Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoppas det blev rätt. In med tryck på "den ensamma sidan" sedan ut på respektive sida om kolven. förhoppningen är att när jag trycker ner knappen så åker kolven ut och när jag släpper knappen så går den i retur. Knappen är fjäderbelaastad.

Kan det blir så att den bara växlar möjligen så den inte släpper ut trycket på den sida som kopplas från. Kom på det i och med din fråga. Provade nyss att blåsa i inloppet och sjutton vet om det inte är så att den bara växlar. Jag kan få någon annan istället för de håller på med pneumatik och hydraulik.

Eller vad tror du om funktionen?

Posted

ska du inte ha en kolv med fjäderretur eller dylikt utan även köra cylindern back med pneumatisk hjälp så behöver du en femportsventil så du även får en port för evakuering av den ej trycksatta kammaren när cylindern är i rörelse.

Posted (edited)

Anade det. Jag har idé sedan tidigare om "viktretur". Ligger bra i linje med vad jag normalt tycker. Skall kolla om han har en 5-portare annars blir det "mekanisk återgång".

Edited by cealm
Posted (edited)

Tackar för tipset Arrowsmith. Jag fick fel styrventil. Han skulle kolla och se om det fanns "rätt modell" istället.

Edited by cealm
Posted (edited)

Det kylproblem som jag har på V8an är inte löst än, även om den går något bättre nu men det är långt kvar till bra.

Kan det här vara lösningen? Inlägg #37 i Yankers tråd. Kylaren monterad i bilens bakre utrymme. Då en stor "jänkekylare" eller motsvarande. I dagsläget har jag en ny Volvo 240 kylare. Drar jag ledningarna mellan kyl och motor på ett bra sätt kan det få blir ett inbyggt golvvärmesystem.

Jag har lite saker kvar att kolla. Tex att byta vattenpump men tror inte det är det som är felet för flöde finns det gott om jag har en "bypass" ventil så jag kan köra direkt före termostaten till expansion. Som sagt vattnet vräker fram.

Edited by cealm
Posted

lägger du den bak så får man lätt bekymmer med cirkulationen.man bör nästan ha en elpump också.

Vad är dina problem Cealm? Är det bara att den trycker ut eller kokar den?

Trycker den bara ut så är nog ditt expansionskärl för litet eller öppna locket för tidigt i öppningstryck.

Posted

Motorn går upp i temp fort. Nu har jag en extra slang monterad från toppen på utloppet vid termostaten. Den slangen går till expansionen till en t-koppling. Till den T-kopplingen är även kylarens övre lilla utlopp kopplat. Då blev det bättre. Den tryckte ur sig vatten i mängder före. Nu är det lugnare men inte bra. Oberäknerlig är nog ett mer rätt ord. Expansionsburken är Volvo 240 runda modell med svart lock.

Posted

det är ju bra om den går upp i temp fort men har den värmeproblem

svarta lock brukar var 75kpa

Posted

Mitt svarta expansionskärlslock är märkt 150kPa.

På tal om bil för att beskriva lite vad detta betyder i praktiken så försökte jag ta en bild på en del av bilen men lyckades inte eller jag lyckades med bilden men inte att få motivet att fastna.

Det växer spindelnät på bilen. Nej, det beror inte på att jag kör för sakta även om jag vet att "någon" utan att nämna namn kanske tror det. Det beror på att jag inte alls kör med bilen. Den bara står och ser ledsen ut och spindlarna har tagit över.

Nuvarande justerad del av bilspecen är = 141 spindlar fram för tillfället varav 140 utnyttjas till styrningen.....

Posted

Spindelnät....kankse tecken på att någon bil behöver avyttras?? Inte värdigt en sjua att bli spindelbeklädd :)

Posted

Startade V8-an idag. Körde inte men det blev väl 10 tvärförbannade spindlar som tyckte att det väsnades och morrade helt i onödan. Plus 100 mygg som gjorde livet surt för "motorstartaren". Stängde av igen och då fick det vara.

Posted

Det växer spindelnät på bilen. Nej, det beror inte på att jag kör för sakta även om jag vet att "någon" utan att nämna namn kanske tror det. Det beror på att jag inte alls kör med bilen.

Hm, vad är skillnaden? Hårfin skulle jag vilja säga.515.gif

Posted (edited)

Efter lång väntan på min nya lilla Turnigy på 28 gram för 25 dollar plus frakt så landade den i brevlådan idag. Äntligen.

