Jump to content

Recommended Posts

Posted
Det är nog sant iofs. Varje böj är också en stor restiktor. Såg några formler men har inte dom i huvudet, det jag minns är att ett par böjar kan bromsa flödet lika mycket som en dämpare. Fast två tum ÄR för klent för 200 hästar! Prova att sätta in en nippel i hålet för lambdan och mät trycket. Lovar att det är över 0,2 psi om du gasar på. Ska se om jag hittar en bild som kan vara bra att ha i bakhuvudet när man bygger avgassystem eller portar toppar.

har du rakt rör och vilken längd?

Posted

Nu har jag ett 153 kuggar svänghjul hemma och tillhörande tryckplatta. Hoppas de passar, jag börjar så smått bli luttrad.

CIMG1393%20(Small).JPG

Övre fläktfästet är tillverkat. Biltemafläkten kommer inte skruvas dikt an mot kylaren utan det blir en spalt på cirka 15 mm. Jag har väldigt gott om utrymme i noskonen för fläkt och andra nödvändigheter. Förutom fläkten kommer jag att montera dubbla (eller tre stycken) motorrumsbelysningar i nosen på 55W styck. Dessa monteras direkt i vinkeljärnet. Skall borra upp 12 mm hål.

CIMG1395%20(Small).JPG

CIMG1400%20(Small).JPG

Scuttelplåt under tillverkning varav den främre nu har bredd- och höjdmåtten klara. Kvar är att kapa och slipa till sidorna.

CIMG1398%20(Small).JPG

MAll för bakre scuttleplåt. På tur när främre är svetsad och klar.

CIMG1399%20(Small).JPG

Posted (edited)

Jag har dubbla tretumsrör och 2,5-tums dämpare från Feltema. Får duga i år och till besiktningen, men sen blir det nog rostfria polerade fyrtummare med 2,5-tums insatser.

post-65-1239048895_thumb.jpg

post-65-1239048936_thumb.jpg

Edited by Drake
Posted

Köpte aluminiumplåt idag. Japp, ni läste rätt aluminiumplåt. Lite ovant att hantera tunn aluminiumplåt men den känns ändå lite som stålplåt ......... Plåten är lackerad och har tjockleken 1,5mm.

Skall monteras som sidoplåtar. Fyra plåtar kommer täcka sidorna. Jag kommer inte att plåtklä varje sida med en långplåt utan sittbrunn plus lite till på första plåten och plåt två går fram till bärarmarna. Resten av bilen framåt blir oplåtad.

Posted

Nu är även undre kylfläkt fästet klart. Fästet för motorrumsbelysningen är också insvetsat och borrat med 12mm fästhål för belysningsarmaturerna.

Klippning och bockning av sidoplåtarna blir imorgon kväll.

Posted

Bilnosen med fästen för kylfläkt, borrade 12mm hål mm

CIMG1409%20(Small).JPG

Tow-bar draget lite löst utlagt.

CIMG1408%20(Small).JPG

Posted

Klippning och bockning av sidoplåtarna gick som en dans. Nu har jag en mörkgrå bil. Det verkar vara en stabil färg på plåtarna för den tog inte skada och krackelerade vid klipp och bock. Fixade också lite mer stålplåt till bakre scuttlegaveln.

Posted

Lite löst påhängd sidoplåt.

CIMG1422%20(Small).JPG

En samling plåtar

CIMG1421%20(Small).JPG

Posted (edited)

Bostaden för batteriet är svetsad och klar. Det är en helsvetsad låda byggd på plats. Nedsänkt cirka 70mm.

Det blev M12 som håller fast batteriet.

CIMG1441%20(Small).JPG

CIMG1447%20(Small).JPG

Edited by cealm
Posted

Lilje7: Tackar.

