Drake Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Hänger inte riktigt med när det gäller bakaxeln, vad menar du med att drivaxeln vill ut om hjulen pekar fel? Är det toe-out du menar? Tvivlar på att det kommer att bli nåt problem för i England finns det milliarder sjuor med hemsvetsad stel axel och jag tvivlar på att alla dom är riktade, minns inte att jag läst nåt i Rons bok om att man måste rikta axeln heller. Att en drivaxel skulle få för sig att åka rakt ut går ju bar inte, däremot så kan nog lagren ta stryk om den är för krokig men du verkar ju ha svetsat på båda sidor. Bygg på säger jag! :thumbup:
cealm Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 (edited) Lilje7:Låter mycket bra att det passar "bolt-on". Via PM fick jag info om spindlarna också. Om man läser under Properties så är det helt olika konor och siffror. Varför kan man fråga sig? Drake: Det blev många svetsar och jag gjorde också motsvetsar. Jag kommer bygga på. För SFRO 2, bullerprov och regbesiktning är det inte många meter som bilen behöver rulla. Under tiden resonerar med Uffe som jag fick tips på och kollar hans inställning, prisbild mm. Ref Inlägg #192. Bromsoket och bromsskivan är väl det "extra skyddet" om drivaxeln vill gå en egen väg. Det kanske kan plötsligt låsa ett hjul om plåtbrickan som håller drivaxeln skulle ge sig. Vilket kan bli rätt obehagligt. Edited January 12, 2009 by cealm
Michael Th Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 yeeeha...är den 4 hjusdriven (original) !!!
cealm Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Såg lite vingligt ut. För min del så kommer en eventuell bakaxelkontroll-/ riktning läggas efter 29/4 2009. Har varit i Örebro och köpt motorfästen till V8 smallblock, även handlat 850 styrleder samt ordnat för brotschning så allt skall passa. Jag provade 850 styrleden i i spindeln och jag får "full mutter" men jag tycker att konan hänger rätt högt upp. Skall kolla på CealmSeven hur det ser ut där. Volvo 240 undre spindlar som numera är förbjudna för amatörbyggen kan det finnas två typer så centrum på kulbulten skiljer mellan 10 och 15mm om man måttar håldelningen för de tre fästhålen lika. Svårt att tro att det kan finnas men .....? Hämtat ett styck 42 mm hydraulrör så nu kan jag tillverka klart bältesfästen. Men inte ikväll för jag får inte bältet förrän imorgon. Jag skall istället sortera lite cylindrar. 8 stycken flyttas ut ut verkstaden under tak och 8 stycken flyttas tillfälligt undan. Sedan tar jag hjullastaren och lyfter ut bilen ur verkstaden och städar lite. Jag snubblar nästan på mig själv och allt skräp som blivit. Någon timme så borde det se fint ut igen. Jag har ju faktiskt dammsugit bakaxeln invändigt så lite verkstadstädning vore nog på sin plats.......
Gerhard Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 Volvo 240 undre spindlar som numera är förbjudna för amatörbyggen kan det finnas två typer så centrum på kulbulten skiljer mellan 10 och 15mm om man måttar håldelningen för de tre fästhålen lika. Svårt att tro att det kan finnas men .....? Om jag inte miss minner mig så har 240 med servo den spindelleden som har förskjutet offset och utan servo den "raka" modellen.
cealm Posted January 12, 2009 Author Posted January 12, 2009 Gerhard: Ja, det stämmer. Fick samma info en annan väg också ikväll. Lurigt att det fanns två typer. Nu är det utklarat och det är bra. Nu är det städat och fint i verkstaden igen. Båda V8orna fick vara inne. De står ju inte i vägen så varför flytta ut en. Eller så blev jag bara trevlig när jag inte längre snubblar över mig själv runt ramen. Nu blir det roligt igen och kanske jag kan få upp lite byggfart. Det har varit segt ett tag när man står upp till knäna i kapskivsdamm (ok lite överdrift men ändå).
