Jump to content

Sevenbygge Med Swiftmotor


r Anders

Recommended Posts

Nice, rören under ser farligt låga ut?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Det är krökarna som ska pressas fast i slangarna. Långa fina böjar är bra för ett fint oljeflöde :)

Link to comment
Share on other sites

Tjusigt!

Men ska inte punkt 5 & 6 gå genom ett hål i stolen för att bältet ska fungera som det är tänkt?

Jag var och kollade på Velodromloppet för 2 veckor sedan och det var flera formelbilar som hade denna lösningen.

Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle jag aldrig vilja ha bältet så där. Punkt 5/6 är till för att man inte ska glida fram under bältet, vilket kan hända med denna lösning. Dessutom blir det stora påkänningar på stolen vid en ev krasch. Har gjort några resor till skogs i rally och man är glad att all säkerhet fungerar en sån gång. Läs gärna i regelboken för tekniska regler gällande monteringsvinklar för bältet.

http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Tekniska_Regler-2016v2.pdfsida 16 och framåt.

Se dessutom till att justera bältet korrekt så inte bälteslåset hamnar för högt upp "på magen".

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vagnbok på en tävlingsbil är ofta bara ett bevis på att bilägaren har bidragit till SBF's kassainflöde.

Bältesinfästningar är viktigt att få rätt annars kan bältena skada mer än göra nytta.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det att hända grejer.

Skruvade ihop motorn tillräckligt för att lyfta i den. Tog fram min locost-motorlyft och tråcklade den på plats. Jag har både gissat och gått loss med tumstock för att allt ska få plats, och det gör det, förutom rattstången. Så det blir till att börja snickra på styrningen

post-1399-0-61297600-1468180501_thumb.jpg

post-1399-0-12004300-1468180522_thumb.jpg

post-1399-0-00685400-1468180537_thumb.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser riktigt bra ut Anders. :racesmile: Går rattsång rakt genom scawenger pumpen?

Tackar.

Det är remskivan & rattstången som har närkontakt, men jag tror att det räcker med att jag flyttar stödlagret.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det att hända grejer.

Skruvade ihop motorn tillräckligt för att lyfta i den. Tog fram min locost-motorlyft och tråcklade den på plats. Jag har både gissat och gått loss med tumstock för att allt ska få plats, och det gör det, förutom rattstången. Så det blir till att börja snickra på styrningen

Det ser fint ut. Går det inte ha oljetanken i bagage-rummet ?? :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest croner

Härligt!

Ingen av er som har en stump crom Molly rör? Måste rostlaga en mc ram... :/

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stressmekar inför Kinnekulle. En lös hållare till triggergivaren har gjort att den tagit stryk och måste bytas ut, jag får hem en ny i morgon. Har även lagt på R-däcken, ändrat fjädringen, fipplat med en lös slang m.m.

Allt för att få puttra runt lite lugnt och fint :turtle:

Link to comment
Share on other sites

Glöm inte att fixa fräsch bromsvätska och kolla så att hjulen pekar åt rätt håll. :)

Jag läste på nätet att Pommac ska vara oslagbart som bromsvätska, så jag ska testa det :banana:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten filmsnutt från den senaste mappningen. Tyvärr så var det ett givarfel i bromsbänken, så det gick inte att få ut rätt effektvärde, men vi fick inrikta oss på att får till så bra kurvor som möjligt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Det har inte hänt mycket med 7:an under vintern. Började att skruva ur diffen för renovering samt plocka ur stolarna för att fixa till några skavanker. Men nu börjar solen titta fram suget att köra öppen bil ökar. Kommer att byta olja, filter, bränslefilter och lite småpyssel på vårkanten.

DSC_0140mini.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

7:an har haft ett konstigt fel sedan förra sommaren. Då motorn blir riktigt varm så börjar den gå dåligt, den hackar, blir kraftlös och knappt körbar. Sen fungerar den bra igen då den har svalnat.

För några veckor sedan fick jag ringa efter bogsering. Hem och ladda ner en logg från VEMS som jag skickade till min mappare, han konstaterade att det var triggergivaren på vevaxel som krånglar. Nu började poletten att trilla ner, för när jag gjorde fästet till oljepumpen till torrsumpen så monterade jag även triggergivaren på samma fäste. När oljan blir varm och värmer upp pumpen och det gemensamma fästet, så blir även givaren för varm för att må bra.

Nu sitter givaren på ett eget fäste som är triangulerat både kors och tvärs för att bli riktigt stadigt. Och nu är det nya fästet provkört med både inspirerande krokvägskörning och långsam varm cruising på Västerås Summer Meet, och det verkar funka :biggrin:

DSC_0032.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
9 timmar sedan, postmanpat sade:

Hej

Ser att du använder ACEWELL, jag har en ACE7659 och har inte klurat ut var jag kopplar laddningslampan. Hur har du gjort?

/bengt

Hej,

Om jag kommer ihåg rätt så är inte laddlampan inkopplad på generatorn.

Instrumentet mäter den inkommande strömmen, och är den inom vissa värden så lyser inte lampan.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

23 timmar sedan, Christer J sade:

Kul att du är ute o luftar bilen ?enda 7an där?

Passade på att köra motorn riktigt varm, och nya givarhållaren funkar som den ska.

Det var en till 7:a på plats :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mitt oljeläckage på kullen är något som "inte får hända" men det var svårt att förutse.

Nu har jag hittat felet, det var packboxen till en av kammarna som tryckts ut (innanför remskivan ser man att den sitter snett).

Det är antagligen för klen vevhusventilation som tillsammans med högt varv som ger för högt tryck i motorn. Jag kör med sluten vevhusventilation och oljefälla, men nu ska det även dit en catchtank och öppet filter för att få ner trycket i motorn.

Nu tänker jag även limma fast packboxarna med loctite gänglåsning, men finns det något annat / bättre alternativ?

DSC_0241.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så det var det som var felet. Tråkigt att det hände, speciellt så tidigt på dagen.

Finns det inte en risk att loctite gör gummit stelt och bräckligt, samt gör att det riskerar att läcka just pga det?

Link to comment
Share on other sites

On 2017-09-06 at 19:38, Nosliwe sade:

Så det var det som var felet. Tråkigt att det hände, speciellt så tidigt på dagen.

Finns det inte en risk att loctite gör gummit stelt och bräckligt, samt gör att det riskerar att läcka just pga det?

Jag googlade runt en hel del efter bra lim, och det var många som rekommenderade Loctite till packboxar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...