therealpinto Posted March 11, 2008 Posted March 11, 2008 Hej på er Locostare Finns det någon av er som har möjlighet att hyfsat noga mäta upp en Taunusspindel? Jag skulle behöva en vy framifrån med ledpunkterna för spindellederna, navets centrumlinjer och gärna styrarmen. Tanken är att försöka få ett ordentligt hum om geometrin. /Gustaf Quote
leto Posted March 11, 2008 Posted March 11, 2008 Vad är hyfsat noggrant? Det här bör vara inom 2 mm ev bättre Måtten grundar sig delvis på egna mätningar, delvis på en ritning av okänt ursprung, med många decimaler och utan toleranser. Ritningen fick jag från en byggare i Spanien. Hittar du något bättre så hör gärna av dig. TAUNUS_SPINDEL.pdf Quote
therealpinto Posted March 12, 2008 Author Posted March 12, 2008 Tack! Det bör duga, om du har kontrollmätt så att det är ganska rätt. /Gustaf Quote
Jörgen Posted March 12, 2008 Posted March 12, 2008 Gå in på raceleda.de ,dom gör en aluspindel som har samma geometri som Taunus och även till Sierra. Ligger en hel ritning med alla mått och vinklar på. bygger på orginalet Jörgen Quote
atorp Posted March 13, 2008 Posted March 13, 2008 Hej Gustav Jag har lobbat mot min besiktningsman att han skall ta tag i detta med taunus spindel och att ni i SFRO skall bestämma er hurvida de är godkända eller inte - jag har som du förstår fått avslag. OBS även med andra hjul typ Orginal Escort 35mm offset. Det finns ingen rimlighet att få fram en Scrubradius som ligger på 30mm som tydligen är ett medel mått att sträva efter???? rätt eller fel??? Jag är medveten om max mått osv men de uppnås endast med mega offset på hjulen typ 55mm osv - du behöver typ 45mm offset för att nå 70mm!!!!!!!!!! eller så mäter jag helt galet. hjul dia 570mm. Kul om någon CAD kille kunde slå ihop detta så vi får fram exakta mått på 570,580,590,600mm. Tittar man på byggen rent generellt locost eller westfield,caterham "you name it" så ser det ut att vara väldigt få som har rimlig scrub radius. Mer parten verkar jobba med en kopia på taunus spindeln då ex rally designs alu spindel kan eftermonteras osv. Jag har lämnat ett förslag till min besiktningsman att SFRO tar fram en rekomendation baserad på hjul dia, vikt beslastning på hjulet, däckbredd då dessa direkt påverkar hur mycket friktion däcket kan åstakomma. Rimligt så borde en BEC bil kunna ha större scrub beroende på den lägre belastningen på framhjulen = mindre friktion. Tyvärr har jag inte fått svar än - efter 3 mail reminders och snart 6 veckor. Ser dock ett alternativ att helt sonika byta besiktningsman då mina polare och typ 60% av alla andra locostbyggare fått igenom sina bilar med taunus spindel. Ber ödmjukast om hjälp för att komma vidare. bygget står helt still, panik!!!!!! värmen är snart här !!!!! Vänligast Atorp Hej på er LocostareFinns det någon av er som har möjlighet att hyfsat noga mäta upp en Taunusspindel? Jag skulle behöva en vy framifrån med ledpunkterna för spindellederna, navets centrumlinjer och gärna styrarmen. Tanken är att försöka få ett ordentligt hum om geometrin. /Gustaf Quote
leto Posted March 14, 2008 Posted March 14, 2008 En "by the book"-Locost har en styrradie på 80mm vid ET 41 och rulldiameter 566, om mina beräkningar stämmer. Det rullar ett stort antal byggen världen över som ser ut så. Finns det något som pekar på att det är ett problem? Quote
therealpinto Posted March 14, 2008 Author Posted March 14, 2008 Vi håller på att jobba med saken inom SFRO, så det är inte "stillestånd". Just nu samlar jag in fakta om ett antal olika spindlar (så ni som har mått på typ Opel Ascona A/B, Manta osv, lägg gärna upp dem här). Jag tänker inte diskutera frågan i detalj här innan jag har alla fakta på bordet. Men enbart för att en lösning använts i många år är det inte säkert att man kan fortsätta använda den, och där är spindlar/styrradie inget unikt. Men jag hör dina argument. /Gustaf Quote
