cealm Posted December 18, 2009 Author Posted December 18, 2009 Var ute nyss och hämtade in ved samt varmkörde V8an en aning. Den startade snällt.
Krolleg Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 ja om du ska göra nåt mitt under bilen som kardan/ växellåda så är lyftkolven med fästen i vägen Då lyfter man bilen å sen sätter 2 pallbockar på lämpligt ställe å sen tar bort dommkraften? Man jobbar ju ändå inte under bilen med den hängandes i dommkraft :)
Thomas Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Domkraft??? Vad menar du. vi pratar 1 pelarlyft
cealm Posted December 18, 2009 Author Posted December 18, 2009 Tex en sådan här från Verktygsboden Titta på nedersta bilden, det ser inte så jättetrångt ut ändå. Fast denna kostar 31kkr. Fanns andra för runt 17kkr.
Thomas Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 jaså en sådan. jag trodde det var med stor lyftkolv i mitten under bilen. men även här är det svårt att lyfta ner en vxl-låda. jag tar hellre en 2 pelar med just.bara armar http://www.verktygsboden.se/?id=84488
Thomas Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 81932 heter den jag menar. om jag tar den sidan kommer din Ford upp hela tiden.
Krolleg Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 Tex en sådan här från Verktygsboden Titta på nedersta bilden, det ser inte så jättetrångt ut ändå. Fast denna kostar 31kkr. Fanns andra för runt 17kkr. Ahh my bad :)
cealm Posted December 18, 2009 Author Posted December 18, 2009 På tal om Ford Thomas så är jag just idag nyblivwen officiell ägare till sierran jag hämtade i lördags förra veckan. Det fungerar bra, inga utslag (än) men en Sierra som inte är avlastad utan snötyngd och iskall. Den finns på en bild en sida bakåt i tråden. Stor prisskillnad på en respektive tvåpelarlyft. Enpelaren är smidig för den står på en "palltruck-linkande" fundament. Tvåpelaren måste bultas fast i golvet. Det tar säkert längre tid för mig att bestämma om ett köp eller inte än vad det tar att bygga klart Boggiebilen.
Michael Th Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 (edited) finns i mina ögon 2 olika enpelarlyftar.. dels den som man hittar på ok i tvätthallen där pelaren går ner i golvet.. som Thomas säger inte så smidig om man tex skall jobba med växellåda eller avgasrör i mitten av bilen. sen finns den sorten som har en pwlare på ena sidan ur vilket der sticker ut lyftarmar.. finns med hjul där man kan manovrera runt den på golvet, tja olastad då.. tycker jag är smidig då den går att dra bort till en hörna i garaget.. det jag vill investera i är en 4 pelarlyft med 2 frihjuls lyftar.. tar mycket plats men kan även dubbla som 2 parkerings platser, hyfsat smidig både för jobb vid sidor som under.. man kan ju förvisso lyfta upp en bil i en 2 pelar lyft och ställa en under...men om en bil står upphissad längre tider.med obelastade bärarmar/fjädrar.. är inte bra.. tja detta e bara mina tankar.. Edited December 18, 2009 by Michael Th
cealm Posted December 18, 2009 Author Posted December 18, 2009 Michael Th: ---- men om en bil står upphissad längre tider.med obelastade bärarmar/fjädrar.. är inte bra.. .--- Aj då då är det fel hur man än gör dvs: -- Obelastade bärarmar / fjädrar = förstör fjädrarna -- Belastade däck = Orunda däck. Skall en bil vinterparkeras skall man alltså låta "lite lagom vikt" ligga kvar ¨på hjulen. Och hur lång tid är -- Längre tider -- månad? månader? år? eller ?
Michael Th Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 (edited) tja man kan ju hissa upp en bil i bärarmarna så däcken hänger fritt.. kanske.. men bäst mår bilar av att användas.. Edited December 18, 2009 by Michael Th
cealm Posted December 18, 2009 Author Posted December 18, 2009 Alla tusentals fjädrar som tex Sellholm har i lagret. De är ju obelastade. Eller det kanske inte gör något för oanvända fjädrar. Vad händer med dem? Såkalrt du har det är bara att sätta uppallningen på rätt ställe så blir fjädern belastad och hjulen icke belastade.
