Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

Vill börja med att säga att detta blir ett mycket spännande bygge!! :icon_bach: Nu till frågorna :)

Vad har du för varvtal på klingan? Behöver du inte nån kylning?

Link to comment
Share on other sites

galizi:

----- Vad har du för varvtal på klingan? -- Jag sätter en prick på skivan och kör en minut och räknar varven ikväll. Den går inte fort så mycket kan jag redan nu säga.

---- Behöver du inte nån kylning? --- Nej. Det satt en stor kyltank och en pump mm som fungerade med båda dessa är skrotade. Skall jag kapa stora 4 kantbalkar som jag tex har i hjullastaren (95x95x5) då skulle jag vattenkyla med uppsamling i hink dvs inte återcirkulerande vatten eller kylblandning. Skulle troligen göra ungefär som ett vätskedropp du kan få på sjukhus fast på formen "liten vattenburk med ett utlopp i botten" Sedan en slangklämma som man har till luftslangar till akvarium. Även en pytteliten svetstång, bromsledningstång eller limklämma skulle säkert fungera. Man får prova sig fram. De små rör som Sevenbilar består av behöver ingen kylning (anser jag, skall väl tillägga).

Det blir så mycket kladd med kylning, sedan måste man ha tillsatser för att inte allt möjligt skall växa för mycket i blandning. Det var tungt med den anordning som satt på kapen. Kanske man kan ha lite mer avverkning på kapningen om man kyler och kanske klingan håller lite längre men.........Nej, utan kylning gäller för mig.

Återkommer med varvtalet.

Link to comment
Share on other sites

galizi: Då har jag räknat varv på kapmaskinenens klinga. Den har två fasta hastigheter, 40 r/m och 90 r/m. Personligen kör jag alltid på lägsta hastigheten (40 r/m).

Link to comment
Share on other sites

Ang, blockhuggare

Ha Ha!!!

Det hade jag aldrig kunnat lista ut.

Inte jag heller, om jag inte hört det på engelska först: blockhugger. Viss skillnad ;)

Mäktig kapmaskin förresten! Jag tror inte heller det behövs någon kylning vid den hastigheten. Det skulle väl bli betydligt högre hastighet med en M40 på ettans växel, eller har jag fattat fel?

Link to comment
Share on other sites

gka:Jag tyckte den lilla "försvenskningen" av originalordet till blockhuggare lät så trevligt.

Nej du har inte fattat fel. Helst så skall man ha en riktigt lågvarvig motor eller vartalsstyrd. Vid 1400 r/m så är det en fördel att ha remväxel också. Men samtidigt så går kapskivorna att köra fortare (om man väljer att kyla och ha låg matning). Det beror helt på användningsområde. 25x25x2 eller i mitt fall 30x30x3 är rätt "snällkapat". Sedan är det mycket tomgång mellan kapningarna.

På tal om kapning så kapade jag B1 och B2 ikväll. Jag behövde kapstöd i form av hjullastaren men det stod en CealmSeven ivägen. Så råkade jag kolla på bågen höjd och kapens anhåll. Exakt i linje. Nu har jag ett nytt kapstöd och det är lika bra att CealmSeven och kommande bil vänjer sig så smått med varandra.........Det här är väl ett bra sätt, eller?

CealmSeven%20som%20kapstod%20PICT4857.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu har kapningen av rör kommit igång igen och jag har (nästan) bestämt mig för hur bilen skall se ut. Rören D1/D2 och F1/F2 skall göras som "hela rör" jag sågar ut en liten tårtbit och vinklar in rören mot LD. Enklare och snabbare än att kapa helt av.

Jag vill ha en STOR bil och det får jag. Den blir 10 mm bredare över sittbrunnen än McSorley 7:442. Nosen blir enligt McSorley 7:4 dvs LC=724 och LD=445. LA däremot görs enligt 7:442 = 399. Jag har ännu inte lagt snittet F1/D1 och F2/D2 och jag har tagit till extra där LD svetsas så jag kan förlänga sittbrunnsdelen 20 mm om jag vill. Det kanske jag vill för de 20 millimetrarna är väldigt värdefulla när en Cheva 305 och 350 automat skall baxas in i bilen.

Skall leta lite i trådar så jag kan köpa rätt sorts rör till A-armarna. Jag måste också hitta en lösning på A-armarnas bussningar då jag kommer att ha betydligt grövre rör än det jag har på CealmSeven som är 25 mm.

