Jump to content

LinMP - 2/7 - nästa: drivlina sätts i ramen


Recommended Posts

Det var blocket jag var ute efter. Bilen kommer aldrig gå med turbo på gata. Kompressionen kommer bli samma som original eller väldigt nära. Jag är medveten om vikt/effekt-reglerna. ;)

Tack Gustav! :)

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 443
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

jaså du menar utan turbo? jamen då är det väl en riktigt bra idé :thumbsup:

Jag tror det... FK/FT bottendelen 'r ju lite stabilare än B234F:ens och har oljekylning av kolvarna. :)

Link to comment
Share on other sites

Balansaxlarna skruvar man ju iofs bort och laddar i sin hembyggda katapult... :D

Ang oljepumpen så lär det få bli torrsump.

Sen' har jag läst lite mer.. och det verkar som att 250hk+ ligger på samma svårighetsgrad på 16V som 220+ på 8V... :D

En sak som jag inte riktigt blivit klok på är då hurvida en vanlig fördelare får plats under insuget.. :P Fördelaren sitter tydligen på "fel" kam på 234:an så om man är och lirkar på kammarnas inställningar så ballar hella mappen ur. Så blockfördelare låter ju enklare. Skönt att slippa ändra på ALLT om man justerar kammarna!

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Har du tankar på att tävla med bilen i Roadsport så är varken en modifierad 2,3a eller turbo något att fundera på.

Annars kan det bli en bra motor även om den blir lite tung.

Link to comment
Share on other sites

Om det blir ngt tävlande får vi se... i så fall får man väl bygga en motor för det ändamålet. Eller hitta ngn annan klass. :)

Förresten... finns det inte nött' som heter Modsport??

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Nya händelser:

• Fått besked om att stål är på ingående (efter flera turer verkar det nu fixat)

• Lagt beställning på en kallbandsåg

• Skruvat ihop motorstativet

• Grävt fram en av mina 530-toppar för att lära mig porta sönder toppar på.

• Städat i garaget

• Nästan färdig med växthuset = närmare utfärdande av bygglov från kärestan. :D

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Kul ezroller nu är det på G för din del också.

Att det skall vara så löjligt kul varje gång jag får skriva ett "välkommen-bygg-brev".

Nu har ju du varit med länge och väl i diskussioner, tänkande, tyckande och berömmande men nu är det dina rör som skall svetsas och bli en bil. Låt det nu inte bli som Skomakarens ... För du är ju fotograf och du vet ju vad vi vill kunna titta på ........ Nähä --- inte det , en ledtråd det börjar på bil och slutar på der.......

Film går också bra.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Bilder kommer det bli. Ska nog utse min första digitala systemkamera, som för närvarande är bättre hälftens, till garagekamera. Och en av jobbkamerorna pensioneras till förmån för en ny och frugan får den pensionerade. :)

Kapande kommer igång nån gång vecka 46-47 skulle jag tro.. bara Cad-muppen blir klar. :)

Link to comment
Share on other sites

Vissa firmor borde inte syssla med affärer för de har uppenbarligen ingen uppfattning av hur snabbt dålig reklam sprids med djungeltelegrafen. En stålhandlare vars namn börjar på T har åter igen utmärkt sig. När allt verkade klart så kom de på att: A - De ville inte hantera en sådan liten volym, B - De vill inte skicka en faktura på enbart detta. C - Det var inte ett alternativ att hämta upp hos dem (skälet till A var att det var en extra transport till en av deras största kunder som köper flera tusen ton stål om året. Inköparen på denna firma blev ganska sur och tyckte att de inte direkt tagit sig någon extrapoång inför nästa avtalsomgång) D - De kunde inte leverera materialcertifikat på något av det vi ville ha.

Man undrar ju varför de sysslar med handel över huvud taget om nu kunderna är så jobbiga.

Kort och gott; efter flera veckors daltande fram & tillbaks så blir det alltså inga rör från T.

Således ringde jag GBG's Handelsstål. De hade orabatterat bättre pris på KKR fyrkantsprofil än T (ca 20% billigare än T's pris med 35% rabatt). De lagerförde inte bärarms/bur-rör så vad säger folket? Hydroscand? 25x3mm borde ligga på ca 37:-/m plus moms och 45x3mm på 63:-/m. Vad har ni betalat?

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Jag betalade runt 80 kr plus moms för mina 25*3 hos hydroscand, då var det inte hel pipa. Samma pris för 20*3, jag är så nöjd att få handla där utan tjafs, har också stött på idiotfirmor som inte vill sälja till privatpersoner. Hydroscand Malmö är kanon! Sedan att det kanske finns billigare ställen struntar jag i, det handlade bara om 600 kr totalt för mig för alla rör till fram och bakvagn, då kan 20 % hit eller dit kvitta.