Michael Th Posted January 12, 2009 Posted January 12, 2009 (edited) det blir ju såklart :rolleyes: mycket damm när man använder så tjockt material överallt... nä skämt åsido... Jag skäller jämt på mina arbetskamrater, när dom inte städar upp... det är en sak om man vadar i sin egen skit..fast det inte är specielt kul... Men när man skall kliva runt i andra människors skräp bara för att dom är för lata att plocka upp...nä.. kanske beror på att jag är bland dom älsta på jobbet.. roligt att se att du har sådan fart och freneci... jag själv sågar granitplattor och gör hallen fin.. :banghead: ja ja nu är det bara att blåsa ut badrummet,och sen lägga in 85m2 golv(badrummet är inte på 85m2) sätta in ett nytt kök dra några hundra meter kablar...+ tusen andra grejer...sen kan vi flytta in i huset... synd att jag jobbar heltid oxå..men sedan blir det 7a för fullt... längre fram i sommar..tror jag.. lycka till ser stabilt och bra ut!! Edited January 12, 2009 by Michael Th
Thomas Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 du kan själv mäta bakaxeln hur mycket det slagit sig och det gör det nästan alltid. fäst ett järn på vardera drivaxelmedbringare. järnet bör vara lika långt utstick som fälgradien. sedan håller du t.ex. bägge axlarnas järn uppåt och mäter avståndet mellan dem sedan neråt och mät. till sist fram o bak. då ser du vad det skiljer. och är det inte rent åt H-e så kan man motsvetsa och få det att dra sig rätt.
cealm Posted January 13, 2009 Author Posted January 13, 2009 (edited) Det blir samma metod som jag använde för att ställa in medbringarna på bakaxeln och växellådan på CealmSeven. Grovt och formstabilt järn har jag gott om. Men en fråga: måttet ----är det inte rent åt H-e --- hur mycket är det översatt i millimeter med ditt förslag att mäta vid fälgradien? Edited January 13, 2009 by cealm
cealm Posted January 13, 2009 Author Posted January 13, 2009 Köpt tanklock eller snarare påfyllningsanordning. Med V8 kanske jag skulle köpa två? Länk
Michael Th Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 kanske jag skulle köpa två? Ja givet... vikten är ju inget prob... klart du skall ha 2 en höger en vänster då blir det lätt när du tankar då kan du ju välja vilken sida som hellst.. :banana: mao kombinera nytta med nöjje...
cealm Posted January 13, 2009 Author Posted January 13, 2009 (edited) Bra det är så lätt att köra på fel sida om bensinpumpen men med två ingen risk längre. Bra pris och den ser fin ut. Edited January 13, 2009 by cealm
Thomas Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 Det blir samma metod som jag använde för att ställa in medbringarna på bakaxeln och växellådan på CealmSeven. Grovt och formstabilt järn har jag gott om. Men en fråga: måttet ----är det inte rent åt H-e --- hur mycket är det översatt i millimeter med ditt förslag att mäta vid fälgradien? Förklara närmare hur du menar. att måttet är åt H-e. jag menar att radien bör vara som hjulet/däckets radie .. ju lä'ngre den är ju mer noggrant blir det förstår men när bilen står på hjulen så är det det avståndet som gäller
cealm Posted January 13, 2009 Author Posted January 13, 2009 (edited) Skillnaden i måttet menar jag. Hur jag skall mäta är inget problem. Får det diffa 0 (noll) mm eller 1 mm eller något annat när jag mäter ena sidan och sedan snurrar 180 grader och mäter åt andra hållet. Skall jag vara riktigt noga skall jag väl göra mätningen varje 20 grad och tvärs över. Bakaxeln kan ju ha slagit sig i vilken riktning som helst. Edited January 13, 2009 by cealm
Thomas Posted January 13, 2009 Posted January 13, 2009 jo men stämmer den vart 90 grad så är det ok. och som sagt noggrannheten avgör du. 1mm är godkänt men mindre är bättre. jag har sett centimetrar skilja.
