cealm Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 Jaaaaaaaa, det blir ju ännu snyggare, såklart skall det vara så. Jag bokar plunschen när du är klar. - Nu är båda regplåtarna i gult på plats. - Har även lyft ur HEI fördelaren och satt dit packningen mot insuget som inte fanns förut. Bilen fungerar även efter åtgärden ...... Skall måtta in v8 skylten. Jag har även fäste för belysning på skylten. Lite annat fix att göra först men när det är klart skall skatteviktsprisöverlämningscermonien spelas in (schysst ord).
cealm Posted October 27, 2009 Author Posted October 27, 2009 (edited) Då är allt klart för att kunna ta CealmSeven V8 till jobbet imorgon. Kände på V70-taket nyss när jag kom in från en promenad, is, tur att jag inte har tak på Sevenbilarna får då kan det inte bli frost på taket i alla fall. G-Techen måste provas också innan snöplogsäsongen startar (hos oss skall väl tilläggas). Edited October 27, 2009 by cealm
Drake Posted October 27, 2009 Posted October 27, 2009 Ser med spänning fram mot resultatet. Misstänker att din 305:a inte är vad du tror. Om du köpt en med en med en Holley monterad så är det INTE orginal. Fan vet om du kanske inte har en kam därinne också? 0-100 på 8 kanske??? Jag väntar med att riva ormen tills efter ditt besök i storstan om du lovar att ta med G-techen!
cealm Posted October 28, 2009 Author Posted October 28, 2009 (edited) Är också nyfiken. 10 november skall jag i sidled till dina trakter. Arboga och Stockholm ligger nära nog exakt på samma breddgrad. G-Tech är inskriven i kalendern. Jag skall mäta 0-100 km/h med V70 diesel och varm motor, då har jag en tid att referea mot. Vad kan en V70 göra --- > Under 15 sek ?? Kanske? Under 20 sek borde det vara. Edited October 28, 2009 by cealm
cealm Posted October 28, 2009 Author Posted October 28, 2009 (edited) Det blev CealmSeven V8 till jobbet idag med gula fina regskyltar och med rätt försäkring så jag får köra till och från jobbet om jag vill.... Edited October 28, 2009 by cealm
cealm Posted October 28, 2009 Author Posted October 28, 2009 (edited) Ja nästan, nej enklare än så. Transportstyrelsen lovar tre dagar men så är det nog inte man får lägga på B-post också. Så mina riktiga skyltar kommer idag eller imorgon eller på fredag. Jag vill köra nu utan urkundsförfalskning eller böter för avsaknad av skylt, eller hela tiden hänvisa till SFS 2001:650 § 6. Jag ringde till vår polisstation i Arboga och beställde två nya stora tillfälliga skyltar. Dessa är gula. Kostnad = att Transportstyrelsen trycker nya dvs 60 kr. Summan blir att jag "tappat bort" de skyltar jag ännu inte fått. Fast de hade stor förståelse på stationen. Edited October 29, 2009 by cealm
Jocke4U Posted October 28, 2009 Posted October 28, 2009 15-20 sek för en Volvo Diesel...är det snik-diesel då eller? Har haft V70 diesel (D5) och den tycker jag är rapp nog för att vara bruksbil. Min nuvarande V50 D5 med 180hk/400Nm räcker också till
cealm Posted October 28, 2009 Author Posted October 28, 2009 Jocke4U: Bara taktik, lägg ett lågt värde. Då ser det mycket bättre ut när man provar ......
cealm Posted October 29, 2009 Author Posted October 29, 2009 Idag kom mina små riktiga skyltar. Gula stora skyltar kostar 60 kr styck, jag tog två så det blev 120 kr. Kostnaden blir alltså 120 / 3 = 40 kr per dag. Jag kör eventuellt 2 dagar till med de gula då blir det 120/5 = 24 per dag. Troligen kommer jag få ett paket till med skyltar endera dagen i och med att jag tog ut tillfälliga gula skyltar.
vedde Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 Va! Ingen brevlådebild på paketets ankomst, eller bild på skyltarna! Bildamnestin var ju över. Grattis /Fredrik
cealm Posted October 29, 2009 Author Posted October 29, 2009 vedde: Den kommer ikväll, bilder är tagna och finns i kameran men inte i forumet än..