Michael Th Posted December 18, 2009 Posted December 18, 2009 (edited) som jag fattat det är beg fjädrar känsligare.. därmed inte sagt att det inte kan klara sig.. sen bör man ju inte dra åt bultar till bärarms bussningar då bärarmen är obelastad.. då belastningen blir för stor sen när bussningen vrids.. detta gäller givetvis inte länklager eller pu bussningar då dom glider ,inte intern deformeras.. Edited December 18, 2009 by Michael Th
cealm Posted December 23, 2009 Author Posted December 23, 2009 En Blocket-lösning för de vill ha sexa eller åtta under huven.
Drake Posted December 23, 2009 Posted December 23, 2009 Skulle vilja att min lät som en tyst radfyra men tyvärr så har jag ingen stereo, dessutom så överröstar mina 3,5tums sidepipes allt! Nåväl, får väl leva med det då.
Arrowsmith Posted December 23, 2009 Posted December 23, 2009 Och hur i Helv**e kan någon vara spekulant på sådant...... Uppenbarligen är man för "feg" när man kommer på ideér och sedan snabbt övertalar sej själv att "förmodligen finns det ingen marknad"...... Och då tycker jag att det är bra mycket bättre stuff än sådan här skit !! .....Den siste idioten är ännu inte född......
cealm Posted December 31, 2009 Author Posted December 31, 2009 (edited) Nu börjar vädet och tillhörande temp blir rätt anständiga igen. Minus 22 i morse, inte bra. Nu kl 14:15 är det bara minus 10. Skönt. Kanske skulle ut under dagen och varmköra V8an en sväng. Den har ju stått och frusit i tråkiga minus 24 grader för några dagar sedan. En liten start vore nog artigt att bjuda på.... Edited December 31, 2009 by cealm
Kilkenny Posted December 31, 2009 Posted December 31, 2009 Redigt med startgas å bortblockade headers vid tolvslaget?
cealm Posted December 31, 2009 Author Posted December 31, 2009 (edited) Nej men kanske jag går ut i verkstaden och önskar bilarna ett Gott Nytt Registrerings och Trafik-År. Det vore trevligt gjort av mig. Edited December 31, 2009 by cealm
cealm Posted December 31, 2009 Author Posted December 31, 2009 Motorkörning av V8an är gjord. Startade direkt och på ett förtjänstfullt sätt fyllde V8an verkstaden men rök och gas. Mygg, knott och annan ohyra hoppas jag är borta för detta året. Körde 10 minuter eller kanske lite till så maskinen hann gå upp i temperatur. Lite 95 oktanig dimma.
Drake Posted January 1, 2010 Posted January 1, 2010 Fy fan vad vackert! Man blir tårögd, min är nerplockad så jag kan bara drömma om hur det var när hon mullrade! Go bild, lite garage-sunkig, så där vill ut varning.
cealm Posted January 1, 2010 Author Posted January 1, 2010 (edited) Tack Drake. Det märks att du är inom den konstnärliga branschen. Det var riktigt hemtrevligt med en nyårsmotorkörning. Fick kanske ut och hämta luft någon gång då och då men vad gör det för att få ett nyår i verkstaden. På tal om Nytt År Drake. Nu är det nytt år och jag vill härmed lämna över stafettpinnen till dig för som du kommer ihåg var 2009 mitt år då jag hade en verifierad och ohotad tresiffrig tid på 9,28 respektive 9,95 sek på 0 till 100 km/h. Nu är vi inne på 2010 och det är ditt år Drake. Ta väl hand om året, och du --- > för mig behöver du inte köra 3,99 sek det räcker gott med tresiffrig 9,27 sek. Du behöver inte fresta grejorna för min skull. Referens och bakgrundsmaterial till varför det heter Drakes år 2010 Edited January 1, 2010 by cealm
cealm Posted January 1, 2010 Author Posted January 1, 2010 Är det bara ett rykte att det finns att köpa en adapter så att växellåda typ 9 passar mot Rovers V8? Någon som vet om det kan vara så? Eller någon annan "köpeadapter" mot en BMW, M47, M90 växellåda. Finns att köpa i Sverige / England eller?
