Jump to content

Sjua Med Suzuki Swift Morot


Recommended Posts

  • Replies 534
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jaha nu är vattenpumpseländet bortpockat. -och kamremmen. Självklart sätter man ju fästet för tryckrullen i vattenpumpen när man konstruerar en motor. Varför hålla isär dem så att det går att plocka bort en åt gången? Nåja kamremmen mår nog inte dåligt av att bli bytt också.

Link to comment
Share on other sites

Grattis till prov turen!!

Synd att du fick fel ljud på filmen :D

Sen tänker du ju helt fel angående vattenpumpen :o

Rätt tankesätt: Smart för viktens skull att kobinera fäste för spännrulle och vattenpump :lol:

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Tackar för all uppmuntran efter provturen!

Nu sitter det ny vattenpump och ny kamrem och tryckrulle på motorn.

Funderade lite på trycket i kylsystemet i samband med vattenpumpshaveriet. Suzuki swift skall ha ett kylarlock med max max 0.9bar tryck enligt manualen. Jag har ett expansionskärl från en nyare ford. Jag mätte upp öppningstrycket för locket till 1.8 bar i går kväll. Det är väsentligt högre än 0.9 bar.

Fordlocket är numera dissikerat, fjädern är avklippt en bit och locket öppnar numera mellan 0.9 bar och 1 bar. Förhoppningsvis överlever den nya vattenpumpen längre än den gamla.

Fan det snöar och jag som inte har några dubbdäck :prop:

/Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lite uppdatering av tråden.

Innan påsk

Måndag fm

- Kolla kompressionen på motorn. Hade hade jag möjlighet att låna en kompressionsmätare som passar så varför inte. 12,12,12,8 (WTF!)

- Topplockspackningen gången? :(

- Nåväl kan man byta. :)

Måndag kväll

- Hämta sotningssatsen.

- Montera bort slangar x 1000 (tråkigt)

- Montera av kamremmen (som jag monterade dit för ett par veckor sedan) mummel mummel

- Ta av toppen

post-1216-1240045529_thumb.jpg

- Bränd ventil arrggghh

- Har en reservmotor :D

- Ta av toppen på reservmotorn

- Topplocksbultarna sitter aaarrrggggh

- Lossar till slut :)

- Hela ventiler och toppen plan :)

- Två pinnbultar sitter kvar avbrutna på grenrörssidan. arrggghhh (igen)

- Sticker dock ut lite. Hmm olja + värma, värma, värma, klipp till lite med hammaren för att ruska loss. Prova att greppa med rörtång. Lossar lätt. Skön känsla!

- Blocket plant "fett bra!"

- Nya toppen från generation I motor Motorn i bilen är gen II = Olika kamremsdrev :(

- Jobba jobba.

- Gick att flytta över dreven :)

-Tempgivarna är inte original måste flyttas över.

- Fel gänga :(

- Gänga om hålen för tempgivarna och montera givare Gäsp!

- Sova

Tisdag morgon

- Till jobbet (trött)

Tisdag kväll

- Drick vin och ät ost med frugan framför TVn

- Montera grenrör och insug. :)

- Sova

Onsdag morgon

- Till jobbet (fortfarande trött)

Onsdag kväll

- Kolla insug och grenrör. Ser bra ut trots vinet kvällen innan. :lol:

- Montera toppen :)

- Återmontera slangar x 1000 (tråkigt)

- Återmontera kamrem

- Fyll vätskor

- Läcker :(

- Dra åt igen

- Tätt :)

- Provstart startar direkt :D

- Varmkör

- Kolla kompressionen 15, 15, 15, 15 ????? Que??

- Hmmm Undrar hur mycket det skiljer på varm och kall motor

- Kolla i servicemanualen. ..... Varm motor = 14.5 Puh!!

Undrar om man skulle ta och riva bort tråget, bygga färste för pumpen och montera torrsumpen.