Thomas Posted October 29, 2009 Posted October 29, 2009 nu börjar det bli för kallt att köra, kanske man skulle köra till Harald Nyborg och köpa fodrad overall? nej jag har ställt av nu. kört både igår och idag, kul är det men kallt.
cealm Posted October 29, 2009 Author Posted October 29, 2009 Thomas: Ja det är kallt så antalet mil blir inte så många men det är ändå trevligt mer "körtillfällen". Jag skall ta mig ut ikväll en tur. Nerikes Allehanda kommer på måndag middag och skall göra ett reportage om CealmSeven V8 antingen blir det det tre journalister som kommer eller så blir det en. Inte riktigt klart än. Jag får veta det på måndag morgon. Det går bra vilket som. Efter det kanske det går att gå i "byggidé", nej vet inte riktigt jag kanske har en bil påställd som går att ta när som helst.
cealm Posted October 29, 2009 Author Posted October 29, 2009 Titta så fint! Nu kan jag snart byta mina gula stora skyltar mot vita, eller gräddfärgade, små skyltar.
cealm Posted October 31, 2009 Author Posted October 31, 2009 Bakre skylten är monterad. Fram kör jag "gult" än. Var ute och åkte med V8 både igår fredag och idag lördag. Skulle prova hk till backen med G-techen samt 0-100. Glömde bruksanvisningen så jag fick inte till inställningen av bilvikt. Plus att sugploppen inte gärna fäste i kylen. Så det blev ingen mätning men det råkade visst bli däckspinn på torra asfalten ändå, det var nog inte riktigt meningen. Råkade gasa lite för mycket av misstag. Nu vet jag att den orkar i alla fall och att diffen funkar på asfalt också. Det blev lite fram och tillbaka körning fick kanske ihop en mil idag eller knappt det med V8a. Det blev mer mil med den andra Sevenbilen rad fyran. Den skulle jag tanka men det hade tydligen redan gjort förut men glömt så 0,7 lite gick i tanken á kronor 9,18.
cealm Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 Nu skall jag ut och lufta mig och V8an. Tänk om jag hittar bruksanvisningen till G-Techen igen. Jag läste den iförrgår och har lagt den någonstans. Jag vägrar skriva ut en ny för jag ska inte tappa bort saker bara man vänder sig om. Så tjurig kan jag bli ibland.....
cealm Posted November 1, 2009 Author Posted November 1, 2009 (edited) Har åkt runt lite grann med V8an. Hittade rätt snabbt G-Tech-manualen. Faktiskt innan jag åkte ut men jag tog inte med mätaren. Jag råknade hästkrafterna istället, de var två stycken, en vit och en brunaktig på ett gärde bredvid vägen. Förresten har jag tvättat V8-kärran idag. Edited November 1, 2009 by cealm
Drake Posted November 1, 2009 Posted November 1, 2009 Det har varit lite väl många ursäkter nu, kom igen, vi vill ha siffror! Fram med G-techen!
cealm Posted November 2, 2009 Author Posted November 2, 2009 Nerikes Allehanda var på besök ett par timmar idag. Vi hann resonera en hel del om byggen mm. Så tog de en del bilder runt "hemmanet". Sedan ville reporten gärna ha stadsmiljö för bilderna och det går bra att ordna. Jag föreslog ett lite annat upplägg som innebar att jag kopplade ihop hela fordonståget, V70, V8 och rad-fyra. Så tog han fler kort hemmavid på fordonståget först. Jag tror inte fordonståg med två Sevenbilar på släp och en V70 diesel som dragbil är så vanliga i stadsbilden normalt sett (om man undantar Arboga med omnejd) Istället för att fotografera inne i Arboga tyckte jag att vi kunde ta ner hela tåget och åka och tanka kärrorna. V8an behövde tankas. Det finns en bra gångbro och rondell i anslutning till vald mack. Reporten åkte ner före mig och tog plats gångbron och jag väntade en 5-600 meter bort tills han var klar. Då åkte jag neråt och tog två varv i rondellen så han fick en bunt "rondellkort" därefter in och tanka ekipaget för mer bilder. Sedan ville han ha telezoombilder. Upp på bron igen och när han var klar tog jag ett varv i närmsta rondellen sedan åkte jag en dryg kilometer till nästa rondell för att komma runt med fordonståget och tillbaka igen för inkommande telezoombilder. Därefter blev det en fotografering på ett stillastående fordonståg med en mur och grönt i bakgrunden. Artikeln kommer i Nerikes Allehanda och deras motordel antingen nästa tisdag eller tisdagen därpå. Det här blev ett sorts projektavslut för V8a bilen. Jag har bloggat i 13 månader om bygget och skrivit runt 260 inlägg totalt. Det har varit kul. Jag fortsätter väl och bloggar en stund till. Det finns alltid något att skriva om även efter att regplåtarna är monterade på bilen.
