Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kilkenny Såpa, det var ett klockRENT svar. Guldstjärna av 2:storleken från CealmSeven Industries. Den första i historien i den storleken.

  • Replies 783
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Finns det något bra samlat ställe på nätet där man kan få en bild på olika bilaras bakvagn. Haynes böckerna har alltid bilder på bilarna "under-upp".

Eller vad skall man söka på. Det gäller småbilar med vikt under 1000kg och årsmodell under 00.

Av en händelse när jag var och hälsade på på SBP i Arboga så fick jag se en Peugeot 205 på lyften. då kollade jag upptäckte att den lilla rackaren skulle vara väldigt bra att bygga om till hybridbil. Fossilt fram och el bak. Det som var bra var att hubbarna var skruvad och det var gott om plats. SEdan vet jag att 205-orna är lätta. Men vill jag ha en Peugoet bil? Vad finns det för andra lämpliga bilar osv.

Det här är en direkt kopia av min söksekvens på Blocket.

ej Volvo eller ej golf eller ej toledo eller ej xantia eller ej omega eller ej vectra eller ej colt eller ej alto eller ej kadett eller ej passat eller ej jeep eller ej chrysler eller ej jetta eller ej Jetta eller ej Mondeo eller ej hyundai eller ej honda eller ej sierra eller ej scorpio eller ej skoda eller ej mazda eller ej saab eller ej astra eller ej corsa eller ej escort eller ej toyota eller ej nissan eller ej mitsubishi eller ej audi eller ej renault eller ej BMW eller ej Mercedes

Dvs de bilar jag INTE är intresserad av. Om man klipper in den här sekvensen med geografiskt område = Hela Sverige samt maxpris = 10000 (ja jag är snål om ni inte redan visste det!!!) plus att håller koll på skattevikten är under 1000kg (tex Ford Ka är för tung annras rätt ok och billig).

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
Posted

Plockade ut golvet på en liten Kewet-bil igår. Skall bygga om och in nya cellerna helt i bilen. Går från 290kg tung-cell-drift till ungefär lika många kW på lätt-cell-drift = 85kg.

Det ni, sagt från en som normalt vill plugga alla lättningshål med en rejäl blyplugg. 290 till 85!!!!

Byter säten också i den lilla Keweten, från tredubbla bauta-tunga-stolar till "light-weight". Har inte vägat allt än med det blir skillnad. Går sedan upp från 48V till drygt 90V. Det kommer nog bli rätt ok.......

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Då har jag varit på ebils-träff på toppen av Kvarntorpshögen.

Tre bilar med eldrift dök upp. Totalt var vi 6 personer (två kom i diesel-maskiner).

Trevlig träff med en fin utsikt. Fick även en liten kulturell spis om Kvarntorpshögen via en kunnig kommunal tjänsteman från Kumla kommun.

Bilder kommer.

Några av bilarna som var med finns på bild Här.

Edited by cealm
Posted (edited)

Några bilder från Kvarntorpshögen. Rätt kraftfulla processer som pågår i högen fortfarande tex den är rejält varm. En bit ner där syret kommer åt är det inte så rysligt varmt kanske bara 100 eller 200 grader men i de processer som inte kräver syre är temperaturen runt 1000 grader Celsius.

Varje år blir det sprickor så "värme" har fritt tillträde uppåt. Marken rämnar kort och gott. Då finns det tydligen en 75 årig grävmaskinsspecialist som kallas ut och gräver, bökar runt och täpper till "förkastningssprickan". Detta händer någon gång per år men är man 75 år så ligger man lite plus på pensionsåldern. Undrar just om det jobbet har en efterträdare och om inte vad händer då?

DEt fanns flera ställen där man kunde känna 100 gradig ånga strömma ut. Det värsta är dock inte att högen är varm utan snarare när den blir kall för då blir det problem med lakvatten. Så länge processerna går i högen så är den på ett vis sitt eget reningsverk. Om man nu kan kalla högen ren? Lite uran / radiokativt belyst blir man också som besökare. Dock inte några skadliga nivåer men en Geiger-Muller mätare skall visst pipa en del där.

En mobilkameravy i syd-västlig riktning.

Kvarntorp1.jpg

En mycket speciell konstruktion som man kunde gå in i. Jag har fler bilder i en annan mobiltelefon som kommer upp på forumet så snart det hinns med.

Kvarntorp2.jpg

Byggd i rostfritt och är ett konstverk / installation.

Kvarntorp3.jpg

Undrar just om någon av oss passerade skylten? Svårt att säga, eller? Ingen vet säkert.