cealm Posted January 14, 2009 Author Posted January 14, 2009 Volvo 240 styrväxeln är för kort. Är det tillåtet att förlänga kuggstången? Eller finns olika mått som standard? Är det någon som har det exakta måttet mellan inre lederna. Mätt utvändigt på min styrväxel verkar det vara cirka 675 mm mellan de inre lederna och jag behöver ett mått på 725 mm för att hamna i linjen mellan övre och nedre infästning i ramen. För övrigt har jag målat bakaxeln och motorn idag.
ezroller Posted January 15, 2009 Posted January 15, 2009 Hur kan 240-styrväxeln vara för kort????? hade du inte långa undra bärarmar? Långa bärarmar = kort styrväxel..
cealm Posted January 15, 2009 Author Posted January 15, 2009 Jag hade mätt in bärarmsfästena på sidoramrören. Jag 358 mm undre bärarmar och då saknas det 725-675=50mm. 50 mm är bara fram till fästet. Skall jag kunna flytta och anpassa inställning efter linjen mellen övre och undre bärarmsfäste då behöver jag 30mm till. Summerat blir det för cirka 80mm kort. Jag räknar om bärarmarna. För enkelhetens skull ritar jag upp framvagnen lite snabbt i skala 1:1 på mjölkpapp för att sätta "boxarna" i CASIM. Sedan går det fort att få nya fungerade mått som passar Volvo 240 "korta" styrväxel.
cealm Posted January 15, 2009 Author Posted January 15, 2009 Fredag blir en liten shoppingrunda. - Köper kardan till 760 / 960 - Lämna kardan för kortning och svetsning - Hämta framspindlar - Kanske hämta svänghjul - Köpa lite bult i både tum format och i mm format - Köpa kopplingscylinder - Köpa Volvo 140 rattstång - Köpa Volvo 240 rattstång - Köpa diverse knutkors till rattstänger i allmänhet och i synnerhet. - Köpa handbromswire den långa delen (och rätt denna gång). - Köpa en fälg till framhjulen. Har av någon anledning köpt en för lite - Köpa framdäck till V8-kärran - Köper säkert något annat och men det vet jag inte riktigt än På lördag blir det tillverkning av skärmar till både fram och bakvagn. Alldeles nyss blev bilttrailern klar. Jag skulle fixa lite saker under trailern som SBF ansåg vara bra att åtgärda. Jag tog hjullastaren och lyfte trailen på ena sidan ungefär 1,5 meter sedan rullade jag in en annan bilkärra under plus en hög med däck. Plus att hjullastaren höll också. Då kändes det säkert att krypa under trailen och jobba. Ibland önskar jag att jag hade en smörjbrygga, smörjgrop eller pelarlyft. Nu skall jag gå ut och se om hjullastaren kan lyfta i och nå in med V8 motorn i ramen. Når den inte måste jag låna en motorlyft någonstans. Då blir de kanske lite svetsning ikväll istället eller något annat "uppbyggligt".
cealm Posted January 15, 2009 Author Posted January 15, 2009 Då var det provat och allt till belåtenhet. Hjullastaren når in mycket bra över byggramen och över bilramen med V8an. Faktiskt längre än jag förväntade mig. Det var bara ett provskott. Jag lyfte inte ner motorn i ramen och tog heller inga bilder. Nu skall jag ut och svetsa lite plåtstol en sväng.