Idag kommer jag plocka ut V8an, ta bort skärmar, tank, båge, bakaxel, stolar, batteri, och allt annat mer eller mindre löst gods. Därefter är det "ram-rotering" som gäller för att svetsa klart alla nytillkomna undersvetsar. Det är faktiskt en bunt. För att komma ihåg alla har jag skriviet en "att-göra-lista-för-undersvetsar" så ingen glöms bort. I samband med motorurlyften så kan jag mer noggrant studera varför det är problem med växellådans anslutning mot V8an.

Den anslutingen har blir ett så stort problem att jag har tagit fram en lista med lösningar.

Listan ser ut så här.

- Det är inget problem det behövs bara 2 mm spacning av lådan mot sprängkåpa

- Spacningen är ok men då finns det bara 9 tums lameller som passar skall vara minst 10,5 för V8a, tyvärr ett problem

- Skippa T5an, Köp en låda från lämplig BMW och bygg en adapter. Ingen bra lösning egentligen, tar mängder med tid

- Avvakta och installera en B230 och regga med den. När V8a / T5 problemet är löst gör motorbyte och kör SFRO / SBP V8

- Läs första inlägget i tråden med bilspecen och köp en PowerGlide. Kommer göra det i helgen. Har redan bokat en sådan för hämtning.

- Jobba med T5an mot den andra lösa V8an jag köpte först. Blir problemet löst gör växellådsbyte och SBP.

- Köp hem material till en 27/82 kardan för den nygjorda passar bara till T5 i längden.

Med alla alternativ som finns uppräknade så kommer bilen igång men det är lite surt med allt småkrångel i drivlinan som uppstått efter vägen. Å andra sidan lär jag mig mycket (att hantera krångel). Jag har en bil att köra med så det är väl rätt ok ändå.

På fullt allvar är jag beredd att ta olägenheten med B230. Ringde therealpinto och kollade om jag ställde till det för mig med B230 och skulle kunna få problem med ett motorbyte. DEt är bara en ren kostandsfråga, SFRO SBP det blir väl ett buller prov till förmodar jag. Jag kan beställa en T5 som passar med leverans i stort sett omgående. Pris 10000. Såklart motorbyte kostar också. Poweglidelådan är 2-växlad, liten så den får plats i tunneln utan ombyggnation (hoppas jag).

Posted

Varför köper du helt enkelt inte en T5 som passar. Finns massor runt 5000:- bl. a. på Camaroskroten och på Nitroz. På Crocs brukar det finnas T5:or titt som tätt. Varför krångla till det???

Posted

Drake: Camaroskroten har inte T5 V8a och har troligen inte heller på ett par månader såvida jag inte ger 10kkr då tar han hem på 2 veckor eller så. Jag börjar bara bli rätt less på alla problem i drivlinan.

En del molna skingras med vad felet kan vara. Om standardmåttet skall vara 161 mm på sprängkåpan så är förklaringen där. Min växellådsaxel bottnar. Sprängkåpan är bara cirka 155mm. Släpper jag på bultarna då går motorn runt igen. Distans och / eller att kapa nosen på växellådans ingående axel kan vara ett framgångsrikt recept.

Dessvärre dök det upp ett ny sak när jag "pratade" med Camaroskroten. Till 14 splines lådor, som jag har, finns bara 9 tums lameller. Jag skall ha 10,5 tum. Att lamellen är liten går nog att hantera men det kan betyda att tryckplatta och svänghjul inte passar ihop med 9 tummare. Om det är så vet jag inte säkert än men det är risk för det. Lämnar jag tillbaka den T5a jag har och inte hittar en V8a T5 direkt då blir det en PowerGlide.

B230 är inget alternativ egentligen mer en möjlighet för sådan har jag ett par stycken färdiga att plocka i.

Tips på annons om T5a för V8 mottages tacksamt.

