Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Det är inte mindre viktigt att få remhjulen i linje med kilrem, än kugg eller multirem.

Edited by Christer J
  • Like 1
Posted

Det är inte mindre viktigt att få remhjulen i linje med kilrem, än kugg eller multirem.

Jo, nog ska jag vara noggrann när jag monterar pumpen.

Posted

Nu är fästet till oljepumpen nästan klart, så idag kunde jag provmontera den med kattstrypare. Det ser ut som att grejerna får plats.

post-1399-0-74570100-1467050191_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Nice, rören under ser farligt låga ut?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted

Nice, rören under ser farligt låga ut?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Det är krökarna som ska pressas fast i slangarna. Långa fina böjar är bra för ett fint oljeflöde :)

Posted

Idag gjorde jag det sista på bytet av bälte till 6punktsittahåtrfastbälte :eclipsee_steering:

post-1399-0-27145600-1467136190_thumb.jpg

Posted

Tjusigt!

Men ska inte punkt 5 & 6 gå genom ett hål i stolen för att bältet ska fungera som det är tänkt?

Posted

Tjusigt!

Men ska inte punkt 5 & 6 gå genom ett hål i stolen för att bältet ska fungera som det är tänkt?

Jag var och kollade på Velodromloppet för 2 veckor sedan och det var flera formelbilar som hade denna lösningen.

Posted

Sitter 5 och 6 mellan benen men så långt isär? Eller har du dem utanför benen?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Posted

Personligen skulle jag aldrig vilja ha bältet så där. Punkt 5/6 är till för att man inte ska glida fram under bältet, vilket kan hända med denna lösning. Dessutom blir det stora påkänningar på stolen vid en ev krasch. Har gjort några resor till skogs i rally och man är glad att all säkerhet fungerar en sån gång. Läs gärna i regelboken för tekniska regler gällande monteringsvinklar för bältet.

http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Tekniska_Regler-2016v2.pdfsida 16 och framåt.

Se dessutom till att justera bältet korrekt så inte bälteslåset hamnar för högt upp "på magen".

  • Like 1
Posted

Det ser ut som att en del bilar med vagnsbok åker med felmonterade bälten. Jag ska helt klart uppdatera punkt 5 & 6.

Posted

Vagnbok på en tävlingsbil är ofta bara ett bevis på att bilägaren har bidragit till SBF's kassainflöde.

Bältesinfästningar är viktigt att få rätt annars kan bältena skada mer än göra nytta.

Posted

Nu börjar det att hända grejer.

Skruvade ihop motorn tillräckligt för att lyfta i den. Tog fram min locost-motorlyft och tråcklade den på plats. Jag har både gissat och gått loss med tumstock för att allt ska få plats, och det gör det, förutom rattstången. Så det blir till att börja snickra på styrningen

post-1399-0-61297600-1468180501_thumb.jpg

post-1399-0-12004300-1468180522_thumb.jpg

post-1399-0-00685400-1468180537_thumb.jpg

  • Like 1
Posted

Det ser riktigt bra ut Anders. :racesmile: Går rattsång rakt genom scawenger pumpen?

Posted

Det ser riktigt bra ut Anders. :racesmile: Går rattsång rakt genom scawenger pumpen?

Tackar.

Det är remskivan & rattstången som har närkontakt, men jag tror att det räcker med att jag flyttar stödlagret.

Posted

Nu börjar det att hända grejer.

Skruvade ihop motorn tillräckligt för att lyfta i den. Tog fram min locost-motorlyft och tråcklade den på plats. Jag har både gissat och gått loss med tumstock för att allt ska få plats, och det gör det, förutom rattstången. Så det blir till att börja snickra på styrningen

Det ser fint ut. Går det inte ha oljetanken i bagage-rummet ?? :unsure:

Posted

Det ser fint ut. Går det inte ha oljetanken i bagage-rummet ?? :unsure:

Jo det kan funka, men det är lättare att justera rattstången.

Guest croner
Posted

Härligt!

Ingen av er som har en stump crom Molly rör? Måste rostlaga en mc ram... :/

Skickat från min D6603 via Tapatalk

  • 4 weeks later...
Posted

Stressmekar inför Kinnekulle. En lös hållare till triggergivaren har gjort att den tagit stryk och måste bytas ut, jag får hem en ny i morgon. Har även lagt på R-däcken, ändrat fjädringen, fipplat med en lös slang m.m.

Allt för att få puttra runt lite lugnt och fint :turtle:

Posted

Glöm inte att fixa fräsch bromsvätska och kolla så att hjulen pekar åt rätt håll. :)

Posted

Glöm inte att fixa fräsch bromsvätska och kolla så att hjulen pekar åt rätt håll. :)

Jag läste på nätet att Pommac ska vara oslagbart som bromsvätska, så jag ska testa det :banana:

  • Like 1
Posted (edited)

Pommac???? :huh:

Jag får nog ta ett smakprov i övermorgon... :D

Edited by Pac
  • Like 1
Posted

Fortsätter att stressmeka. Ikväll åkte den nya givaren på plats, och den den funkar.

Går tyvärr som skit då den är kall, men sen pruttar den på :racesmile:

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

En liten filmsnutt från den senaste mappningen. Tyvärr så var det ett givarfel i bromsbänken, så det gick inte att få ut rätt effektvärde, men vi fick inrikta oss på att får till så bra kurvor som möjligt.

Posted

Det är väl bra om han hittar fel som man inte märker på gatmappning och då spelar det väl ingen roll vad det kostar

//Per

  • Like 1
  • 5 months later...
Posted

Det har inte hänt mycket med 7:an under vintern. Började att skruva ur diffen för renovering samt plocka ur stolarna för att fixa till några skavanker. Men nu börjar solen titta fram suget att köra öppen bil ökar. Kommer att byta olja, filter, bränslefilter och lite småpyssel på vårkanten.

DSC_0140mini.jpg

  • 3 weeks later...
  • 3 months later...
Posted

7:an har haft ett konstigt fel sedan förra sommaren. Då motorn blir riktigt varm så börjar den gå dåligt, den hackar, blir kraftlös och knappt körbar. Sen fungerar den bra igen då den har svalnat.

För några veckor sedan fick jag ringa efter bogsering. Hem och ladda ner en logg från VEMS som jag skickade till min mappare, han konstaterade att det var triggergivaren på vevaxel som krånglar. Nu började poletten att trilla ner, för när jag gjorde fästet till oljepumpen till torrsumpen så monterade jag även triggergivaren på samma fäste. När oljan blir varm och värmer upp pumpen och det gemensamma fästet, så blir även givaren för varm för att må bra.

Nu sitter givaren på ett eget fäste som är triangulerat både kors och tvärs för att bli riktigt stadigt. Och nu är det nya fästet provkört med både inspirerande krokvägskörning och långsam varm cruising på Västerås Summer Meet, och det verkar funka :biggrin:

DSC_0032.JPG

  • Like 3
  • 2 weeks later...
Posted

Hej

Ser att du använder ACEWELL, jag har en ACE7659 och har inte klurat ut var jag kopplar laddningslampan. Hur har du gjort?

/bengt

Posted
9 timmar sedan, postmanpat sade:

Hej

Ser att du använder ACEWELL, jag har en ACE7659 och har inte klurat ut var jag kopplar laddningslampan. Hur har du gjort?

/bengt

Hej,

Om jag kommer ihåg rätt så är inte laddlampan inkopplad på generatorn.

Instrumentet mäter den inkommande strömmen, och är den inom vissa värden så lyser inte lampan.

/Anders

Posted
23 timmar sedan, Christer J sade:

Kul att du är ute o luftar bilen ?enda 7an där?

Passade på att köra motorn riktigt varm, och nya givarhållaren funkar som den ska.

Det var en till 7:a på plats :biggrin:

  • 1 month later...
Posted

Mitt oljeläckage på kullen är något som "inte får hända" men det var svårt att förutse.

Nu har jag hittat felet, det var packboxen till en av kammarna som tryckts ut (innanför remskivan ser man att den sitter snett).

Det är antagligen för klen vevhusventilation som tillsammans med högt varv som ger för högt tryck i motorn. Jag kör med sluten vevhusventilation och oljefälla, men nu ska det även dit en catchtank och öppet filter för att få ner trycket i motorn.

Nu tänker jag även limma fast packboxarna med loctite gänglåsning, men finns det något annat / bättre alternativ?

DSC_0241.JPG

  • Like 1
  • 2 weeks later...
Posted

Så det var det som var felet. Tråkigt att det hände, speciellt så tidigt på dagen.

Finns det inte en risk att loctite gör gummit stelt och bräckligt, samt gör att det riskerar att läcka just pga det?

Posted
On 2017-09-06 at 19:38, Nosliwe sade:

Så det var det som var felet. Tråkigt att det hände, speciellt så tidigt på dagen.

Finns det inte en risk att loctite gör gummit stelt och bräckligt, samt gör att det riskerar att läcka just pga det?

Jag googlade runt en hel del efter bra lim, och det var många som rekommenderade Loctite till packboxar.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...