cealm Posted May 2, 2011 Author Share Posted May 2, 2011 Kilkenny Såpa, det var ett klockRENT svar. Guldstjärna av 2:storleken från CealmSeven Industries. Den första i historien i den storleken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted May 3, 2011 Share Posted May 3, 2011 (edited) Den här är också klockren ---> http://www.klockren.nu/ Edited May 3, 2011 by Kilkenny Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted May 7, 2011 Author Share Posted May 7, 2011 Finns det något bra samlat ställe på nätet där man kan få en bild på olika bilaras bakvagn. Haynes böckerna har alltid bilder på bilarna "under-upp". Eller vad skall man söka på. Det gäller småbilar med vikt under 1000kg och årsmodell under 00. Av en händelse när jag var och hälsade på på SBP i Arboga så fick jag se en Peugeot 205 på lyften. då kollade jag upptäckte att den lilla rackaren skulle vara väldigt bra att bygga om till hybridbil. Fossilt fram och el bak. Det som var bra var att hubbarna var skruvad och det var gott om plats. SEdan vet jag att 205-orna är lätta. Men vill jag ha en Peugoet bil? Vad finns det för andra lämpliga bilar osv. Det här är en direkt kopia av min söksekvens på Blocket. ej Volvo eller ej golf eller ej toledo eller ej xantia eller ej omega eller ej vectra eller ej colt eller ej alto eller ej kadett eller ej passat eller ej jeep eller ej chrysler eller ej jetta eller ej Jetta eller ej Mondeo eller ej hyundai eller ej honda eller ej sierra eller ej scorpio eller ej skoda eller ej mazda eller ej saab eller ej astra eller ej corsa eller ej escort eller ej toyota eller ej nissan eller ej mitsubishi eller ej audi eller ej renault eller ej BMW eller ej Mercedes Dvs de bilar jag INTE är intresserad av. Om man klipper in den här sekvensen med geografiskt område = Hela Sverige samt maxpris = 10000 (ja jag är snål om ni inte redan visste det!!!) plus att håller koll på skattevikten är under 1000kg (tex Ford Ka är för tung annras rätt ok och billig). Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 3, 2011 Author Share Posted June 3, 2011 Vilka små och söta bilar! MicroCar Museum Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted June 27, 2011 Author Share Posted June 27, 2011 Plockade ut golvet på en liten Kewet-bil igår. Skall bygga om och in nya cellerna helt i bilen. Går från 290kg tung-cell-drift till ungefär lika många kW på lätt-cell-drift = 85kg. Det ni, sagt från en som normalt vill plugga alla lättningshål med en rejäl blyplugg. 290 till 85!!!! Byter säten också i den lilla Keweten, från tredubbla bauta-tunga-stolar till "light-weight". Har inte vägat allt än med det blir skillnad. Går sedan upp från 48V till drygt 90V. Det kommer nog bli rätt ok....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 6, 2011 Author Share Posted July 6, 2011 Några El-Kewet-bilder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 11, 2011 Author Share Posted July 11, 2011 (edited) Då har jag varit på ebils-träff på toppen av Kvarntorpshögen. Tre bilar med eldrift dök upp. Totalt var vi 6 personer (två kom i diesel-maskiner). Trevlig träff med en fin utsikt. Fick även en liten kulturell spis om Kvarntorpshögen via en kunnig kommunal tjänsteman från Kumla kommun. Bilder kommer. Några av bilarna som var med finns på bild Här. Edited July 11, 2011 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 12, 2011 Author Share Posted July 12, 2011 (edited) Några bilder från Kvarntorpshögen. Rätt kraftfulla processer som pågår i högen fortfarande tex den är rejält varm. En bit ner där syret kommer åt är det inte så rysligt varmt kanske bara 100 eller 200 grader men i de processer som inte kräver syre är temperaturen runt 1000 grader Celsius. Varje år blir det sprickor så "värme" har fritt tillträde uppåt. Marken rämnar kort och gott. Då finns det tydligen en 75 årig grävmaskinsspecialist som kallas ut och gräver, bökar runt och täpper till "förkastningssprickan". Detta händer någon gång per år men är man 75 år så ligger man lite plus på