Borken Posted March 14, 2008 Posted March 14, 2008 Skulle bara fattas att man bannar taunusspindeln :thumbsdown: Tur att skrotpriset är relativt högt idag iallafall. /Janne Quote
Magoo Posted March 15, 2008 Posted March 15, 2008 vad kommer det att innebära med byggen som har klarat 1:a bes men inte är klara med den andra. om nu taunus spindeln blir "förbjuden"? Quote
therealpinto Posted March 15, 2008 Author Posted March 15, 2008 Vi får väl se. Normalt sett brukar vi försöka hålla folk "skadefria" dvs om man påbörjat bygget enligt vissa riktlinjer, som sedan ändras, brukar vi försöka låta folk bygga klart enligt det gamla. Men det beror ju på hur allvarliga brister det är. Jag kan tänka mig i detta fall att man kräver fälgval med så högt ET som möjligt för att lindra problemen (Focus finns med ET 52,5 på 6x15" plåtfälg som passar till exempel). /Gustaf Quote
Magoo Posted March 15, 2008 Posted March 15, 2008 finns det någon 13" fälg som kan komma upp i det ET måttet då jag inte vill ha så stora fälgar som 15" Quote
Borken Posted March 15, 2008 Posted March 15, 2008 Har det hänt någon olycka som kan relateras till taunusspindeln och dess geometri? Finns det alternativa spindlar som kan utnyttja samma leder, bärarmar och bromsok? /Janne Quote
atorp Posted March 16, 2008 Posted March 16, 2008 Gustav :notworthy: :notworthy: Bra förslag detta med hjulen -jag önskar bara att alla var lika vidsynta och vänligt inställda som du. Det hade gjort min liv enklare. Kanske är värt frakten upp till dig för 2:a besiktningen så man får en mer objektiv bedömning. :notworthy: :notworthy: Vi får väl se. Normalt sett brukar vi försöka hålla folk "skadefria" dvs om man påbörjat bygget enligt vissa riktlinjer, som sedan ändras, brukar vi försöka låta folk bygga klart enligt det gamla. Men det beror ju på hur allvarliga brister det är. Jag kan tänka mig i detta fall att man kräver fälgval med så högt ET som möjligt för att lindra problemen (Focus finns med ET 52,5 på 6x15" plåtfälg som passar till exempel)./Gustaf Quote
Jörgen Posted March 16, 2008 Posted March 16, 2008 Ford taunus orginal har ju ett ET på 41 och det har jag med på mina fälgar 17 x 7 tum. Jag förstår inte problemet om man håller sig till detta, funkar ju fint på en dubbelt så tung Taunus. Jörgen Quote
atorp Posted March 16, 2008 Posted March 16, 2008 Ett problem är att du förmodligen har större hjuldiameter vilket ger mindre scrub. Vi är några som önskar åka med 13" och små dia på 560-570mm då blir det problem. ET41 är på håret att det kan bli 70mm - som sagt beror på din hjul diameter. Frågan är - hur upplever du bilen vi hård körning, kurvtagning, om du provar att släppa ut till 1kg i ett hjul hur beter sig bilen då?? kom gärna med kommentar. vore nämligen väldigt skoj att veta. En sak till - vad väger din bil fram ??? Mvh anders Ford taunus orginal har ju ett ET på 41 och det har jag med på mina fälgar 17 x 7 tum.Jag förstår inte problemet om man håller sig till detta, funkar ju fint på en dubbelt så tung Taunus. Jörgen Quote
Magoo Posted March 16, 2008 Posted March 16, 2008 Hur är det med spindlarna som raceleda säljer. Har dom vettigare mått jämfört med taunus? Quote
Sonett7 Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Tror faktiskt att de flesta eftermarknadsspindlar inkl de som Westfield tillverkar mer eller mindre är kopior av Taunusens - kan iofs bara vara själva navet som är lika och inte geometrin... Quote