Tror också jag hittat en smidig lösning på stördämparna bak. V8a bilen får ta CealmSevens bakre dämpare och CealmSeven får nya GAZ dämpare från Roadster. Med det lilla bytet så fixar jag enkelt en höjning av CealmSeven med cirka 25 mm utan att skära och svetsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Rören som "omsluter" sittbrunnen, dvs A1/A2 och B1/B2 är inmätta på längden och på tvären och i kryss samt fastspända på byggramen. När det var klart så svetsade jag dessa i innervinklarna. Fortfarande vacklar jag mellan att såga en tårtbit mellan D och F rören eller att låta dessa vara "osågade". Efter mycket provande / tankar / bilder från andra byggen jag varit inblandad i och en del annat också verkar det bästa beslutet vara att bestämma frontramen allra först. Därefter mäta på Cheva 305 men framförallt på 350 växellådan. Jag kommer behöva alla millimetrar och centimetrar som jag kan komma åt i anslutnigen D och F rör. Med det argumentet så får jag största bredd i anslutningen om jag sågar upp röret och gör en liten vinkel där. Just nu verkar det vara det bästa beslutet. Men allt är inte sagt och svetsat än det finns många möjligheter till förändring (förbättring).

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

V8 bygget tuffar på. Nyss har jag punktat fast övre ramrören mot fronten. Jag blev nöjd med resultatet. Beror förmodligen på att måtten stämmer vid kontrollmätning. Det är många, vääääääldigt, många svetsar kvar innan det blir en bil men det känns riktigt skönt att få till just denna bit på bygget.

Link to comment
Share on other sites

Det har gått riktigt bra att svetsa bilram idag. Det börjar lika något nu. En sak som står helt klart för mig är att 3 mm godstjocklek är "en drömgodstjocklek". Bygger jag fler bilar efter V8 kärran så kommer jag nog inte gå under 3 mm i gods. Min ram blir lite tyngre än andras men det gör inget det går att kompensera med hästkrafter, cylindrar och vridmoment. V8 bilen kommer nog gå till historien som en av Sveriges största Sevenbilar i mått. Utvändig rambredd över förarplatsen 1180mm. CealmSeven är bara 1160 som jämförelse och den är rätt stor. Men det bra att det är rymligt. Då slipper jag skohorn och vaselin för att pilla ner V8 motorn och automatväxellådan (350-låda) i bilen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Ytterligare en bra dag. En material-hämtar-dag. Nu har jag bärarmsrör med materielspec på papper och materialspec tryckt på rören. Eftersom allt är kraftigt på bilen så är bärarmarna inget undantag. Det är rör 30x3 mm. Det skall hålla utan större problem. Jag har hämtat en bockad störtbåge som är av 50 mm rör och bakåtstöttor med 42 mm rör.

Lite senare på eftermiddagen fick jag tag på rätt plåttjocklek, 5mm, till de boxar som skall bli inre 4-länksfästen. Den plåten blir också bra till fästen för 4-länken på bakaxelen och stötdämparfästen.

I första inlägget på tråden finns en rad i specen ---- Planerad vikt runt 1 ton. -- Det var bra att jag formulerade mig som jag gjorde. Det är alltså helt ok att landa såväl över som under "ettan". Jag kommer bli mer förvånad om skattevikten blir under. Jag avvaktar en stund med bilder men de kommer. Jag vill få fast min lilla scuttlebåge (som är ett rör på 30x3mm) och även bilens övre bakre rundning, som också är i 30x3. När jag köpte materiel så handlade jag även 48 m 25x25x2 och det har inte gått åt något av det än och kommer troligen inte att göra heller utan rubbet är 30x30x3.

Till helgen får jag några svarvade bitar som gör att jag kan tillverka en jigg för bäraramarna, när CASIM simuleringen är klar så jag vet alla mått bärarmarna och infästningarna skall ha. Det är nära nu att få bilen på (h)jul. Jag är sugen på att komma iväg på en SFRO1-resa.