pensionsåldern. Undrar just om det jobbet har en efterträdare och om inte vad händer då? DEt fanns flera ställen där man kunde känna 100 gradig ånga strömma ut. Det värsta är dock inte att högen är varm utan snarare när den blir kall för då blir det problem med lakvatten. Så länge processerna går i högen så är den på ett vis sitt eget reningsverk. Om man nu kan kalla högen ren? Lite uran / radiokativt belyst blir man också som besökare. Dock inte några skadliga nivåer men en Geiger-Muller mätare skall visst pipa en del där. En mobilkameravy i syd-västlig riktning. En mycket speciell konstruktion som man kunde gå in i. Jag har fler bilder i en annan mobiltelefon som kommer upp på forumet så snart det hinns med. Byggd i rostfritt och är ett konstverk / installation. Undrar just om någon av oss passerade skylten? Svårt att säga, eller? Ingen vet säkert. Edited July 12, 2011 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Då var det 2st sevens ute och luftades inom en 2km:s radie då.. Bor ca 2km från högen :) Fin utsikt där uppifrån, men det var bättre innan allt konstigt på hög kom dit, då verkade högen som plats för hangflygning med modellflygplan.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 75 år och arbetar. Jag har en Farbror som blir 80 2 mars 2012 och han har en däckfirma och byter däck ute i ur och skur. galenpanna Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 12, 2011 Author Share Posted July 12, 2011 Thomas: --- han har en däckfirma och byter däck ute i ur och skur. galenpanna --- eller så mår han väldigt bra av det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 13, 2011 Author Share Posted July 13, 2011 Enligt nuvarande prognos på yr.no bör allt målningsarbete vara klart senast fredag men helst för torsdag kl 18:00:00. Då blir "stora målarboxen" upptagen för annat ändamål såsom bevattning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 14, 2011 Author Share Posted July 14, 2011 En liten El-Kewet i verkstaden som fick maka på sig lite pga omgörning av CealmSeven. Skall aldrig den här lilla bilen få komma till och bli ombyggd? Jodå, det skall den, snart. Lovar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 15, 2011 Share Posted July 15, 2011 Jag tycker den förtjänar en tvåtaktsdiesel. :thumbsup: Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 20, 2011 Author Share Posted July 20, 2011 En artikel om El-styrning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 Köpt en bil idag. Mer info kommer. Den dök upp på Blocket plötsligt och fanns så nära som Kungsör. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 En till bil! Hur många har du nu, 10 st?? :racesmile: m :D h Janne Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 Janne L: det räcker nog inte tror jag. Jag räknar ikväll för säkerhets skull. Det är lika varje gång. Räknade i minnet hur många som finns i verkstaden och det skall vara fem. Helt fel, hade glömt en det är sex stycken just nu. Så finns det bilar ute också. Återkommer Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 Nu har jag räknat 13 bilar är den korrekta siffran sedan finns det ytterligare fyra registrerade enheter. Totalen blir väl 17 isåfall. Det var nyttigt att går ut och inventera. Tro inte sjutton att en bil hade gömt sig som jag inte räknade in först men den är hittad och räknad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 Så här ser bilen ut jag köpte idag. Jag slapp motorn, det finns ingen i. Karossen är oförskämt fin plåtmässig. Bilen skall slipas och få ny målning. Vad jag skall göra kommer nog att ge sig tids nog men det finns en anledningen att jag nämner projekt i just denna tråd. Här finns mycket att läsa om olika projekt. När man skall slipa bort färegn på en bil finns det någon bra länk på nätet som ger en grundläggande idé om hur man gör för att enkelt och snabbt klä av bilen utan att förstöra alltför mycket. Observera, jag är inte billackerae utan möjligen en amatörmässig bilmålare. DEt får nog bli Biltema 2-komp färg på den här med. Gärna info om hur man bäst maskar av rutor mm. Har inte för avsikt att ta ur rutorna.