- Tja varför inte

bilder kommer på torrsumpmontaget.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Börjat montera torrsump pumpen.

Svetsat tråg.

post-1216-1240045346_thumb.jpg

post-1216-1240045403_thumb.jpg

Provmonterat tråget

post-1216-1240043787_thumb.jpg

post-1216-1240044409_thumb.jpg

Nån japansk superingenjör har placerat oljeanslutningen till motorns oljepump precis där jag skall ha fästet för den yttre pumpen. Lite trångt att få dit både fäste och anslutning. Det går precis om man vrider anslutningen lite nedåt och använder insex-bult till fästet så går det att komma åt. FIck skära bort en bit av fästet, men nu kan man till och med komma åt att dra åt AN-10 kopplingen med en rejält nedkortad fast nyckel.

post-1216-1240043858_thumb.jpg

Provmonterat pumpen. Flera mm tillgodo på alla håll.

post-1216-1240043826_thumb.jpg

post-1216-1240043890_thumb.jpg

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Torrsumpen monterad och provstartat.

Verkar funka vid ett första snabbt test :)

Får nog ta ner tråget nån gång och svetsa om anslutningen i framkant. Med vinkeln den har just nu så är muttern på 180 graders AN kopplingen den lägsta punkten.

Lite vinkeländring uppåt så blir den mycket mindre utsatt. Den sticker inte ned under bilen, men precis på gränsen.

Svetsar eventuellt dit ett rör på tvären i chassiet för att skydda tråget också. Bättre röret tar i är tråget.

/Peter

P1010008.jpg

P1010009.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Bilen är helt plan under med torrsumpen så det blir nog en heltäckande aluminiumplåt på undersidan. Frågan är bara hur varmt det blir i motorrummet och om man måste öppna upp mycket i bottenplattan för att få in luft. Någon som provat att täcka undersidan som kan bidra med lite tips?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Så länge utloppshålet under bilen har en area som är dubbelt så stor som arean i fronten som släpper in luft så ska det inte vara några problem för luften att fritt kunna flöda ut på undersidan bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag har luftutsläpp på ovansidan av noskonen där större delen av luften som gått genom kylaren kan evakueras.

Lite luft måste få fortsätta in i motorrummet, men jag skulle gärna släppa ut den på ovansidan av bilen och ha helt tätt/plant på undersidan.

Är de realistiskt att ha helt tätt undertill?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Så länge utloppshålet under bilen har en area som är dubbelt så stor som arean i fronten som släpper in luft så ska det inte vara några problem för luften att fritt kunna flöda ut på undersidan bilen.

Det gäller även att tänka sig för att ytan under bilens sidor medgör luftsläpp. har man extremt låg bil och ev nerfjädring så minskar det.

Link to comment
Share on other sites

Angående luft ut på undersidan eller någon annanstans så är det ju att föredra att släppa ut luft i någon plats på karossen där man har undertryck, dvs. straxk bakom nosen, på översidan. Annars finns det inte så mycket bra platser utan att man bygger ut sidorna lite och skapar en "low pressure zone" den vägen. Anledningen till att man vill säppa ut luften där det är tryckfall är ju främst att det minska luftmotståndet (drag) och lyftkrafter (lift) om det görs rätt.

Sjuor brukar vad jag förstått (man ser det ju på dem oxå..) ofta bli ganska nervösa i hög fart så jag själv kommer nog att ha undersidan så tät och slät som det går.

Vill man kolla in hur man löst de luftiga frågorna på "riktiga" räserbilar kan man kolla på http://www.mulsannescorner.com/

Mycket matnyttigt. :)

Link to comment
Share on other sites

Pumpen är från Pace www.paceproducts.co.uk.

Prislapp runt 6k för pump, remskivor, rem och frakt moms mm

5-hundring för begagnad torrsumptank på Rejsa

Någon tusenlapp i slangar och kopplingar.

Hembyggt tråg.