cealm Posted January 16, 2009 Author Posted January 16, 2009 (edited) Fredagens shoppingrunda. Klart - Köper kardan till 240 / 760 (grova kardan utan vulkat bakre rör) Klart - Lämna kardan för kortning och svetsning Klart - Hämta framspindlar Ej klart - Kanske hämta svänghjul Klart - Köpa lite bult i både tum format och i mm format Klart - Köpa kopplingscylinder Klart - Köpa Volvo 140 rattstång Klart - Köpa Volvo 240 rattstång Klart - Köpa diverse knutkors till rattstänger i allmänhet och i synnerhet. Suuuuuuuuck - Köpa handbromswire den långa delen (och rätt denna gång). Skall det vara så omöjligt detta??? Beställt - Köpa en fälg till framhjulen. Har av någon anledning köpt en för lite Beställt - Köpa framdäck till V8-kärran Ja - Köper säkert något annat och men det vet jag inte riktigt än.. Bland annat en 5kW värmefläkt trots att jag börjar bli van med minusgrader. Sprayfärg, slipskivor, växellådskudde till T5-lådan mm Så här såg bakluckan ut när jag kom hem. En "grov-kardan" (köpte två) saknas för den är lämnad för kortning och balansering.. Edited January 16, 2009 by cealm
cealm Posted January 17, 2009 Author Posted January 17, 2009 Slipat svetsfogar på förarplåtracingstolen. Blev tillräckligt bra (så jag är nöjd). Jag har också sågat till rätt och slutgiltig sidoform för ena sidan på stolen. Tillverkat en sidomall från stolen. Sidomallen ritar jag in på övriga stolsidor och sågar dessa lika enligt mallen. Kom just hem från skärmtillverkningen. För känsliga läsare ber jag er hoppa över resten av inlägget. Jag kommer nämnligen beröra dimensioner, materialval och vikt. Fyra bakskärmar och fyra skärmkanter är tillverkade. Bakskärmarna i 1,8 mm rostfriplåt och skärmkanterna i 1,5 mm nästan rostfri plåt. Att jag gör fyra bakskärmar är inte för reservdelar utan jag kommer plocka bort plastskärmarna på CealmSeven och ersätta dessa med plåt. Vägde en bakskärm och vikten är 10 kg per skärm. Framskärmarna kommer inte väga lika som bakskärmarna. Där kommer jag använda lite tunnare plåt 1,25 mm och sedan blir de heller inte lika långa. Skärmkanter tillverkas enligt minimikraven.
cealm Posted January 17, 2009 Author Posted January 17, 2009 Det var plåt jag hade. Den är formstabil och lättsvetsad. Vikten har ingen betydelse på den här bilen. (Jag har C-kort också men så tung blir den inte)
cealm Posted January 17, 2009 Author Posted January 17, 2009 Ärligt talat så har plast aldrig varit min grej. Det är ett bra, lätt, rätt billigt och enkelt material men .......... plåt känner jag mer för. Nu kommer jag inte göra bytet förrän efter 29/4 någon gång men när rullbocken ändå var igång och det tog cirka 2 minuter att tillverka två rullade råmaterialskärmar. Då var valet lätt att göra fyra istället för två. Förresten kunde jag inte låta bli att "torrprova" skärmarna på V8 bilen. Det blir bra och kanske snyggt också. I alla fall stabilt....
Arrowsmith Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 vadan detta? En arbetskada kanske.... Anställningen hos kronan har väl gjort sitt.... Tänk på att försvarets "galten" väger 5,5ton.... det är en bit kvar.
cealm Posted January 17, 2009 Author Posted January 17, 2009 Arrowsmith: Ja det kanske är så. Det är i alla fall lättare att svetsa grovplåt än tunnplåt. Grov-järn slår sig inte så mycket heller. Fast glöm inte att det finns en tråd på forumet som handlar om en lätt-bil. Tre-Komma-Fem. Om, jag säger om, den blir verklighet då är det den ultimata utmaningen för mig. Där är tanken att göra en riktigt lätt bil. Bygga tungt är inte svårt. Men bygga lätt det är svårt på alla sätt. Tre-Komma-Fem kan lika väl bli en för endast en person. Motor mm finns. Till och med två med option på att hämta en till som ytterligare extra reserv.
cealm Posted January 18, 2009 Author Posted January 18, 2009 Dagens uppdrag: Svetsa in yttre skärmkant och innerkant mot chassit på bakskärmarna. "Samslipa" plåtstolarnas ryggstödsidor och baksida. Läsa på i Borg och Warner T5 beskrivningar så jag kan montera bort växelspaken. Den sitter i vägen för att kunna lyfta in hela motorpaketet inklusive växellåda i bil och kardantunnel. Det här håller mig sysselsatt ett tag.
