Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Har inte gått ut i verkstaden än. Det är minus 17 grader ute (och inne i verkstaden). Jag behöver extra tillvänjning idag.

Det mesta av jobbet är utomhus pga kapning, slipning, sågning och svetsning. Kollade nyss på SMHI prognosen det kommer bli som varmast minus 14. Jag gillar inte varmt väder men någon måtta kan det vara. 17 grader och 14 grader är lagom bara det inte står ett minustecken framför siffrorna men jag kanske slipper mössa till eftermiddagen.

Tillverkade en skala 1:1 pappersritning på bakre K-länkfästena.. Plattorna för K-länkarna gjorde jag igår och skall punkta fast dessa snart. Materiel till rätta länkstångsfästet finns och skall kapas och hålborras 16mm.

post-787-1231064687_thumb.jpg

När K-länk fästena är på plats och tillräckligt punktade då kan jag lyfta ut bakaxeln för att färdigsvetsa alla länkarmsfästen och dämparfästen. Sedan skall en V8 lyftas i för att bygga motor och växellådsfästen samt all triangulering kring motorn.

Efter det är det inte långt kvar till bilen kan tas ur från byggramen. Ramen vänds och så kommer all "undertill-svetsning" samt att golvläggning. Låter nästan som jag skall lägga in klinker och golvvärme men det blir rosttrög plåt med tjocklek 1,25mm.

Gissa om jag längtar till att få ner bilen på egna hjul.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

5mm fästena för inre K-länk är på plats, inte färdigsvetsade men de finns där. Startade även CealmSeven en längre stund idag. Körde motorn inne i verkstaden eftersom jag har porten öppen hela dagen så räckte det rätt bra med en kraftig fläkt som vädrade ut de värsta avgaserna. Bilen startade lätt trots 17 minus. Hade den bara stått lite tjänligare till så hade jag åkt ut en sväng på några kilometer. Det får bli en annan dag istället. Skall fortsätta ikväll med K-länken till sist blir den väl helt klar.

Link to comment
Share on other sites

Det har gått bra att jobba idag. Nu ikväll är det ungefär minus 20. Jag startade den fristående utomhuskaminen på eftermiddagen och sedan byggde jag tills fingrarna frös. Då gick jag ut och höll om kaminskorsten en stund. Till sist blev jag van vid vädret och det blev längre och längre mellan kaminkramarna. Så där har jag hållit på till klockan 21.

K-länkens (riktiga) sista fästen mot länkstångshuvudena är tillsågade och borrade. Imorgon räknar jag med att kunna punkta upp dem. Det ser ut att passa också. Det är ingen nackdel.

När jag skulle krångla in bakaxeln i bilen hade jag tur och fick hjälp med lyftet. Hoppas jag kan ha samma tur nu när det snart är dags att krångla ur bakaxeln från ramen.

När bakaxeln är ur kan jag färdigsvetsa alla fästen och även plocka ihop den med drivaxlarna igen.

Link to comment
Share on other sites

Biljobb och kyla stökar till. Jag byggde om en kamin för få bilbyggarvärme genom att "krama skorsten" när värme behövdes. Alldeles nyss hittade jag en fantastisk sak av en ren tillfällighet. En infravärmare! Köpt för länge sedan men bortglömd. Tanken när den köptes var just verkstadsvärme.

Snabbstartad, ingen fläkt som blåser och ger möjligheten att värma fingrarna effektivt. Det här gör bilbyggandet lättare. Vad tid jag måste få över nu genom att slippa den vedeldade utekaminen. Förresten är det en rätt gemytlig glöd i infravärmaren nästan som kaminens sprakande brasa.

post-787-1231167861_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag måste bara få säga en sak; herregud vilken energi och uppfinningsrikedom.

Hade jag bara haft en tredjedel så skulle mina bägge bilar varit färdiga och i toppskick. :(

Man får ju dåligt samvete varje gång du lägger in nytt stoff i trådarna. :prop:

Link to comment
Share on other sites

Måndag kväll gick jag på Arboga lokalrevy och skrattde en del men det hindrade inte en sväng ut i verkstaden "vid halv midnatt" för lite jobb med vänstra nedre K-länken Att väga av länken hade ställt till det förut för alla mina vattenpass var för långa. Men jag hade ett pyttelitet vattenpass som jag satte fast med ett buntband. Jag tror alla känner igen sig att man behöver en eller två händer extra när något skall punktas fast men buntband, magnetstöd, en liten svetsloppa, svetstång mm är ersättningen. Oftast så fungerar det rätt bra det med.