En liten, nej, pytteliten kamera som jag skall ha till modellflygplan mm i första hand. Den skall också provas som "ombordkamera" på bilen. Eftersom jag kör så långsamt torde det inte bli något som helst problem för kameran att hinna med filmningen. Som flygkamera när man kommit upp en bit 10 meter och uppåt blir bilden faktiskt riktigt ok dvs man får bra grepp om hur terrängen ser ut mm. Det är en billig kamera med begränsad prestanda.

Sök på YouTube på Turnigy och camera så kan ni titta på lite filmer och förundras att den klarar av flygfoto så pass ändå.

Den här kameran har en mindre släkting som också modellflygfilmar skapligt. Den modellen liknar mer en larmnyckel till Volvo eller Saab. En framåt riktad lins och direkt "inskuren" i vingens framkant och vips så har man en fotoplattform. Även de filmerna blir rätt ok. Inte perfekt men ........

Edited by cealm
Posted (edited)

Provar Turnigyn nu med en V70 diesel och den fungerar även på en dieselbil. Bra eller hur. Dessvärre råkade jag skrota filerna av misstag så ni får tro mig till jag får fram nya bildbevis.

Provade också en nyanskaffad Samsung SMX-F30LP, "minneskortvideokamera". Där har jag inte tittat på filmen än men strax blir det av. Hoppas det blev bra. Sedan är det kamerafästen som står på programmet. Undrar om 10mm plåt kan räcka, ähh skojade bara......jo jag lovar att jag skojade...

Edited by cealm
Posted

:S Varför blir det inte ny rad när man trycker "enter" ??? det blir ju rätt i texteditorn men inte på forumet vad jag kan se :(

Posted

Toffe: Trevliga filmer och bra hemsida. Tackar för tips och länkar. Nästan löjligt kul att titta flygfilm med RC-plan eller helikoptrar. Trikoptern är en minst sagt intressant modell. Skall studeras mer ingående.

Jag har helikoptrar hemma men aldrig flugit dem. Krashfeg kanske. Men jag har många mycket duktiga kamrater i flygklubben Jordfärsarna samt i Arboga Modellflygklubb. Jordfräsarna ja, vilket förtroendeingivande namn......... och där är man medlem......jaha.

Går man in på sidan www.hobbyking.com så kostar ett helikoterchassi 250 till 450 kr exkl frakt. Sånt kostade ett par tusen för bara några år sedan. Frågan är väl hur länge jag skall kunna så emot att prova mina heli-kunskaper eller kanske mer skkaffa mig sådana.

Jag är ju på G igen och dra igång lite vanligt modellflyg för husbehov. Det finns något hektar bakom huset att flyga på visserligen är det alldeles för många intresserade blodtörstiga åskådare där på kvällarna. Mygg!!

Kan köra aircombat med myggen. Det har jag gjort förut och propellern är effektiv men myggen vinner på antal så totalt förlorar jag alltid luftstriderna i juni, juli och augusti. Men övriga månader när deras divisioner är begränsade......

Posted (edited)

En liten filmsnutt med 28 gram tung kamera för 25 dollar. Jag tycker den ger skapligt med "pang för pengarna".

Datum kan ni bortse från som visas i bild.

Edited by cealm
Posted

Var ute och körde runt lite idag med V8an. Jag kommer inte få några "data" att redovisa ikväll Drake.

Ställde om tändningen "fritt". Den går bättre i motorn nu men blir å andra sidan mer kärv att starta. Jag skall "nolla" tändläget med vägande 6-a och ettan i tändläge så jag kan se om märkningen på balanshjulet är rätt. Cheva bytte gradtal på märkningen förut. DEt balanshjul jag har vet jag inte från vilket årtal det kommer. Därefter kan jag ställa tändningen som vi resonerade plus att mäta lyft mm.

Efterom jag köpt en ny vattenpump redan förra året så är det väl bra idé att montera den också. När jag ändå har verktygen framme så byter jag förgasare.

Posted

Bra, den ska vara lite kärv. Aktare så den inte spikar bara! Nån skillnad i temp?

Tror inte du kan kolla tändläget med hälp av vipporna med nån vidare precision!

Skaffa eller gör en "tjosan" att sätta i tändstiftshålet och vrid runt den åt båda hållen så kanske du får den rätt.

Balanshjulet är ett knepigt kapitel, typiskt ett sånt som alla fyllraggarna skiter fullständigt i, men det ska man nog inte göra om man vill ha ut det mesta av rovan. Det vanligaste är ju att ytterringen vridit sig så att tändläget är helt fel.