cealm Posted January 18, 2009 Author Posted January 18, 2009 Kvällens avstämning. Bakskärmarna är svetsade. Några fogar är kvar att slipa. Jag är jättenöjd med plåtskärmarna. Rostfri plåt....lite svårt att inte provpolera fast känns lite överkurs. Stadiga och stabila går säkert att använda som bärande del. När de är klara skall jag kontrollväga dem. Plåtstolarna är samslipade och nu finns det hål för säkerhetsbälten i ryggstödet. Ordentliga dräneringshål, 50mm, är borrade i stolarnas sittyta. Det är en ren förberedelse ifall 2009 blir ett regnigt år. Det är lite kvar att göra på nackstödet. Där skall ett stabiliserande plattjärna svetsas in efter ryggstödets konturer. Nej inte 5x20mm. Något tunnare. Det kommer bilder på allt om någon dag. Lite T5 beskrivningar skall läsas ikväll så jag kan ta bort växelspaken utan att förstöra växellådan.
Drake Posted January 19, 2009 Posted January 19, 2009 Spaken är bara att lyfta bort! 4 skruvar. Om skärmarna är för tunga så kan du väl borra stora lätthål i dom? :515:
cealm Posted January 20, 2009 Author Posted January 20, 2009 Skärmarnas kanter är slipade nu och jag har "provar in den" mot bilen. Passar bra i stil (tycker jag). Drake: Bra då kan jag lätt ta bort växelspaken. Kollade på några sprängskisser. Det var två sorters spak. Men det är nog ungefär samma fastsättning på båda. Jag skall överväga lätthål .................nej skojar bara. I dag är det byggdag (igen) hela dagen. Alldeles nyss hade jag övertygat mig själv att bilramen skall ur byggramen, men just nu är jag osäker. Ett evigt velande fram och tillbaka, ur eller kvar. Jag vill vända på ram-steken och sy allt jag inte kommit åt på undersidan. Sedan skruva in bakaxeln på plats. I vilket fall skall jag sätta fast bakskärmarna idag. Åka en tur upp till bilskroten och hämta lite grejor som behövs för att måtta in några detaljer. De uppgifter som står på programmet räcker lätt hela dagen (och kvällen). Motor i är också en viktig uppgift i närtid. Jag har bilder på skärmarna och lite annat, det kommer dyka upp i tråden.
cealm Posted January 20, 2009 Author Posted January 20, 2009 Så här ser skärmarna ut när de är uppställda (på fel höjd) bredvid bilen. Just nu hänger (hoppas jag) en V8-drivlina i hjullastarens armar ovanför motorrummet på bilen eller hänger jag lade ner drivlinan så den vilar uppe på ramen tills jag ordnat mat. För det är dags nu.
cealm Posted January 20, 2009 Author Posted January 20, 2009 Så här sen en Cheva smallblock med T5 låda ut när den hänger ovanför ramen. Strax skall jag såga av ramen för att kunna få ner motorn. (Obs inget konstruktionsmisstag utan en planerad åtgärd redan från början av bygget)
cealm Posted January 20, 2009 Author Posted January 20, 2009 V8-an har landat. Utsikt från förarplatsen. Det är en "smallblock" förmodligen därför den ser liten och smidig ut i ramen.
