pelle17B Posted April 14, 2008 Posted April 14, 2008 (edited) Startar en tråd om mitt bygge, en Sjua med motor från Suzuki Swift. Mer info finns på: www.superseven.se Beskrivning av bygget finns här: Beskrivning Fler bilder mm finns mestadels under Chassibygget här: Chassiebilder Jag tar gärna emot synpunkter på bygget. Det är lättare att ändra nu än längre fram! /Peter Edited April 14, 2008 by pelle17B Quote
Ingenjören Posted April 14, 2008 Posted April 14, 2008 Ser bra ut. Kul med en swiftmotor. Blir antagligen både lätt och snabbt. Tänkte på motorfästena. Jag har samma typ av fästen där man låter två "brackets" vila på ett par gummikuddar som ligger helt horisontellt. Detta har jag haft lite strul med då min motor gärna rör sig lite i sidled. Vet inte vad andra har för erfarenhet men fick jag göra om allt så skulle jag vinkla in den yta där motorfästet ansluter till chassit så att man får lite självcentrering. Kanske helt onödigt på en så lätt motor som en Swift? Bara en tanke... Annars är det väl bara att ånga på så att vi får se dig på vägarna i sommar. Quote
Thomas Posted April 14, 2008 Posted April 14, 2008 ja. bättre att vinkla både sidled och framåt Quote
pelle17B Posted April 14, 2008 Author Posted April 14, 2008 Tack för tipset! Man kanske skall modifiera det vänstra fästet lite som på bilden nedan. Det högra lutar ju redan (där har jag delvis återanvänt delar av originalfästet). Får nog vänta några dar dock. På bilden nedan ser man att sprängskyddet på vinkelslpen har halkat snett och skyddar inte handen (har väl slagit i något när jag meckat). Skivan tog en tugga ur fingertopp och nagel på ett finger i går kväll. Aaaaaajjj!!!!!!!!!! :skull: :skull: :skull: :skull: :skull: :skull: :skull: :skull::excl: /Peter Quote
pelle17B Posted June 29, 2008 Author Posted June 29, 2008 (edited) Lite uppdatering av byggtråden. Håller som bäst på att mecka ihop första bärarmen. Har ägnat en del tid åt pedalställ och att hänga i motor styrväxel mm. Upp och nedvänt insug för att få plats. Spjällhuset får luft från den vattenkylda intercoolern bakom motorn. Diffen på plats, men inte helsvetsat fästena ännu. 3.92 Sierra diff med LSD. Ratt på plats, + tänkt placering av växelspak. Rejält kortad styrväxel Pedalställ Propellern (den som gör att bilen går framåt) Fler bilder finns på www.superseven.se /Peter B Edited June 29, 2008 by pelle17B Quote
ezroller Posted June 30, 2008 Posted June 30, 2008 (edited) Läste att du ska ha snurrbo på Swift-spisen. Om du kör på sprit slipper du komp-sänka. Åtminstone så länge du kör med laddtryck inom diesel-turbo-regionen... dvs. max 0,7-1.0 bar. Mer än så klarar kanske inte motorn ändå (170-180hk) med original stakar osv? :prop: Edited June 30, 2008 by ezroller Quote
Kraniel Posted June 30, 2008 Posted June 30, 2008 Swiftmorot med snurrbo? Låter som ett kalaskoncept! Kör själv med det i min Se7en och det fungerar förvånansvärt väl. Quote
pelle17B Posted June 30, 2008 Author Posted June 30, 2008 Funderar på att köra med original komp, original spridare, bensin och riktigt lågt laddtryck. Borde kunna ge 115 hk kanske (100 hk original utan turbo) vilket är lagom i besiktningen för en bil som landar runt 600 kg (med reservhjul mm). Jag har också lite funderingar åt E85 hållet. Det borde (rent teoretiskt förstås :D ) gå att ta ut mer effekt om man byter spridare, och mappar om för E85. E85 kan nog också ge lite lägre avgastemp om jag har förstått saker och ting rätt. Turbon jag har är en VNT (variabel geometri) turbo från en Volvo V70 