Mät nu, så vi får nåt att analysera!

Posted (edited)

"Lite kärv"???? Om det var lite kärv då törs jag inte tänka på vad "kärv" betyder.......

Provade lite senare på kvällen med start av ljummen motor och då var "kärvheten borta" startmotorn drog runt som vanligt. Allt sånt här är svårt att beskriva i ord. Jag får nog göra som Piff & Puff och Musse Pigg på julafton där Musse säger "Visa istället". Kameror har jag och ljudinspelning på dem finns.

---- Tror inte du kan kolla tändläget med hälp av vipporna med nån vidare precision! ----

Inte? Hur mågra grader plus / minus tror du felmarginalen blir då? 1 -- 2 --3 ?? Fler. Jag tyckte att det var rätt distinkt "vändläge".

Jag ångrar så att jag skaffade blockhuggarna. Det är så svårt att komma ut tändstiften. Skulle byggt egna utblås som gått presis rakt ut från motorn och gått ihop utanför chassiet. Fast det är ju misstagen man lär sig fortast av.......

Edited by cealm
Posted

Mååånga grader fel tror jag.

Skit i att använde tändstiftsnyckeln, ta en vanlig 16 (?) ringnyckel istället så går det skitlätt att ta ur stiften.

Ut och mät upp monstret nu!

Posted (edited)

Vägande 6:a säger du. Hur vet du att kammen står rätt då? Du måste mäta på kolven för att veta säkert.

Borra ur ett stift och gänga dit en bult.

Vrid sen runt motorn åt båda hållen, mitt emellan stoppen har du övre vändläge!

Edited by Drake
Posted

Bytt vattenpump och provat att köra motorn varm stillastående.

---- Borra ur ett stift och gänga dit en bult. Vrid sen runt motorn åt båda hållen, mitt emellan stoppen har du övre vändläge! ----

Hur menar du Drake?

Posted

Till min gamle Mopar hade jag mått på avståndet mellan gradtalen på svängningsdämparen. Bara att ställa TDC och sedan mäta. Hittar inga färdiga till Cheva, men man borde ju kunna mäta omkrets och dela i grader för att få fram måttet mellan väsentliga gradtal?

Tror Drake menar ungefär så här:

Bult i tändstiftshålet inskruvad så att kolven tar i. Veva t.ex. medsols tills motorn slår stopp. Markera på svängningsdämparen. Veva motsols tills det tar stopp igen, markera svängningsdämparen. Mitt emellan markeringarna har du TDC.

Posted

Baging & Drake: Då är jag med på tåget igen hur man med "bult" hittar TDC.

Posted (edited)

Borra ur? Hmmm, materialet i tändstift verkar vara idealiskt för rymdraketer och pansarbilar. Det går inte att borra ur, inte att slå ur, inte att prata ur, inte att ........... på ett enkelt sätt.

Ny metod blir att ta ytterligare ett gammalt stift och köra av det med vinkelslipen "i höjd med" botten från insidan räknat. Då går det att få loss allt så det bara blir ett hål rakt igenom. Sedan ta en M8 och stoppa i från utsidan och punkta fast. Då får detta fungera som "bultkontrollör för TDC". Då blir det M8 dvs 13 hylsa för att skruva TDC-verktyget på plats.

Frågan är hur långt skall bulten sticka ut ytterligare i förhållande till tändstiftets längd i cylindern. 5 mm längre eller 10mm längre eller?

Edited by cealm
Posted

Jag har alltid använt indikatorklocka med en förlängare, monterad i ett fäste som svetsats fast i ett rensat tändstift. Då får man ganska bra koll på när kolven vänder.

Men sånt är väl hightech för dig...

Rensa ett tändstift och använd skjutmått som markör. Eller skruvmejsel. Eller svetstråd - det finns säkert plats för en riktigt grov pinne ur dina gömmor!

Posted (edited)

stigge: ---- indikatorklocka med en förlängare Men sånt är väl hightech för dig... ----

Nu skall jag imponera: Jag har en hel bunt med indikatorklockor. Både tryck och vipp men det känns mer tryggt med en bra järnpinne.......

Vid behov kan jag ta kort på dem och lägga in på forumet. Hmm undrar om jag använt dem någon gång,,, tänka-- tänka tänka... kommer inte på något tillfälle än men jag återkommer om det skulle dyka upp.