På bilden är vänster nedre K-länk "inringad". Obs allt, även stora plåtfästet (5mm tjock) är endast punktat än.

post-787-1231198484_thumb.jpg

Infravärmaren är testad. Det kanske var därför jag gick och jobbade en halvtimme före midnatt. Suverän funktion!! Varför har jag inte kommit på det förut? Jag lade infravärmaren bakom mig mot scuttleramen. Minsta lilla jag tyckte fingrarna blev kalla var det bara att vända sig om och blir uppvärmd. Förresten borde den vara monterad där för jämnan och ett litet elverk på släpkärran efter. Tänk vad varmt och skönt det skulle bli.

post-787-1231198809_thumb.jpg

Visst lyser den fint.

Förresten så är det rena vårvädret nu bara runt minus 7 från att ha varit runt minus 20 för mindre än ett dygn sedan så nu är det bara att mosa på i verkstaden och Stigge du skall verkligen inte ha dåligt byggsamvete.

Link to comment
Share on other sites

Två bilder som inte kom med i förra inlägget.

Utsikt framifrån mot K-länkens fästplåt. Innan dagen är slut så skall det även sitta ett extra stöd för 5mm plåten så den inte kommer hänga i luften just där K-länkfästet är svetsat.

CIMG0249%20300.JPG

Vänster sidovy med ena ride-height plåten som bakaxeln är skruvad mot i förgrunden. Plåtarna är sedan efter invägning punktade mot byggramen så allt sitter still. Mycket praktisk och "förenklande" plåt. Annars visar bilden mest övre K-länkens bakaxelfäste.

CIMG0248%20300.JPG

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Så där ja, nu sitter även högra K-länkfästet på plats. Båda K-länkarmarna är också pluggsvetsade. Kvar att gör med armarna är TIG-svetsning av kanten mellan gänghylsan och länkröret.

Av bara farten punktade jag fast yttre stötdämparfästet på bakaxeln.

Övre stötdämparfästet är skall endast tillverkas hur det skall se ut är bestämt och klart samt inpassat för drop 50mm vid ride-height. Det blir grovsmide massivt järn 15 x 30mm som stagas med 4 mm plåt. Det är ändå rätt enkelt att göra bara kapa, borra och svetsa.

Jag skall sätta igång ett svetsutsug som jag köpte för 20 eller 25 år sedan. Hoppas den fortfarande fungerar för nu är det många meter färdigsvetsning på programmet. Mycket rök att andas in om jag inte löser utsugsfrågan eller rättare sagt jag måste lösa den.

Förresten är det varmt och skönt nu i Assartorp bara plus minus noll ute.

Link to comment
Share on other sites

Själva iden med K-länk är alltså att man slipper panhardstag? :huh:

Och utsug skall man inte snåla på, lungor är inget man bara byter ut sådär, trots det så står man själv där alltför ofta i ett moln med cancerogener....usch....

Bra ide alltså! :)

Link to comment
Share on other sites

Milstolpe!

Jag har lyft ut bakaxeln ur byggramen. Alla fästen som skall finns är på plats både i bil och på bakaxeln och flera av dem färdigsvetsade. Ride-heightplåtarna är borta också. De behövs inte längre. Jipppi!!!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Boxning av ramfästena till K-länken är påbörjad, dvs punktad men inte färdigsvetsad än. Även utvändiga plåttrianguleringsbitar är tillverkade och skall svetsas fast imorgon. Obs plåttrianguleringen valdes till 3mm. Jag kände och klämde och lockades av 5mm men det blev visst 3mm. Fast två stycken istället för en.

Link to comment
Share on other sites

AlfaRonny: Du har helt rätt jag har semester idag. och vet du vad jag gör? Bygger! Men ber om ursäkt att jag slarvat med uppdateringen på forumet..............