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tabac Posted July 21, 2011 Share Posted July 21, 2011 Så här ser bilen ut jag köpte idag. Jag slapp motorn, det finns ingen i. Karossen är oförskämt fin plåtmässig. Bilen skall slipas och få ny målning. Vad jag skall göra kommer nog att ge sig tids nog men det finns en anledningen att jag nämner projekt i just denna tråd. Här finns mycket att läsa om olika projekt. När man skall slipa bort färegn på en bil finns det någon bra länk på nätet som ger en grundläggande idé om hur man gör för att enkelt och snabbt klä av bilen utan att förstöra alltför mycket. Observera, jag är inte billackerae utan möjligen en amatörmässig bilmålare. DEt får nog bli Biltema 2-komp färg på den här med. Gärna info om hur man bäst maskar av rutor mm. Har inte för avsikt att ta ur rutorna.. Hallå ! Räcker det inte med att mattslipa färgen ?? Vilket innebär mest jobb ?? Att mattslipa lacken eller att slipa karossen plåtren ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 21, 2011 Author Share Posted July 21, 2011 Tabac: DEt borde ju vara enkelt och jag skulle kunna prova vad 2-komp färgen tycker om den gråa färgen när jag skall måla scuttlen på CealmSeven. Då kan jag mattslipa och spruta på lite färg och om det krullar upp sig eller verkar fungera. Plåtrent är nog rätt mycket jobb med och teknik kan jag tänka. DEt är nog lätt gjort att ta lite för mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 22, 2011 Author Share Posted July 22, 2011 Bilen hemma. Tillfälligt täckt. Skall flytta 3 stycken B230 som står direkt bakom bilen därefter knuffa in den under tak och täcket bort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
papabear Posted July 22, 2011 Share Posted July 22, 2011 Nice! Jag har blivit en smula sugen på en bubbla själv, som BEC, men vi får väl se. Måste väl komma igång med sjubygget först (och helst få det färdigt). Du har inga planer på att gjuta av karossen? Du hör ju, bubbla glasfiberkaross, rörram, BEC. Sweat jesus. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 22, 2011 Author Share Posted July 22, 2011 papabear: Du ser ju jag redan på G. Lagt första lagret lättviktsplast på bilen........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 29, 2011 Author Share Posted July 29, 2011 Skaffat blästersand till El-bubblan. Medverkar som delägare i ett rätt stort inköp av Li-celler just nu. Då får (eller får köpa mer korrekt) ett cellpaket till för eldrift utöver de 27 celler som jag redan har. Det här är för driftande av en Kewet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 31, 2011 Author Share Posted July 31, 2011 Ny dag nya svetsfogar. Imorgon betalr jag in en summa kontanter för att få hem ytterligare 16 LiFe celler på 160Ah styck. Dessa skall byggas in i en El-Kewet så den kan besiktas och driftsättas. Sådan tur att jag kan putta ur 3-wheelern ur verkstaden och att Keweten står som nästa bil på rad därinne. Eller så gör jag något annat. Efter El-Keweten så kan en Cobra-replika puttas fram på "linen" för just nu står det en 3-wheeler och en El-Kewet i vägen.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 4, 2011 Author Share Posted August 4, 2011 Tänkte redovisa lite info kring registreringsbesiktningar. Kända fakta: - Besiktningsmonopolet har upphört - SBP hade tidigare en hel del besiktningsingenjörer - Många "små stationer" hade besiktningsingenjör och därför kunde göra registreringsbesiktningar - SBP centraliserar registreringsbesiktningar till och med centralisering för dragkroksregistreringar i vissa fall. (fick veta en hel del om detta via att jag har ett stort antal kamrater som jobbar inom SBP. - Flera nya ackrediterade besiktningsstationer kommer in på marknaden Om det nu var bra eller dåligt med regeringens beslut att "avmonopoliseringen" det får var och en avgöra själv men helt klart är att just nu finns det en direkt koppling mellan att