Kilkenny Posted January 20, 2009 Posted January 20, 2009 :thumbup: sådärja! en milstolpe avklarad, goa skärmar också, plåt e snyggt!
cealm Posted January 20, 2009 Author Posted January 20, 2009 (edited) Sagt godnatt till bilen nyss. V8an är lätt invägd nu för att jag skall kunna tillverka motorfästen. Dessvärre fick jag två olika smallblock fästen men å andra sidan skall jag ändå köpa bälten och en bunt andra saker på samma firma så jag byter fästena då. Hjullastaren som höjdhållare. På mitten i lastarmarna hänger en balansmotorlyft samt i lastarmarnas högra del ett kedjeblock. Med dessa tre ställbara saker kan jag få V8an i nästan alla vinklar. Nej det är att ta i men det är lätt att väga in paketet. Ett extra trumf är ögonsyftning på en uppmärkt kardantunnel och mot rak rand med vertikalt gjutskägg på sprängkåpan. Allt sammantaget och motorn bör hamna rätt. Jag har kapat till det mesta för att bygga klart kardantunneln och det som skall bilda benutrymmet. Extremt rymligt, minst sagt så bilen är nog rätt stor. Mätt från den plats där pedalstället kommer att monteras är bredden 320 mm tvärs och längden som är kvar mot fronten på benutrymmet är 250 mm och ändå är det mycket utrymme kvar i motorrummet. Jag klagar inte det är så mycket enklare med utrymme än om jag haft det trångt och besvärligt. Bakaxeln inlyft igen i bilen, det skall sågas och svetsas lite i bakdelen på bilen. För dragkroken mm. Även fästen för handbromswire mm. Det där med handbromswire har det gått troll i. Det går inte längre att få tag på rätt vänsterwire till Volvo 740 bakaxel av "fel årsmodell". För ett år sedan var det bara att köpa eller om det var två år sedan. Nu har man slutat tillverka och blir tvungen att bygga sin egen vänster handbromswire. Inte ens Volvo verkar ha. Hoppas verkligen jag har fel i detta och bara haft lite o-flyt. Problemet är att numera har vänsterwiren en "dubbel-läpp" istället för "enkel-läpp" i den delen som drar i plåtanordningen ute vid navet som i sin tur pressar isär handbromsbackarna. Det var vad som hänt idag. Imorgon vet jag inte vad som kommer att ske mer än att det blir lite bilbygge, tror jag. Edited January 20, 2009 by cealm
Thomas Posted January 21, 2009 Posted January 21, 2009 det är inte så att man ska kapa bort ena läppen på wiren när den är vänster? Biltema har både v o h på sin hemsida.
cealm Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 Thomas:Dessvärre fungerar det inte att kapa för "enkel-läppen" centrerar mellan två plåtsidor. Jag skall ordna lite kort som visar problemet. Det löjliga är att jag har köpt wire till CealmSeven för 1,5 år sedan eller så och då var det inget problem med wireansskaffning. Mycket tacksam för all hjälp jag kan få med vänsterhandbromsen. Alternativet är att ta tex Volvo 240 och bygga eget. Men det skall inte behövas tycker jag.
cealm Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 Så här ser det ut på CealmSeven. Det är denna typ av wire som jag behöver. Har varit på Biltema idag och de vidhåller att det aldrig funnits just den wiretyp jag letar efter med enkel-läpp på vänster sida i vid navet. Biltema och andra har två typer av vänsterwire den ena före 1988 års bilar och den andra 1988 och yngre. Tar jag den före 1988. Då får jag rätt enkel-läpp men jag får ingen plåtdetalj som ansluter högerwiren och är fäst vid bakaxeln. Den plåtdelen finns bara på 1988 och yngre. Den del som sitter inne i navet och "drar" i expandern som är en av delar som håller bromsbackarna ser ut så här. På första bilden är den del där wiren och enkel-läppen utfälld. enkel-läppen skall in mellan plåtöronen på den utfällda delen Här syns det tydligt hur wiren ansluts. Den lilla sprinten som går genom plåtöronen och enkel-läppen har ingen annan låsning än att den arbetar inne mellan plåtarna på den större delen av expandern. Sedan så klart att rost hjälper till att hålla sprinten på plats vid bromsbacksbyte mm. Som jag ser just nu finns det tre lösningar som jag kan tänka mig. - Försöka hitta "rätt vänsterwire" - Tillverka en liten rektangulär plåt med två borrade hål i som en övergång mellan expandern och nuvarande "dubbel-läpp" - Ta två Volvo 240 wire, eller annan lämplig, och bygga en en wire konstruktion. Inte speciellt svårt men lockar inte.' Mitten alternativet känns som mest lockade, en lite rektangulär anpassare med två borrade hål. Det finns faktiskt ett alternativ till att någon har rätt vänsterwiretyp och inte tänker använda den själv men kan tänka sig att sälja.