CIMG1455%20(Small).JPG

CIMG1456%20(Small).JPG

Posted

lamell går väl alltid att lösa? en del lameller har löstagbara centrum och det finns sinterlameller bl.a. hos Dalhems till massa olika. kopplinskåpan kan du göra distanser till eller vattenskära ut en platta

Posted

Thomas: Nu när motorn är ur så går det att mäta betydligt bättre än tidigare. Skall montera svänghjul och tryckplatta tillsammans med växellådan och se hur det ser ut. Komme också att kolla lameller och storleken på dessa.

Nu är ramen avklädd. Jag har vägt den.. Hade bara två vågar så en av dem gick förbi varvstoppet och fortsatte på varv nummer 2. Summan blev det jag gissade i ett tidigare inlägg 300 kg.. Fast det saknas lite grejer på tomramen så det är rimligt att tro 310 till 320 kg i slutgiltigt skick avklätt skick. Skattevikten på bilen kommer bli runt 1100 kg.

Posted

Svetsning pågår av vänd 300 kilos ram. Det här är första vändnings-anhalten. Nu skall listan fram med allt som är noterat för svetsning. Hittills har jag bara kört det som jag ser och som jag kommer ihåg direkt. Avprickning är nästa moment.

CIMG1499%20(Small).JPG

Observera borrhålen för dränering i bottenplåten, som det mesta på bilen 12mm.

CIMG1471%20(Small).JPG

CIMG1469%20(Small).JPG

Posted
... Köpte aluminiumplåt idag. Japp, ni läste rätt aluminiumplåt. ...

:huh: Din V8a kommer bli stort sett arbetslös om du inte fortsätter med ditt >5mm stål tema. Du kan få motorfacket efter dig. Eller nåt. :prop:

Posted (edited)

2fast4u: Jo det känns något ovant men ....... jag kan berätta att jag kommer byta stålplåt-instrumentbrädan till lackerad 1,5mm Al-plåt. Så blir det. De var så fina plåtarna jag fick tag. Färdiglackerade med väldigt hållbar färg . Hoppas hålsågen biter igenom bara så jag kan montera de tre instrument jag skall ha. Vattentemp, voltmeter och varvräknare.

Det är två svetsningar kvar sedan är det dags att vända ramen på rygg.

Edited by cealm
Posted

Ser att du har borrat hål i golvet för vattenavrinning/dränering.

Jag har gjort samma på alla ställen där vatten har möjlighet att samlas. Det finns en risk antar jag för att vattnet sprutar/pressas upp "bakvägen/underifrån" i hålen.

För att förebygga det svetsade jag fast veckade plåtar under varje hål så att vattnet inte kan pressas in framifrån utan istället rinna ut bakåt.

Höjden på varje veckad plåt är ca 5-10 mm och längden ca 30 mm.

Antas i Luleå (det snöade igår. Hurra, vi har snart vintersäsong igen!!)

Posted

Antas: Snö, då skulle min bil passa utmärkt i Luleå. De fästen jag har tillverkat för tow-bar kan lika enkelt användas som snöplogfästen. Jag har bara borrade hål på andra bilen på den har jag inte märkt att det trycker upp vatten. På den har jag bara 8 mm hål men det är skalenligt därför blev det 12 mm på V8 kärran.

Då har jag svetsat igen. En 5 kilos rulle till är slut. Det är tur att jag har svetsrullar på lager. Känns lite sent nu att vända bilen det får bli imorgon. I och för sig är det bara en kvart kvar till imorgon.

Posted

Ny dag nya svetsar. Skall ut och tillsammans med hjullastaren "brotta runt" ramen i ryggläge. Det är lite pilligare att vända ramen numera för fästena till ljuddämparna sitter i vägen. Jag måste lägga en uppochner vänd pall under bilen för att de inte skall ta i golvet.

Ikväll är det cruising i Eskilstuna, Påsk-cruising. Hittar jag bara till uppsamlingen vid Preem-macken i Skiftinge, det finns 6 Preemmackar i Eskilstuna så kan jag säkert knöla in mig i raden bland alla 6 meters V8or så jag får köra med slirande lameller och kokande motor några kilometer för att sedan åka hem igen.

