tobbus Posted June 22, 2008 Posted June 22, 2008 Var inne lite på SFRO's sida och läste lite. Såg att när man bygger om en bil till Cab måste man använda 3-fas svets. Är kravet detsamma när man svetsar sin McSorley-ram? Nu vet jag att svetsarna blir bättre med en 3-fasare, men jag har inte tillgång till det i mitt garage, och det är så tråkigt att behöva hyra/låna med följd att man får jobba under tidspress. Och att köpa en 3-fasare är inte att tänka på, min fru vill ha ett nytt kök istället, det vet jag med 100% säkerhet... Köpa färdigt chassi... nej vill ju bygga själv... :) Quote
therealpinto Posted June 23, 2008 Posted June 23, 2008 Det är nästan omöjligt att få bra svetsar och rätt genombränning med de flesta 1-fassvetsar. Har du inte 3-fas kan du punkta med 1-fas och låna/hyra 3-fassvets för helsvetsningen. /Gustaf Quote
Drake Posted June 23, 2008 Posted June 23, 2008 Ett tips annars är en DC-tig. Då kan man bränna på rätt bra fast man bara har en-fas. Kolla in Scandtig. Annars är dom snorbilliga på e-bay. Quote
eslöv Posted June 23, 2008 Posted June 23, 2008 svetsar du med en bra 1 fas och är duktig på att svetsa så är det ingen som kan säga att det inte blir bra svetsar i matrial under 3 mm. klart du klarar dig med 1 fas svets. Quote
Kilkenny Posted June 23, 2008 Posted June 23, 2008 (edited) Använder en kemppi minarc 150, 1 fasare, och den gick det minsann fint att svetsa 4mm plåt med, Bara för att testa så gick jag upp till 6mm plåt och det gick precis, dock fick man ju lägga flera strängar, och om man vet vad man gör så räcker en BRA 1 fasare väldigt långt, Men om det är en "hobbex" modell,med 30m kabelvinda, trött kontaktrör, dålig jordning, dålig fogberedning, osv, så får man passa sig. jag vill inte uppmuntra någon som inte är riktigt säker på att bara köra på och hoppas att det håller, bara ha sagt att 1fas räcker längre än dom flesta tror.....under rätt förutsättningar :icon_smartass1: åsså lite smygreklam! :P till dom som funderar på en svets till garaget så kan jag starkt rekomendera denna, lätt smidig, billig, lätt att ställa in osv http://svetsmaskinservice.e-butiken.se/?ar...0&cat_id=29 Edit : fel adress Edited November 22, 2008 by Kilkenny Quote
Morty Posted June 23, 2008 Posted June 23, 2008 Intressant att man går in och styr på svetsens uppbyggnad och inte kapacitet. I t.ex. England finns knappt 3-fas att uppbringa utan t.o.m. i industrin använder man 1-fas svetsar (om än på 50-75A matning). Man kanske inte ska nämna detta då samtliga Westfield, MNR, MK Indy, Caterham m.m. säkerligen är svetsade med 1-fas.....och vi är många som vill få våra bilar godkända. Mvh Magnus Quote
Drake Posted June 23, 2008 Posted June 23, 2008 Visst, sen är det ju bara 1,6 mm gods i dom ramarna också. Fast det vet SFRO redan! Fan vet om jag velat åka med så klena grejer? Quote
Thomas Posted June 24, 2008 Posted June 24, 2008 2mm svetsar en bra 1-fas utan problem. ev fasa fogen. Quote
ezroller Posted June 24, 2008 Posted June 24, 2008 (edited) En vanlig anledning till att 1-fasare funkar dåligt är att man från elcentralen och till uttaget bara haft 1,5-kvadrats tråd. I mitt garage har jag 5-kvadrat mellan matning och central, sedan 2.5-kvadrat ca 60cm till uttaget från vilket jag har en redig 25A kabel som är skruvad rätt på plinten vid trafon inne i svetsen. Bränner hål på 3mm plåt utan vidare med full kräm. Har en Esab 160 halvautomat. Edited June 24, 2008 by ezroller Quote
Michael Posted June 24, 2008 Posted June 24, 2008 (edited) Dom övriga vet jag inte men MK`s svetsar matas med trefas. Michael W Edited June 25, 2008 by Michael Quote
ezroller Posted June 25, 2008 Posted June 25, 2008 Dom övriga vet jag inte men MK`s svetsar matas med tefas.Michael W Deras svetsar går nog inte på te-fas men väl deras svetsare... :prop: Quote
gabbes Posted June 26, 2008 Posted June 26, 2008 (edited) Jag har tidigare kört min TIG på 1 fas och numera kör jag en dubbelströmmare (AC/DC) på 3-fas med lika bra resultat, men en sak är säker: det är personen som håller i handtaget som styr hur väl svetsat det blir - i alla fall så länge som man håller sig dom dom rördimensionerna som vi sysslar med på detta forumet. Träning ger färdighet... Edited June 26, 2008 by gabbes Quote
kricke40 Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Verkar vara gamla sanningar angående 1 fas MIG/MAG svetsar som inte gäller längre. Köpte en 1 fasare från Svetsekonomi som lätt bränner 4-5 mm plåt. Den är iof säkrad 16 Amp så det lär bli en 3680W ung. Kör man dessutom med ren Kolsyra bränner det ännu bättre. Mao det FINNS riktiga kvalitets 1 fas svetsar numera. Quote
Borken Posted August 15, 2008 Posted August 15, 2008 Det kommer väl mer å mer inverterteknologi i svetsarna också = högre effektivitet å jämnare ström. /Janne Quote
