ezroller Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 (edited) Det var blocket jag var ute efter. Bilen kommer aldrig gå med turbo på gata. Kompressionen kommer bli samma som original eller väldigt nära. Jag är medveten om vikt/effekt-reglerna. ;) Tack Gustav! :) Edited October 7, 2009 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 jaså du menar utan turbo? jamen då är det väl en riktigt bra idé :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 7, 2009 Author Share Posted October 7, 2009 jaså du menar utan turbo? jamen då är det väl en riktigt bra idé :thumbsup: Jag tror det... FK/FT bottendelen 'r ju lite stabilare än B234F:ens och har oljekylning av kolvarna. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 7, 2009 Share Posted October 7, 2009 + att du slipper den dryga oljepumpen och extra pysslet med balansaxlarna.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 8, 2009 Author Share Posted October 8, 2009 (edited) Balansaxlarna skruvar man ju iofs bort och laddar i sin hembyggda katapult... :D Ang oljepumpen så lär det få bli torrsump. Sen' har jag läst lite mer.. och det verkar som att 250hk+ ligger på samma svårighetsgrad på 16V som 220+ på 8V... :D En sak som jag inte riktigt blivit klok på är då hurvida en vanlig fördelare får plats under insuget.. :P Fördelaren sitter tydligen på "fel" kam på 234:an så om man är och lirkar på kammarnas inställningar så ballar hella mappen ur. Så blockfördelare låter ju enklare. Skönt att slippa ändra på ALLT om man justerar kammarna! Edited October 12, 2009 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted October 8, 2009 Share Posted October 8, 2009 Har du tankar på att tävla med bilen i Roadsport så är varken en modifierad 2,3a eller turbo något att fundera på. Annars kan det bli en bra motor även om den blir lite tung. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 9, 2009 Author Share Posted October 9, 2009 (edited) Om det blir ngt tävlande får vi se... i så fall får man väl bygga en motor för det ändamålet. Eller hitta ngn annan klass. :) Förresten... finns det inte nött' som heter Modsport?? Edited October 12, 2009 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 12, 2009 Author Share Posted October 12, 2009 (edited) Nya händelser: • Fått besked om att stål är på ingående (efter flera turer verkar det nu fixat) • Lagt beställning på en kallbandsåg • Skruvat ihop motorstativet • Grävt fram en av mina 530-toppar för att lära mig porta sönder toppar på. • Städat i garaget • Nästan färdig med växthuset = närmare utfärdande av bygglov från kärestan. :D Edited October 12, 2009 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 16, 2009 Author Share Posted October 16, 2009 Bekräftat att stålleverans sker direkt till garaget vecka 45; 60m 25x25x2mm KKR, 12m 25x3mm SS-EN10305 och 12m 45x3mm i samma kvalitet. In alles inkl. mums 3582:- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted October 16, 2009 Share Posted October 16, 2009 (edited) Kul ezroller nu är det på G för din del också. Att det skall vara så löjligt kul varje gång jag får skriva ett "välkommen-bygg-brev". Nu har ju du varit med länge och väl i diskussioner, tänkande, tyckande och berömmande men nu är det dina rör som skall svetsas och bli en bil. Låt det nu inte bli som Skomakarens ... För du är ju fotograf och du vet ju vad vi vill kunna titta på ........ Nähä --- inte det , en ledtråd det börjar på bil och slutar på der....... Film går också bra. Edited October 16, 2009 by cealm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 16, 2009 Author Share Posted October 16, 2009 Bilder kommer det bli. Ska nog utse min första digitala systemkamera, som för närvarande är bättre hälftens, till garagekamera. Och en av jobbkamerorna pensioneras till förmån för en ny och frugan får den pensionerade. :) Kapande kommer igång nån gång vecka 46-47 skulle jag tro.. bara Cad-muppen blir klar. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 (edited) Vissa firmor borde inte syssla med affärer för de har uppenbarligen ingen uppfattning av hur snabbt dålig reklam sprids med djungeltelegrafen. En stålhandlare vars namn börjar på T har åter igen utmärkt sig. När allt verkade klart så kom de på att: A - De ville inte hantera en sådan liten volym, B - De vill inte skicka en faktura på enbart detta. C - Det var inte ett alternativ att hämta upp hos dem (skälet till A var att det var en extra transport till en av deras största kunder som köper flera tusen ton stål om året. Inköparen på denna firma blev ganska sur och tyckte att de inte direkt tagit sig någon extrapoång inför nästa avtalsomgång) D - De kunde inte leverera materialcertifikat på något av det vi ville ha. Man undrar ju varför de sysslar med handel över huvud taget om nu kunderna är så jobbiga. Kort och gott; efter flera veckors daltande fram & tillbaks så blir det alltså inga rör från T. Således ringde jag GBG's Handelsstål. De hade orabatterat bättre pris på KKR fyrkantsprofil än T (ca 20% billigare än T's pris med 35% rabatt). De lagerförde inte bärarms/bur-rör så vad säger folket? Hydroscand? 