Backen Posted November 5, 2008 Posted November 5, 2008 Nu ska jag börja bygga min sjua. Med följande ingredienser i stora drag. Ram: Mcsorley 442 Motor: Saab 2,0t (från en 9000 årsmodell 97) Växellåda: R28 Bakaxel: slungdiffad 1031 (från en 960 ambulans) Spindlar från en 140 Sen har jag en 245:a som jag ska plocka bromsar å rattstång mm. Jag har börjat kapa rören till ramen så nu är man igång. :D Quote
Thomas Posted November 5, 2008 Posted November 5, 2008 Härligt. inte sååå långt från mina hemtrakter Lyckeby. bra komponentval tycker jag. Quote
cealm Posted November 6, 2008 Posted November 6, 2008 Kul med nytt bygge och som vanligt ser vi fram emot att få ta del av byggbilder och text i tråden. Välkommen! Quote
Rikard Larsson Posted November 6, 2008 Posted November 6, 2008 Du verkar ha bott i mitt huvud :) Eller förresten, jag har ju McSorley +4, så då blir det helt olika :thumbsup: Lycka till med allt, du kommer inte ångra att du började. Quote
Backen Posted November 8, 2008 Author Posted November 8, 2008 Flitens lampa har varit tänd ett antal timmar nu så man börjar se vad som är på gång. :) Quote
Backen Posted November 11, 2008 Author Posted November 11, 2008 Idag har det varit en kanon dag. Har nämligen hämtat växellådan så nu är drivlinan komplett så man kan börja måtta. Arbetet med ramen fortgår. Har lite funderingar kring länkarmarna till bakaxeln. Tänkte göra dom justerbara med en vänstergängad ände i ena änden och en högergängad i andra änden problemet är då låsningen av dom. Ska göra dom i M18x1,5mm till höger sida har jag hittat låsmuttrar men inte till vänstergängan. Är det ok att använda dubbla muttrar där? MVH/Magnus Quote
Thomas Posted November 11, 2008 Posted November 11, 2008 du behöver inte låsmuttrar där. och inte behövs det gängat i bägge ändar om du inte behöver det för något speciellt. Quote
Backen Posted January 4, 2009 Author Posted January 4, 2009 Oj det var längesen jag skrev nått. :icon_oops: Jag har inte svetsat vidare på ramen utan jag har inriktat mig på motorplacering. Men nu sitter den där med alla fästen. Alla delarna till fyrlänken är också klara för att svetsas ihop så jag kan hänga dit bakaxeln för att kunna bygga kardantunneln. Quote
Backen Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Tiden går ju fort när man har roligt men här kommer en lägesrapport. Har börjat triangulera ramen även kardantunneln är ihop punktad. Trångt är bara förnamnet men med dom motorkuddarna lär det inte bli stora rörelse. En ny medbringare till växellådan för att passa volvo kardanen direkt är också färdig. Förarstolen vill jag ha justerbar (så frugan kan köra) där använder jag modifierat 240 underrede. Ska försöka korta opelns växelspak med har inte lyckats få isär den än. :banghead: Quote
Rikard Larsson Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Förjädra smutt med den egetillverkade medbringaren! Gjort den själv? Jag fixade en adapter från Opel till Volvo, men det var lite trixigt att gå rån 3 hål till 4. Quote
Backen Posted January 23, 2009 Author Posted January 23, 2009 Jodå medbringaren är egentillverkad splines gjorde jag i trådgnisten blev kanon Quote
Backen Posted February 7, 2009 Author Posted February 7, 2009 Lägesrapport. Nu är bakänden i princip färdig jag har ritat allt i caden där upptäckte jag att proportionerna inte stämde då jag ska ha 17 tummare. Så jag har gjort bakänden 45mm högre och förlängt med 50mm även ändrat några grader på vinkeln bak. Var tvungen att hänge dit några fälgar för att kolla att det stämde. Nu har jag det största problemet att lösa =framvagn ! :banghead: Är det någon som känner sig sugen på att hjälpa mig där så har jag alla mått på spårvidd/fälgar/et. Quote
Sonett7 Posted February 7, 2009 Posted February 7, 2009 Skönt att du märkte att proportionerna blev fel - trist att märka det när bilen är färdiglackad och står på parkeringen... Quote
