cealm Posted July 16, 2011 Author Posted July 16, 2011 Häromdagen gjorde en justering på två bilar. Borde gjort det för länge sedan. Det finns inget stöd i VVFS 2003:22 som säger att Avgasrör som utmynnar på vänstersida skall riktas 90 grader utåt i förhållande till bilens längdriktning och sitter avgasmynningen på höger sida skall den riktas 90 grader utåt och 45 grader nedåt. Däremot finns det "åsikter" som säger att avgasmynningarna skall riktas så. "Åsikter" är inte alltid styrande, men kan vara det ibland.... Räknar jag procent på "olagligheten mot åsikten" som jag har installerat är den på: CealmSeven V8 = 50 procentig CealmSeven = 100 procentig. Jag har inte provstartat än men jag hoppas att slippa se det obligatoriska dammolnet på högra sidan fler gånger. Det som var mer förvånande var att jag så enkelt kunde lossa avgasklämmorna och vrida utblåsen. Kopparpastan vid monteringen gjorde kanske nytta eller så är bilarna för nya och för lite körda...
cealm Posted July 19, 2011 Author Posted July 19, 2011 Det blev inte CealmSeven V8 till Hjälmare docka, det blev V70 diesel. En bränsleslang gick av eller släppte och min bränslepump är effektiv så det stör. Som tur var hann jag inte ens lägga i växeln utan stod fortfarande kvar i depå hemma men gissa om det vräkte ut soppa.... V70 blev räddnignen. Annars hade jag väl fått cykla eller ta taxi......
cealm Posted July 20, 2011 Author Posted July 20, 2011 Lagat bränsletillförseln på V8an. DEt är luftfiltret som slite sönder slangen. Kommer beställa en EDE8089. Då får jag en 90 graders banjo koppling för bränsleinloppet. När det var lagat tog jag en två långturer med CealmSeven V8a. Var och en av dessa långturer blev cirka 600 meter. En sak som jag funderar på är om det är en diffbakaxel jag har. Jag provde cikra 8 gågen och gasa och kliva av kopplingen och varje gång utan undantag spinner båda hjulen exakt lika. Framåt eller gräva bakåt har ingen betydelse. Spinner exakt samtidigt. Jag har för mig att det är en 1041 axel jag har på den bilen om det säger något eller om det är 1031. Ettdera är det. Och snurrar gör det.
cealm Posted July 22, 2011 Author Posted July 22, 2011 Köpt en EDE8089.90 grader inloppsanslutning som passar på en Edelbrook 600cfm
cealm Posted July 29, 2011 Author Posted July 29, 2011 Har skaffat ny bränsleslang och skall ersätta inloppsröret på Edelbrock-förgasaren med en banjo dito, en EDE8089 för att vara korrekt.
cealm Posted August 3, 2011 Author Posted August 3, 2011 Har fortfarande inte monterat ny slang och banjoanslutninge. Kanske en skärpning på plats? Eller?
cealm Posted August 3, 2011 Author Posted August 3, 2011 Istället för skärpning och banjo-montering så såg jag två nostalgibilder. Har jag verkligen gjort denna best? Ja, och det är jag faktiskt glad för.
cealm Posted August 4, 2011 Author Posted August 4, 2011 Nu är det gjort! Installerat 90 graders inloppet till förgasaren. Det inloppet passar till luftburken. Passade också på att köra ett par längre sträckor med CealmSeven V8a totalt cirka 5km.
cealm Posted August 16, 2011 Author Posted August 16, 2011 Fick info idag om Gröndal-banan utanför Eskilstuna mot Arboga hållet. Den är visst nyasfalterad och man har gjort iordning och breddat "raksträckan". Det var en rote med MC-folk jag pratade med när de kom till Hjälmare docka som berättade det hela. Låter spännande. De skulle dit och provköra imorgon för att se hur det blev.