Förresten har jag ett antal mikrometrar också. Hmmm är de använda någon gång... inte vad jag kan komma på.

Skjutmått och tumstock och plåtmåttband och plåtlinjal -- >> Jajamen dessa används...

Edit Tillägg: stigge kan inte du ta ett kort på din TDC-indikator och lägga upp på tråden?

Edited by cealm
Posted

Jag drabbades av eftertanke och nu inser jag att mitt förslag kanske inte fungerar på din veåtta.

Tändstiften är antagligen i fel position relativt kolvarna för ett trovärdigt mätresultat.

I ditt fall är det snarare en vippindikator som behövs men såna har du säkert hängande i klasar.

För visst är det så att stiften nästan ligger ner i förhållande till kannorna?

Posted

Vippor har jag nog bara en möjligen två. Jo, det verkar som stiften "ligger ner" mer eller mindre. Till vippan behövs nog också någon sorts förlängare så det får nog bli ett skrotat tändstift men bult i.

Kvarstår frågan hur lång skall bulten vara. Det går att prova sig fram men någon kanske har en färdigtillverkad att bara mäta på.

Posted

gör stoppbulten justerbar så du kan komma till att det skiljer ca 2-5cm mellan ändlägena när du letar TDC. det brukar bli noggrannare ju närmre man är.

Posted

En M12 direkt i tändstifthålet var det enklaste sättet för mig att hitta TDC. Det blev 9 cm mellan punkterna så mitten 4,5 cm märktes ut. Därefter start och stroboscope plus rätt mycket "vevande med HEI-fördelaren" och vaccum bortkopplat.

Jag kan säga så här att det är inte helt enkelt att ställa tändningen på V8an för den är väldigt tolerant. Jag skall tillverka en ny tändmärkningsplåt och flytta hela märkpaketet till ett vettigt och synligt ställe. Just nu sitter en 7 kilos klump till vattenpump nästan 100 procent i vägen.

Med ett balanshjul på 650mm i omkrets och 45mm förtändning som ger cirka 24 grader utan vaccum. Enligt Drake ska det vara 12 grader. Bara dubbelt alltså men motorn går väldigt jämt och bra där plus att den inte aktivt kokar längre.

Även om jag skulle mätt lite fel tex att måttet var 35mm och inte 45 mm. Det skulle ge 19 grader istället alltså runt 7 grader fel enligt Drake-doktrinen.

Skumt.

Har också tänkt till en del om hur kylsystemet skulle kunna kompletteras. Jag kan koppla in en extra kylare plus värmepaket och låta vattnet flöda i dessa extra system. Fördelen blir att jag får mer vattenvolym och det är en fördel.

Posted

Nu vet inte jag vad Cheva villl ha för gradtal, men i min värld med Chryslers storblockare utgick man alltid från max förtändning..... dvs att man ställde tändningen på säg 5000rpm och såg till att den slog till max 38 grader. Vad det sedan blev på tomgång, fick antingen bli det det blev, eller helst justeras så att man fick dom 11 graderna man ville ha? När det gällde standardfördelare fick man vackert fila på vikterna och labba med fjädrarna tills det blev korrekt. Det var ju ganska sällan fördelarna stämde genom hela registret om man kan uttrycka sej på det sättet......

Till slut åkte det iofs på en låst brytarlös fördelare med en MSD "Ignition Computer" som man via pottar kunde ställa på exakt dom grader och ramp man ville ha....

Just my 10 öre ;) :D

Posted

Bra synpunkter Baging. Om jag först flyttar mätstecken så jag har en vettig chans se dem sedan mäter ut med två streck 34 till 38 grader allt inkluderat. Då har jag en spanna att ställa mellan vid varavad motor. Så ser jag var jag hamnar med dagens inställning. Utifrån det, justera eller inte justera.

Fårstår jag rätt om jänkejärn så vill de ha korrekt tändinställning och det vill väl alla ha men det finns stora variationer utan att man märker någon skillnad på "cruisingmotorer" annat än i värme och möjligen i bränsleförbrukning.