Link to comment
Share on other sites

Energi är något jag behöver, för jag har i stort sett lika varmet (kallt) i verkstaden som det är ute. För länge sedan kanske 10 år. köpte jag en hemgjord kamin. Jag har under många år haft en idé om att använda kaminen och det var väl troligen därför jag köpte den. Vill minnas priset var 400kr eller något åt det hållet. Men inte inomhus för skorsten och sotning mm. Det skall vara en utomhuskamin men jag vill få in värmen på något sätt. En rundvalsad plåt som jag kan hänga som en "hatt" över kaminen och sedan svetsa på en anslutningsrör för att sedan suga varmluft genom "hatten" och in i verkstaden. Kaminen blir våldsamt varm och är mycket lättstartad. Ett par tidningar och lite ved och 5 minuter sedan producerar den värme. Det en test för att se om detta kan hjälpa upp arbetsmiljön för mig.

Liten enkel principbild. Urtag i "hatten" för eldningslucka mm måste fixas.

Kamin%20med%20varmehatt%20PICT4932.JPG

Link to comment
Share on other sites

Scuttlebågen tillverkad, dvs respektive vänstra och högra halvan är kapade och svetsade till en båge som i sin tur sitter på plats. Jag har en extra intrumentbräda till CealmSeven och den verkar passa alldeles utmärkt på nya bilen. Blank och fin och oborrad.

Både övere och undre rundning på bilens bakdel sitter på plats nu.

Störtbågen är utprovad och passar men inte kapad till rätt höjd än. Jag skall borra in en kabelkanal så jag kan montera ett extra bromsljus uppe mitt på bågen.

En annan bilrelaterad sak (den passar till annat också) som är "snabbtestad" idag. En gyrostabilisator. Jag har alltid önskat att jag kan spela in video vid konbanekörning utan att det skakar och blir alltför dålig bild. Ett sätt är att köpa en mycket bra, läs dyr utrustning. Även avsevärt enklare kameror kan göra ett bra jobb med lite extra yttre hjälp. Under rätt lång tid har olika idéer kring detta gnagt runt i väntan på en (billig) lösning. Ett gyro som skall stabilisera kameran och därigenom även bilden. Eller så kan det bli ett bra komplement till kamerans inbyggda bildstabilisator. Än så länge har jag bara provat själva gyrokonstruktionen. Det är ett hemgjort rotationsgyro som drivas av en enkel 3 fas motor. Jag kan ställa varvtalet mellan noll och 10000. En ställning skall byggas för gyro och kamera och sedan åker jag ut och provar. Eventuelt behövs det två gyron men jag provar först med ett. Antingen ger det ett bra resultat eller så har det ingen större betydelse eller så blir det sämre. Oavsett så får jag veta om idén är något att gå vidare med eller ej.

I övrigt sitter jag och gottar mig i 20 kap. Kopplingsanordningar (VVFS 2008:665) Speciellt §4 och §5. Hela kapitlet handlar om kopplingsanordningar. Bilen skall ha en dragkrok och en stor del av det som behövs för att få sätta på en dragkrok på bilen är på plats. Det ser ut att kunna bli rätt bra. Hoppas bara SBP delar min åsikt om dragkroken. Det är just §4 som är så trevlig. --- citat: ....skall vara utförd med skruvförband och enligt tillverkarens anvisningar. slut citat.

Och tillverkaren det är ju jag.

Vi får se hur det blir. Det finns Sjuor med dragkrok och med min "krok-triangulering" samt grovlek på alla komponenter så borde inte hållfastheten vara det som fäller ett eventuellt nej hos SBP.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Att få besiktigat och godkänt med dragkrok är nog inget problem, det var åtminstone inte det för Olle i Mekjuntan. Däremot verkar det knepigt att få en användbar släpvagnsvikt godkänd. Olle visade med noggranna beräkningar att kroken håller för över tonnet (med önskad säkerhetsmarginal) och ända har han bara fått 450 kg godkänt. Han önskade sig 900 kg, och kämpar fortfarande för att få till 750 kg men det verkar trögt.

I Olles fall väger bilen 770 kg om jag minns rätt, så 750 kg vore optimalt.

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det vore väldigt bra och få se några kort på konstruktionen och dess infästningar. 750 kg är en bekväm vikt. Det är maxvikt för obromsat.

Link to comment
Share on other sites

Ref inlägg #63: Kaminen har fått sin fina värmehatt. Lite värmetålig färg kan göra ett estetiskt underverk.

Nu kan jag få värme i verkstaden fast det lurar minusgrader runt hörnet.