diesel. VNT systemet gillar visst inte avgastempen från bensinmotorer så det skulle ju inte vara fel med lite lägre avgastemp. Det verkar råda delade meningar på nätet om hurvida VNT turbos är användbara på bensinbilar. Att biltillverkarna inte använder det på produktionsbilarna betyder säkert att det inte håller bra nog för att tillverka 100.000 bilar som skall rulla 10.000 mil utan turbobyte, men om det innebär att det inte håller länge nog för att jag kan köra några hundra mil om året är svårt att säga tycker jag. Enda sättet är nog att hålla nere avgastempen så mycket det går och testa och se vad som händer. Man kan väl alltid låsa VNT vingarna i den i lämpligt läge ge tusan i att använda den funktionen (kanske man skall börja med ändå för att få koll på resten av funktionen på motorn först). I värsta fall får jag byta turbo. Runt 160 hk känns som det borde gå att få till utan att plöja ned obscena mängder med sköna slantar i motor och växellåda. Jag har aldrig turbokonverterat en motor innan så ni som har kunskap får mycket gärna tycka till! /Peter Quote
ezroller Posted June 30, 2008 Posted June 30, 2008 (edited) Etanolens högre oktantal tillåter ju högre grundkomp i en turbomotor så länge man håller sig till rimliga laddtryck. En sugmotor med för mycket ladd som inte fått toppen masserad etc. får ju för ju problem med hög strömningshastighet på avgassidan ändå även om man kompsänker. 160-170hk e nog inga probs vare sig med komp eller gashastigheter. Utan kompsänkning och på etanol e det ju möjligt att mappa bränsle/tänning/laddtryck så att du får riktigt bra gasrespons redan från låga varv iom. den högre kompressionen. Och så länge man inte kör magert brinner etanolen svalare. MegaSquirt och Wasted Spark parat med laddtryckstyrning mha solenoid ger ju möjlighet att få till det riktigt bra. Men tag hjälp av en expert! VÄLDIGT lätt att ha sönder en motor som inte är riktigt mappad. Rullande landsväg + expert rekommenderas! Har själv havererat ett par snaabel-spisar på detta sätt... spräckta kolvar. :P Edited July 1, 2008 by ezroller Quote
Kraniel Posted July 1, 2008 Posted July 1, 2008 Vill du ha inspiration får du komma förbi och titta på min. Den har 73 kW i papperen - fast jag begriper inte riktigt hur det gick till... Quote
pelle17B Posted July 1, 2008 Author Posted July 1, 2008 Det låter jätteintressant. Jag kommer gärna förbi och kollar på Clover. Jag PM ar dig i em så kanske vi kan hitta nån bra tid nån dag framöver. /Peter Quote
Michael Th Posted July 1, 2008 Posted July 1, 2008 blir avundjuk... skulle oxå vilja titta... men liiite långt att åka... Quote
pelle17B Posted July 4, 2008 Author Posted July 4, 2008 Kollade på Clover häromdagen. Måste säga att det är en jäkla cool bil med helt rätt proportioner. Tidens tand har gett den en synnerligen härlig patina! En bil som är till för att användas. Häftigt! Quote
pelle17B Posted July 11, 2008 Author Posted July 11, 2008 Har byggt på framvagnen senaste dagarna. Bara punktat A-armar och stötdämparfästen ännu. Någon som ser något som bör ändras? Markfrigången skall vara 105mm fram. Fjädringsväg Bump 80 mm (om man trycker genomslagsgummit så långt man kan med handkraft), Droop 60 mm, mao totalt 140 mm. Inga leder begränsar rörelsen. /Peter @ Rideheight Max Bump Max Droop Quote