Posted

Nä, du märker nog en hel del skillnad i effekt också! Men du måste gasa för att märka det, så det var nog skitsamma. En Cheva brukar vilja ha ca 34-36 grader total tändförställning, vilket brukar innebära ca 12-16 grader initialt. Normalt så har en HEI en sk. "smog"-kurva vilket innebär att man måste byta vikter eller/och fjädrar för att få en branntare ramp på kurvan, speciellt om man bytt kam. Om man vill ha en någorlunda vettig soppaförbrukning så bör man ha en vaccumförställning på ca. 10-20 grader beroende på komp, kam, mm. En smallblock brukar vilja ha runt 45-55 grader förtändning i "cruising-mode". Att som en del plocka bort vaccumklockan och tro att det blir en rejsmotor tyder bara på total okunskap. Det enda man tjänar är en högre soppaförbrukning, och såklart, ett hekto i vikt eller så.

Du säger att du har 24 grader initialt, men jag tror att du skulle få svårt att starta då. Förmodligen så har du mätt vid för högt varvtal så att vikterna i fördelaren redan börjat öppna. Fjädrarna kan också vara slut, prova att spärra vikterna och gör om provet. Eller gör som Baging säger och ställ total förtändning på ca 35 (utan vaccum!) och hoppas på det bästa vid tomgång.

Posted (edited)

Allra först förflytta mätstrecken. Det går inte att se något alls bakom vattenpumpen och ner.

HEI-fördelare.... Fjädrarna kan också vara slut, prova att spärra vikterna och gör om provet. --- Köpte inte jag den av dig, visst var det så och den var i "mint-condition".....

Varvet är lågt på motorn, så lågt att går jag lägre så kommer den snart nog stanna. Jag tror inte vikterna har börjat jobba (på din före detta HEI).

ca. 10-20 grader ---- då börjar jag komma åt rätt håll i alla fall med de "beräknade 24 graderna"

Är det någon som vet på rak arm hur många liter som en vanlig small block rymmer med vatten. Inkluderat volym i vattenpump. Är det många fler liter än vad en Volvo B230 rymmer på motsvarande sätt. Jag får en känsla av att det inte är så våldsamt mycket mer vatten i sb motorn. Kanske 4 liter mer eller?

Edited by cealm
Posted

Oops! Glömde att det var min gamla. Den sitter det ju nya prylar i så det borde inte vara fel på den. Kolla om nån vikt har hängt sig. Vet att bl. a. Mallory har haft såna problem med sina fördelare.

Posted

Du fick väl med lite fjädrar och vikter har jag för mej.

Posted

Hur ser jag om en vikt hängt sig? Jag kan ju inte öppna med "vikterna igång". Är det alltså bara att känna att det inte hakar i och tar emot någonstans?

Posted

Har den fastnat så ser du nog det, eller om nån fjäder gått av eller nåt.. Hur mycket skillnad blir det mellan iniltial och full centrifugalförställning? Skillnaden borde vara ca22-24 grader, då ger vikterna rätt utslag men ibland så kan man behöva fila lite på dom eller göra ett stopp. Likadant med vaccumklockan. Den behöver ofta ett stopp så det inte blir för mycket.

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Enligt min kalender står det "20 juni Mälardalen Open #2 Dragracing i Kjula." Jag har aldrig varit på dragracing förut Kanske det blir första gången idag? Eller så skrotar jag Clio eller både och eller något annat?

Måste komma ihåg öronproppar.

Så här skriver man i programmet: Länk

Kampen fortsätter om de åtråvärda titlarna i Mälardalen Open och här bjuds det

på 7,5 sekunders resor med 1500 hästars fullblodsracers till tajta race mellan sk "gatbilar" i klasserna CT, WCT, TH och UL.

Prova På-klassen har bakats ihop med Test´n Tune och lördagen den 19:e ska bilmodellen vara före 1973 för att få köra TT.

På söndagen den 20:e så släpper vi loss alla årsmodeller men det finns endast

ett begränsat antal platser, så anmäl er i tid.

(OBS! Det kan förekomma nyare racebilar på stripen även på lördagen).

Undrar om det är "rätt sorts dragracing idag 20 juni". Ingen idé att åka dit om det bara är vanliga standardgatbilar med lite extra morr i motorn. Volvo 740 har jag sett förr...då skrotar jag Clio istället.

Länk till deltagarlista

Edited by cealm
Posted

Jag hoppade över Kjula och dragracing. DEt var inte den typ av racing jag ville åka på efter att ha läst på lite. Det blir fler gånger och rätt bilar......

Tänkte åka ut med V8an ett tag men nu började regnet igen så det får vänta ett tag.

Posted

Har inte fått byta 5 portas ventilen än så jag jag står där med en 3 portars. Förra 9 m3 lasset slängde jag in för hand. För någon timme sedan fick jag 9 m3 till. Jag träffade ju kompisen med ventilerna igår men inte kom jag ihåg att kolla 5 ports-läget. Måste kolla imorgon. Transportören fungerar men det lite opraktiskt utan rätt ventil.