BeLo Posted February 8, 2009 Posted February 8, 2009 Bra idé att höja bak! Jag har gjort detsamma trots att jag kör med 15" bara. Jag tycker personligen det ser skumt ut när bakpartiet är lägre än scuttle och huv, dessutom sitter man mer "i" bilen istället för på i och med att överkroppen inte sticker upp lika mycket. Ett ständigt problem på sjuorna är att fjädringsvägen är för kort bak, vilket tvingar oss att använda för hårda fjädrar för att inte gå igenom. Har du inte funderat på att nyttja dina nyvunna 45 mm till att använda 2" längre dämpare? Skulle göra en hel del skillnad tror jag! Se bara upp med att du har tillräckligt med utrymme för diffklumpen mot överkant på kardantunneln/ryggstödet. Med stora hjul hamnar gärna diffen lite högre (om du inte vill ha terrängläge på markfrigången), och med längre fjädringsväg ökar naturligtvis problemet. /Bengt Quote
Backen Posted February 8, 2009 Author Posted February 8, 2009 Jag har också tyckt det ser konstigt ut med en lägre bakdel. I mina tankar har jag tänkt att eventuellt använda längre dämpare så jag har redan flyttat upp överkant/ryggstöd med 50mm. Mvh/Magnus Quote
Stefan Berglund Posted February 8, 2009 Posted February 8, 2009 Jag har en framvagn till en 442 att dela med mig av. Har 245 breda däck runt om. Kör med 5 cm spacer på vardera sida bak. Framvagnen är 1650 bred fram tror jag. 1610 bak. Bra idé det där med att höja bakvagnen! Det måste jag nog också göra då! Tack! :D /Steffe Quote
Backen Posted February 8, 2009 Author Posted February 8, 2009 (edited) Jösses det var brett. Själv har jag räknat med en spårvidd bak med 1470 å fram 1490. Då använder jag sju tum breda fälgar med en et på 40 däcken fram blir 205/50-17 ger då en scrubradie på 37mm om jag har räknat rätt. Bak har jag räknat med 225/45-17 antingen med ett et på 20 eller en spacer på 20mm. Har du någon ritning (kan ta dom flesta formaten dwg.igs step mm)eller skiss på din framvagn ? Edited February 9, 2009 by Acke onödig quotning av inlägget direkt ovanför /acke Quote
meanstreak68 Posted February 8, 2009 Posted February 8, 2009 Är plåtarna till fyrlänksfästet på bakaxeln köpta eller har du skurit ut dem själv? Snygga!! / Magnus Quote
Backen Posted February 8, 2009 Author Posted February 8, 2009 Har skurit dom själv i 4mm mtrl. Man kommer lätt åt att svetsa invändigt innan man lägger "locket" på baksidan. Quote
meanstreak68 Posted February 8, 2009 Posted February 8, 2009 Smutt med den tunna remsan som går hela vägen runt. Skall försöka "kopiera" dig lite där... :icon_oops: Du har inte möjligtvis ngn ritning som en glad "amatör" skulle kunna få kika lite på...? MVH/ Magnus Quote
Backen Posted February 8, 2009 Author Posted February 8, 2009 Jodå det skulle jag kunna fixa ,är Pdf format ok? Om Pm mig. Quote
Acke Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 ps, Backen.. använd gärna eller när du svarar på inlägget direkt ovanför ditt egna... :) Quote
Backen Posted February 9, 2009 Author Posted February 9, 2009 (edited) Prova att lägga ut ritning med mått. Ser ut som det funkar är glad om ni har synpunkter. Tydlingen försvann måttsättningen på scrubradien men den är 37mm med et 40 så som det är ritat med. Edited February 9, 2009 by Backen Quote
Stefan Berglund Posted February 9, 2009 Posted February 9, 2009 (edited) Här har du lite å jämföra med. Jag råkade ju köpa fel fälgar såklart... et 13. Blir 50mm styrradie med lite förflyttat lager i navena . Lite mycket... Det är ju såklart bara de mått jag behövde som finns på ritningen, du kan få dwg-filen också om du vill. Det är lite "kladdiga" mått, är verkligen ingen guru i autocad! :D OBS! Det här är såklart ingen mall på en framvagn! Jag tycker dock att den rör sig bra i simulering. (Och i verkligheten!) /Steffe Edited February 10, 2009 by Stefan Berglund Quote
Stefan Berglund Posted February 10, 2009 Posted February 10, 2009 Lite bättre mått på den här. :thumbsup: Quote
