Jump to content

CealmSeven Nummer Två Seven med Cheva V8 + T5 låda Start 2008-05-20


Recommended Posts

ja om du ska göra nåt mitt under bilen som kardan/ växellåda så är lyftkolven med fästen i vägen

Då lyfter man bilen å sen sätter 2 pallbockar på lämpligt ställe å sen tar bort dommkraften? Man jobbar ju ändå inte under bilen med den hängandes i dommkraft :)

Link to comment
Share on other sites

På tal om Ford Thomas så är jag just idag nyblivwen officiell ägare till sierran jag hämtade i lördags förra veckan. Det fungerar bra, inga utslag (än) men en Sierra som inte är avlastad utan snötyngd och iskall. Den finns på en bild en sida bakåt i tråden.

Stor prisskillnad på en respektive tvåpelarlyft. Enpelaren är smidig för den står på en "palltruck-linkande" fundament. Tvåpelaren måste bultas fast i golvet.

Det tar säkert längre tid för mig att bestämma om ett köp eller inte än vad det tar att bygga klart Boggiebilen.

Link to comment
Share on other sites

finns i mina ögon 2 olika enpelarlyftar.. dels den som man hittar på ok i tvätthallen där pelaren går ner i golvet.. som Thomas säger inte så smidig om man tex skall jobba med växellåda eller avgasrör i mitten av bilen.

sen finns den sorten som har en pwlare på ena sidan ur vilket der sticker ut lyftarmar.. finns med hjul där man kan manovrera runt den på golvet, tja olastad då.. tycker jag är smidig då den går att dra bort till en hörna i garaget..

det jag vill investera i är en 4 pelarlyft med 2 frihjuls lyftar..

tar mycket plats men kan även dubbla som 2 parkerings platser, hyfsat smidig både för jobb vid sidor som under..

man kan ju förvisso lyfta upp en bil i en 2 pelar lyft och ställa en under...men om en bil står upphissad längre tider.med obelastade bärarmar/fjädrar.. är inte bra..

tja detta e bara mina tankar..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Michael Th: ---- men om en bil står upphissad längre tider.med obelastade bärarmar/fjädrar.. är inte bra.. .---

Aj då då är det fel hur man än gör dvs:

-- Obelastade bärarmar / fjädrar = förstör fjädrarna

-- Belastade däck = Orunda däck.

Skall en bil vinterparkeras skall man alltså låta "lite lagom vikt" ligga kvar ¨på hjulen.

Och hur lång tid är -- Längre tider -- månad? månader? år?

eller ?

Link to comment
Share on other sites

Alla tusentals fjädrar som tex Sellholm har i lagret. De är ju obelastade. Eller det kanske inte gör något för oanvända fjädrar. Vad händer med dem?

Såkalrt du har det är bara att sätta uppallningen på rätt ställe så blir fjädern belastad och hjulen icke belastade.

Link to comment
Share on other sites

som jag fattat det är beg fjädrar känsligare.. därmed inte sagt att det inte kan klara sig.. sen bör man ju inte dra åt bultar till bärarms bussningar då bärarmen är obelastad.. då belastningen blir för stor sen när bussningen vrids.. detta gäller givetvis inte länklager eller pu bussningar då dom glider ,inte intern deformeras..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja att min lät som en tyst radfyra men tyvärr så har jag ingen stereo, dessutom så överröstar mina 3,5tums sidepipes allt! ohmy.gif

Nåväl, får väl leva med det då.wink.gifbiggrin.giflaugh.gif

Link to comment
Share on other sites

Och hur i Helv**e kan någon vara spekulant på sådant......

Uppenbarligen är man för "feg" när man kommer på ideér och

sedan snabbt övertalar sej själv att "förmodligen finns det

ingen marknad"......

Och då tycker jag att det är bra mycket bättre stuff än sådan här skit !!

.....Den siste idioten är ännu inte född......

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar vädet och tillhörande temp blir rätt anständiga igen. Minus 22 i morse, inte bra. Nu kl 14:15 är det bara minus 10. Skönt.

Kanske skulle ut under dagen och varmköra V8an en sväng. Den har ju stått och frusit i tråkiga minus 24 grader för några dagar sedan. En liten start vore nog artigt att bjuda på....