4fun Posted January 2, 2010 Posted January 2, 2010 Eftersom jag är rädd att jag startade ryktet så kollade jag lite igen och hittade följande: Verkar vara en typ 9 för 4-cyl och en för 6-cyl där den senare är den som pallar vridet vrån V8:an. Hittade det här extremt gamla inlägget, där nämner man www.magnum-engineering.com, jag hittade dock inget vettigt på sidan: http://www.cobraclub.com/forum/engine-tech-tips-questions/7556-rv8-type-9-gearbox.html Lite info här på forumet: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=5748 Köpa en gammal och använd? http://cgi.ebay.co.uk/adapter-plate--rover-v8-ford-kitcar-hot-rod--hybird_W0QQitemZ110451686283QQcmdZViewItemQQimsxq20091109?IMSfp=TL091109191003r5609#ht_500wt_931 Om det nu är rätt pryl :blink: Verkar som om man sätter Rover 8:or på Toyota Hilux-lådor också...
cealm Posted January 2, 2010 Author Posted January 2, 2010 Tack 4fun:. Skall bli intressant att läsa. Det är en Sevenbyggarkompis i våra trakter som har "ett visst problem" med att gifta ihop en Rover V8 och en M90. En väg är att byta låda om det finns en direkt köpbar adapter. för hans del är det kanske inte direkt lådan som ställer till det utan det är svänghjulen (ja svänghjul i tvåtal). Intressant, skall studeras vad som kan gälla.
cealm Posted January 2, 2010 Author Posted January 2, 2010 Jag kan väl tänka mig att byta till Rover V8 i Cealmseven bilen så skall vi vara korrekta är det nog inte bara Sevenbyggarkompisen i närheten utan jag själv också som vill enkelt ha en möjlighet att köra V8a i första bilen också. Då var det sagt. DEt kan bli på sikt inte riktigt nu för där står annat för dörren med El eller insprutad rödblocksturbo Skrev nyss till den engelska firman, får se vad svar som kommer. Länken på Locostforumet har jag kört runt ett varv när jag själv stod i valet av en Rover 8 eller en Cheva. LT77 och R380 lådor är dyra och svåra att få tag på i Sverige. I England kostar de 5 eller 6000 och uppåt plus att få hem dem. Hilux där måste jag googla runt för att se hur en sådan låda ser ut och storlek mm. Den varianten var helt ny för mig. Pris och tillgång. BW T5, jag har en extra T5 och två extra sprängkåpor till Cheva sb men då är det omsvetsning. Pareli på forumet har en variant på hur man ansluter M46 till Rover V8, och den fungerar. En svår metod men när den väl är i land så är den suverän. Snälla Pareli, kan inte du göra en var till kompisen och mig?
Thomas Posted January 2, 2010 Posted January 2, 2010 ska du skarva ihop kan du göra som jag gjort. finns bilder här någonstans på forumet.
cealm Posted January 2, 2010 Author Posted January 2, 2010 Tack för skarvningslänken. Det var en komplicerad operation men den gick bra också och patienten blev bra i den nya tappningen.
cealm Posted January 2, 2010 Author Posted January 2, 2010 Jag var lite otydlig i inlägg # 1679. Jag menar Thomas skarvningsoperation i Trådlänken Önskar att jag också kunde göra en motsvarande operation och att patientern skulle klara operationen som Thomas patient gjorde.
cealm Posted January 9, 2010 Author Posted January 9, 2010 (edited) Hur får man en Drake glad? Jo starta en tråd. Snart är tråden uppe på forumet, Drake. Kollade av kylvätskan i V8 bilen och trots minus 26 så är det fortfarande i flytande form. Jag har bara hällt i eftersom kvicksilvret fallit men mätt på den bilen än är däremot inte gjort. Det går att spola runt expansionskärlets västska genom att jag har en ventil på värmeutgången. Den ventilen med tillhörande slang räcker precis ner i expansionskärlet. Det är bara att fylla på glykol och starta motorn och så blandningsprocessen i full gång. Edited January 9, 2010 by cealm
cealm Posted January 10, 2010 Author Posted January 10, 2010 En liten prisöverlämningsfilm tillägnad ezroller och Kilkenny Ett stort GRATTIS till er båda. Priserna som är skum-bilar kommer skickas omgående med Postens Lantbrevbärarservice.