ezroller Posted February 11, 2009 Posted February 11, 2009 Det vore skoj att se skärmdumpar från Casim av animation och måtten.. filtered car. :) Sitter själv o labbar nu.. försöker hålla rollcenter så stilla som möjligt samtidigt som man håller spårviddsförändringar och cambergain till ett minimum. Jag har inte brytt mig om camberförändringar på innerhjul och har lagt lite vikt vid horisontell rollcenterförflyttning vid roll men hållt ned den vid bump-roll och droop-roll. Hur har du tänkt? Tänkte lägga upp mina dumpar i min byggtråd (nåja... inte bbörjat bygga på riktigt än.. kvar på skrivbordet.. :P ). Quote
Stefan Berglund Posted February 11, 2009 Posted February 11, 2009 (edited) Jadu, nu har man ju nästan glömt bort hur allt det där fungerade... Du kan ju ta mina mått och slänga in dem i casim så kan du kolla själv! :D Säger som förut att det här inte är nån mall! /Steffe Edit: Nu när jag tänker efter så kanske det är dumt att lägga ut bilder på hur man gjort i en sån här "känslig" fråga. Iallafall när man redan byggt framvagnen! :lol: Edited February 11, 2009 by Stefan Berglund Quote
Backen Posted February 11, 2009 Author Posted February 11, 2009 Framvagnen för mig är det största problemet då jag har insett att det inte finns givna värden. Vad jag vill ha ut av min framvagn är att den ska funka bra vid vanlig körning och ok vid bankörning. Har provat att leka lite med casim men de flesta värden är som latin för mig. Så man får väl läsa på men jag har ju fått lite vägledning från er också. Förresten har jag börjat tröttna på 140 spindlarna , det finns inte många roliga fälgar till dom .(scrubradie) Börja bli sugen på att bygga egna så är det nån som har optimala mått så kanske……… Quote
Backen Posted February 13, 2009 Author Posted February 13, 2009 (edited) Har läst på lite nu om framvagnen och även pillat i casim. Skulle detta funka? Edited February 13, 2009 by Backen Quote
Backen Posted February 13, 2009 Author Posted February 13, 2009 Återkommer med större bilder :rolleyes: Quote
Backen Posted February 13, 2009 Author Posted February 13, 2009 (edited) Nu då. Edited February 13, 2009 by Backen Quote
Backen Posted February 13, 2009 Author Posted February 13, 2009 Hej och hå här blev det dubbelt jag som inte har öppnat flaskan än. :D (hur tar man bort bilder?) Quote
cealm Posted February 13, 2009 Posted February 13, 2009 Gå till ditt inlägg Välj fullständig editering. Ta sedan bort alla dubbelrader i rutan där du nyss skrev texten och klickade in bilderna. Quote
Stefan Berglund Posted February 13, 2009 Posted February 13, 2009 (edited) Hej! Vad blev det för spindlar förresten ? 140 ? Det är ju lite oroväckande att man kommer fram till så olika mått i så fall. :D Jag kör med "kontima" övre spindelled iallafall. edit: eller ja, så olika mått är det kanske inte. Men det verkar ju som att några mm hit å dit blir lite skillnad! edit 2: Om du håller in ALT när du trycker Print Scrn så får man bara med det aktuella fönstret! Tyckte dina bilder var lite stora! :) Edited February 13, 2009 by Stefan Berglund Quote
Backen Posted February 16, 2009 Author Posted February 16, 2009 Jobbet med att få till framvagnen fortsätter jag kommer att använda 140 spindlar. Jag bifoga en ritning från sidan på ramen som jag gärna vill ha synpunkter på. Är det är någon nackdel att man har dom bakre fästena i en rak linjer men inte dom främre? Quote
meanstreak68 Posted February 16, 2009 Posted February 16, 2009 Hej! :) Ang. din förlängning av bakramen. Kommer du placera bakaxeln lite längre bak eller ville du mera bakparti bakom hjulet? Sneda stagen som håller upp bakpartiet. Förlängde du dom eller "tiltade" du upp bakramen? Kommer du ha kapat oljetråg? Markfrigång? MVH / Magnus Quote
Backen Posted February 17, 2009 Author Posted February 17, 2009 Bakaxeln har jag inte längre bak utan jag ville ha mera bakparti bakom hjulet. Dom sneda stagen är förlängda och tiltade 4 grader bakåt. Markfrigången är 15cm under ram och 12 cm under vxl/motor med kapat tråg. MVH/Magnus Quote
Christer J Posted June 9, 2009 Posted June 9, 2009 En ny medbringare till växellådan för att passa volvo kardanen direkt är också färdig. Medbringaren till växellådan.. Har du gjort någon extra som du skulle kunna tänka dig att byta mot tex kontanter? Christer J. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.