pelle17B Posted July 12, 2008 Author Posted July 12, 2008 (edited) Dagens meck. Handbroms placerad under instrumetnbrädan och Länkage till växelspaken. Chansar på att växellådan rör sig så lite att det funkar bra med att fästa växelspaken direkt i chassiet. Utväxling för kortare slag. Lagringarna är gjorda i oljebrons. Använder Dy 16mm / Di 10mm bussning med fläns. Som axel använder jag 10mm Axelstål. Oljebronsbussningar finns på Momentum ca 25kr styck. Axelstål SS 2172 från Clasohlsson (om det nu ortfarande finns att köpa där, Clasohlsson har ju mest plast tingel tangel nu för tiden). Edited July 13, 2008 by pelle17B Quote
pelle17B Posted October 24, 2008 Author Posted October 24, 2008 Lite uppdatering av tråden. Bärarmar och stötdämparfästen färdigsvetsade. Bromsslangar provmonterade. Hur mycket bumpsteer är acceptabelt? Jag har lyckats justera styrväxelns infästning så att om jag fäster en 1.5m lång planka i bromsskivan och rör hjulupphängningen genom hela fjädringsvägen så kan jag inte se att plankan vrider sig med blotta ögat (från någon meters håll). Pratar vi millimeter på en 1.5m pinne, delar av millimeter eller centimeter för att det skall vara bra nog? Provmontering av tanken. Valde att sätta tanken ovanför diffen dels för att den är mer skyddad om man blir påkörd och dels för att slippa extern catchtank med extrapump osv. Nu kan soppan få skvalpa ned i röret under tanken av egen kraft. Vikten hamnar lite högre, men det blir å andra sidan totalt lägre vikt och mindre komplext då man slipper extrapump och extern catchtank med slangar kopplingar mm. Jag har tänkt fästa röret som sticker ned under tanken med en slangklämma runt ett fäste i chassiet så det inte kan vibrera sönder. Tanken är i 1mm rostfritt för att tåla E85 om man skulle få för sig att köra på det någon gång framöver. Tanken har inga bafflar och skall fyllas med skum. Provmontering av torrsumptanken + tänkt placering av batteriet och torrsump pumpen. Generatorn blir tufft att få in på högersidan av motorn tyvärr, så det får nog bli ett fäste på vänstersidan. Provade att montera dit ett hjul också. Man måste ju se hur det blir :-). Quote
Morty Posted October 24, 2008 Posted October 24, 2008 Snyggt :thumbup: Din tanke på placering och utformning av bränsletanken är nästan identisk med min och då måste det väl bli :thumbup: :thumbup: /Magnus Quote
pelle17B Posted October 24, 2008 Author Posted October 24, 2008 (edited) Tackar! Jag tänker montera bränslepumpar filter mm bakom diffen. Hur har du gjort? Edited October 24, 2008 by pelle17B Quote
Morty Posted October 24, 2008 Posted October 24, 2008 Jag har monterat pump och filter i bakre högra hörnan. Tror du ser rätt bra på bilden nedan. /Magnus Quote
Micael Posted October 25, 2008 Posted October 25, 2008 Varför väljer ni att lägga tanken ovanpå diffen? Blir det för trångt bakom diffen, eller finns det nåt annat skäl? Förövrigt måste säja att gillar bygget skarpt. Framför allt att miniräknaren är med på varje bild. :) Quote
pelle17B Posted October 25, 2008 Author Posted October 25, 2008 Valde att sätta tanken ovanför diffen dels för att den är mer skyddad om man blir påkörd och dels för att slippa extern catchtank med extrapump osv. Nu kan soppan få skvalpa ned i röret under tanken av egen kraft. Vikten hamnar lite högre, men det blir å andra sidan totalt lägre vikt och mindre komplext då man slipper extrapump och extern catchtank med slangar kopplingar mm. Miniräknaren ja - den är en hörnsten i bilbyggandet! Om man alltid har den med sig så kan man undvika all form av huvudräkning nästan helt. :icon_smartass1: :P Quote
Micael Posted October 25, 2008 Posted October 25, 2008 Om man vekligen läser inläggen och inte bara tittar på bilderna. så behöver man inte fråga :icon_oops: Quote