Posted (edited)

Ramen har landat! Det blev inte ett helt varv runt med stopp för ramen på ryggläge. DEt var onödigt för ingen svets krävde den "positionen". Från "första sidoläget" vände jag tillbaka ramen som vanligt igen och sedan välte den på nytt fast i "andra sidoläget". Då kom jag åt alla svetsställen som skulle svetsas. Det märks att ramen är "tjock". Hjullastaren lyfter den fortfarande men jag hör på tryckregulatorn i hydraulpaketet att den får jobba avsevärt mer nu än tidigare.

Så skönt att få färdigt med alla ramvändningar. Men bilen långt ifrån färdig. Vad skall göras utöver ---massor av saker ---?

Tex:

- blästra ramen

- tvätta tanken invändigt

- slipa och blästra alla plåtarna på bilens bakdel

- måla ramen

- såga till ny instrumentbräda

- såga till och borra hål för alla sidoplåtar

- svetsa klart lite saker framtill på bilen (som inte kräver ramvändning)

- sitta och titta på ramen och känna sig nöjd (en trevlig aktivitet som passar nästan när som helst)

- tillverka eller kapa till rördistanser för att skruva fast bågen

- blästra och måla bågen

- måla tanken

- blästra och måla stolarna

- popnita fast galontyg på stolarna

- dra elsystem

- svetsa fästen för ploglamporna (=mina strålkastare från Swedol, de heter så)

- ordna med drivlinan så jag har en motor som kan dra bilen

Jag stoppar här det finns saker att göra för flera veckor framåt.

Bifogar två bilder strax innan ramen landade.

CIMG1518%20(Small).JPG

CIMG1519%20(Small).JPG

Edited by cealm
Posted

Vad finns det för bra (men inte svindyra) kontaktenheter som gör att jag kan montera en fast dosa i bilens bakdel och sedan fälla in kontakter så bakljusen var för sig kopplas in med motsvarande kontaktstycke. På samma sätt vill jag ha sladden till bilens släpvagnskontakt ansluten.

Elen skulle med detta bli lite moduluppbyggd och lättare att underhålla / förbättra. Jag ser ju exemplet på andra bilen där elsystemet "sitter där det sitter" förändringar är inte lätta att göra enkelt. Tanken är nog att bygga om det systemet tids nog. Kommer säkert sammanfalla den dag motorn skall få ett insprut installerat.

Webbsida, kataloguppgift , artikelnummer mottages gärna på passande kontaktenheter.

Posted

Ref inlägg#471, sista stycket. Jag hittade drygt 150 stycken 5,5 till 6 meters V8or i Eskilstuna som jag kunde åka i cruisingkaravan med. Riktigt trevligt. Med öppen bil i cruisingkaravan gäller det att välja vilken V8a man skall ha framför sig. Vi rullade ut från uppsamlingen vid Preem-macken Skiftinge i dubbla led med "blixtlåsanslutning". Artigheten gjorde att jag släppte om en V8a för att få en emellen mig och den jag naturligt skulle fått framför mig. Eller var det självbevarelsedriften? Nämnd V8a har troligen som normalåtgärd före start att kolla bensinen och tanka olja. Med den lilla justeringen vid Preem så var det njutbart att som enda lilla Sevenbil åka runt bland alla STORA V8or. Sevenbilar är mycket uppskattde bland cruisande V8 (oavsett promillehalt). Nästa cruising i Arbogas närområde är Vårmönstringen i Lindesberg 9 maj. Uppehållsväder = jag åker på Vårmönstringen och tillhörande cruising också.