Bestämde igår att var det varmare än max 10 minus grader då bygger jag. Det var bara minus 8 när jag kollade kvart över 6 i morse. Bra då bygger jag. _Hade bara glömt en sak. Vi har ju en glädjetermometer som visar 3 eller 4 grader för varmt. Alla kan göra misstag med minnet ibland. Spela roll att det var minus 12. Infravärmaren till fingrarna är så suverän.

Skulle in och kolla om Hansén Racing har motorfästen till smallblock. Har precis mätt upp "A-arms måttlinjalerna" för övre och under X mått (se CASIM). Övre 810 och nedre 724. Med de mallarna kommer det bli klart lättare att få de slutgiltiga fästena rätt. I övrigt har jag fram till nu svetsat klart allt som går att svetsa "rättvänt" för K-länken. Mätt in ryggstödsplåten i aluminium så den skall bockas lite och klippas lite. Kanske ikväll om jag får tillgång till klipp & bock. Kört tubeemiter för anslutning av rör mot bussningar. Är på väg ut och skall kapa till och sedan klista fast utskriften från tubemiter och till sist slipa.

På väg och såga till störtbågen till rätt höjd eller så blir det senare.

Då var det uppdaterat......

Link to comment
Share on other sites

Man undrar nästan om du går på crack Calle.. men du lät för lugnt på telefon för att så skulle kunna vara fallet. Oerhörd energi har du hur som helst! Svårt att matcha! :D

Link to comment
Share on other sites

Nu är har rören rätt vinkling. Skall såga två fästen i 4mm plåt. Mallen är tillverkad.

Bågen kom av sig lite för jag har bara 4 mm plåt till fästet. Känns tunt. Jag har också 10 mm plåt. Känns bättre. Skall ut och leta ocm jag inte kan hitta något mittemellan. Kom just på att jag har ett snöblad undrar om inte det är 6 eller 8 mm. Det låter som det kommer saknas lite plåt på bladet snart. Kommer väl ingen mer snö i år...........?

Link to comment
Share on other sites

Snöbladet överlevde kvällen (hittills) men det var nära. Jag hade tagit in den i verkstden och börjat mäta ut det jag behövde. Sedan kände jag och klämde på 10mm plåten. Den kändes bättre, mycket bättre. Jag kapade upp den istället.

Bågen sitter nu med 10mm plåt i botten som kommer att bultas med fyra M10 mot massivt järn 15x30.

Jag har dubbla tvärbalkar ovanför stötdämparna tvärs över bilen (det syns hur det ser ut på bilder i tidigare inlägg). Bågen är 50 mm och stöttorna runt 40 med gods 4 mm. Stöttorna går ner till nedre ramdelen bak mot en 4 mm platta i A4 storlek.

Jag skall sätta i stolen igen och sätta mig bekvämt tillrätta med hjälm på och mäta in rätt höjd på störtbågen.

Link to comment
Share on other sites

Första delen av eftermiddagen enligt plan. Dvs klipp till och bocka al-plåten (ja just det al-plåten inte 5mm stålplåt) som skall bli "ryggplåten bakom stolarna. Klart. Klipp till golvplåt som skall passa under stolarna. Klart. Klipp till passande plåt till störtbågens stöttor. Klart. Fixa lite annan plåt på metervara i 4mm modell för olika kommande behov. Klart. Skaffa, och här klenade jag till mig lite, undre bultfästen för störtbågen. Bara 8x30mm tanken var minst 10mm helst 15mm tjock. Klart.

Nu blev det planändring. Istället för att gå ut och bygga köpte jag en V8a. Av en ren tillfällighet hittade jag en på Blocket. Rätt pris, rätt grejor, mycket grejor. Nypackad (med packningar), inslipade ventiler, 4-ports Holly, 2 H2O-pumpar, generator, kort och gott allt som behövs och lite till. Lite till var del av 240 rattstång, en extra kardan där yoken passar T5, en extra styrväxel till 240. Plus en mycket trevlig ny bekantskap som bygger V8-240.

post-787-1231447054_thumb.jpgpost-787-1231447045_thumb.jpg

Extra bild på ett besök jag hade på onsdagen. Precis utanför hus och verkstad

post-787-1231447034_thumb.jpg

Nu skall jag ut och lossa V8an från kärran och plocka in alla delar samt alla plåtar. Inget bygga ikväll alltså.