Tony på Pace var mycket hjälpsam. Jag skickade mått på motorns oljepump och han räknade ut vilket varvtal scavenge pumpen bör gå på och hur stor scavenge-pump jag behövde. Han granskade också planerna på att koppla in mig på motorns oljepump som tryckpump och tyckte det verkade vettigt som ett "låg kostnads" alternativ (om man nu kan tala om låg kostnad i samband med torrsumpar).

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Dagens meck aktra plåten.

0.75mm känns rätt tunnt, men det väger inte så mycket. Saltvattensbeständig alu. Blir bra till all vinterkörning på saltade vägar :thumbsup:

P1010018.jpg

P1010017.jpg

Link to comment
Share on other sites

Schnuyggt! :D (Nej, har inte börjat på helg-biran än)

Har fakjtiskt tänkt bygga en likadan bakvagn som din om än med spindlar från 88-93.

Förresten.. jag såg aningens luft i motorrummet, du får klämma in ngt mer! (Läs: ganska välfyllt som det är!)

Link to comment
Share on other sites

Kul att du gillar bygget!

Har satsat på att ha vikten på passagerarsidan så där är rätt välfyllt. Dessutom är drivlinan är flyttad 20mm åt det hållet,

men precis som du säger är det lite luft kvar. Bakom plåten på vänstersidan brevid catchtanken vid passagerarnas fötter finns ett litet utrymme över (säkert 10*10*5 cm) Jag funderar på vad jag skall montera där?? Några förslag??

Hittills får allt plats under huven utan scoop, men det är presspassning mot expansionskärlets lock. Tyvärr tor jag man måste ta av insuget om man vill byta batteri.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Lång dag idag, 09 till 01, men nu sitter plåtarna inuti kupen och längs sidorna på plats (fram till den löstagbara sektionen jag tänkt ha vid motorn). Puh ! säkert 300 hål följt av 300 nitar idag. Lite lätt jobbigt att borra hålen på undersidan.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Borra hål på undersidan är jobbigt! Än jobbigare var det vär jag skulle borra blindnitshål på insidan under "shutteln" det var sanslöst jobbigt. Jag satte plåtar på insidan vid fötterna så att man inte skall kunna sparka till alu-plåten med foten från insidan. Jag tyckte att min alu-plåt är lite vek för våld från fötter som försöker att tas sig ur bilen, speciellt ovana på passagerarsidan.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Provkört några timmar och mappat en del på motorn idag.

Ni som mappat innan får gärna komma med goda råd inför fortsättningen under morgondagen.

Körde följade metod.

Startade loggnig i megatune.

Började på typ precis över tomgång och rullade långsamt på några växlar. Sneglade på AFR mätaren så att den inte gick tokmagert.

Lät megalog viewer analysera loggen och föreslå ändrigar.

Justerade manuellt resten av mappen så att den såg ut att vara något för fet en bit upp i varvtal och belastning.

Startade loggning igen

Lite högre varvtal och belastning ett par vändor.

Megalog viewer och justering igen osv. osv. osv. .....

Verkar funka rimligt för att få en grov mapp.

Man kan känna att det skottar på rätt bra på tvåan runt 5000 varv och 0.6 bar övertryck. :D

Siktar på nedanstående AFR värden.

afr.gif

Och sist lite filmtajm förstås:

th_MOV01684.jpg

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Fler filmer, nja en liten snutt till blev av all körning fram och tillbaks. Den påminner mycket om slutet på den förra filmen, med den enda skillnaden att man ser fler löv och gräs, och att bilen inte syns alls. (jag vill inte avslöja fotografens namn i dagsläget).

Har vägt skrället idag. Blev en tung best. :thumbsdown:

640 kg med full tank och alla vätskor, men utan mig. (Elefantbil!)

320kg fram och 320 bak.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

pelle17B: Ok då vet jag. Då blir det filmtajm vid annat tillfälle. Det ser jag fram emot.