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Nej men kanske jag går ut i verkstaden och önskar bilarna ett Gott Nytt Registrerings och Trafik-År.

Det vore trevligt gjort av mig.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Motorkörning av V8an är gjord. Startade direkt och på ett förtjänstfullt sätt fyllde V8an verkstaden men rök och gas. Mygg, knott och annan ohyra hoppas jag är borta för detta året. Körde 10 minuter eller kanske lite till så maskinen hann gå upp i temperatur.

Lite 95 oktanig dimma.

DSC01397%20(Small).JPG

Link to comment
Share on other sites

Fy fan vad vackert! Man blir tårögd, min är nerplockad så jag kan bara drömma om hur det var när hon mullrade!

Go bild, lite garage-sunkig, så där vill ut varning.

Link to comment
Share on other sites

Tack Drake. Det märks att du är inom den konstnärliga branschen. Det var riktigt hemtrevligt med en nyårsmotorkörning. Fick kanske ut och hämta luft någon gång då och då men vad gör det för att få ett nyår i verkstaden.

På tal om Nytt År Drake.

Nu är det nytt år och jag vill härmed lämna över stafettpinnen till dig för som du kommer ihåg var 2009 mitt år då jag hade en verifierad och ohotad tresiffrig tid på 9,28 respektive 9,95 sek på 0 till 100 km/h. Nu är vi inne på 2010 och det är ditt år Drake.

Ta väl hand om året, och du --- > för mig behöver du inte köra 3,99 sek det räcker gott med tresiffrig 9,27 sek. Du behöver inte fresta grejorna för min skull.

Referens och bakgrundsmaterial till varför det heter Drakes år 2010

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Är det bara ett rykte att det finns att köpa en adapter så att växellåda typ 9 passar mot Rovers V8?

Någon som vet om det kan vara så?

Eller någon annan "köpeadapter" mot en BMW, M47, M90 växellåda. Finns att köpa i Sverige / England eller?

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag är rädd att jag startade ryktet så kollade jag lite igen och hittade följande:

Verkar vara en typ 9 för 4-cyl och en för 6-cyl där den senare är den som pallar vridet vrån V8:an.

Hittade det här extremt gamla inlägget, där nämner man www.magnum-engineering.com, jag hittade dock inget vettigt på sidan:

http://www.cobraclub.com/forum/engine-tech-tips-questions/7556-rv8-type-9-gearbox.html

Lite info här på forumet:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5748

Köpa en gammal och använd?

http://cgi.ebay.co.uk/adapter-plate--rover-v8-ford-kitcar-hot-rod--hybird_W0QQitemZ110451686283QQcmdZViewItemQQimsxq20091109?IMSfp=TL091109191003r5609#ht_500wt_931

Om det nu är rätt pryl :blink:

Verkar som om man sätter Rover 8:or på Toyota Hilux-lådor också...

Link to comment
Share on other sites

Tack 4fun:. Skall bli intressant att läsa. Det är en Sevenbyggarkompis i våra trakter som har "ett visst problem" med att gifta ihop en Rover V8 och en M90. En väg är att byta låda om det finns en direkt köpbar adapter. för hans del är det kanske inte direkt lådan som ställer till det utan det är svänghjulen (ja svänghjul i tvåtal).

Intressant, skall studeras vad som kan gälla.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan väl tänka mig att byta till Rover V8 i Cealmseven bilen så skall vi vara korrekta är det nog inte bara Sevenbyggarkompisen i närheten utan jag själv också som vill enkelt ha en möjlighet att köra V8a i första bilen också. Då var det sagt. DEt kan bli på sikt inte riktigt nu för där står annat för dörren med El eller insprutad rödblocksturbo

Skrev nyss till den engelska firman, får se vad svar som kommer.

Länken på Locostforumet har jag kört runt ett varv när jag själv stod i valet av en Rover 8 eller en Cheva. LT77 och R380 lådor är dyra och svåra att få tag på i Sverige. I England kostar de 5 eller 6000 och uppåt plus att få hem dem.

Hilux där måste jag googla runt för att se hur en sådan låda ser ut och storlek mm. Den varianten var helt ny för mig. Pris och tillgång.

BW T5, jag har en extra T5 och två extra sprängkåpor till Cheva sb men då är det omsvetsning.