Jaha undrar vad jag skall göra idag i verkstaden. Kanske göra de så retfullt erforderliga svetsningarna i framvagnen. Eller så tar jag tag i något annat byggande på bilen. Eller så bygger jag om framskärmsfästena på CealmSeven. Eller så lastar jag bilen på trailer och trailar 8,5 mil lastar av och kör i det området istället. Kan också åka ett par mil mot Örebro och hämta en SFRO-bok som köptes på Elmia åt mig av en kompis. Sysselsättning tycks jag ha för dagen. Ikväll vet jag vad jag fastnade för.

Posted (edited)

Jag lastade Sevenbilen på trailer och trailade 8,5 mil och körde i det området istället för att vara i verkstaden. Körde på samma grusvägar som jag körde på för 37 år sedan med de två första bilarna jag byggde. Körde på samma sätt också. Först lugnt och stilla men snart nog med vilt spinnande bakdäck. För på ny-vägsladdade grusvägar kan jag lova att en 29500mil orörd B230A uppför sig mer vilt än tamt. Eller är det föraren som uppför sig? Tål att tänka på. Roligt var det och bilen är hel. Till och med stänkskärmsfästena fram höll (hur det nu gick till). Mängder av grus slängdes in i bilen under körningarna. Men jag är nöjd och glad. Sedan lastade jag på och åkte hem igen.

Edited by cealm
Posted

Någon som har erfarenhet av Biltemas stålomspunna bränsleslang?

Posted

bränsleslang från biltema har jag köpt vad jag ska.. helt nya slangar släpper igenom bensin

sfro ville inte veta av de slangar jag hade monterat på bilen ( billigt o bra tycke jag ju )

luktar man på slangen så doftade dom härlig bensin.. så blev det att köpa ny slang som då var lite dyrare + att man hade en hel hög med

billig eller dyr biltema bränsleslang över i en påse.

så spara dina pengar och köp från annat håll..

Posted

Biltema är och förblir Biltema.....

Inte ens deras osthyvlar fungerar, tro mej jag har provat !!

Köper du bromsslangar där så köp även nya kängor och ett par

extra tjocka iläggsulor och ett ankare.......

Posted

Köp inte Biltema slang !!!!!!

Jag har fått byta alla min slangar på bilen både bränsle och kylarslangar. Det fanns inte en centimeter av slangarna som inte läckte och då har jag inte kört en meter med bilen och dom slangarna. Nått så anskrämligt dåligt har jag aldrig sett.... åk till Swedol, hydroscand eller vilken bättre bilreservdelsfirma som helst men inte biltema kan du lova mig det !?? :unsure:

Posted

Hej CEALM. anbla här.

Jag har också "torra" biltemaslangar liggande, köpte dom i höstas för att provmontera saker med, men som de ser ut och känns idag kommer jag aldrig att använda dom till bensin. Var på Swedol idag och köpte ny slang som tål etanol, prisskillnaden mot Biltema är enorm då deras är värdelös, klar fördel Swedol.

Posted

Mer tydliga recensioner på Biltema bränsleslang går nog inte att få. Jag skippar deras och köp annat fabrikat. Tack för info.

Posted

Tjaba

Tänkte dela med mig av lite erfarenhet från sista bilbygget mitt (Rallybil..).

Köpte vad jag trodde var en bränsleslang av god kvalite, hos en lokal firma i Sundsvall, ingår i Bildelsspecialisten. Den var dyr och såg "fin" ut, men efter första uppstarten stod bilen i ca 2 veckor med bränsle i ledningarna, och vid nytt startförsök visade det sig att slangen var helt upplöst invändigt.. kul och göra rent allt, pumpar filter spridare fuelrail mm mm.

Så kolla en gång extra, även en dyr slang kan vara kass...

Posted

Säger bara: Trelleborg!

Används av bilindustrin, garanterad för både bensin & E85.