Link to comment
Share on other sites

På jobbet finns nån ideologi om att den med flest antal fungerande cylindrar är odiskutabelt manligast (även kallad Silverback), hur ligger du till? B)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas att alla cylindrarna fungerar. Fast på en V8 kan en burk vara död och tyst utan att det märks alltför tydligt. Hur räknas det på ditt jobb?

Så svaret på din fråga är: I mitt direkta närområde på jobbet finns det 4 bruksbilar med V8. Två Jeepar, en Mercedes och en Cheva Caprice kan säkert finnas någon till som jag glömt eller inte vet om.

I så fall blir vi många på guldpallen. Trångt. Kanske det finns en egen Sevenklass?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

V8-lasten lossad och inburen i verkstaden. Gissa om det är halt nu på tö-snön och jag som inte har några kedjor på hjullastaren. Lite trixit att köra fram den. När jag hade V8an hängade i lastarmarna då drog det utan problem i tö-snön.

I köptet ingick en alldeles ny blankkromad luftburk. Det är nog det blankaste jag någonsin ägt. Kör jag utan motor huv som jag är van kommer jag se luftburken hela tiden. Solglasögon.

Link to comment
Share on other sites

man lägger alltså ihop alla cylindrar! gräsklipparn , utombordaren, röjsågen , radiobilen, bruks å hobby bilen, alla skall med! så hur många har du??? :)

Personligen så sitter jag och skäms med ynka 5st (har dock legat på 11.....)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Aha är det så?.

4+4+4+1+1+8+8+4+4+4+4+4+5+1+1+1+2+1=61 cylindrar . Tror inte jag glömt någon. Det är väl det jag har just nu. Synd att du inte frågade för ett par månader sedan för jag har städat bort en del.

Utgår ifrån att det är tillåtet att räkna in två fungerande ångmaskiner en dubbel cylinder och en enkelcylinder dom finns med ovan i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Touch and go, skall strax ut i verkstaden igen. Jag har gjort en extra kontrollräkning och 61 är en korrekt cylindersiffra (idag).

Bland annat har detta hänt idag hittills: Lösningen på mina kommande bak- och framskärmar är klar. De är inte tillverkade än men det mer en transportsträcka. Det blir i plåt 1,25 eller 1,5 av rosttrög kvalité. De rundbockas och får sedan sidor insvetsade som är körda med rätt radie i en Pullmax. Plåt känns helt rätt för mig. Kommer troligen senare att konvertera CealmSeven från plastskärmar runt om till plåtskärmar runt om.

Sågat ut Al-ryggplåten och gjort klart inför kommande installation. Jobbar med störtbågen nu. Borrat en del av de totalt 32 hål för M10 bult som skall hålla ihop konstruktionen mot ramen. Det är summerat till 196 mm att borra igen. Oj det blev mycket det. I bågen kommer jag dra in el för högt sittande bromsljus och eventuellt även blinkers.

Jag hämtade även lite bärarmsplåt idag. Tillklippt och fin i 5mm.

Åhhh vad jag längtar att få ner kärran på hjul. Och det får jag ju inte om jag sitter och skriver så ut med mig i verkstaden igen.

Link to comment
Share on other sites

Bara 8 hål kvar att borra och endast i 4 mm plåt totalt 32 mm. Men det kan jag inte göra förrän stöttorna till bågen är på plats. Har också svetsat en del av stöttornas ramfäste (4mm A4format) som sedan stöttan bultas mot.

Söndag får jag veta om en annan kille i Örebro råkar ha ett 153 kuggars svänghjul med lilla bultcirkeln och trycklpatta och lamell till T5. Hoppas. Nästa vecka köper jag minimotorfästen till smallblock. Vilken trevlig och bekväm produkt. Jättelätt att bulta fast V8an i. Dessutom blir det vinkalde fästen med automatik. Dags att sätta väckarklockan på ringning.

Glömde att nämna att jag mätte in drivlinan lite grovt och det blir rymligt. Bilen är ju förstorad på alla håll.