Pareli på forumet har en variant på hur man ansluter M46 till Rover V8, och den fungerar. En svår metod men när den väl är i land så är den suverän. Snälla Pareli, kan inte du göra en var till kompisen och mig?

Link to comment
Share on other sites

Tack för skarvningslänken. Det var en komplicerad operation men den gick bra också och patienten blev bra i den nya tappningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag var lite otydlig i inlägg # 1679. Jag menar Thomas skarvningsoperation i Trådlänken

Önskar att jag också kunde göra en motsvarande operation och att patientern skulle klara operationen som Thomas patient gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Hur får man en Drake glad? Jo starta en tråd. Snart är tråden uppe på forumet, Drake.

Kollade av kylvätskan i V8 bilen och trots minus 26 så är det fortfarande i flytande form. Jag har bara hällt i eftersom kvicksilvret fallit men mätt på den bilen än är däremot inte gjort. Det går att spola runt expansionskärlets västska genom att jag har en ventil på värmeutgången. Den ventilen med tillhörande slang räcker precis ner i expansionskärlet. Det är bara att fylla på glykol och starta motorn och så blandningsprocessen i full gång.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Av bekvämlighetsskäl borde jag köpa två stycken hjuldolly till så CealmSeven V8´s alla hjul blir "dollyplacerade". För tillfället har jag en domkraft under dragkroken vilket inte ger samma smidighet om bilen skall flyttas.

Link to comment
Share on other sites

Bra med recension där Arrowsmith, hjulen var det jag funderade på, men massivt stål kan man ju inte klaga på :thumbsup:

Får köpa mig en uppsättning när smålänningen tittar bort...

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Jula hjuldolly klar även lite tyngre Sevenbilar som CealmSeven V8 med 1140kg vågsedelvikt. Rullar lika lätt som i Arrowsmith recension.

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny: Helt ok att byta, tänk bara på att ha M&S hjuldollyhjul när det är vinterdäckskrav samt håll en extra koll på camber,caster och toe-in samt Ackerman så kan du tryggt byta. Vilken dimension tänkte du 3tum x 1tum med 20 profil?

Link to comment
Share on other sites

Hade en startnyckel i fickan till V8an så vad kan då kännas bättre än att starta V8an. Kom inte på något just då så det blev en motorstart. Körde inte så länge men tillräckligt för att få en behaglig och fin "garage-V8a-dimma".

Kanske skulle satsa på "garage-V8a-dimman". Fylla garaget med goa ångor och sedan ta en kompressor som hämtar luften från garaget och trycker in den komprimerat i små tryckluftsflaskor. Säljer för en lämplig peng till suktande V8-kamrater world-wide. En snygg design på flaskan, ett rimligt pris och webbutik. Kan bli CealmSeven fabrikens andra produktionsben att stå på.

Namnet på V8-parfymen? 7&8-Sky,, kanske 7=Seven 8=cylindrar, sjunde och mot åttonde himlen. Vad kan bli bättre? Eldrift kanske.......

Link to comment
Share on other sites

AndersK: Smart det är en produkt på G här det märker jag.

Frågan är om jag verkligen skall satsa på små designade flaskor, tänkte nog mer på tjejerna då och handväskorna men handväskor när jag tänker efter brukar rymma allt inklusive en två-pelar-lyft och luftkompressor.

Den här varianten med -- "7&8-Sky, Limited Ford Edition" --- den är nog mest för grabbarna tror jag och borde då tankas på NOS-flaska. Vi måste ha en variant med -- "7&8-Sky, Limited Chevy Edition" --- också.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag fått besked från Anna B när tidningen Land skall köra reportaget om CealmSeven fabriken och bilen CealmSeven V8 plus lite annat. Det skall komma i nästa veckas tidning, dvs vecka 7.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer fixa det. Tills dess så får du två bilder från december när reportaget gjordes. Det var en alldeles perfekt onsdag vill jag minnas. För det hade slutat snöa dagen innan och dagen efter ramlade kvicksilvret ner till minus 20 och 25. Reportagedagen hade vi bara minus 5. Visserligen lite blåst men solen tittade fram emellanåt.

CealmSeven%204%20(Medium).jpg

CealmSeven%203%20(Medium).jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.



×
×
  • Create New...