cealm Posted January 21, 2009 Author Posted January 21, 2009 (edited) Idag har jag köpt säkerhetsbälte, två biffiga V8 ljuddämpare plus en del annat. Jag går ifrån Simons-dämparna och har nu ett par som är STORA på höjden. Bilder kommer, glömde bort att ta kort på dem. Stämmer det att dessa ljuddämpare ger det där extra dova V8a dunket/mullret då är jag nöjd och kommer klara bullerprovet utan problem. Är det för mycket ljud så kopplar jag på två likadana ljuddämpare till i serie. Kardantunneln är byggd nu men inte färdigsvetsad än. Bakaxeln ilyft för att snart kunna mäta erforderlig kardanlängd. Nästa uppdrag i listan är att svetsa in fästet för växellådan. Gummikudden hänger redan på lådan. Därefter skall V8an få motorfästen tillverkade. Men först lite triangulering av nedre horisontalplanet i motorrummet. Kardantunneln skall kläs. Det blir i fyra eller 5 mm plåt och någon extra triangulering förmodar jag. Jag måste hinna ut och mäta kardantunnelns sidoytor så jag kan få plåten klippt imorgon. Då slipper jag vibrerande tunn Al-plåt. Möjligen att det kan bli Al från ryggstödet till i höjd med växelspaken. Orsaken är att stolarna är byggda mycket tajt mot ramen men 1 mm Al kan nog gå in om jag pressar. Edited January 21, 2009 by cealm
cealm Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Då är alla mått klara för plåtklädseln av kardantunneln. Totalt 6 stycken plåtar. Skall bli skönt att få till den delen på tunneln också så jag kan koncentrera mig på växellådsfästet och två motorfästen. När fästena är byggda är trianguleringarna på tur i motorrummet såväl vertikala som horisontella plan. Efter det skall drivpaketet ur och det är inte långt till svetsning undertill med golvplåtar allt sådant. Ja just ja innan motorn åker ur måste jag komma ihåg att mäta avståndet mellan yoke och bakaxelns medbringare eller egentligen cc-måttet mellan lagren minus 20mm för utdrag av yoken.
cealm Posted January 22, 2009 Author Posted January 22, 2009 Strax dax för kap och svets mm. Hämtade kardantunnelklädseln i eftermiddag. Klädseln blir i 5 mm vikt 17 kg totalt för främre delen. Kraftigt och bra. Bakre halvan får bli Al-plåt. Småbitarn i 10 och 12 mm på bilden är delar till kommande motor- och växellådsfästen. En av ljuddämparna på bild som utlovat. En rejälv tingest. Hoppas den dämpar som jag vill att den skall göra annars blir det en till per sida. Då borde det räcka för att bli en rätt tyst bil.
Toffe Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Skulle vara trevligt om ljuddämpartillverkarna satte ut ett mätvärde på hur mycket de olika dämparna faktiskt ger..... Skulle vara så mycket enklare att jämföra pris, prestanda och utseende då :) /Toffe
Morty Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Sätt tre ljuddämpare per sida och du slipper sidoplåtarna plus att du har löst värmefrågan....
Thomas Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Skulle vara trevligt om ljuddämpartillverkarna satte ut ett mätvärde på hur mycket de olika dämparna faktiskt ger.....Skulle vara så mycket enklare att jämföra pris, prestanda och utseende då :) /Toffe svårt att göra då olika motorer ger olika ljud. t.ex. hög/låg kompression m.m.
Drake Posted January 22, 2009 Posted January 22, 2009 Men flödet borde dom fan kunna mäta, det går ju på fuggar.
Recommended Posts