25x3mm borde ligga på ca 37:-/m plus moms och 45x3mm på 63:-/m. Vad har ni betalat? Edited October 20, 2009 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomas Dehlin Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Vad fick du ge för stålet? Jag ska nog köpa under vintern, skulle vara kul att se hur mycket man behöver spara innan man kan börja på ramen. //Tomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 60m 25x25x2mm KKR tar de ca 1650:- för hos GBG's Handelsstål. Trevliga var de oxå. :) Har inte fysikst handlat det än. Ska ned i nästa vecka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pågen Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Jag betalade runt 80 kr plus moms för mina 25*3 hos hydroscand, då var det inte hel pipa. Samma pris för 20*3, jag är så nöjd att få handla där utan tjafs, har också stött på idiotfirmor som inte vill sälja till privatpersoner. Hydroscand Malmö är kanon! Sedan att det kanske finns billigare ställen struntar jag i, det handlade bara om 600 kr totalt för mig för alla rör till fram och bakvagn, då kan 20 % hit eller dit kvitta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Poängen är väl att GBG's Handelsstål är billigare än "idiotfirman" även utan rabatt. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted October 20, 2009 Share Posted October 20, 2009 Jag var ock handlade lite spillbitar på logistikservice i stenkullen. De skall nog kunna hjälpa dig. Vet inte hur de ligger prismässigt dock men trevliga var dom http://www.logistikservice.se/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 20, 2009 Author Share Posted October 20, 2009 Grejen e ju dock att man bör ha ett material-certifikat särskilt för bärarmarna och eventuell båge. SPillbitar lär man inte få det på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted October 21, 2009 Share Posted October 21, 2009 Jojo, men jag skall ha dessa spillbitar att göra t.ex. motor/växellådsfäste...inte kan man behöva material-cert för detta?!! Du skulle väl ha 60 m och det skulle jag inte klassa som spill :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted October 22, 2009 Author Share Posted October 22, 2009 Jag snackar om bitarna till bärarmarna här... småbitar kan jag nog ordna för sådant som fästen mm. Nämnde någon CAD-ritningar för fästen för sierra diff? :D Finns det sådana någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 5, 2009 Author Share Posted December 5, 2009 Då har stål till ramen (det mesta av den) inhandlats. DIN2395 i 25x25x2 med tillhörande certifikat. Bildbevis nedan. Saknar burstål, dvs. sömlöst 45x2,5 eller 45x2,6 eller möjligen 45x3mm med sträckgränst 350N/mm2. Som det ser ut nu verkar det bli att köpa av ngn burtillverkare. Saknas gör även stål för bärarmar men det ska väl finnas från Hydroscand...?? Har ni fått med certifikat från dem, ni som köpt där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted December 5, 2009 Share Posted December 5, 2009 Thats the spirit! bara resten kvar :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berne Posted December 5, 2009 Share Posted December 5, 2009 va bra att du är så nära målet! Vi ska ju ha banträff nästa år igen. Har du bestämt kulör ännu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 5, 2009 Author Share Posted December 5, 2009 Jag anar viss cynism & ironi här... :D Vi får se hur fort det går... men när det börjar svetsas och kapas lär det gå undan. Byggde ju ihop en Saab 900 T16 från tom kaross & en pall med delar på en helg... :P Kulör (nåja) är bestämd: JA-37 grå. Med Tre Kronor på sidorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted December 5, 2009 Share Posted December 5, 2009 Kommer du med färdig bil till Kinnekulle nästa år så ska jag komma ihåg att ta med den vita plastbunken som illrarna fick. Då kan du ha den som hjälm när maten är slut. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 5, 2009 Author Share Posted December 5, 2009 Haha... den j-la plastburken. :D Framtiden får visa vad som händer med den... jag behöver nog en bättre hjälm! Eftersom alla tjôtar så om det får jag väl åtminstone ha ett rullande chassi innan sommaren! SFRO1 vid påsk? :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 5, 2009 Author Share Posted December 5, 2009 Jag tror jag kommer få äta upp ovanstående påstående... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 En bra ramstart på metervara. Klart att du hinner med SFRO 1. Jo jag fick materialspec på rören och sedan var rören maskinfärgmärkta med jämna mellanrum med rätt beteckning mot materialspecen. Ett regelrätt cerifikat var det inte men det var en tillräcklig koppling mellan rör och spec. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted December 6, 2009 Share Posted December 6, 2009 Vi skall inte tävla men jag tycker det är en bra ide du har att göra SFRO 1 senast påsk. Jag hänger på och klarar vi det inte då är vi två som får dela på "uppätandet". Å andra sidan går det vägen så är vi två om det också. Vad tycker du? Låter det vettigt? Det är rätt gott om tid ändå. När är påsken förresten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 6, 2009 Author Share Posted December 6, 2009 Man kan ju ha ambitionen i vart fall. :D Fast jag har även ambitionen att få lite bättre fart på firman (detta är en illa förtäckt uppmaning till er forumläsare att berätta för era bekanta, och särskilt de med företag, vilken prima fotograf jag är, så jag får jobb utan att behöva ödsla byggtid på marknadsföring!) så vi får se hur det går... :D Påsken, den kommer efterfastan ngn gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted December 31, 2009 Author Share Posted December 31, 2009 Hjulhelgen och framåt skulle blivit ett inferno av kapande och nestande men så passar farsan på att bli flunsasjuk (vaccinerad mot grisvirus men lyckas fiska fram säsongsflunsan från ngt hål i marken eller så)... så jag har fått roa mig med att plöja SFRO's nya bok. Inga direkta nyheter för mig, vilket kan härledas till det utmärkta forum du just nu besöker. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 4, 2010 Author Share Posted January 4, 2010 Nu har man ritat om igen... :P Verkar får bli Scorpio diff & drivaxlar... dessa är väl längre än Sierras? Scorpio ska ha 1495mm spårvidd och 38mm (5-bultat) eller 49,5mm (4-bultat) så lär bli 1521-1544mm med ET25 våvlofälg... Jag vill nämligen ha möjlighet till riktiga FIA-stolar (i framtiden med HANS ifall man rejsar) och de verkar inte komma smalare än 510mm vid fästpunktera... dessutom kommer min kardantunnel bli aningens bredare nedtill så den blir starkare (konisk). Då hamnar ramens bredd på närmare 1400mm... 1470mm verkar Sierra ha som bakre spårvidd. Frågan är vad det blir med snaabel OG900 framspindlar som bak-nav? Sorpio har väl drivaxlar som är bultade mot naven??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Måste du inte ha en spårvid på närmare 1700mm med en 1400mm ram? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Scorpio har skruvade drivaxlar ja, och bakvagnen med fyrbult (1995 och framåt) är bredare med längre drivaxlar (skiljer kanske 15-20 mm om jag minns rätt). Med egna bärarmar väljer du ju egentligen spårvidd själv, det är bara tillgängliga drivaxlar som styr om du inte vill få dem specialtillverkade. När jag fick två sviktstålsaxlar gjorda för några år sedan gick det på runt 5000 kr för två axlar men har man känningar hos mekaniska verkstäder kan man säkert pressa det priset. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Måste du inte ha en spårvid på närmare 1700mm med en 1400mm ram? Min ram är 1165 bred och jag håller på att passa in FIA godkända Sparcostolar. Vänster sida är inga problem, men höger är 30 mm smalare och där blir det en bula i tunnelplåten, så benstödet går in. (finns ju flera modeller, men yttrmåtten skiljer inte så mycket mellan stolarna) Jag har också gjort en konsik tunnel pga sidostöden på stolarna. Men liiite bredare ram skulle man gjort. 