Posted

Målade om stolarna på V8 bilen lite snabbt idag. De måste vara torra och klara till imorgon klockan 17:35. Det tog inte mer än cirka en kvart att få på färgen med penselmålning.

Igår tisdag var det bilträff igen vid Hjälmare docka. Proppfullt med folk och bilar. Planen rymmer runt 60 bilar skapligt välparkerade. Det går att "knö" in 70 bilar men då är det trångt. 70 eller kanske fler MC en bunt mopeder och något hundratal person kryddade tillställningen. Alltså en riktigt lyckat kvällsbilträff. Solskenet och ljummen kväll gjorde inte det hela sämre på något sätt. Vi kör till sista tisdagen i augusti. Solbränd blev jag också, bilträff eller svets. Ok vilket som.

När jag sedan kom hem en bit efter 21 ringde jag Arboga Tidning och kollade om de ville få en rapport om evenemanget och det ville de. Skickade in runt 10 bilder som de får välja mellan samt en text. Hoppas det kommer in imorgon.

I samband med avslutningen på kvällen vid Dockan frågade jag "publiken" om de var intresserade att träffas en gång till denna vecka. Torsdagen 24 juni men då i central Arboga. för vad kan vara mer centralt än Stora Torget i Arboga (om man bor i Arboga)

Ett tiotal eller kanske några till räckte upp handen och tyckte det lät som en bra idé och ”hängde på”. Bil, motorcykel, moped eller traktor spelar ingen roll det skulle bara vara roligt att fylla upp Stora Torget och träffas, prata kring fordonen eller prata om vad som helst. Hoppas handuppräckningen håller imorgon också.

Då är frågan till er med Sevenbilar som bor bekvämt nära Arboga. Kan ni inte komma till Arboga imorgon 24 juni klockan 18 och Stora torget? Jag är ju nästan alltid ensam med Sevenbil. Det skulle vara jättekul om vi kunde vara en bunt Sevenbilar. Den här gången tänker jag ta V8an på utflykt. Det första gången den får vara med mig som ensam Sevenbil sällskap (i alla fall vad jag kommer ihåg). Eller skall jag dra Tow-bar ner till stan och ta med CealmSeven bakom V8an som kompis.... Nej kom med fler andra Sevenbilar istället!!!!!!.

Tänk om det bara blir jag? Inte ens en enda V8a till. Jaja det är ok det med..... lite torftigt att prata med mig själv men det är väl ok det med i värsta fall.....

Jag skrev en kort text om detta också och hoppas Arboga Tidning också tar in det på lokalsidan för Arboga. Då får även de som kanske inte normalt åker till Hjälmare docka också en möjlighet att se lite bilar på nära håll.

Visserligen kommer vi fylla stan med 200 till 500 bilar om en dryg vecka, lördag 3 juli, när vi kör Arboga Meet med utställning och cruising. Såklart att Sevenbilar åker i cruisingen om ni vill och har lust att komma. Jag har alltid varit ensam med Sevenbil i cruisningen.

Det var dagens reklam. I morgon kommer morgondagens reklam....

Posted

Gårdagens spontana miniträff på Stora Torget i Arboga blev rätt ok (se förra inlägget). Det kom drygt 15 bilar totalt så vi fick plats på Stora Troget alla. Pratade och hade trevligt.

Jag hade med både CealmSeven V8 och på Tow-bar CealmSeven. Ren säkerhetsåtgärd. För skulle det bara bli jag som kommit hade jag lätt kunna svara --- "Det blev inte så många som kom men två bilar dök upp i alla fall" ---

Det gick hur bra som helst att köra Tow-bar med bilarna. V8-kärran märkte knappt av att det hängde en bil i släptåg. Det var ett ekipage på ganska precis 2 ton. Det är en lagom "tågvikt" för Sevenbilar. CelamSeven V8 kändes bara stadigare på vägen och V8-dunket från motorn blev bättre med en bil efter. Den där lilla extra knorren kom fram så fint i växelregistret. Trean eller femmans växel på plan väg spelade inte så stor roll V8-an drog i alla fall. Det enda som skiljde var att det blev lite mer "hårdbromsat" men det är bara förväntat med 800 kg på släp. Fast i 30km/h så finns det bra marginaler ändå.

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...