Kilkenny Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Haha, vet inte vad jag ska säga, tack blir nog bra!
cealm Posted January 10, 2010 Author Posted January 10, 2010 Varsågod, det blir spännande att få se handbromsskålen full med skumma bilar.
cealm Posted January 16, 2010 Author Posted January 16, 2010 Av bekvämlighetsskäl borde jag köpa två stycken hjuldolly till så CealmSeven V8´s alla hjul blir "dollyplacerade". För tillfället har jag en domkraft under dragkroken vilket inte ger samma smidighet om bilen skall flyttas.
cealm Posted January 16, 2010 Author Posted January 16, 2010 (edited) Jula Art.nr: 601025 Edited January 16, 2010 by cealm
Arrowsmith Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 KLockrent med dollys... och de rullar skitlätt med en sjua på. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8044
Kilkenny Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Bra med recension där Arrowsmith, hjulen var det jag funderade på, men massivt stål kan man ju inte klaga på :thumbsup: Får köpa mig en uppsättning när smålänningen tittar bort...
cealm Posted January 16, 2010 Author Posted January 16, 2010 Kilkenny: Jula hjuldolly klar även lite tyngre Sevenbilar som CealmSeven V8 med 1140kg vågsedelvikt. Rullar lika lätt som i Arrowsmith recension.
Kilkenny Posted January 16, 2010 Posted January 16, 2010 Kanske man kan skippa hjul helt och köra hjuldollys istället? som fyra skateboards :D
cealm Posted January 17, 2010 Author Posted January 17, 2010 Kilkenny: Helt ok att byta, tänk bara på att ha M&S hjuldollyhjul när det är vinterdäckskrav samt håll en extra koll på camber,caster och toe-in samt Ackerman så kan du tryggt byta. Vilken dimension tänkte du 3tum x 1tum med 20 profil?
cealm Posted January 17, 2010 Author Posted January 17, 2010 Hade en startnyckel i fickan till V8an så vad kan då kännas bättre än att starta V8an. Kom inte på något just då så det blev en motorstart. Körde inte så länge men tillräckligt för att få en behaglig och fin "garage-V8a-dimma". Kanske skulle satsa på "garage-V8a-dimman". Fylla garaget med goa ångor och sedan ta en kompressor som hämtar luften från garaget och trycker in den komprimerat i små tryckluftsflaskor. Säljer för en lämplig peng till suktande V8-kamrater world-wide. En snygg design på flaskan, ett rimligt pris och webbutik. Kan bli CealmSeven fabrikens andra produktionsben att stå på. Namnet på V8-parfymen? 7&8-Sky,, kanske 7=Seven 8=cylindrar, sjunde och mot åttonde himlen. Vad kan bli bättre? Eldrift kanske.......
AndersK Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Häll lite bromsolja i insuget så slipper du köra så länge för att få dimma. Kan till och med sälja den som "7&8-Sky, Limited Ford Edition"
cealm Posted January 18, 2010 Author Posted January 18, 2010 (edited) AndersK: Smart det är en produkt på G här det märker jag. Frågan är om jag verkligen skall satsa på små designade flaskor, tänkte nog mer på tjejerna då och handväskorna men handväskor när jag tänker efter brukar rymma allt inklusive en två-pelar-lyft och luftkompressor. Den här varianten med -- "7&8-Sky, Limited Ford Edition" --- den är nog mest för grabbarna tror jag och borde då tankas på NOS-flaska. Vi måste ha en variant med -- "7&8-Sky, Limited Chevy Edition" --- också. Edited January 18, 2010 by cealm
cealm Posted February 9, 2010 Author Posted February 9, 2010 Nu har jag fått besked från Anna B när tidningen Land skall köra reportaget om CealmSeven fabriken och bilen CealmSeven V8 plus lite annat. Det skall komma i nästa veckas tidning, dvs vecka 7.
cealm Posted February 12, 2010 Author Posted February 12, 2010 Fick info att reportaget om CealmSeven fabriken finns i dagens Land tidning.
cealm Posted February 12, 2010 Author Posted February 12, 2010 Jag kommer fixa det. Tills dess så får du två bilder från december när reportaget gjordes. Det var en alldeles perfekt onsdag vill jag minnas. För det hade slutat snöa dagen innan och dagen efter ramlade kvicksilvret ner till minus 20 och 25. Reportagedagen hade vi bara minus 5. Visserligen lite blåst men solen tittade fram emellanåt.
Recommended Posts