Jörgen Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 Ett problem är att du förmodligen har större hjuldiameter vilket ger mindre scrub.Vi är några som önskar åka med 13" och små dia på 560-570mm då blir det problem. ET41 är på håret att det kan bli 70mm - som sagt beror på din hjul diameter. Frågan är - hur upplever du bilen vi hård körning, kurvtagning, om du provar att släppa ut till 1kg i ett hjul hur beter sig bilen då?? kom gärna med kommentar. vore nämligen väldigt skoj att veta. En sak till - vad väger din bil fram ??? Mvh anders Ja menar att taunusen har väl 13" eller är det 15" fälg orginalmed 41 i ET OCH det fungerar ju uppenbarligen ,så jag förstår inte vad problemet ligger. Jörgen Quote
therealpinto Posted March 17, 2008 Author Posted March 17, 2008 De ritningar på Raceleda jag har hittat är på tre olika spindlar. En med Taunusgeometri, en med Escortgeometri och en med Granadageometri. De två senare är bättre... /Gustaf Quote
atorp Posted March 17, 2008 Posted March 17, 2008 (edited) Hej Gustav Hur mycket skiljer det sig på Granada - - trodde ärligt talat att det var samma spindel men olika nav?? Mvh anders Edited March 17, 2008 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
therealpinto Posted March 17, 2008 Author Posted March 17, 2008 Enligt mina beräkningar ger Raceledas Granadaspindel 64 mm skrubb vid samma förhållande där Taunusspindeln ger 78 mm - och Raceledas Escortspindel ger "bara" 45 mm. Men jag är ju inte säker på att Raceledas Granadaspindel är en kopia av en Granadaspindel ;-) /Gustaf Quote
Borken Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 Gustav! Har SFRO kommit fram till något beslut? Går det fortfarande besiktiga med taunusspindel? Eller måste man leta upp något annat? Vad föranledde disskussionen? /Janne Quote
therealpinto Posted March 19, 2008 Author Posted March 19, 2008 Inget beslut än, vi jobbar på saken. Det som föranleder diskussionen är att Taunusspindeln har kass geometri original...och i samband med att vi skriver på en ny bygghandbok ville vi försöka belysa frågan om styrradier bättre. Rekommendationen i boken har "alltid" varit max 60 mm och det klarar man ju normalt inte med Taunusspindel. Så fort vi har klart lär ni få veta det. Tills vidare kan man ju kanske säga att vad beslutet än blir så är det klokt att välja en annan spindel med bättre geometri. /Gustaf Quote
Magoo Posted March 19, 2008 Posted March 19, 2008 (edited) Är det någon som har tips på någon bättre ersättare till taunusspindeln? Grejorna från raceleda ser bra fina ut men lite i dyraste laget.. Är det någon som vet hur spindlarna som caterham och westfield har är? Edited March 19, 2008 by Magoo Quote
fege Posted March 20, 2008 Posted March 20, 2008 (edited) Hur är det med Westfields framvagn? Om man tittar på lite bilder verkar scrubradien hyggligt stor (någon som har mått) och dessa brukar väl godkännas eller? Edited March 20, 2008 by fege Quote
Rikard Larsson Posted March 20, 2008 Posted March 20, 2008 (edited) Jag har inte brytt mig så mycket om scrub/styrradie innan... Men nu när man närmar sig SFRO 1 och läser en sån här diskussion så blir man ju lite orolig. Nu har jag 140-spindlar så det är säkert lugnt, men jag har läst mig fram till varför vissa tillverkare har (hade) så stor styrradie original. Det är lättare att vrida hjulen vid ex. fickparkering. Är scrub = 0 så vrider man däcket runt sin egen axel. Är scruben hög, låt säga 78 mm, så rullas däcket lite istället. Med dagens servostyrning så är det inga problem med låg scrub. EDIT: Här är en bra bild som förklarade så t.o.m. jag fattade vad scrub var... Edited March 20, 2008 by Rikard Larsson Quote