Kvarntorp4.jpg

Edited by cealm
Posted

Då var det 2st sevens ute och luftades inom en 2km:s radie då.. Bor ca 2km från högen :) Fin utsikt där uppifrån, men det var bättre innan allt konstigt på hög kom dit, då verkade högen som plats för hangflygning med modellflygplan..

Posted

75 år och arbetar. Jag har en Farbror som blir 80 2 mars 2012

och han har en däckfirma och byter däck ute i ur och skur. galenpanna

Posted

Thomas: --- han har en däckfirma och byter däck ute i ur och skur. galenpanna --- eller så mår han väldigt bra av det?

Posted

Enligt nuvarande prognos på yr.no bör allt målningsarbete vara klart senast fredag men helst för torsdag kl 18:00:00. Då blir "stora målarboxen" upptagen för annat ändamål såsom bevattning.

Prognos2011-07-13.jpg

Posted

En liten El-Kewet i verkstaden som fick maka på sig lite pga omgörning av CealmSeven. Skall aldrig den här lilla bilen få komma till och bli ombyggd? Jodå, det skall den, snart. Lovar!

119_1428Medium-1.jpg

Posted

Köpt en bil idag. Mer info kommer. Den dök upp på Blocket plötsligt och fanns så nära som Kungsör.

Posted

En till bil! Hur många har du nu, 10 st?? :racesmile:

m :D h

Janne

Posted

Janne L: det räcker nog inte tror jag. Jag räknar ikväll för säkerhets skull.

Det är lika varje gång. Räknade i minnet hur många som finns i verkstaden och det skall vara fem. Helt fel, hade glömt en det är sex stycken just nu.

Så finns det bilar ute också. Återkommer

Posted

Nu har jag räknat 13 bilar är den korrekta siffran sedan finns det ytterligare fyra registrerade enheter.

Totalen blir väl 17 isåfall.

Det var nyttigt att går ut och inventera. Tro inte sjutton att en bil hade gömt sig som jag inte räknade in först men den är hittad och räknad.

Posted

Så här ser bilen ut jag köpte idag. Jag slapp motorn, det finns ingen i. Karossen är oförskämt fin plåtmässig. Bilen skall slipas och få ny målning. Vad jag skall göra kommer nog att ge sig tids nog men det finns en anledningen att jag nämner projekt i just denna tråd.

7668750654.jpg

Här finns mycket att läsa om olika projekt.

När man skall slipa bort färegn på en bil finns det någon bra länk på nätet som ger en grundläggande idé om hur man gör för att enkelt och snabbt klä av bilen utan att förstöra alltför mycket. Observera, jag är inte billackerae utan möjligen en amatörmässig bilmålare. DEt får nog bli Biltema 2-komp färg på den här med. Gärna info om hur man bäst maskar av rutor mm. Har inte för avsikt att ta ur rutorna..

Posted

Så här ser bilen ut jag köpte idag. Jag slapp motorn, det finns ingen i. Karossen är oförskämt fin plåtmässig. Bilen skall slipas och få ny målning. Vad jag skall göra kommer nog att ge sig tids nog men det finns en anledningen att jag nämner projekt i just denna tråd.

7668750654.jpg

Här finns mycket att läsa om olika projekt.

När man skall slipa bort färegn på en bil finns det någon bra länk på nätet som ger en grundläggande idé om hur man gör för att enkelt och snabbt klä av bilen utan att förstöra alltför mycket. Observera, jag är inte billackerae utan möjligen en amatörmässig bilmålare. DEt får nog bli Biltema 2-komp färg på den här med. Gärna info om hur man bäst maskar av rutor mm. Har inte för avsikt att ta ur rutorna..

Hallå ! Räcker det inte med att mattslipa färgen ?? Vilket innebär mest jobb ?? Att mattslipa lacken

eller att slipa karossen plåtren ??

Posted

Tabac: DEt borde ju vara enkelt och jag skulle kunna prova vad 2-komp färgen tycker om den gråa färgen när jag skall måla scuttlen på CealmSeven. Då kan jag mattslipa och spruta på lite färg och om det krullar upp sig eller verkar fungera. Plåtrent är nog rätt mycket jobb med och teknik kan jag tänka. DEt är nog lätt gjort att ta lite för mycket.

Posted

Bilen hemma.

C722c.jpg

Tillfälligt täckt. Skall flytta 3 stycken B230 som står direkt bakom bilen därefter knuffa in den under tak och täcket bort.

C722d.jpg

Posted

Nice!