Skojar du? ----- Har vägt skrället idag. Blev en tung best --- Det är ju nästan anorexia med bara 640kg.

Link to comment
Share on other sites

Här är en bit av loggen och VE tabell mm från dagens körning.

Ni Megasquirt gurus här på forumet. Kommentarer? Något som ser skumt ut?

En märkbar skillnad mot igår är att då jag analyserar loggen i Megalogviewer efter en stunds körning så ändras inte värdena speciellt mycket i VE-tabellen. Jag tolkar det som att jag börjar hitta rätt mot AFR tabellen. Frågan är om AFR tabellen är vettig??

/Peter

graph.png

vetable.jpg

afrtable.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Hittade en mapp från en likadan turbokonverterad motor på nätet (original komp mm som min). Tillverkarna av Adaptronic insprutningssystem har lagt ut den från en av sina bilar.

Jag tog deras mapp och backade den 3 grader för att köra lite på säkra sidan.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

OK! Tyckte den såg väldigt vass ut för en tvångsmatad motor och därav frågan.

Kämpar för tillfället med min vevaxelgivare för jag får misständningar över 1700rpm..

Link to comment
Share on other sites

Kollade igen på Adaptronics hemsida. det är bara en av Suzukibilarna de kör med så aggressiv mapp. Hmm. Det är även en del ändrat i beskrivningen om motorn mot när jag tankade ner filen. Skumt! Ser nästan ut som en wankel i beskrivningen, fast Suzuki har ingen wankel med motorbeteckning G13B? Filnamnet är fortfarnde "G13BT" , men en annan fil "G13B - Dyno" har mycket mindre aggressiv tändning.

Tar nog en av de andra filerna och backar av en hel del till på tändningen framöver så får man hoppas att inte motorn tagit för mycket stryk. Den låter normalt under belastning i alla fall.

Kollat lite mer på mina loggar och det ser även ut som att jag har för små spridare. Dutycyclen stiger oroväckande mycket vid de korta belastningar runt 5000rpm jag kört.

Lägger upp en bild på nya tändningsmappen så fort jag hunnit översätta den.

Magnus, har du skärmad kabel till vevaxelgivaren? Är kabeln dragen tillsammans med någon annan kabel som kan störa t.ex de till spridarna, eller kablar till generatorn? Anslut helst skärmen i ena änden för att undvika en jordslinga.

/peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Nu har jag tagit tändmappen från en annan fil och backat 2 grader. Ser mer normalt ut. Tack för att du frågade om mappen Morty. Hade säkert inte upptäckt det själv om du inte frågat.

Tar bort den gamla bilden på den felaktiga mappen så att ingen snor den och använder den av misstag.

Får nog bränna ned den i ECUn i och prova lite i veckan. Skall se om jag får tag i nya spridare också.

Jag har också problem med att motorn missar ibland fast bara på tomgång. Misstänker signalen från vevaxelgivaren. Signalnivån på den är låg vid låga varvtal. Jag såg igår att jag dragit kabeln tillsammans med kablarna till generatorn.

/Peter

Retardedign.jpg

Link to comment
Share on other sites

Magnus, har du skärmad kabel till vevaxelgivaren? Är kabeln dragen tillsammans med någon annan kabel som kan störa t.ex de till spridarna, eller kablar till generatorn? Anslut helst skärmen i ena änden för att undvika en jordslinga.

/peter

Hej, jag har skärmad kabel och använder original kabelhärva. VR givaren är original och läser på ett 60-2 triggerhjul som är monterad i bakkant på vevaxeln inne i blocket.

Det jag ska prova idag är att flytta jordpunkten för skärmkabeln. Det skulle inte skada med ett oscilloskop, men tyvärr har jag inget..

Link to comment
Share on other sites

Den tändkurvan ser mer "vanlig" ut. Sen kanske den andra är mer optimal, men då skulle jag satsat på en knackningsgivare också.