Link to comment
Share on other sites

Då är det dags igen. Svetsa färdigt fästen till stöttor. Kommer nog sortera om lite bland cylindrarna så jag kan lyfta i rätt V8a i ramen. Det beror lite på om hjullastaren når in med motorn annars får jag försöka låna en motorlyft. Får jag i motorn sä är kardantunneln möjlig att göra klar. Batterilåda går att tillverka. Slutgiltiga trianguleringar. Det finns så mycket som lossnar i byggkön. Först svetsa för där spelar det ingen roll om det är ljust eller inte det blir ljust men till motor-i-lyftning vill jag ha dagsljus till.

Link to comment
Share on other sites

Svetsen har stannat och är tyst. Felsökning pågår. Alternativa lösningar blixtrar förbi i medvetandet. Låna, köpa, hyra på en lördag vilket går fortast. Felsök det kan vara något enkelt. Det behöver inte vara kretskorten.

Kom just på att jag är med i en klubb som har haft utlåning av svets och medlemsavgiften är betald. Finns utlåningssvetsen kvar? Undrar om jag kan ringa kvart över 7 på en lördagmorgon. Det borde vara ok det är nästan en nödsituation.........

Link to comment
Share on other sites

Felsökning avslutad och reparation av svetsen klar!

Jag hann kolla igenom de flesta företag med lördagsöppet och svetsförsäljning inom närområdet dvs Arboga Örebro, Västerås och Eskilstuna. Det tog inte lång stund (att konstatera att det bara fanns en möjlig intressant 3-fas svets).

Det var svetshandtagets startkontakt som var oxiderad och hade inte hade kontakt längre. En liten kontaktmässingbricka blev putsad samt två kontaktbleck sedan fungerade allt igen.

Köper ny startkontakt nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

Behöver hjälp med svetsordningen för bakaxelns länkarmsfästen.

På bilden har jag skrivit in nummer på respektive fäste samt A och B sida. För att tala om hur långt jag skall svetsa inna det är dags att byta fäste är det enklast att använda klockan. Om det är viktigt att svetsa åt något särskilt håll anges det med klockan också dvs starttid och sluttid.

Exempel: Börja med 2A 9 -- 12 fortsätt med 3B 3-12 osv (3-12 anger att jag svetsar "åt andra hållet")

CIMG0343%20(Small).JPG

Eller har ni ett bättre förslag att beskriva svetsordningen så bakaxeln inte slår sig så är det också välkommet, bara jag förstår metodbeskivningen.

Lite andra bilder.

Fästplattor till störtbågen

CIMG0327%20(Small).JPG

K-länk, dragkrok, fästplattor i A4 format för bågens stöttor

CIMG0340%20(Small).JPG

Nya V8-motorn och uppe till vänster i hörnet av bilden del av den andra V8an

CIMG0336%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

tja, man brukar ju sträva efter att ha så få "start å stopp" som möjligt, så jag hade inte slutat mitt på en fäste, utan fortsatt hela vägen, dessutom så verkar du ju få lika mycket svets på ovan som undersidan, så spännigarna borde väl ta ut varandra?

skulle nog spritt svetsningen också , som att korsdra ett däck, typ

Du kan ju också nästa dit lite kraftiga plattjärn eller dyl, som man lätt bryter loss när det kallnat :)

Link to comment
Share on other sites

man brukar eftersträva fästen som omsluter bakaxelröret.. inte bara för hållfastheten utan eftersom en svets altid drar ihop sig när den kallnar och sas skränker axeln..som i ditt fall borde göra ett s i varje ände av axeln... om du svetsar lika intensivt borde axeln bli rak i ytterändarna... detta fungerar säkert..

Men om man skall hårddra, borde fästena svetsas först och axel ändarna maskin bearbetas när svetsarna kallnat/ rörelserna upphört.. blir ju mer rörelse när man ``eldar´´ fast grova grejor..(som i ditt fall) :whistling:

men som sagt detta fungerar säkert..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Vänster sida är en svets kvar att göra plus lite boxning.

Är det så enkelt att jag har lyckats med svetsningen om jag kan dra runt drivaxlen "lika tungt eller lika lätt" hela varvet runt.