cealm Posted November 7, 2009 Author Posted November 7, 2009 Ja du Drake det där 0 till 100 det är nog inget för mig. Jag provade med V8an och första försöket blev antingen runt 15 sek eller om det var 15 minuter. Ingen större skillnad. Andra försöket blev ångbastu istället. Motorn slet av fläktremmen. Märktes på två sätt, laddlampan börja lysa samt moton vräkte ur sig vatten ur expansionskärlet. Behöver förmodligen inte tala om på vem vattnet landade.
Drake Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Hallå, hur går det med tävlingen då? Jag vill också ha en bilpåse. Eftersom du inte verkar ha koll på G-techen ännu så ändrar jag mej och säjer 12 blankt. Det borde också vara ett rekord för en sjua!? Ehh?
cealm Posted November 8, 2009 Author Posted November 8, 2009 Drake: Det är inte en bilpåse du vill ha. Det är en G-tech du vill ha..
cealm Posted November 8, 2009 Author Posted November 8, 2009 (edited) Drake: Det var ett rakt och ärligt svar. På tisdag skall jag till Storstan och kan ta med G-techen för utlåning till dig. Jag skall till Tegeluddsvägen 31. Sedan skall jag till Älvsjö och en idé är att lämna G-techen i Älvsjö och en påse småbilar så kan du hämta när det passar. Nästa sväng till samma Storstad är 8 december. Då skall jag till Sehlstedtsgatan 9 och senare till Älvsjö. Då kan jag hämta G-techen. Med lite flyt så du slipper snö har du säkert hunnit kolla hk-i-backen samt 0 till 100 rätt många gånger. Det du har att slå om du är på tävlingshumör är v70 diesel med 18,44 sek och V8-Seven = 15 minuter. Edited November 8, 2009 by cealm
cealm Posted November 8, 2009 Author Posted November 8, 2009 Så sant så sant!! En sann utsaga om Sevenvikt från 2004
cealm Posted November 8, 2009 Author Posted November 8, 2009 Avluftningen på V8ans kylsystem är dålig. Jag har en Volvo 240 kylare, ny sådan. Det jag behöver göra är att fixa en avluftning på övre delen där termostaten sitter. Frågan är om det är svetsbart gods i locket över termostaten. Locket är inte magnetiskt och det är "kromat" och lätt. Termostatlock kanske finns i vanligt svetsbart stål / järn.
Thomas Posted November 8, 2009 Posted November 8, 2009 (edited) det är aluminium (gjutet) mitt förslag är att gänga in en nippel i 1/8 npt27 gänga. Edited November 8, 2009 by Thomas
cealm Posted November 8, 2009 Author Posted November 8, 2009 Det är så tunt gods att gänga i, 2 mm kanske.
Thomas Posted November 8, 2009 Posted November 8, 2009 den gängan är extremt fingängad, samma som oljetryckskontakt B20 m.fl. och andra givare.,tex Biltemas temp m.m. och är konisk så den ska fixa det. annars blir det svetsning eller sätt in nåt från baksidan med mutter på utsidan
Jay-c Posted November 8, 2009 Posted November 8, 2009 de finns nitar med gängor inuti(mutternit) som man kan sätta in, ruggigt smidigt då man har riktigt tunnt material att jobba med. jula Artnr: 149997 biltema Artnr: 12-953
cealm Posted November 8, 2009 Author Posted November 8, 2009 Något måste till för jag har luftproblem och måste få bort den.
Thomas Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 mutternit kan du inte använda där. den blir ju tät när du satt i gängan. och klumpig på baksidan så den hindrar flödet.