Jag har inga triggerfel vid start eller tomgång, vilket är det vanligaste med VR givare och störningar. Har filmat hur det ser ut i Megatune samt varvräknare men mobiltelefonen vill inte kommunicera med datorn längre.

Link to comment
Share on other sites

Kör du Megassquirt patchat på original kabelhärva? Det är förmodligen bäst att bara ansluta jord i ena änden av skärmen på kabeln.

Konstigt att den missar uppåt i varvtal och inte på tomgång?? Är det mycket?

I nedre högra hörnet i megatune finns en reseträknare som räknas upp vid varje reset. ( den syns inte om ingen reset skett) Kanske värt att kolla att inte megasquirten gör spontanreset ibland.

Jag har tolkat det som att VR givaren bör sitta 0.5-0.75mm från triggerhjulet, men om det avståndet vore för långt borde den missa ännu mer på tomgång kan man tycka.

Jag kan tänka mig att generatorn börjar ladda lite mer runt 1500 varv. Kan där finnas ett störnings samband?

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi inte kladda ner din tråd med mina bekymmer!!

Jag kör VEMS och skärmen är jordad i en ände. Eftersom hela givarinstallationen inklusive givare är original vill jag tro att det ska kunna fungera.

Håller på att ladda upp en filmsnutt på Youtube. De som förstår sig på sådana här saker pratar om att ev tänderna ger olika styrka på signalerna och då reagerar styrsystemet med att stänga av tändningen tills nästa varv. Sitter och letar efter någon med oscilloskop i närheten så man kan få svart och vitt på hur signalen ser ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dagens garagebild. Efter mycket justerande och en hel del vånda gav jag tillslut upp och plockade ur motorn för att kolla vad i kopplingen som inte lirade riktigt. Har varit svårt att få i ettan pga att kopplingen inte släpper taget riktigt.

Efter en hel del felsökning känner jag mig rätt säker på att det är en av de små bleckliknande fjädrarna i ytterkant på tryckplattan som inte lyfter stålbiten i tryckplattan från lamellen när man kopplar ur (i mitten längst ned i bild, nederkant på tryckplattan) .

Meckade loss innanmätet i tryckplattan och en av fjädrarna var mycket riktigt helt felböjd. :angry: J#¤%#la kopplingstillverkare!!!

Har rätat ut fjädern och åker till "Bil och industribromsar" i morgon så får de nita tillbaks innanmätet.

Fortsättning följer.

DSC01716.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Har förresten kollat upp tändmappen som diskuterades ovan med Adaptronic. Det verkar verkligen som att de kör den aggresiva mappen nedan + 3 grader ytterligare avancerat på Swiftmotorn. Jag trodde den var för en annan motor, men icke.

Jag backar nog av en del till i fortsättningen dock.

igntable.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är solfjädern som ska lyfta tryckplattan. de 3 i ytterkant tar cirkelrörelsen

Jag vet inte hur det brukar se ut, men som denna tryckplattan ser ut kan solfjädern bara trycka på plattan inte lyfta (de är inte hopkopplade). Enligt "det äldre gardet" på "bil och industribromsar" så skulle de små blecken stå för förflyttningen av metallbiten som trycker på lamellen när solfjädern släpper trycket.

De beklagade sig att det inte gick att köpa blecken löst längre, det fanns säkert på 50 talet :) , men de har nitar kvar som man kan nita tillbaks dem med (6.3mm nit sa han, jajjamensan hålen var 6.28, jag mätte tidigare i kväll).

Blecken måst ju ta upp cirkelrörelse också förstås.

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Hur mycket hade du tänkt ladda? Ser att mappen bottnar på ca 0,8bar och det är snabbt att komma upp till det trycket!!

Ska tanka ner min senaste tänd.mapp och jämföra. Ganska säker på att min är mycket mer "safe", men som sagt en annan motortyp också.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jaha då är motorn tillbaks i ramen.