Link to comment
Share on other sites

Jojo, men jag skall ha dessa spillbitar att göra t.ex. motor/växellådsfäste...inte kan man behöva material-cert för detta?!!

Du skulle väl ha 60 m och det skulle jag inte klassa som spill :D

Link to comment
Share on other sites

Jag snackar om bitarna till bärarmarna här... småbitar kan jag nog ordna för sådant som fästen mm.

Nämnde någon CAD-ritningar för fästen för sierra diff? :D

Finns det sådana någonstans?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har stål till ramen (det mesta av den) inhandlats. DIN2395 i 25x25x2 med tillhörande certifikat. Bildbevis nedan. Saknar burstål, dvs. sömlöst 45x2,5 eller 45x2,6 eller möjligen 45x3mm med sträckgränst 350N/mm2. Som det ser ut nu verkar det bli att köpa av ngn burtillverkare. Saknas gör även stål för bärarmar men det ska väl finnas från Hydroscand...?? Har ni fått med certifikat från dem, ni som köpt där?

post-361-126003661628_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag anar viss cynism & ironi här... :D

Vi får se hur fort det går... men när det börjar svetsas och kapas lär det gå undan. Byggde ju ihop en Saab 900 T16 från tom kaross & en pall med delar på en helg... :P

Kulör (nåja) är bestämd: JA-37 grå. Med Tre Kronor på sidorna.

Link to comment
Share on other sites

Haha... den j-la plastburken. :D Framtiden får visa vad som händer med den... jag behöver nog en bättre hjälm!

Eftersom alla tjôtar så om det får jag väl åtminstone ha ett rullande chassi innan sommaren! SFRO1 vid påsk? :P

Link to comment
Share on other sites

En bra ramstart på metervara. Klart att du hinner med SFRO 1.

Jo jag fick materialspec på rören och sedan var rören maskinfärgmärkta med jämna mellanrum med rätt beteckning mot materialspecen. Ett regelrätt cerifikat var det inte men det var en tillräcklig koppling mellan rör och spec.

Link to comment
Share on other sites

Vi skall inte tävla men jag tycker det är en bra ide du har att göra SFRO 1 senast påsk. Jag hänger på och klarar vi det inte då är vi två som får dela på "uppätandet". Å andra sidan går det vägen så är vi två om det också.

Vad tycker du? Låter det vettigt? Det är rätt gott om tid ändå. När är påsken förresten?

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju ha ambitionen i vart fall. :D Fast jag har även ambitionen att få lite bättre fart på firman (detta är en illa förtäckt uppmaning till er forumläsare att berätta för era bekanta, och särskilt de med företag, vilken prima fotograf jag är, så jag får jobb utan att behöva ödsla byggtid på marknadsföring!) så vi får se hur det går... :D

Påsken, den kommer efterfastan ngn gång...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hjulhelgen och framåt skulle blivit ett inferno av kapande och nestande men så passar farsan på att bli flunsasjuk (vaccinerad mot grisvirus men lyckas fiska fram säsongsflunsan från ngt hål i marken eller så)... så jag har fått roa mig med att plöja SFRO's nya bok. Inga direkta nyheter för mig, vilket kan härledas till det utmärkta forum du just nu besöker. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har man ritat om igen... :P

Verkar får bli Scorpio diff & drivaxlar... dessa är väl längre än Sierras? Scorpio ska ha 1495mm spårvidd och 38mm (5-bultat) eller 49,5mm (4-bultat) så lär bli 1521-1544mm med ET25 våvlofälg...

Jag vill nämligen ha möjlighet till riktiga FIA-stolar (i framtiden med HANS ifall man rejsar) och de verkar inte komma smalare än 510mm vid fästpunktera... dessutom kommer min kardantunnel bli aningens bredare nedtill så den blir starkare (konisk). Då hamnar ramens bredd på närmare 1400mm... 1470mm verkar Sierra ha som bakre spårvidd. Frågan är vad det blir med snaabel OG900 framspindlar som bak-nav?

Sorpio har väl drivaxlar som är bultade mot naven???

Link to comment
Share on other sites

Scorpio har skruvade drivaxlar ja, och bakvagnen med fyrbult (1995 och framåt) är bredare med längre drivaxlar (skiljer kanske 15-20 mm om jag minns rätt).