pelle17B Posted November 22, 2008 Author Posted November 22, 2008 Nu pallar jag inte att vänta längre! Imorgon klockan ett skall den ner på egna hjul. Har snackat med polarna och räknar kallt med att få fatt i minst 6 starka killar som kan hjälpa till att lyfta. Är det någon som bor i närheten av Järfälla och känner för att bidra till lyftet, käka en grillad vurre på uppfarten, och kolla på bygget så skicka mig ett PM så skickar jag en vägbeskrivning. /Peter (Toe in justeringen är temporär på framvagnen. Skall svarva en riktig förlängare innan SFRO1) Quote
Kilkenny Posted November 22, 2008 Posted November 22, 2008 gillar ditt bygge skarp :thumbup: Tankplaceringen är samma som jag tänkt mig, fast skvalpröret var en smart lösning! vad för bränslepump och filter kör du med? Quote
pelle17B Posted November 23, 2008 Author Posted November 23, 2008 Jag har en volvopump från biltema som i http://forum.locostsweden.se/index.php?s...ost&p=55019 Filter från Golf GTI och förfilter/grovfilter enligt http://forum.locostsweden.se/index.php?s...grovfilter+fram Quote
pelle17B Posted November 23, 2008 Author Posted November 23, 2008 TOUCHDOWN! :eclipsee_steering: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :D :D :D :D :D :D Quote
ezroller Posted December 19, 2008 Posted December 19, 2008 Jag gratinerar som vanligt! :D Bara resten kvar. Lurar faktiskt på samma konstruktion som du... med 140/160-spindlar fram och snaabel bak. Fast med järnspis från volvo framtill så den garanterat går rakt fram i kurvorna. Quote
pelle17B Posted January 23, 2009 Author Posted January 23, 2009 (edited) Lite uppdatering av senaste tidens byggande. Först gången ute. Kul att se den på lite avstånd. Då får man lite känsla för hur proportionerna blir. Grenrörsbygge. Chassiet påväg till lack. Var ett helvete att slipa och tvätta rent hela ramen!!! 20 timmars intensivt elände. Nästa gång får de blästra. Jag skiter i om hela bilen blir som en banan! Motorn fick lite uppmärksamhet under tiden chassiet lackas. Coil on plug från Audi A3. Passar fint på swiftmotorn med en adapterplatta. Tillverkat adaptrar och monterat triggerskiva och drivning till torrsumpspumpen. Upptäckte att lämpligaste stället att borra och gänga i blocket för turbons oljeretur var bakom motorfästet :banghead:. Löst med hål i motorfästet :thumbsup: Chassiet tillbaks från lack. Lite el dragning påbörjad. Monterat större delen av bakvagnen och tanken. Fortsättning följer... Edit: Micke, Fan också. Jag glömde lägga fram miniräknaren på bilderna. Edited January 23, 2009 by pelle17B Quote
Sonett7 Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Riktigt snyggt bygge! Ser ut som om du fixat proportionerna... Önskar att jag känt till att og900-spindlarna passade rakt på drivaxlarna från Ford lite tidigare - ser väldigt bra ut i färdigt skick! :thumbsup: Quote
Gerhard Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Håller med föregående, mycket snyggt bygge. Quote
Rikard Larsson Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Blir bra det där! Vad är det för färg, vanlig billack och någon grund? Vad fick du ge för lackeringen? Quote
pelle17B Posted January 25, 2009 Author Posted January 25, 2009 Riktigt snyggt bygge! Ser ut som om du fixat proportionerna...Önskar att jag känt till att og900-spindlarna passade rakt på drivaxlarna från Ford lite tidigare - ser väldigt bra ut i färdigt skick! :thumbsup: Kul att du gillar proportionerna. Tycker det är viktigt att bilen har rätt stuk och ser smidig ut. 900 spindlarna funkar bra, men det var en hel del meckande att få dit Golf IV bromsarna och bromssivorna från Nissan primera. Quote