Jag har blivit en smula sugen på en bubbla själv, som BEC, men vi får väl se. Måste väl komma igång med sjubygget först (och helst få det färdigt).

Du har inga planer på att gjuta av karossen? Du hör ju, bubbla glasfiberkaross, rörram, BEC. Sweat jesus.

Posted

papabear: Du ser ju jag redan på G. Lagt första lagret lättviktsplast på bilen........

Posted

Skaffat blästersand till El-bubblan. Medverkar som delägare i ett rätt stort inköp av Li-celler just nu. Då får (eller får köpa mer korrekt) ett cellpaket till för eldrift utöver de 27 celler som jag redan har. Det här är för driftande av en Kewet.

Posted

Ny dag nya svetsfogar. Imorgon betalr jag in en summa kontanter för att få hem ytterligare 16 LiFe celler på 160Ah styck. Dessa skall byggas in i en El-Kewet så den kan besiktas och driftsättas. Sådan tur att jag kan putta ur 3-wheelern ur verkstaden och att Keweten står som nästa bil på rad därinne. Eller så gör jag något annat. Efter El-Keweten så kan en Cobra-replika puttas fram på "linen" för just nu står det en 3-wheeler och en El-Kewet i vägen....

Posted

Tänkte redovisa lite info kring registreringsbesiktningar.

Kända fakta:

- Besiktningsmonopolet har upphört

- SBP hade tidigare en hel del besiktningsingenjörer

- Många "små stationer" hade besiktningsingenjör och därför kunde göra registreringsbesiktningar

- SBP centraliserar registreringsbesiktningar till och med centralisering för dragkroksregistreringar i vissa fall. (fick veta en hel del om detta via att jag har ett stort antal kamrater som jobbar inom SBP.

- Flera nya ackrediterade besiktningsstationer kommer in på marknaden

Om det nu var bra eller dåligt med regeringens beslut att "avmonopoliseringen" det får var och en avgöra själv men helt klart är att just nu finns det en direkt koppling mellan att SBP drar in tjänster och centraliserar och övriga aktörer inte hinner utveckla sina tjänster vilket gör att vi, bilfabrikörer, får långa väntetider. Inget konstigt med 6 till 8 veckors väntetider. Så får man hänga i telefonen dagligen för att försöka byta till sig en avbokad tid.

Till hösten kommer en av de nya aktörena anställa en besiktningsingenjör i Örebro och eventuellt i en station i Västerås som öppnas vid årsskiftet.

Jag utgår ifrån att det kompetensmässigt inte spelar någon roll om det är SBP eller någon annan som registreringsbesiktning däremot störs jag av att tredje man dvs vi får förlängda tider vid avmonopoliseringen.

Så här är verkligheten idag och jag hoppas att "registreringsbesiktningsproduktionen" totalt kommer upp till vettig nivå igen dvs väntetiden skall inte vara mer än 1 till max 2 veckor som det var tidigare.

  • 2 weeks later...
Posted

Jaha, så blev det lite bygge på en liten El-Kewet mitt bland 6x4-bygget. Omväxling lär förnöja sägs det.

Imorgon skall jag packa om en kopplingscylinder till en Volvo 940.

Någon som vet hur man gör?

Posted

Ut med det gamla sletna och in med det nya.

Den sitter med en låsring på lådan och när den släpper och cylindern släpper så blir det så mycket plats att kolven ploppar ur och vätskan skvätter. Men lossa först Slangen så kan du ta in cylindern i v-staden och göra rent.

Posted

---- Ut med det gamla sletna och in med det nya ---

Låter enkelt, ungefär som dikten på nyåret och Skansen........ Får en packningssats imorgon för 90 kr och cylindern är loss. Kommer kolven att "ramla ut lätt" eller blåser jag ut den med tryckluft?

Posted

Den brukar "ramla" ut när man tar loss cylindern,vill jag minnas. Annars sitter det en låsring under dammskyddet. sedan är det löst

Posted

Nu är en ny tätning på plats i kopplingscylindern. Så klart var avluftningsnippeln av men jag lyckade borra ur den gamla nippeln utan att skada gängorna och kunde putsa av dem om det var någon grad eller så med en 6mm gängtapp. Hade även en nygammal avluftningsnippel som ersättning.

Hoppas det tätar som det ska nu. Det var "bypasskador" på gamla kolvtätningen så det förklarar varför det läckte om den. DEt skvalade inte men tillräckligt för att kopplingen kändes "dålig".

Allt skall monteras tillbaka igen och till kvällen hoppas jag få hjälp med luftningen, svårt att vara själv och göra det jobbet.