Visst stämmer skiss och färdig rätt bra?

Kamin%20med%20fardig%20varmehatt%20PICT4955.JPG

Link to comment
Share on other sites

"Blockhuggarna" har kommit. Originalen i gjutjärn är skrotade. De nya "motorblockskramarna" är verkligen små och smidiga. Det är nog det enda som blir "småttigt" på bilen.

Jag har beställt länkhuvuden till bakvagnen, 4 stycken. De kommer kanske nästa vecka med lite flyt.

Sedan har jag köpt och hämtat en STOR noskon. Nu har jag två noskoner. En i drift på CealmSeven och en till nya bilen. Jag gillar de STORA noskonerna. De ser bara så fina ut. De mindre är fina också såklart men inte på mina bilar.

Link to comment
Share on other sites

Lägesrapport V8:

Länkhuvud till bakvagnen har kommit. Rodoball RM 16SE.

Plåtar till bältesfästen (yttre), stötdämpartorn,samt fäste till sidobåge i 4mm plåt är klippta och klara för svets.

Beställt 2 stötdämpare Spax, bussningar, spindelbultar mm

Ny tank om runt 50 liter på gång. Det är en V8 så det behövs 50 liter.

post-787-1227119887_thumb.jpgpost-787-1227119892_thumb.jpgpost-787-1227119865_thumb.jpgpost-787-1227119878_thumb.jpg

Viktiga saker i närtid:

Beräkna framvagnen med CASIM.

Ordna lite gängade hylsor till länkhuvud samt till övre spindelbulten.

Skaffa golvplåt

Svetsa in den beräknade framvagnen

Svetsa länkar till bakvagnen

Lämna över 3 Volvo S80 fälgar för att vända navcentrum 180 grader (plus lite till)

Kort och gott få ner bilen på egna hjul fortast möjligt så jag kan lyfta in och måtta med Cheva 305 V8 och 350 lådan.

Link to comment
Share on other sites

Några bilder från bilramens mitt. Stolen medverkar som referens. Jag klämde fast instrumentbrädan också för lite extra synbarhet eller om det var för att dölja den mycket bastanta scuttlebågen. Hydraulrör 30x3mm. Gissa om det är STABILT!

post-787-1227217118_thumb.jpgpost-787-1227217124_thumb.jpg

Lite andra nyheter på V8 fronten. Jag är på väg från automat (350-låda) till manuell T5 låda. Det trodde jag faktiskt inte själv. men när jag mer eller mindre snubblar över det som behövs för att köra manuellt då är det svårt att stå emot. Kanske jag bygger så en automat får plats men kör manuellt. Jag har varit så inställd på automat hela tiden så en eller ett par tillvänjningsveckor kan gå åt för att helt glömma 350-lådan och ta mig an T5-an istället.

Link to comment
Share on other sites

Sorry om jag ställde till det Calle. Men manuellt ska det va! Och tänk hur mycket bensin du kommer att spara med en överväxel. Skruvar du sen lite på den justerbara btr:en som sitter gömd i din TBI så kan du dessutom hälla E85 i tanken så kommer alla miljövänner att lyfta på hatten när du blåser förbi.

Link to comment
Share on other sites

Drake: Jo, du är väl förlåten att du hade en passande sprängkåpa till salu och som dessutom var gjord för T5. Så råkar jag veta om en annan kompis som hade just en T5a till salu.

Bra att allt dök upp nu innan jag lyft i motor med 350 automat och börjat måtta för fullt. Nu får jag lyfta i en 305 men T5 istället. Det blir bra det här!

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Köpt diverse smågodis hos Sellholm Tuning idag. (dock inte Rodoball som är köpta tidigare men de gjorde sig så bra på bilden)

Sellholm%2020081125.jpg

Har också köpt tre stycken Volvo S80 fälgar som nu är på ombyggnation med ET=plus 43mm

S80%20falgar%2020081125.jpg

Kommer köpa ytterligare 8 hylsor och 8 gummibussningar till bärarmarna fram.

K-länken bak kommer vara extremt kraftig. Det blev hydrulrör av rätt kvalité från Hydroscand i dimension 38x4mm. Frågan är om jag inte ligger i "dimensions-toppen" på K-länken. Känns stabilt.

A-armarna kommer inte långt efter med sina 30x3mm. Extra viktning av bilen känns inte nödvändigt den är redan inbyggd i konstruktionen.

