r Anders Posted June 21, 2016 Author Posted June 21, 2016 Ja med kilrem blir det lätt att få pumpen i linje. Quote
Christer J Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 (edited) Det är inte mindre viktigt att få remhjulen i linje med kilrem, än kugg eller multirem. Edited June 22, 2016 by Christer J 1 Quote
r Anders Posted June 22, 2016 Author Posted June 22, 2016 Det är inte mindre viktigt att få remhjulen i linje med kilrem, än kugg eller multirem. Jo, nog ska jag vara noggrann när jag monterar pumpen. Quote
r Anders Posted June 27, 2016 Author Posted June 27, 2016 Nu är fästet till oljepumpen nästan klart, så idag kunde jag provmontera den med kattstrypare. Det ser ut som att grejerna får plats. 1 Quote
family guy Posted June 27, 2016 Posted June 27, 2016 Ser ju riktigt high-Tech ut. Heja Anders! 1 Quote
vedde Posted June 28, 2016 Posted June 28, 2016 Nice, rören under ser farligt låga ut? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
r Anders Posted June 28, 2016 Author Posted June 28, 2016 Nice, rören under ser farligt låga ut? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Det är krökarna som ska pressas fast i slangarna. Långa fina böjar är bra för ett fint oljeflöde :) Quote
r Anders Posted June 28, 2016 Author Posted June 28, 2016 Idag gjorde jag det sista på bytet av bälte till 6punktsittahåtrfastbälte :eclipsee_steering: Quote
Jonas Posted June 29, 2016 Posted June 29, 2016 Tjusigt! Men ska inte punkt 5 & 6 gå genom ett hål i stolen för att bältet ska fungera som det är tänkt? Quote
r Anders Posted June 29, 2016 Author Posted June 29, 2016 Tjusigt! Men ska inte punkt 5 & 6 gå genom ett hål i stolen för att bältet ska fungera som det är tänkt? Jag var och kollade på Velodromloppet för 2 veckor sedan och det var flera formelbilar som hade denna lösningen. Quote
vedde Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Sitter 5 och 6 mellan benen men så långt isär? Eller har du dem utanför benen? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
Henrik H Posted July 3, 2016 Posted July 3, 2016 Personligen skulle jag aldrig vilja ha bältet så där. Punkt 5/6 är till för att man inte ska glida fram under bältet, vilket kan hända med denna lösning. Dessutom blir det stora påkänningar på stolen vid en ev krasch. Har gjort några resor till skogs i rally och man är glad att all säkerhet fungerar en sån gång. Läs gärna i regelboken för tekniska regler gällande monteringsvinklar för bältet. http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Tekniska_Regler-2016v2.pdfsida 16 och framåt. Se dessutom till att justera bältet korrekt så inte bälteslåset hamnar för högt upp "på magen". 1 Quote
Christer J Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 en gammal tråd värd att tänka på http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12323&page=1entry140337 Quote
r Anders Posted July 4, 2016 Author Posted July 4, 2016 Det ser ut som att en del bilar med vagnsbok åker med felmonterade bälten. Jag ska helt klart uppdatera punkt 5 & 6. Quote
Morty Posted July 4, 2016 Posted July 4, 2016 Vagnbok på en tävlingsbil är ofta bara ett bevis på att bilägaren har bidragit till SBF's kassainflöde. Bältesinfästningar är viktigt att få rätt annars kan bältena skada mer än göra nytta. Quote
r Anders Posted July 10, 2016 Author Posted July 10, 2016 Nu börjar det att hända grejer. Skruvade ihop motorn tillräckligt för att lyfta i den. Tog fram min locost-motorlyft och tråcklade den på plats. Jag har både gissat och gått loss med tumstock för att allt ska få plats, och det gör det, förutom rattstången. Så det blir till att börja snickra på styrningen 1 Quote
MickeJ Posted July 11, 2016 Posted July 11, 2016 Det ser riktigt bra ut Anders. :racesmile: Går rattsång rakt genom scawenger pumpen? Quote