1200 hade varit tillräckligt, så 1400 låter väldigt för brett. Du ska väl inte behöva 5 cm fritt på varje sida om båda stolarna, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 5, 2010 Author Share Posted January 5, 2010 Behöver inte 5cm per sida om stolarna nej utan ca 10-15mm. Kommer bli synnerligen svårt att pillra dit skruvarna! :P Men kardantunneln får bli 160-170mm i överkant och 200-230 i underkant om koniskheten ska ge något i vridstyvhet. Storleken bestäms även dels av kardanknutarna men även av boxning och och 10-12mm rörelseutrymme för kardanen. Med 25mm fyrkanstprofiler så blir då bredden: 25 + 530 + 25 + 180 + 25 + 530 + 25 = 1340mm. På det kommer på var yttersida 1-1,5mm för plåt då jag tänker boxa sidorna både invändigt och utvändigt med härdad alu då tester av andra visat att detta ger mycket för vridstyvheten. Sitter pinjongen på diffen aningens åt passagerarsidan kan det hjälpa en del... men vi snackar väl om en bil konstruerad i england? Sierra/Scorpio alltså. :P Jag behöver ca 220-250mm utöver ramens bredd för spårvidden med de däck jag tänkt köra, 205-225. Kan väl komma upp i 1544mm med skorpa-diff/axlar/nav parat med volvo-fälg med ET25. Men 1600mm+ behöver jag för att ha lite valmöjligheter gällande däck.. :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted January 5, 2010 Share Posted January 5, 2010 Tunneln går att göra smalare på mitten, och plåten går ju att bula in lite också pga att stolarna är bredast i framkant, och kardan är väl bara ca 60 mm i dia, så med frigång på några cm räcker det ju eg med innermått 100 upptill? Min blev 170 nere och 130 uppe ungefär i yttermått. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 5, 2010 Author Share Posted January 5, 2010 Visst går den att göra smalare men då försvinner fördelarna med den kontruktion jag ritat på... där krafterna från framvagn/motorrum leds dels genom kardantunneln och dels genomsidorna och golvet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 6, 2010 Author Share Posted January 6, 2010 I brist på annan sysselsättning så började vi på ett byggbord igår. 1800x3000mm stort och 95cm högt. Kommer komma på justerbara ben. Hann lite längre än vad bilderna visar men men.. glömde fotografera. Mobilbilder btw.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Proffsfotograf och glömde fotografera...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 6, 2010 Author Share Posted January 6, 2010 Tssss... :wacko: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 6, 2010 Share Posted January 6, 2010 Yes! jag är inte ensam om att glömma fota! :D (som idag tex) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 12, 2010 Author Share Posted January 12, 2010 (edited) Nu har jag knäppt några tjusiga mobilbilder igen... fick ihop byggbordet... och det är NÄSTAN i vatten oxå. Hann inte riktigt justera in det innan jag var tvungen att fara iväg. Eftersom det inte finns så mycket att kika på i övrigt än så länge så fick ett par maskiner vara med på bild oxå... en söt liten svarv som vi ärvt av farfadren, och en likaledes ärvd slipmaskin. Båda svensktillverkade förstås! :D Har även hållt på och försökt mäta upp hjulspindlarna för bakvagnen (Saab OG900) men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. Så sitter någon på korrekta mått så får man gärna dela med sig!!! Förresten... det är inte jag som är hobby-bonde. Det är farsan. Edited January 12, 2010 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Det är trevligt att ha ölen inom räckhåll när man svarvar ;) Vad är det för märke? (svarven) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 12, 2010 Author Share Posted January 12, 2010 Jadu... den e gjord i Motala eller Strängnäs eller Stockholm eller någon sådan lantis-håla... Berglund eller ngt sådant heter den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Arboga slipmaskin, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 12, 2010 Author Share Posted January 12, 2010 (edited) Slimaskinen kommer från Malmö... Enander nånting sådant. Båda är industriella modeller från 50-60-tal. Köptes billigt när Eriksbergs Varv lades ned. :) Kilopris vill jag minnas! Edited January 12, 2010 by ezroller Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 14, 2010 Author Share Posted January 14, 2010 Idag har jag lagt beställning på diff och drivaxlar (får hela paketet) och priset ska bli 1000-1500:- beroende på om det är med diffbroms eller ej. Den bromsade diffen är i så fall från en Cosworth.. ska väl vara 7,5" men drivaxlarna; är de splinesade även på cosworth:arna?? Är det splines-axlar på cosworthen får det ju bli en sådan. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ezroller Posted January 14, 2010 Author Share Posted January 14, 2010 Btw... hade fel om slipmaskinen; det ÄR en Arboga! Det var den gamla pinn-svetsen som var en Enander. :stupid: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted January 14, 2010 Share Posted January 14, 2010 ezroller: Hälsa slipmaskinen från mig. Arboga slipmaskiner är det klass på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.