cealm Posted August 20, 2011 Author Posted August 20, 2011 (edited) Lite bilder från Köpings Cruisingen. Sevenbilar finns på ett par bilder i lagret, CealmSeven och r Anders bil. Edited August 20, 2011 by cealm
cealm Posted August 27, 2011 Author Posted August 27, 2011 Soligt och fint väder, ingen snö eller regn (än) så det kan bara bli värre alltså. Tänk vad mycket jag skulle kunna göra idag om jag till och med startade med att göra något just nu. Planering--- Aktivitet 1: Hämta tidningen från postlådan cirka 50 meter från huset. Aktivitet 2: Läsa tidningen Frågan är om man inte har rätt att vila en stund efter tidningsläsningen? Förmodligen blir det inte så......
Thomas Posted August 27, 2011 Posted August 27, 2011 jag gick upp 06:30 Frukost i tidning. Hjälpt en kompis byta Tändspolar på en Volvo. Städat inne o funderar på käk o sedan får det nog bli Bilfärd resten av dagen. Ska väl tvätta den först.
cealm Posted September 3, 2011 Author Posted September 3, 2011 Provat GoPro kameran och CealmSeven V8. Sugploppen på kameran fäster inte speciellt bra på bilens scuttle. Håller sig kvar i några minuter. Ni märker i filmen när det blir handhållen kamera. Målad stålplåt är tydligen fel material för GoPro sugploppar.
cealm Posted September 13, 2011 Author Posted September 13, 2011 gka: Tack. Det behövs. Det är ingen rusning direkt. Jag har bara fått förfrågningar på engelska än. Sakert NATO som behöver en plattform för att prova ut nytt pansarvagnskoncept. Jag har varit på väg att sälja den under hela 2011 men nu tog jag mig för och verkställde. Den enda uppenbara köparen är Drake som vill rädda världen från Seven-Monster fast han vill nog att jag skall sätta ett stort presentsnöre runt bilen och skicka den på posten men 2000-frimärken på till hans alldeles strax kommande 50-årsdag. Och då vet jag vad han skall ha gropen till som han gräver och gräver och gräver på tomten.
Stefan Berglund Posted September 13, 2011 Posted September 13, 2011 Förfrågningar på engelska ? Vill de betala med paypal också eller ? Se upp bara så du inte blir av med både bil och pengar! (Men det kanske du hade koll på! )
cealm Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 Stefan Berglund: De var lite mer udda att jag fick SMS. Jag ahr skapat ett extra gmailkonto för att artigt kunna svara dessa "vänner" via mail. Troligen är det ett sätt att "håva in" mailadresser för att kunna skicka spam till verkliga adresser. Av samma anledning så får de ett skräpkonto som de får använda så mycket de vill. Skulle någon komma med pengar i handen och överlämna så överlämnar jag en bil till dem.
cealm Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 Lite udda detta men nu har jag fått första kvinnliga intressenten (engelsk). Av någon anledning så verkar dessa engelskskrivande intressenter ha ungefär samma typ av ordval och längd på meddelandet. Det är med största sannolikhet en "unisex-data-robot" som skriver. Om nu denna "unisex-data-robot" råkar ha ett eget bankkonto och skickar över 115000SEK. Då är det bara att leverera för mig. Fast nu svarar jag inte på dessa propåer längre. Jag tycks få planera för att ha kvar bilen.
Thomas Posted September 14, 2011 Posted September 14, 2011 Ja ta ingen check för saknas täckningen så får du betala tillbaka beloppet. Det är skumma typer ute på salusajterna. Grabbens motorcykel är det bara Engelsmän som svarat på. De vill ofta skicka check o man ska skicka fordonet. men men.
cealm Posted September 14, 2011 Author Posted September 14, 2011 Faktiskt så tror jag inte det är en person i andra änden av SMS-et utan att dessa är automatgenererade. Skall tjejen köpa bilen och hon är "verklig" så får hon allt ta sig till Arboga. Då tillämpar jag LocostSweden lagen: Bild = finns!
cealm Posted September 17, 2011 Author Posted September 17, 2011 V8-bilen blir kvar eller så blir den såld. Svårt att veta.
cealm Posted September 17, 2011 Author Posted September 17, 2011 Kört en liten bit med V8-bilen. Det gick väl rätt bra men grannar som tömmer dynghögen och skall transportera dyngan 1,5 km bort till några åkrar på samma väg som jag skall åka är inte helt optimalt. Går man över till vänstertrafik ett tag och inte får möten så blir läget bättre fast fortfarande inte på något sätt optimalt.