cealm Posted November 10, 2009 Author Posted November 10, 2009 (edited) Tror jag har en vettig metod för avlutningsanordning. Biltema har en rörkott med gänga för en tempgivare. Jag kan sätta en sådan i direkt anslutning till utloppet vid temostaten. Mittdelen på rörkotten är säkert 5 eller kanske till och med 6mm gods i. Antingen använder jag hålet för tempgivaren eller så borrar jag ett nytt och fingängar för avluftningsanslutning och har en extra tempgivare i originalhålet. Imorgon behöver jag köpa ny generatorrem istället för den som havererade. Behöver också få tag på en lång bult med någon tumgänga så jag kan byta till en kromad och slimmad luftburk. Gängan är runt 6mm kanske är 1/4 tum eller något sånt. Jag vet var motsvarande bult finns i HansenRacing katalogen och där står "tum-talet". Då kan jag byta så jag har två kromade ventilkåpor och två avluftningsventiler som är kromade med sugslang på. Råkade köpa två utan sugslang förut. Har kört lite blandat med och utan krom ett tag. För packningen till kromkåporna var ett rent skämt. Läckte som ett såll, nya moderna packningen. Den nya packningen i kork på gamla målade ventilkåpan läcker inte en droppe. Allt nytt är inte alltid det bästa. Edited November 13, 2009 by cealm
cealm Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 (edited) Köpte ny vattenpump till V8an. Inte för den gamla var dålig men den nya har borrade / gängade hål som jag skall använda för att sätta fast generatorn. Det fäste jag har nu till generatorn fungerar men jag kan göra det 50 snäpp bättre med nya pumpens fästhål. 645 kr för en 7 kg pump, ett kilopris strax under hundringen. Skaffade ett par extra returfjädrar till gasspjället så jag inte kan gasa så förskräckligt. En kromad avluftare till ventilkåpan inskaffades också. Drake tror min motor är för lågtänd. Tänk om han har rätt? Tänk om jag kunde plasta olika saker men plast och jag går inte ihop det är något som jag får acceptera. Sorgligt. Det skulle vara kul och låna / hyra en Cobra form som Drake tipsde om och göra en egen kaross. Fick tag på rätt kylslangsdiameter hos vår lokala traktorrepartionsfirma. Nu kan jag montera avluftningssytemet. Kanske jag kan få till ett lugnare kylsystem. Provkokade termostaten och den verar fungera. Borde göra det. Den är ny! Edited November 13, 2009 by cealm
Drake Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Glödande headers och varm motor? Kolla här! http://home.swipnet.se/emod/Cad/hei.html
cealm Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 (edited) En snabbguiderubrik i länken: Snabb & ful tändinställning: Lika med Quick and dirty det låter nästan trevligare på utrikiska. Edited November 13, 2009 by cealm
Drake Posted November 13, 2009 Posted November 13, 2009 Hehe! Du vet att din motor kokar pga tändningen va? Och inte luftfickor!
cealm Posted November 13, 2009 Author Posted November 13, 2009 Nä det vet jag inte för jag tror fortfarande att det är luftfickor. Men snart nog kommer du säkert få rätt........ plus att jag garanterat inte längre har några luftfickor som jag kanske aldrig ens haft.
Kilkenny Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Varför visslar du för? För att skrämma bort tigrarna! Men här finns väl inga tigrar??? NÄ! där ser du! :prop:
cealm Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 Arbetsorder i prio-ordning: # 0 - Läs alla instruktioner först # 1 - Åtgärda luftfickan # 2 - Justera tändningen enligt bifogad länk några inlägg upp. # 3 - När jag läst klart hoppa till punkt 2 därefter punkt 1
TobbeF Posted November 14, 2009 Posted November 14, 2009 Och, här är varför jag sålde: DETTA är mitt nästa proj, Lets make it 3´D
cealm Posted November 14, 2009 Author Posted November 14, 2009 (edited) Riktigt häftigt. Kanske något att satsa på. Skall bara bygga klart min Sevenbil-kö. Nej men jag kommer gärna och titta på din nya skapelse vid något tillfälle framöver. Såg en sån här också för första gången på You Tube visste inte ens att det fanns.. Att det funkar verkligen. Puh!!!!! Edited November 14, 2009 by cealm
Jocke4U Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 Tänk om man kom i en sån över köerna i Gbg och sneddade över götaälv (tänker då på Mosquito XE och inte den Cealm hittade :) ) ....hade varit coolt. Antar att man måste ha flygcertifikat och sånt..
cealm Posted November 15, 2009 Author Posted November 15, 2009 --- Antar att man måste ha flygcertifikat och sånt.. --- Det är kan vara den lätta biten, MODET! där ligger nog utmaningen. För min del som inte ens kört 0 till 100 än eller hur Drake?
Kilkenny Posted November 15, 2009 Posted November 15, 2009 då borde du få bra 100-0 tider Calle? DÄR! kom jag upp i hundra AAAAAH! PANG! på bromsen, pust pust aaaahhh ....... ;)
Recommended Posts