Link to comment
Share on other sites

Jag önskar verkligen det. Men ett av "trasslen" är bullerprovet rent tidsmässigt. Jag kommer göra vad jag kan. I bästa fall blir ändringen inte 29/4 utan något försenas så det är 1/7 istället. Då vet jag minst en person som blir extra glad.

Link to comment
Share on other sites

Mer smågodis från Sellholm Tuning. Nu har jag alla hylsor och alla gummibussningar som behövs till A-armar och K-länkar

post-787-1227685273_thumb.jpg

Under dagen får jag besked från Sellholm om coiloverdämpare till bilen finns i lager. Då sätts dessa upp av honom för att passa bilen.

Dags att gå ut och svetsa och slipa.

Link to comment
Share on other sites

Mer smågodis som kom idag fast är det smågodis egentligen för nu börjar delarna bli större än gummibussningar och hylsor.

post-787-1227715099_thumb.jpg

Mycket slipa, lite måla, mycket tänka plus att jag skaffat lite bockade hydraulrör till kommande reservhjulsställning. Jag skaffade också några extra hydraulrör i rätt dimension för att öva A-arms och K-armssvetsning innan jag ger mig på verkligheten.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

ezroller: Vi haft varmt någon dag mellan 6 till 8 grader (plus skall väl tilläggas). Kaminen fungerar men är inte fullt ut installerad för jag saknar en metallslang (finns på Jula tex) mellan kamin och verkstad. Som tur är kan jag jag jobba rätt bekvämt ner till minus 4 kanske minus 5 grader men sedan är det inte så kul.

Du har helt rätt jag borde skaffa slangen. Kaminen står på rätt plats, ved finns i mängder, och bygglust finns.

Försvinner plusgraderna och byts ut till samma värde men med minustecken då behöver jag den.

Link to comment
Share on other sites

Några fler kardantunnelprocent klara. Plåttrianguleringen för bältesfästen insvetsad (5mm plåt) plus ett extra stöd i 4-kant rör 30x30x3.

post-787-1228236566_thumb.jpg

Tre bilder på bakre delen där bland annat tankfästet syns. Samt delar av dragkroksfästet. Själva huvudbalken för kroken är på 20mm-borrning nu. Balken är 80x40x4 (eller om det var 5mm gods). Den är inte klen i alla fall.

post-787-1228236522_thumb.jpgpost-787-1228236529_thumb.jpgpost-787-1228236593_thumb.jpg

Tanken är på TIG-svetsning nu. Rymma 56 liter drygt. En nätt och bra volym för en V8.

post-787-1228236760_thumb.jpg

Nytillverkade fästen till främre bärarmarna i 4 mm plåt (bärarmsdimension 30x3).post-787-1228236608_thumb.jpg

Skall fixa handbromsfästen nu. Återkommer med bilder när det är klart.

Link to comment
Share on other sites

Handbromsspaken på plats. Tänk vad mycket lättare det är gång nummer två som en sådan skall byggas fast i en bil. 1 till 1,5 timme så var jobbet klart. Det som är kvar att göra är fästet till ytterhöljet för wiren. Jag måste köpa en handbromswire först så jag har något att mäta på och prova med.

post-787-1228254443_thumb.jpgpost-787-1228254449_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fästet för dragkroken är tillverkat (till cirka 75%) lite svets kvar och ett borrat hål. Med den dimensionen på fäste borde jag får den klassad för 1500 kg men bilen kommer inte väga mer är runt tonnet så jag får nog nöja mig med betydligt mindre. 450kg kanske. En siffra jag hört någon fått. Idag är planen att bilen mm skall ut ur verkstaden ett tag. Miljöombyte kallas det.

Link to comment
Share on other sites

Bilen är tillbaka i verkstaden igen efter miljöombytet.

Godkänd i SFRO 1. Jippi!!!

Några bilder från hemkomsten. Det regnade konstant under hela färden till Västerås och hem. Väl hemma tog jag ut duschslangen och spolade av ramen. Nu är den trastorkad och står på lufttorkning med en kraftig cirkulationsfläkt och en värmefläkt.

Jag gillade kommentaren på näst sista sidan i SFRO pappret. Citat: Ser bra ut. Fina detaljer. Fortsätt kämpa.