Jocke4U Posted September 17, 2011 Posted September 17, 2011 Kollade på Aftonbladet.se men kunde inte se någon notis att Cealm Industries säljer av färdiga bilar....måste vara en stor nyhet som dom har missat ;) Lycka till!
cealm Posted September 17, 2011 Author Posted September 17, 2011 Tack Jocke4U. Aftonbladet har nog fullt upp att bevaka Saab och turerna där. De andra bilfabrikerna som inte har konkurser över sig hamnar automatiskt i skymundan.
cealm Posted September 17, 2011 Author Posted September 17, 2011 Landsvägskörning i Arboga-området under 6 minuter och 39 sekunder med CealmSeven V8 och en handhållen GoPro.
cealm Posted November 4, 2011 Author Posted November 4, 2011 När man tittar lite i gamla trådar då upptäcker man en del, tex att jag byggt någon bil som fått regplåtar och även har några andra på G mot regplåtar, att jag hunnit ändra inriktning ett antal gånger vad avser eldrift. Men man kan också plötsligt upptäcka viss långsamhet...... Tex detta: Jag lastade tydligen kärran i april (bildbevis och datumstämpel) och jag tömde den 2011-11-03. Drygt 6-månaders ledtid. Den har backats upp på en gräsmatta och stått parkerad där ett tag. Ett tag var tydligen 6 månader. Att tiden gått så fort hade jag inte begrepp om. Förmodligen har jag haft roligt för tiden sägs gå fort då. Jag har också sluppit klippa gräset under kärran, det är också värt att notera för gräsklippning är inte kul på något sätt..... Om jag nu lastar kärran igen med lämpligt antal kilo skrot, parkerar den på samma ställe kommer då tiden att gå lika fort så vi snart får vår igen? Nästan värt att prova, eller?
Antas Posted November 5, 2011 Posted November 5, 2011 Kändisar! Upptäckte Calle på denna film från Köping: Han dyker upp ca 4 sek in i filmsnutten.
Rikard Larsson Posted May 3, 2012 Posted May 3, 2012 Vet du ungefär hur långa de längsta rören är? 100-120 cm? Något annat tips du kan ge på själva konstruktionen? Brett mellan fästpunkterna på bilen kan jag tänka mig. Inget som blivit böjt eller så när du kört?
cealm Posted May 12, 2012 Author Posted May 12, 2012 Oj har missat frågorna. Nu har du ju ett tow-bardrag så svaret behövs kanske inte längre men..... Vet du ungefär hur långa de längsta rören är? 100-120 cm? Avstånd mellan botten på "Aét" och centrum draghandskens "kulhål" mer än 1000 och mindre än 1200 på vår typ av bilar. Något annat tips du kan ge på själva konstruktionen? Mitt drag är kraftigt för det är till en kraftig bil (1280kg skattevikt). Brett mellan fästpunkterna på bilen kan jag tänka mig. Inte under 600 om du inte har en väldigt lätt bil Inget som blivit böjt eller så när du kört? Se svar fråga två.....
cealm Posted May 13, 2012 Author Posted May 13, 2012 Nu när Cobra bygget är sålt skall den här bilen ut till försäljning. Finns kanske någon vill ha en "stabil" bil. Blir en annons på forumet och på Blocket tids nog.