r Anders Posted July 11, 2016 Author Posted July 11, 2016 Det ser riktigt bra ut Anders. :racesmile: Går rattsång rakt genom scawenger pumpen? Tackar. Det är remskivan & rattstången som har närkontakt, men jag tror att det räcker med att jag flyttar stödlagret. Quote
Tabac Posted July 12, 2016 Posted July 12, 2016 Nu börjar det att hända grejer. Skruvade ihop motorn tillräckligt för att lyfta i den. Tog fram min locost-motorlyft och tråcklade den på plats. Jag har både gissat och gått loss med tumstock för att allt ska få plats, och det gör det, förutom rattstången. Så det blir till att börja snickra på styrningen Det ser fint ut. Går det inte ha oljetanken i bagage-rummet ?? :unsure: Quote
r Anders Posted July 13, 2016 Author Posted July 13, 2016 Det ser fint ut. Går det inte ha oljetanken i bagage-rummet ?? :unsure: Jo det kan funka, men det är lättare att justera rattstången. Quote
r Anders Posted July 13, 2016 Author Posted July 13, 2016 Idag kom de sista slangarna på plats. 4 Quote
Pac Posted July 15, 2016 Posted July 15, 2016 Coolt Anders! :toot: Hasse rapporterade och skickade bild. Quote
Guest croner Posted July 18, 2016 Posted July 18, 2016 Härligt! Ingen av er som har en stump crom Molly rör? Måste rostlaga en mc ram... :/ Skickat från min D6603 via Tapatalk Quote
r Anders Posted August 10, 2016 Author Posted August 10, 2016 Stressmekar inför Kinnekulle. En lös hållare till triggergivaren har gjort att den tagit stryk och måste bytas ut, jag får hem en ny i morgon. Har även lagt på R-däcken, ändrat fjädringen, fipplat med en lös slang m.m. Allt för att få puttra runt lite lugnt och fint :turtle: Quote
Pac Posted August 11, 2016 Posted August 11, 2016 Glöm inte att fixa fräsch bromsvätska och kolla så att hjulen pekar åt rätt håll. :) Quote
r Anders Posted August 11, 2016 Author Posted August 11, 2016 Glöm inte att fixa fräsch bromsvätska och kolla så att hjulen pekar åt rätt håll. :) Jag läste på nätet att Pommac ska vara oslagbart som bromsvätska, så jag ska testa det :banana: 1 Quote
Christer J Posted August 12, 2016 Posted August 12, 2016 Kan bara ha varit Bosse bilförödaren som sagt något sådant.. 1 Quote
Pac Posted August 12, 2016 Posted August 12, 2016 (edited) Pommac???? :huh: Jag får nog ta ett smakprov i övermorgon... :D Edited August 12, 2016 by Pac 1 Quote
r Anders Posted August 12, 2016 Author Posted August 12, 2016 Fortsätter att stressmeka. Ikväll åkte den nya givaren på plats, och den den funkar. Går tyvärr som skit då den är kall, men sen pruttar den på :racesmile: 1 Quote
r Anders Posted August 27, 2016 Author Posted August 27, 2016 En liten filmsnutt från den senaste mappningen. Tyvärr så var det ett givarfel i bromsbänken, så det gick inte att få ut rätt effektvärde, men vi fick inrikta oss på att får till så bra kurvor som möjligt. Quote
vedde Posted August 27, 2016 Posted August 27, 2016 Är han bra på VEMS ? Dyr? Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
r Anders Posted August 27, 2016 Author Posted August 27, 2016 Jag tycker att Henrik är bra och har koll på VEMS. Quote
Mildseven Posted August 28, 2016 Posted August 28, 2016 Det är väl bra om han hittar fel som man inte märker på gatmappning och då spelar det väl ingen roll vad det kostar //Per 1 Quote
r Anders Posted February 25, 2017 Author Posted February 25, 2017 Det har inte hänt mycket med 7:an under vintern. Började att skruva ur diffen för renovering samt plocka ur stolarna för att fixa till några skavanker. Men nu börjar solen titta fram suget att köra öppen bil ökar. Kommer att byta olja, filter, bränslefilter och lite småpyssel på vårkanten. Quote
r Anders Posted March 12, 2017 Author Posted March 12, 2017 Nu är diffen renoverad, och den har även fått lite ny färg. Quote