pelle17B Posted January 25, 2009 Author Posted January 25, 2009 Blir bra det där!Vad är det för färg, vanlig billack och någon grund? Vad fick du ge för lackeringen? Chassiet är lackat med epoxygrund och sedan någon typ av halvblank industristrilack som man använder på stål (typ staket och sånt) utomhus. Blev rätt bra. Quote
pelle17B Posted February 7, 2009 Author Posted February 7, 2009 Instrumentbräda tillverkad och plastat om formen på scutteln lite. Quote
pelle17B Posted February 8, 2009 Author Posted February 8, 2009 Ett tips om man inte vill ha en helt slät yta utan en yta med lite struktur är att spruta ett relativt tunt lager stenskottsskydd på plåten (av någon anledning verkar den vita ha finare struktur än den svarta) och därefter lacka med mattsvart färg. Det är viktigt att färgen är matt. Jag tog halvmatt först och det såg inte bra ut alls. Jag gjorde som ovan på instrumentbrädan, blev rätt bra yta med lagom struktur. Är svårt att fotografera och få ett verklighetstroget utseende på fotot, men jag lägger in ett foto i alla fall. Ser ut som rätt grov struktur på fotot. Det är taget på mycket nära håll. Man upplever inte ytan som grov i verkligheten. Quote
pelle17B Posted February 23, 2009 Author Posted February 23, 2009 (edited) Motorstart i går kväll. 20:45 hoppade den igång :D Suzuki swift GTI motor 1.3 liter. Garrett GT2052 turbo, hemsnickrat grenrör. Toyota Celica st165 vattenkyld intercooler. Megasquirt II med MSII extra koden. Bredbandslambda och EGT mätning. En tändspole per cylinder (4 st COP från Audi A3), wasted spark. Fördelaren borttagen och ersatt av 60/2 tandad skiva på vevaxeln. Edited February 23, 2009 by pelle17B Quote
Rikard Larsson Posted February 23, 2009 Posted February 23, 2009 Grattis, det var ju inte direkt en standardinstallation det inte... Extra kul! Quote
ezroller Posted February 23, 2009 Posted February 23, 2009 Gratinerar (som man brukar, allt e godare med ost) till uppstarten. Bara tomkört än eller...?? :D Quote
dmc12Hank Posted February 24, 2009 Posted February 24, 2009 Ser kanon ut! Såg på en va bilderna att du har två superslimmade ljuddämpare, vart har du fått tag på dom? Såna vill jag också ha. Henke. Quote
pelle17B Posted February 25, 2009 Author Posted February 25, 2009 Ja onekligen börjar det ta sig. Motorn håller sig vid liv på tomgång, men inte mer. Har dock inte varmkört ordentligt ännu. Det ryker som fan och luktar en del när man har bilen i garaget i källaren på villan. I helgen blir det koll av att tändningen står där jag tror att den står, ut med spridarbryggan och koll att alla spridarna levererar ungefär lika med soppa och har bra sprutbild, följt av varmkörning och injustering av tomgången. Jag har fått fatt på konfig filer till en Adaptronic ECU för en bil med en likadan turbokonverterad motor. Har pillat ut värdena för tändning och pulslängd för spridarna ur konfigfilerna till den ECUn och matat in det som grundmapp i Megasquirten. Får se hur det funkar. Ljuddämparna är Magnaflow Rostfria 4" diameter ca en 5-hundring styck på Hansen Racing. Första indikationen (med bilen inne i garaget visserligen) är att ljudet inte dämpas direkt onödigt mycket :-) trots 2 st ljuddämpare och turbo. /Peter Quote
pelle17B Posted March 8, 2009 Author Posted March 8, 2009 Filmtajm Vattenpumpen gav upp och läcker som ett såll :-(. I övrigt verkar det mesta funka. /Peter Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.