Lite meck med allt som skall på plats igen + mer avstörning för insprutningssystemet och lite modifiering av oljetråget (skall ändra vinkeln på trågets främre anslutning till torrsump pumpen så att den inte är den lägsta biten på bilen). Sedan är det uppstart igen.

/Peter

DSC01842.jpg

DSC01844.jpg

DSC01846.jpg

DSC01866.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket hade du tänkt ladda? Ser att mappen bottnar på ca 0,8bar och det är snabbt att komma upp till det trycket!!

Ska tanka ner min senaste tänd.mapp och jämföra. Ganska säker på att min är mycket mer "safe", men som sagt en annan motortyp också.

Jag har inte sänkt komp på motorn kör med original 10:1 så jag har inte tänkt ladda mer än 0.6bar.

Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte sänkt komp på motorn kör med original 10:1 så jag har inte tänkt ladda mer än 0.6bar.

Peter

En kompis som kör rattlås-racing sa att man kan svarva ner kolvtopparna, men jag tycker att det skulle kännas fel att göra de tunnare. Jag ska nog prova med dubbla topplockspackningar.

Anders

Link to comment
Share on other sites

Finns en hel del info här: http://www.teamswift.net/ och här: http://www.redlinegti.com/forum/viewforum....83c61a75fc78a42

Borra blocket till 75mm och använda kolvar från Suzuki Vitara lär ge lagom komp. Det lär även funka med kolvar från G13BB SOHC 16ventilaren (Suzi Baleno). De är 74mm och ger något lägre komp än G13B kolvarna.

Bottendelen på G13B motorn verkar mycket hållbar för rimliga effekter. Man bör o-ringa om man skall uppemot 200 kusar som jag tolkar ett urval av inlägg i de båda forumen.

Funderar på att bygga en motor i vinter och ha dagens som reservmotor. Får se vad det blir för delar i nya motorn. Hellre körbart än massor med effekt.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Motorn är tillbaks i bilen, kopplingen fungerar och störningen på tändningen är borta! :thumbsup: Även nya bromscylindern till frambromsarna funkar. Nu låser framhjulen först. Känns bra, men inte lika spännande.

Har kört en del idag för att grovmappa motorn med de nya större spridarna. Har också bytt wastegate till en med lägre öppningstryck.

Nya wastegaten öppnar tidigare, men den är inte till en Garrett och har kortare slag än den gamla. Den öppnar tydligen inte tillräckligt mycket för motorn fortsätter bygga tryck långsamt även efter det att den öppnat. Jag satte max övertryck något defensivt till 0.6bar i insprutningssystemet och har slagit i "overboost" skyddet då sprutet klipper både bränsle och tändning ett par gånger under dagen. Detta gjorde att det inte gick att mappa med max gaspådrag över 6000 rpm på tvåan och uppåt.

Blev en filmsnutt också. Filmen är tagen med filmläget på en stillbildskamera så kvaliteten är sådär. Ljudkvaliteten är fantastiskt dålig i hastigheter över 50. Filmen är tagen någonstans i mitten av dagen så det är inte riktigt fullt gaspådrag.

th_MOV02038_new-1.jpg

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har nu ändrat utväxlingen på wastegaten och tillfälligt satt en fjäder på Garrett wastegateklockan (den med stor rörelse) för att minska öppningstrycket.

Luckan över hålet i wastegaten öppnar nu ca 90grader vid 0.6 bar till skillnad mot ca 20-30grader innan. Skall bli intressant att se om det hjälper, och om det eventuellt dyker upp andra problem som en följd av den ädrade utväxlingen. Har också meckat dit en magnetventil så att Megasquirtet skall kunna styra laddtrycket, men får nog börja labba utan denna finess för att ta ett steg i taget.

Hjälper inte ovanstående lösning så blir nog nästa steg extern wastegate och om inte det hjälper måste det nog till ett större avgashus på turbon.

Någon som har labbat med wastegate innan som har några funderingar runt detta.

/Peter

DSC02065.jpg

DSC02068.jpg

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...