Med egna bärarmar väljer du ju egentligen spårvidd själv, det är bara tillgängliga drivaxlar som styr om du inte vill få dem specialtillverkade. När jag fick två sviktstålsaxlar gjorda för några år sedan gick det på runt 5000 kr för två axlar men har man känningar hos mekaniska verkstäder kan man säkert pressa det priset.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Måste du inte ha en spårvid på närmare 1700mm med en 1400mm ram?

Min ram är 1165 bred och jag håller på att passa in FIA godkända Sparcostolar. Vänster sida är inga problem, men höger är 30 mm smalare och där blir det en bula i tunnelplåten, så benstödet går in. (finns ju flera modeller, men yttrmåtten skiljer inte så mycket mellan stolarna) Jag har också gjort en konsik tunnel pga sidostöden på stolarna. Men liiite bredare ram skulle man gjort. 1200 hade varit tillräckligt, så 1400 låter väldigt för brett. Du ska väl inte behöva 5 cm fritt på varje sida om båda stolarna, eller?

Link to comment
Share on other sites

Behöver inte 5cm per sida om stolarna nej utan ca 10-15mm. Kommer bli synnerligen svårt att pillra dit skruvarna! :P Men kardantunneln får bli 160-170mm i överkant och 200-230 i underkant om koniskheten ska ge något i vridstyvhet. Storleken bestäms även dels av kardanknutarna men även av boxning och och 10-12mm rörelseutrymme för kardanen. Med 25mm fyrkanstprofiler så blir då bredden: 25 + 530 + 25 + 180 + 25 + 530 + 25 = 1340mm. På det kommer på var yttersida 1-1,5mm för plåt då jag tänker boxa sidorna både invändigt och utvändigt med härdad alu då tester av andra visat att detta ger mycket för vridstyvheten.

Sitter pinjongen på diffen aningens åt passagerarsidan kan det hjälpa en del... men vi snackar väl om en bil konstruerad i england? Sierra/Scorpio alltså. :P

Jag behöver ca 220-250mm utöver ramens bredd för spårvidden med de däck jag tänkt köra, 205-225. Kan väl komma upp i 1544mm med skorpa-diff/axlar/nav parat med volvo-fälg med ET25. Men 1600mm+ behöver jag för att ha lite valmöjligheter gällande däck.. :P

Link to comment
Share on other sites

Tunneln går att göra smalare på mitten, och plåten går ju att bula in lite också pga att stolarna är bredast i framkant, och kardan är väl bara ca 60 mm i dia, så med frigång på några cm räcker det ju eg med innermått 100 upptill? Min blev 170 nere och 130 uppe ungefär i yttermått.

Link to comment
Share on other sites

Visst går den att göra smalare men då försvinner fördelarna med den kontruktion jag ritat på... där krafterna från framvagn/motorrum leds dels genom kardantunneln och dels genomsidorna och golvet.

Link to comment
Share on other sites

I brist på annan sysselsättning så började vi på ett byggbord igår. 1800x3000mm stort och 95cm högt. Kommer komma på justerbara ben. Hann lite längre än vad bilderna visar men men.. glömde fotografera. Mobilbilder btw..

post-361-126278296859_thumb.jpg

post-361-126278297643_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag knäppt några tjusiga mobilbilder igen... fick ihop byggbordet... och det är NÄSTAN i vatten oxå. Hann inte riktigt justera in det innan jag var tvungen att fara iväg.

Eftersom det inte finns så mycket att kika på i övrigt än så länge så fick ett par maskiner vara med på bild oxå... en söt liten svarv som vi ärvt av farfadren, och en likaledes ärvd slipmaskin. Båda svensktillverkade förstås! :D

Har även hållt på och försökt mäta upp hjulspindlarna för bakvagnen (Saab OG900) men blir inte riktigt klok på hur jag ska göra. Så sitter någon på korrekta mått så får man gärna dela med sig!!!

post-361-126329717634_thumb.jpg post-361-126329716982_thumb.jpg post-361-126329716291_thumb.jpg post-361-126329715724_thumb.jpg post-361-1263297151_thumb.jpg

Förresten... det är inte jag som är hobby-bonde. Det är farsan.

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Slimaskinen kommer från Malmö... Enander nånting sådant. Båda är industriella modeller från 50-60-tal. Köptes billigt när Eriksbergs Varv lades ned. :) Kilopris vill jag minnas!

Edited by ezroller
Link to comment
Share on other sites

Idag har jag lagt beställning på diff och drivaxlar (får hela paketet) och priset ska bli 1000-1500:- beroende på om det är med diffbroms eller ej. Den bromsade diffen är i så fall från en Cosworth.. ska väl vara 7,5" men drivaxlarna; är de splinesade även på cosworth:arna?? Är det splines-axlar på cosworthen får det ju bli en sådan. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...