SBP drar in tjänster och centraliserar och övriga aktörer inte hinner utveckla sina tjänster vilket gör att vi, bilfabrikörer, får långa väntetider. Inget konstigt med 6 till 8 veckors väntetider. Så får man hänga i telefonen dagligen för att försöka byta till sig en avbokad tid. Till hösten kommer en av de nya aktörena anställa en besiktningsingenjör i Örebro och eventuellt i en station i Västerås som öppnas vid årsskiftet. Jag utgår ifrån att det kompetensmässigt inte spelar någon roll om det är SBP eller någon annan som registreringsbesiktning däremot störs jag av att tredje man dvs vi får förlängda tider vid avmonopoliseringen. Så här är verkligheten idag och jag hoppas att "registreringsbesiktningsproduktionen" totalt kommer upp till vettig nivå igen dvs väntetiden skall inte vara mer än 1 till max 2 veckor som det var tidigare. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 Jaha, så blev det lite bygge på en liten El-Kewet mitt bland 6x4-bygget. Omväxling lär förnöja sägs det. Imorgon skall jag packa om en kopplingscylinder till en Volvo 940. Någon som vet hur man gör? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Ut med det gamla sletna och in med det nya. Den sitter med en låsring på lådan och när den släpper och cylindern släpper så blir det så mycket plats att kolven ploppar ur och vätskan skvätter. Men lossa först Slangen så kan du ta in cylindern i v-staden och göra rent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 12, 2011 Author Share Posted August 12, 2011 ---- Ut med det gamla sletna och in med det nya --- Låter enkelt, ungefär som dikten på nyåret och Skansen........ Får en packningssats imorgon för 90 kr och cylindern är loss. Kommer kolven att "ramla ut lätt" eller blåser jag ut den med tryckluft? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 12, 2011 Share Posted August 12, 2011 Den brukar "ramla" ut när man tar loss cylindern,vill jag minnas. Annars sitter det en låsring under dammskyddet. sedan är det löst Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Nu är en ny tätning på plats i kopplingscylindern. Så klart var avluftningsnippeln av men jag lyckade borra ur den gamla nippeln utan att skada gängorna och kunde putsa av dem om det var någon grad eller så med en 6mm gängtapp. Hade även en nygammal avluftningsnippel som ersättning. Hoppas det tätar som det ska nu. Det var "bypasskador" på gamla kolvtätningen så det förklarar varför det läckte om den. DEt skvalade inte men tillräckligt för att kopplingen kändes "dålig". Allt skall monteras tillbaka igen och till kvällen hoppas jag få hjälp med luftningen, svårt att vara själv och göra det jobbet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Lufta själv med lite tryck i kärlet. 1bar ca. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Nu har jag fått hem "luftningshjälp" då blir det luftning den traditionella vägen men innan jag kommer så längt så måste en bygel / stöd tillverkas klart. Kopplingcylindern sitter normalt i en ögla men på min 940 är det ingen ögla längre delar av öglan är borta. Jag behöver alltså inte trä i eller ur kopplingscylindern utan kan lyfta den rakt in eller ut. Så har det varit hela tiden tydligen. Konstigt att den hållit sig kvar. Jag har borrat två 6mm hål och tillverkar den del av öglan som saknas. Den blir gjord i "lösvirke". Ett vanligt fel på M47 kåpor verkar det som även om jag aldrig sett detta någon gång och M47 kåpor har jag sett många av. Det finns en "work around" att köpa för 600kr. Då sågar man bort det som är öglan eller skall vara öglan och bultar fast nya fästet i undre startmotorbulten och första sprängkåpsbulten nedanför där kopplingsöglan satt. Men i detta fall blev jag plötsligt snål, bygger själv......... Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Vad trött man kan bli på bilar eller snarare bilar som inte vill bli reparerade. Det går inte att få upp trycket på kopplingen. Undrar om huvudcylinder för kopplingen kan ha packat ihop samtidigt. Kan den kolven fastnat i bottenläget och det är därför inget händer hur mycket jag än försöker att lufta. Fast olja går att pumpa fram utan problen men inte så slavcylindern rör sig speciellt mycket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 13, 2011 Share Posted August 13, 2011 Ha mycket vätska i behållaren. Eftersom den sitter lågt med rör o slang i lodrät vinkel så brukar det gå att få ingång dem genom att Snabb trampa på pedalen så trycket ökar hela tiden, då självluftar den. De kan va tjuriga på det vanliga viset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Thomas: Jag har gjort en den proceduren men inte vill det fungera för det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 13, 2011 Author Share Posted August 13, 2011 Kan jag möjligen satt i tätningen åt fel håll? Ett par lite suddiga bilder. Oljan är på vänster sida och kopplingsarmen på höger sida. Tänket är att oljan pressar från vänster och trycker på tätningen som trycker gummit ut mot cylinderväggen på slavcylindern. (Obs detta är gamla tätningen, det syns en skada på kanten). Hoppas det är åt rätt håll eller egentligen vore det nog bättre om jag vänt tätningen fel och bara behöver ta isär kolven och vända tätninge så fungerar allt som det ska, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Det ser rätt ut. har du mindre bild? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 14, 2011 Author Share Posted August 14, 2011 Kanske inte mindre bild men tydligare. Oljatryck på vänstra sidan och koppling på höger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 14, 2011 Share Posted August 14, 2011 Då är det riktigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 26, 2011 Author Share Posted August 26, 2011 (edited) Köpte vid Kinnekulle: - två stolar av aluminium, en som var vikt och klar samt en som var ett platt paket, dvs utskuren al plåt men inte vikt. - en styrväxel - en catchtank På vägen hem köpte jag: - Litium-järnfosfatceller 16 stycken, 160Ah 48V totalt 9kW - en Permobil - 16 stckem BMS till cellerna - 1 styck integrerad BMS Edited August 26, 2011 by cealm Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 26, 2011 Author Share Posted August 26, 2011 Man skall inte bli för "kär i bilar". Bilen i inlägg #623 den säljer jag imorgon. Det som var en bra idé igår kan vara urusel idag. Det var otäckt näa att jag köpte en 50-tals Anglia häromdagen, hade haft kontakt med säljaren men så gjorde jag specialtricket = vänta lite extra med att ta beslutet så kanske någon annan hinner före och köper, Det fungerade. Bra! - tror jag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 27, 2011 Author Share Posted August 27, 2011 VW bilen är såld. Permobilen är urlastad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 17, 2011 Author Share Posted September 17, 2011 På tisdag skall jag titta på en Morris -53. Haft en Morris förut och vem vet kanske har en snart igen eller så blir det ingen affär och jag får klara mig på de bilar jag har vilket kan bli svårt..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
kengren Posted September 17, 2011 Share Posted September 17, 2011 På tisdag skall jag titta på en Morris -53. Haft en Morris förut och vem vet kanske har en snart igen eller så blir det ingen affär och jag får klara mig på de bilar jag har vilket kan bli svårt..... Morris är en kultbil - att vara ägare till en sådan kan aldrig vara fel. Det är också en av mina favoriter. kenneth Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 17, 2011 Author Share Posted September 17, 2011 Har haft en Morris förut. Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted September 18, 2011 Author Share Posted September 18, 2011 Några el-bilder Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Köpt en Ford idag. Bra årgång, en -57a. Kommer åka en gång till med släp och hämta reservdelar som ingick i köpet, dörrar, växellåda, motorblock, lister, kylare mm mm och lite till mm. DEt är sju mil, 14 mil T&R. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts