1000 spjällhus på min zetec, låter MS'et styra tädningen via mitt coil pack. Nu kommer jag inte ihåg exakt men det extra jag köpte va en kabel, ett extra tändsteg och ett extra motstånd för vevaxelgivaren om jag inte minns fel.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej. Jag har ställt samma frågor på annat forum med. För just nu står det still igen:-/

Nu har jag fått mitt MS. Det har tidigare suttit på en saab-motor och ska nu anpassas till min Zetec 1,8 från en Focus 99-00.

Länk till mitt MS-specifikationer, typ.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=10844

"Lite" frågor ang. installationen som jag hoppas någon kan svara på.

1) På den kontakt som förra ägaren har använt till sin VR-sensor är det tre kablar från MSet. Sensorn på min motor har bara två stift. Hur gör jag där? På elscheman i början av tråden används väl bara två kontakter från MSer?

2) Ytligare en kontaktfråga. I kabelstammen från MS finns en kontakt till tändspolen. Det är tre kablar från MSet. Den kontakten ser precis ut som den som ska in i min tändspole. Kan man använda den då eller finns det en risk att jag ska ha en annan kabelföljd in i tändspolen?

3) Var ska man koppla kontakten till kylfläkten? Plus direkt på släkten eller till ett relä som styr fläkten?

4) När man monterar själva MS-lådan, något speciellt att tänka på då?

5) In i MSet finns något som ser ut som en röranslutning. Är det luftmätning av något slag? Var ska den andra änden av den slangen i så fall?

6) Hur kopplar man in Lambdasonden? Från givaren som sitter innan katten på min motor har fyra små sladdar. Från MSet kommer det En.

Hoppas det inte blir för mycket att svara på men jag har aldrig gjort detta innan.

MVH

ps. http://www.skogenracing.org/forum sen in på teknikforumet och "stora MS-tråden" längst upp.

Edited by FilipD
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...