Posted

Bygger skärmfäste version 5 nu. De känns som om version 5 kommer bli stabil. i och för sig trodde jag det om 4-an också. Jag har kvar att göra två trianguleringar och ett tvärstag på höger framskärmsfäste. Det bli några bilder när det är klart. Jag gissar att jag är rätt ensam om konstruktionen hur plastskärmarna ansluter till "metallen" (hydraulrören). Nu bygger jag med att ha kvar plastskärmarna men konstruktionen är gjord så att tröttnar jag på plasten (vilket jag egentligen redan gjort) och vill montera de redan gjorda plåtframskärmarna är det bara att ta fram vinkelslipen och slipa av 16mm hydraulrören lite grann och sedan ansluta plåten till övrig metall.

På lördag skall jag köra konbana på Malmby flygfält. Det skall bli kul att komma igång med det för 2009-säsongen.

Posted

jag har försökt få tag i Trelleborg br-slang o k-krona men ack nej Berners fick jag tag i o den var för bensin o E85

vilka säljer Trelleborg?

Posted

Jag har tidigare köpt Trelleborg-slang både på OKQ8 och Mekonomen men nu har OKQ8 slutat med slang.. och sista jag var på Mekonomen fik jag ngt okänt fabrikat. :P

Tänkte kolla med min hovleverantör av bildelar, GeBe Bildelar vad de kan ta in för slang. Kanske lika bra att köpa en 25m-rulle. Har nog gjort åt ngt sånt de senaste 4-5 åren.

Posted

Robbanson: Jo, jag såg annonsen för någon dag sedan och visst såg det kul ut men ........ Förresten varför efter besiktningen.....

Posted

Båda framskärmasfästena är färdiga nu. Och jag med. Men västerfästet är inte på plats än utan hänger på tork i pannrummet. Måste ut och skruva fast fäste och skärmen på fästet. Sedan skall jag plocka ihop sånt som behövs för morgondagens konbana. Jag kollade men jag är ensam med Sevenbil i alla fall föranmält. SMA licens-plastkortet för 2009 och en bit in i 2010 kom på posten idag. Annars hade fått ha med försäkringsbrevet i stället + kvitto.

Nej ut nu och gör klart bilen för imorgon. Det får bli godmorgon runt 06:00 för frukost och "påtrailning" mm. Vad jag inte får glömma är hörselskydd för det är drifting också och vilket fruktansvärt tjut det kan bli när pojkarna (kanske flickorna) driftar. Gubböron har svårt för sånt för jag hör dessa toner fortfarande (eller oljud).

Posted

Båda framskärmfästen (version 5.0) är monterade och klara. Tänk om de håller imorgon? Det blir i alla fall en bra test för den konbanan jag ska till är lite knölig på sina ställen. Hörselskydden är nerpackade och med nu så jag klarar av driftarna.

Posted

Konbanadag! Lastat och klart. Bara min frukost kvar sedan är det dags att åka.

CIMG1561%20(Small).JPG

Så här ser skärmfäste version 5.0 ut. När jag sedan tröttnat på plastskärmarna är det bara att ta vinkelslipen och kapa hydraulrören passa in plåtskärmarna och sy fast. Det har öppnat nya möjligheter. I version 5.0 ingår inte ett övre stag men det finns en patch att installera så ett övre stag kommer på plats. Först skall 5.0 accepanstestas innan någon uppgradering sker. Virusskydd i form av Biltema slipprimer är installerat så inte det elaka rostviruset klänger sig fast direkt.

CIMG1556%20(Small).JPG

Posted

Jag såg en skärm med fäste som verkar ha tappats här på Arlanda i morse.

Tänkte genast på ditt V8-bygge.

Är det möjligen någon version som ska flygfraktas till USA för att få världspatent? :biglaugh2:

post-285-1240049203_thumb.jpg

Hoppas bilen hänger ihop efter dagens övningar.

Posted (edited)

Stigge: Snygg skärm. Det är ju samma stuk som på mina skärmar. Skillanden verkar vara att skärmfästena för export har tre fästen och är inte triangulerade. Lite i klenaste laget tycker jag. Men ok det är tre fästen så det får väl gå för det då..