Eller vilken är bästa testmetoden?

Link to comment
Share on other sites

Jag har plockat i högra drivaxeln och putsat ur gammalt fett både på lagret och lagerringen. Fyllt på med nytt fett. Den drivaxeln går fint runt hela varvet, inga hack eller att det kärvar någonstans. Fettet som jag fyllt på med håller fast lite grann men det känns att det är "fett-broms" och inte något annat.

Hoppas vänster sida blir likadan. Men det får bli imorgon.

Link to comment
Share on other sites

Citat, se ovan:

"Idag, 00:27:00 Inlägg #178"

"Idag, 06:30:20 Inlägg #179"

Du har ett arbetstempo så man blir duktigt imponerad! :notworthy: Sova får man göra när man blir gammal!

Ska genast gå ut i mitt garage och spela "Highway Star" med Deep Purple till din ära, (så det skongar i väggarna!). :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Om du svetsar fyrlänks plattor i din bakaxel så är min erfarenhet att den alltid slår sig, skulle inte schansa på att den är rak bara för att drivaxlarna går att snurra runt, om den är krokig åt fel håll så strävar hjulen att dra ut axlarna från lagren inte specielt trevligt när en drivaxel vill bort från bilen. om du vill ha din axel riktad så har du en väldig tur för i Torpa bor uffe edvardsson som fixar bakaxlar till dom flesta V8 bilar i området och han ska inte vara specielt dyr på sinna tjänster, vet inte sjäv men om några dagar vet jag för han har min axelpå riktning. du når uffe på 073-9719874

Link to comment
Share on other sites

Saab:Tack för tipset. Det är ju väldigt otrevligt om en drivaxel försvinner. Jag ringer och kollar med honom. Bakaxeln är lätt tillgänglig nu.

Link to comment
Share on other sites

Nu är alla svetsar på bakaxeln klara. Skönt. Jag har till och med dammsugit bakaxeln invändigt det var enkelt och lätt ordnat. Nu är det rent och fint där med.

Trodde jag skulle slipa stöttor till bågen men måste kolla Tubeemiter programmet. DEt kanske är en inställning bara för mina stöttor skall sitta på övre horisontella delen. Pappren jag skrev ut var gjorda för att ansluta mot vertikala rör. Säkert bara en kryssruta eller så som inte var ikryssad. Förresten borrde jag två lättningshål ett på var sida i en av extra boxningarna på bakaxeln, 10mm borr valde jag.

Pga stöttorna hakade upp sig lite har jag börjat med bakre plåtskärmarna. Mätt in och bestämt mig för storlek. Läst på i SFRO boken vilka krav som gäller. Nu är regelverket uppfriskat så jag bygger rätt direkt.

Målning av bakaxel. Vilken fär brukar bakaxlar ha? Svart, gul, röd, blå för grön tror jag aldrig jag sett. Svart är väl kanske bäst. Det är den färg den haft förut. Det matchar bra den tjocka aluminiumkåpan över bakaxelns innanmäte.

Ikväll kommer jag få "svänghjulsinfo" för lilla bultcirkeln till V8an.

På tal om cylindrar. Jag hade glömt räkna en trots att jag kontrollräknade. Det var slarvigt. En helt ny 6 hästars Briggs som jag nästan kliver över och ändå inte noterade. Justerat svar är 62 cylindrar. Ber om ursäkt för missen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ett litet kort feltänk med Tubeemiter. När stöttan ansluter till den horisontella delen av bågen är det såklart 90 grader som anslutningsvinkel skall anges till oavsett var stöttan sätts i bilen. Bra att jag kom på det själv.........

Link to comment
Share on other sites

Planer är till för att ändras. Jag byggde båge istället och plåtskärmarna fick ta ett kliv tillbaka (berodde på att jag inte fick tillgång till klipp, rullbock och Pullmax idag.

Beställde ett extra 42x4 mm hydraulrör ikväll till bältesfästen i övrigt är bågen på plats med sina stöttor, borrade hål mm. Det är punktat hittills.

Är det någon som på rak arm vet om Volvo 850s yttersta styrled och dess kona passar direkt utan ombrotschning i Volvo 140 spindelns styrarm?

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...