kricke40 Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 Helt klart. Är väl som med tvättmaskinerna, många var väl 3fas förut men nu är väl dom flesta 1 fas. Tekniken går framåt. Ser att Kemppi och Esab har jävligt shyssta små TIG inverters som är 1 fas. Dom borde väl inte sälja saker som ej fungerar. Quote
Thomas Posted August 17, 2008 Posted August 17, 2008 det med tvättmaskiner o tumlare etc. som numera går på 1-fas är skit med tanke på att man lätt snedbelastar sit nät. innan så delades det upp bättre mellan faserna. och blev inte många Amperé per fas. nu tar man fullt ur en säkring. Quote
kricke40 Posted August 27, 2008 Posted August 27, 2008 Men så är väl dom energi effektivare också förmodar jag :) Quote
Gerhard Posted August 27, 2008 Posted August 27, 2008 Beror inte det mest på att dom rymmer mycket mindre med vatten, så efekten behöver inte vara så stor. Men snabb är iallafall inte min :turtle: Quote
Thomas Posted August 27, 2008 Posted August 27, 2008 t.ex. 1000w i värme är 1000w i värme . kan inte bli mer. Quote
Borken Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Så sant, men om 500 watt av värmen ligger i trafon och resten råkar hamna där man vill ha den så kanske det inte är så optimalt. /Janne Quote
Thomas Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 inte har jag sett nån trafo i en tvättmaskin utan bara elelement . Quote
Thomas Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 500w värmeförlust? då har man nog överledning i trafon Quote
Borken Posted August 28, 2008 Posted August 28, 2008 Jag skrev aldrig hur stor den hypotetiska svetsen med nämnda förlust är :P /Janne Quote
Landy Posted August 29, 2008 Posted August 29, 2008 Mig är ju visserligen ingen bra metod att svetsa, tycker att TIGen är överlägsen. Men för att motverka att det rör sig för mycket och att vinklarna blir fel när värmen påverkar är nog MIGen bäst? Tigen tillför ju mer energi än MIGen. synpunkter? Quote
Kilkenny Posted August 29, 2008 Posted August 29, 2008 Mjaaa, att säga att Mig inte är en bra metod att svetsa på är väl lite att ta i, det beror ju helt på vad för egenskaper man vill uppnå, i ex en locostram räcker en Mig-svets gott och väl, bevisligen. Sen så är det väl upp till var och en, använd den metod du kan bäst själv, även om en Tig-fog har alla möjligheter att bli "perfekt" så är ändå en bra Mig-fog mycket bättre än en dålig Tig-fog. Typ.... ;) Quote
Landy Posted August 29, 2008 Posted August 29, 2008 Jo jag tog kanske i lite=) Men man har ju helt annan kontroll när man TIG:ar än när man kör MIG. På ett chassie är det ju itne så noga. Man rönkar ju inte fogarna precis. Quote
Arrowsmith Posted August 30, 2008 Posted August 30, 2008 (edited) Den som svetsar ett bilchassie utan att själv anse att det är noga, han åker inte jag med i den färdiga bilen......... :thumbsdown: Ett chassie ska enligt mitt sätt att se det svetsas på ett så noggrant och seriöst sätt som möjligt vare sej det ska röntgas eller ej, den frågan är ointressant i sammanhanget tycker jag. Edited August 30, 2008 by Arrowsmith Quote
Landy Posted August 30, 2008 Posted August 30, 2008 Jag menar naturligtvis inte att den ska röntkas det var ju ett skämt=) Noga? Jag det beror ju på vad man jämför med. Är man van att svetsa trycksatta rör som ska tåla 40bar med överhettad ånga så känns ett bilchassi inte så noga i sammanhanget. Allt jag menar att MIG sömmarna man ska lägga på chassiet är så krävande. Men min fråga var ju faktiskt nått helt annat nämligen hur det står sig med en TIG på chassit? Man tillför ju mer energi och frågan är om det rör sig för mycket i matrialet? Nån som svetsat med TIG eller pinne istället för MIG? Quote
Arrowsmith Posted August 30, 2008 Posted August 30, 2008 Jag har svetsat exempelvis främre stötdämparinfästningarna i chassit och i bärarmarna, stegarna till bärarmar bak mm. i mitt chassie med 2mm 48.00 men inte själva ramen i sej, den är körd med tråd. Bakaxelns "bärarmsfästen" på axeln samt själva axelrören mot diffklumpen är även dom körda med 48.00 Hade jag haft en egen TIG hade jag använt den till att svetsa ramen. Nu måste jag låna maskin om jag ska svetsa TIG och det är lite besvärligt att vara beroende av andra till sådana långtidsprojekt tycker jag personligen. Quote
Landy Posted August 30, 2008 Posted August 30, 2008 Varför är det kört att svetsa chassit med pinne? Quote
Kilkenny Posted August 30, 2008 Posted August 30, 2008 Finns väl inget som hindrar att svetsa hela ramen med Tig, förutom ditt tålamod, samt att det drar mer gas än en Mig. Se till att nästa och/eller stötta upp ramen ordentligt då det, precis som du säger, är en högre vämeutveckling, Sen åker jag gärna med på provtur B) Quote
Landy Posted August 31, 2008 Posted August 31, 2008 ja det kommer ta en jävla tid=) Men sååå mycket snyggare=) Vi får se hur det blir. Problemet är ju som sagt att det kommer röra sig gansak mycket... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.