Men gissa om jag är nöjd med mina pansarskärmfästen. Oj vad många varav jag körde på konbanan. Puhhh. Ett par partier var rätt guppiga så fästena och hela framvagnen har fått bekänna färg. De HÖLL och resten av bilen också. Jag kanske till och med kan ha överseende med att mina skärmar är av plast. Mjaaa, kanske bara....

Körningen startade cirka 10:20 coh sedan i grupper med drifting, time-attack och konbana. Som alltid efter lunch så tunnar det ut med bilar. Från början var vi runt 20 bilar varav två Sevenbilar. I år blev jag inte ensam med Sevenbil. När klockan var två och framåt då kunde man köra nästan hur mycket som helst. In och vila en stund och sedan ut igen.

Edited by cealm
Posted (edited)

Jonte: Malmby flygfält, Stallarholmen. Det var i Eskilstunaklubben GasaMk regi.

Drifting, konbana och time-attack. Jag körde konbana. Jag lyckades att få bilen att spinna och slira med skrikande däck på två ställen på banan. I en 90 graderskurva och i en 300 graders. I 300 gradaren fick jag till och med sladda lite. Det är ju lättare i kurvor att få slir. Med 112hk 29500mil då behövs lite hjälp.

Jag blev klockad några gånger. Jag behövde 40 sekunder att ta mig runt banan. Övriga bilar som körde time-attack behövde runt 35-36 sek för att hinna samma sträcka.

Högerstyrda japanare, BMW i olika tappningar, Lexus, CRX (troligen japanare), Audi, Volvo, möjligen en Saab också. Det gick åt däck för driftarna, en gjorde av med 16 stycken eller 18 stycken. Han skulle ha två kvar för påtrailning. Euromaster Eskilstuna var på plats med en lastbil som hade däcksutrustning för gratis på och avkrängning. Förutom att köra och ha en schysst bil är nog det svåraste för en driftare att rent logistiskt få med sig alla däcken till och från banan. När däcken är utslitna ser de ut som de har tuppkam. Jag skall framkalla lite bilder som jag tog från körningen. Eller i alla fall USB överföra....

Idag har jag bara träningsvärk och känner av muskler och leder i kroppen som jag inte ens visste fanns. Det är värst att starta kroppen från stillasittande så jag får hålla igång idag. Skall lasta några kärror med ved det blir en bra avslappning. Puhhh.

Edited by cealm
Posted
Vad finns det för bra (men inte svindyra) kontaktenheter som gör att jag kan montera en fast dosa i bilens bakdel och sedan fälla in kontakter så bakljusen var för sig kopplas in med motsvarande kontaktstycke. På samma sätt vill jag ha sladden till bilens släpvagnskontakt ansluten.

Elen skulle med detta bli lite moduluppbyggd och lättare att underhålla / förbättra. Jag ser ju exemplet på andra bilen där elsystemet "sitter där det sitter" förändringar är inte lätta att göra enkelt. Tanken är nog att bygga om det systemet tids nog. Kommer säkert sammanfalla den dag motorn skall få ett insprut installerat.

Webbsida, kataloguppgift , artikelnummer mottages gärna på passande kontaktenheter.

Hej! Har du fått tag på några kontakter?

Posted

Nej det har jag inte. Jag har däremot tänkt en del på hur jag skall kunna lösa det hela utan speciella kontakter och det kan gå det med.

Har du hittat något / några bra förslag (som går att köpa i Sverige)?

Posted

Jag har inte hittat några bra, men inte heller letat på allvar. Hittar jag några skickar jag PM till dig.

(Varför är du inte ute i solen?? Eller springer du ut och in som jag? :racesmile: )

Posted

Sören: Tackar.

Idag har jag bara varit ute en stund. Tar hand om träningsvärken från Malmby konbanan.

Guest
This topic is now closed to further replies.

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...