De orden kommer jag leva länge på......

post-787-1228587563_thumb.jpgpost-787-1228587586_thumb.jpgpost-787-1228587613_thumb.jpgpost-787-1228587635_thumb.jpgpost-787-1228587662_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Grattis och med den takten så är du snart klar. men behövs inte pedalställ o rattstång på sfro 1? ska du triangulera längre fram i ramen?

Link to comment
Share on other sites

Tackar för grattisarna.

Thomas: Jo de finns men inte på bilden. Ja det skall till en bunt trianguleringar men måste "hälla i motorn" först så jag ser hur det blir. Skall lyfta in den i verkstaden och ta bort automatlådan nu är jag konverterat. Dvs fått tag på sprängkåpa och växellåda som trivs med Cheva 305an och är 5 växlad manuell. Tittar jag på hur bilen är triangulerad i övrigt så kommer det nog bli några meter rör som skall svetsas in. Det känns som en rejäl milstolpe med SFRO 1. Lite snabbare så hade jag hunnit två SFRO 1 på ett år. Förra bilen var på SFRO 1 klar i slutet av november 2007.

Link to comment
Share on other sites

Nu skall alla svetsställen grundas. Alla "bärande och viktiga" svetsställen var inte grundade på SFRO 1 men "oviktiga ställen" samt alla "raksträckor" på 4-kantrören var grundade. Jag klatchar på lite grått det går ton i ton med vädret. Sedan skall jag svetsa färdigt och montera bilens dragkrok. Mer att göra är de förlängningsmuttrar som gängstången till tankfästet ansluter i skall svetsa fast. Klippa en del schabloner i mjölkpapp. Mjölkpapp -- viilken suverän uppfinning och produkt. Heslt in med V8 linan och separera motor från växellåda. På onsdag hämtar jag sprängkåpan som skall ansluta till T5 lådan. När det finns hemma kan jag bygga klart karadantunnel, och slutgiltigt bestämma och tillverka motorfästen, växellådsfästen. sist men inte minst se om det är bara ram och V8 som får plats i bilen eller om jag också kan få en sittplats tilldelad. Eftersom denna bil byggs helt från grunden så bygger jag bort en del saker jag inte är nöjd med. Jag bygger in lite orättvisa. I alla fall för passageraren. Förarens sittbrunn är cirka 490 mm (samma som på CealmSeven) medan passagerarens sittbrunn är reducerad till 430 mm. Det är rättvist för föraren i alla fall (mig). Kardantunneln är därför centrerad mot den osymmetriska placeringen av bakaxelns medbringare. På andra kärran är det trångt som katten på höger sida i tunneln men inte på V8 kärran. Luftigt, servicevänligt och fint samt toktriangulerat med 5 mm plåtar och 30x30x3 rör. Kanske klär jag in tunneln dessutom i 1,5 mm stålplåt. Stålplåt har jag hemma och god tillgång till. Aluminium är det sämre med. Jag upptäckte att jag hade färdigklippt 1,5 mm stålplåt som passar i den 300 mm höga tunneln samt som yttersida på ramen som också är 300 mm hög. Gissa om det lockar att "stålklä" bilen. Jag är ju redan över tonnet så vad spelar några kilo till för roll egentligen. Men det kanske bli al-ändå, den blänker så fint efter en Autosol-omgång. Och lera syns inte så mycket heller för det är en populär inpackning av bil på de vägar jag titt som tätt kör på. Nej jag skall råda lite bot på det med att förse båda bilarna med exxxxxxtra lååååååånga stänkskärmar och stänklappar. Det borde förbättra. Alternativiet är att ta bort karossidorna så leran inte kan fästa någonstans.

Link to comment
Share on other sites

Då är det klart med grundningen av alla svetsställen samt kardantunneln. Nu är den mycket spännande fasen att noggrant titta på och uppleva grundfärgens torkningsprocess. Så spännade att jag får bryta av med att tillverka färdigt dragkrokskonstruktionen för att mentalt klara hela "torkprocessen". Det dröjer inte länge förrän jag är där och petar med fingret för att se om det är torrt. En bunt fingeravtryck är under leverans......

Förresten fick jag bara cirka 0,25 dm2 färg på mig och det färgprovet är torrt redan. Får slipas bort. Plasthandskar är verkligen bra minimerar grundfärgning av målaren..

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...