Posted

Lufta själv med lite tryck i kärlet. 1bar ca.

Posted

Nu har jag fått hem "luftningshjälp" då blir det luftning den traditionella vägen men innan jag kommer så längt så måste en bygel / stöd tillverkas klart. Kopplingcylindern sitter normalt i en ögla men på min 940 är det ingen ögla längre delar av öglan är borta. Jag behöver alltså inte trä i eller ur kopplingscylindern utan kan lyfta den rakt in eller ut. Så har det varit hela tiden tydligen. Konstigt att den hållit sig kvar. Jag har borrat två 6mm hål och tillverkar den del av öglan som saknas. Den blir gjord i "lösvirke".

Ett vanligt fel på M47 kåpor verkar det som även om jag aldrig sett detta någon gång och M47 kåpor har jag sett många av. Det finns en "work around" att köpa för 600kr. Då sågar man bort det som är öglan eller skall vara öglan och bultar fast nya fästet i undre startmotorbulten och första sprängkåpsbulten nedanför där kopplingsöglan satt.

Men i detta fall blev jag plötsligt snål, bygger själv.........

Posted

Vad trött man kan bli på bilar eller snarare bilar som inte vill bli reparerade.

Det går inte att få upp trycket på kopplingen. Undrar om huvudcylinder för kopplingen kan ha packat ihop samtidigt. Kan den kolven fastnat i bottenläget och det är därför inget händer hur mycket jag än försöker att lufta. Fast olja går att pumpa fram utan problen men inte så slavcylindern rör sig speciellt mycket.

Posted

Ha mycket vätska i behållaren. Eftersom den sitter lågt med rör o slang i lodrät vinkel så brukar det gå att få ingång dem genom att

Snabb trampa på pedalen så trycket ökar hela tiden, då självluftar den.

De kan va tjuriga på det vanliga viset.

Posted

Thomas: Jag har gjort en den proceduren men inte vill det fungera för det.

Posted

Kan jag möjligen satt i tätningen åt fel håll? Ett par lite suddiga bilder. Oljan är på vänster sida och kopplingsarmen på höger sida. Tänket är att oljan pressar från vänster och trycker på tätningen som trycker gummit ut mot cylinderväggen på slavcylindern. (Obs detta är gamla tätningen, det syns en skada på kanten). Hoppas det är åt rätt håll eller egentligen vore det nog bättre om jag vänt tätningen fel och bara behöver ta isär kolven och vända tätninge så fungerar allt som det ska, eller?

C713a.jpg

C713b.jpg

Posted

Kanske inte mindre bild men tydligare. Oljatryck på vänstra sidan och koppling på höger.

C7940a.jpg

C7940b.jpg

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Köpte vid Kinnekulle:

- två stolar av aluminium, en som var vikt och klar samt en som var ett platt paket, dvs utskuren al plåt men inte vikt.

- en styrväxel

- en catchtank

På vägen hem köpte jag:

- Litium-järnfosfatceller 16 stycken, 160Ah 48V totalt 9kW

- en Permobil

- 16 stckem BMS till cellerna

- 1 styck integrerad BMS

C726a-1.jpg

Edited by cealm
Posted

Man skall inte bli för "kär i bilar". Bilen i inlägg #623 den säljer jag imorgon. Det som var en bra idé igår kan vara urusel idag.

Det var otäckt näa att jag köpte en 50-tals Anglia häromdagen, hade haft kontakt med säljaren men så gjorde jag specialtricket = vänta lite extra med att ta beslutet så kanske någon annan hinner före och köper, Det fungerade. Bra! - tror jag.

Posted

VW bilen är såld.

Permobilen är urlastad.

C727a.jpg

  • 3 weeks later...
Posted

På tisdag skall jag titta på en Morris -53. Haft en Morris förut och vem vet kanske har en snart igen eller så blir det ingen affär och jag får klara mig på de bilar jag har vilket kan bli svårt.....

Posted

På tisdag skall jag titta på en Morris -53. Haft en Morris förut och vem vet kanske har en snart igen eller så blir det ingen affär och jag får klara mig på de bilar jag har vilket kan bli svårt.....

Morris är en kultbil - att vara ägare till en sådan kan aldrig vara fel. Det är också en av mina favoriter.

kenneth

  • 4 weeks later...
Posted

Köpt en Ford idag. Bra årgång, en -57a.

Anglia2011-10-18.jpg

Kommer åka en gång till med släp och hämta reservdelar som ingick i köpet, dörrar, växellåda, motorblock, lister, kylare mm mm och lite till mm. DEt är sju mil, 14 mil T&R.

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...