Antas Posted May 13, 2012 Posted May 13, 2012 Vad ska du ägna dej åt efter att ha avvyttrat dessa? Blir det korsord, näverslöjd och snida ljusstakar? Antas Nästabilbyggesplanerare.
cealm Posted May 19, 2012 Author Posted May 19, 2012 Startade CealmSeven V8an. V8-muller är hemtrevligt. Kan inte tycka annat. Kanske att det är 50 procent för många ljuddämpare på bilen. Antingen blir ljudet än mer hemtrevligt eller så låter det bara onödigt högt och illa om jag justerar ner dämparantalet. Köpte en sprängkåpa nyss som är anpassad för en Cheva smallblock mot en Volvo växellåda. Jag har visserligen en Borg & Warner T5 i bilen plus en extra B&W T5 men det blir mindre och smidigare med en Volvolåda. Och som jag "gubbkör" så borde hållbarheten med Volvolåda inte vara något problem. Risken kan vara att motor och växellåda skulle kunna "sprängs av tristess" pga för lite gasande och vridmomenttoppar.
cealm Posted May 27, 2012 Author Posted May 27, 2012 Ref. pelleöbergs inlägg om kardanhaveri. Kanske skulle den kompletteras med några fångare också? De går ju att skruva direkt i plåten utan hinder. Då gjorde jag kanske inte helt fel CealmSeven V8. Förutom en övertriangulerad kardantunnel med 30x30x3 så är den klädd med helsvetsad Grov stålplåt. I botten mot marken ligger 30x3 rör.
cealm Posted June 2, 2012 Author Posted June 2, 2012 Haft besök från Skåne som åkte upp nästan 50 mil för att titta på CealmSeven V8. Det är första gången jag själv sett den bilen på lite håll när den åkt. Jag har ju alltid varit i bilen förut. Den såg ju trevlig ut, faktiskt bättre ut än vad jag trodde. Nu får de fundera på vilken fortsättning det blir.
cealm Posted June 10, 2012 Author Posted June 10, 2012 Fick ett mejl på eftermiddagen att han inte köper bilen. Då kommer jag har två bilar ett tag till alltså.
cealm Posted June 16, 2012 Author Posted June 16, 2012 Det finns att köpa V8-motorblock i plast. Även växellådor skall finnas i plast. Skala 1:1. Summitracing.com lär väl ha sådana. Vad skall jag söka efter, kommer inte på ett enda namn till Sökrutan. Tips?
cealm Posted June 16, 2012 Author Posted June 16, 2012 Mock up var sökordet. Tack jourhavande V8a-gurun Drake!
cealm Posted July 13, 2012 Author Posted July 13, 2012 CealmSeven V8 är till salu. Det står inte köpare på kö men lite då och då hör någon av sig. Kanske priset är för högt. 58kr/kg. Eventuellt är 46 kr/kg mer lockande för köparen men kanske inte lika lockande för säljaren.
cealm Posted August 3, 2012 Author Posted August 3, 2012 1 aug inföll CealmSeven V8 ordinarie besiktningestermin. Idag 3 aug besiktades den för första gången. (3 år går fort). Bilen har gått för egen maskin max 50 mil troligen bara 35-40 mil. Med Tow-bar har den gått 50 mil. Det är ett tag kvar till 100-mila service....... Så här gick det.
gka Posted August 17, 2012 Posted August 17, 2012 Hoppas nya ägaren tar över tråden och blir medlem :thumbsup:
cealm Posted August 18, 2012 Author Posted August 18, 2012 gka: Tar över tråden -- troligen inte. Bli medlem -- Kanske.
cealm Posted August 19, 2012 Author Posted August 19, 2012 CealmSeven V8 på väg till ett nytt hem. Hoppas V8-an blir luftad några fler kilometer på nya orten.
daromer Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Du som kan detta. Vart köpte du t ex de sakerna i inlägget: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=6544&view=findpost&p=69034 ? Samt har du tips på ställen som säljer bussningar samt lämpliga färdiga svetsbara bitar för detta?
Recommended Posts