vedde Posted March 14, 2017 Posted March 14, 2017 Vad har du gjort med den?Skickat från min SM-G930F via Tapatalk Quote
r Anders Posted July 10, 2017 Author Posted July 10, 2017 7:an har haft ett konstigt fel sedan förra sommaren. Då motorn blir riktigt varm så börjar den gå dåligt, den hackar, blir kraftlös och knappt körbar. Sen fungerar den bra igen då den har svalnat. För några veckor sedan fick jag ringa efter bogsering. Hem och ladda ner en logg från VEMS som jag skickade till min mappare, han konstaterade att det var triggergivaren på vevaxel som krånglar. Nu började poletten att trilla ner, för när jag gjorde fästet till oljepumpen till torrsumpen så monterade jag även triggergivaren på samma fäste. När oljan blir varm och värmer upp pumpen och det gemensamma fästet, så blir även givaren för varm för att må bra. Nu sitter givaren på ett eget fäste som är triangulerat både kors och tvärs för att bli riktigt stadigt. Och nu är det nya fästet provkört med både inspirerande krokvägskörning och långsam varm cruising på Västerås Summer Meet, och det verkar funka 3 Quote
postmanpat Posted July 20, 2017 Posted July 20, 2017 Hej Ser att du använder ACEWELL, jag har en ACE7659 och har inte klurat ut var jag kopplar laddningslampan. Hur har du gjort? /bengt Quote
r Anders Posted July 20, 2017 Author Posted July 20, 2017 9 timmar sedan, postmanpat sade: Hej Ser att du använder ACEWELL, jag har en ACE7659 och har inte klurat ut var jag kopplar laddningslampan. Hur har du gjort? /bengt Hej, Om jag kommer ihåg rätt så är inte laddlampan inkopplad på generatorn. Instrumentet mäter den inkommande strömmen, och är den inom vissa värden så lyser inte lampan. /Anders Quote
r Anders Posted July 24, 2017 Author Posted July 24, 2017 Idag var det bil & mc -träff på Westerqvarn. Jag parkerade bredvid en Duton. 1 Quote
Christer J Posted July 24, 2017 Posted July 24, 2017 Kul att du är ute o luftar bilen ?enda 7an där? Quote
r Anders Posted July 25, 2017 Author Posted July 25, 2017 23 timmar sedan, Christer J sade: Kul att du är ute o luftar bilen ?enda 7an där? Passade på att köra motorn riktigt varm, och nya givarhållaren funkar som den ska. Det var en till 7:a på plats Quote
r Anders Posted August 26, 2017 Author Posted August 26, 2017 Mitt oljeläckage på kullen är något som "inte får hända" men det var svårt att förutse. Nu har jag hittat felet, det var packboxen till en av kammarna som tryckts ut (innanför remskivan ser man att den sitter snett). Det är antagligen för klen vevhusventilation som tillsammans med högt varv som ger för högt tryck i motorn. Jag kör med sluten vevhusventilation och oljefälla, men nu ska det även dit en catchtank och öppet filter för att få ner trycket i motorn. Nu tänker jag även limma fast packboxarna med loctite gänglåsning, men finns det något annat / bättre alternativ? 1 Quote
Nosliwe Posted September 6, 2017 Posted September 6, 2017 Så det var det som var felet. Tråkigt att det hände, speciellt så tidigt på dagen. Finns det inte en risk att loctite gör gummit stelt och bräckligt, samt gör att det riskerar att läcka just pga det? Quote
r Anders Posted September 7, 2017 Author Posted September 7, 2017 On 2017-09-06 at 19:38, Nosliwe sade: Så det var det som var felet. Tråkigt att det hände, speciellt så tidigt på dagen. Finns det inte en risk att loctite gör gummit stelt och bräckligt, samt gör att det riskerar att läcka just pga det? Jag googlade runt en hel del efter bra lim, och det var många som rekommenderade Loctite till packboxar. Quote
Nosliwe Posted September 7, 2017 Posted September 7, 2017 Men då borde det ju funka utan problem. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.