therealpinto Posted March 20, 2008 Author Posted March 20, 2008 Volvo 140 har runt 35 mm skrubb original (ET35 eller vad det nu var), så den funkar oftast bra. Men använder man fälgar med lågt ET ökar man skrubbradien. Såvitt jag vet (men jag väntar på bekräftelse) har Westfield etc. kopierat Taunusspindelns geometri. Min avsikt är att i samband med ett "utlåtande" från SFRO också kunna presentera några exempel på "bra" spindlar. /Gustaf Quote
Antas Posted March 20, 2008 Posted March 20, 2008 Det är inte utan att man blir fundersam och lite orolig med denna diskussion om "scrub" mm. Jag har funderat många gånger på vad som menas med "scrub". Rikard Larssons bild ovan beskriver på ett så enkelt sätt detta så att tom jag begriper vad det är. Vi har använt spindlarna ur donatorn, Scorpio -88 med en s.k. svamp i övre fästet. Castervinkeln har vi satt till ung 6 grader. Fälgarna har ET 35, 7Jx15 H2 och däcken 205/60R15. Någon som har någon uppfattning om hur detta passar ihop? Ska försöka göra någon mätning av "scrubben" på något vis. Antas i Luleå Quote
Antas Posted March 20, 2008 Posted March 20, 2008 Har nu mätt "scrubben" och kommit fram till att den är 15 mm (nr 10 på Rikard Larssons bild). Rolling radius var 31 cm. 15 mm bör,såvitt jag förstår, vara acceptabelt, eller............? Quote
gabbes Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Har nu läst denna tråd och givetvis - som många - byggt med Taunusspindeln och står inför en snar SFRO 1:a... Jag måste väl kunna använda Taunusspindeln och kompensera med fälgar som har lämpligt ET för att få scrubben rätt? Om inte - varför då? Skall man nu behöva byta spindlar=ombygge av hela framvagnen- fastän man använt sig av dessa spindlar utan några problem i så många år tidigare så börjar man undra. Man kan ju inte lägga styraxellinjen (enligt bilden tidigare i tråden) hur långt ut som helst för det finns ju en bromsskiva etc som är ivägen...det är klart man måste kompensera detta med fälgar som har rätt ET eller är jag seg i huvet nu på morgonen?? Quote
Jörgen Posted March 21, 2008 Posted March 21, 2008 Till Pinto, Undrar varför denna diskussion kommit upp just nu, som jag skrev tidigare i mina inlägg så har ju Taunus med 13" fälg och som är 5" bred en ET på 41 orginal. Då borde scrubben överstiga 78mm med råge och detta på en bil som ska kunna väga ca:1500kg maxlastad. När man då kör med fälg diameter som är större(rullomkretsen skiljer sig inte mycket) och även bredare så borde ju scrubben "förbättras", sen kan man ju undra vad detta har med hållfastet eller säkerhet att göra då man på våra bilar har "tagit bort" halva vikten som spindeln ska klara av att belastas med. Och det här med en scrubb på "rekomenderad 60mm" vem har tagit fram detta? SFRO, vägverket ,bilprovningen? vad baserar dom detta på iså fall, vore ju intressant att få ta del av. Och inte nog med det, man underkänner ju hela Fords kunnande om chassiegeometri och hållfstetslära, visst så försvann ju Taunusen -81 eller-82 ? men jag är ganska övertygad att redan då så kunde dom nog beräkna detta med chssiegeometri och väghållning. I mitt personliga tycke försöker man göra en höna av en fjäder just nu. En sak till, om nu Westfield är baserad på Taunus och även raceledas så borde dom räknat på och kanske med egen erfarenhet kommit fram att denna spindel fungerar helt okej, om inte så kan dom som tillverkare ställas till ansvar i domstol om det skulle ske en allvarlig olycka pga att denna spindel fallerat i ett seven bygge ellar annat fordon. Om 140 spindlar så kan man också invända emot i så fall, alla ni som har haft en 140 vet att om man har "nästan" fullt rattutslag och ger gas så faller hjulet in mot centrum och den styr (rätar) inte upp av sig själv, den går i cirklar. Mvh Jörgen Quote
gabbes Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Här är en fil med måtten på en Taunus spindel. Kunde tyvärr inte hitta någon på Granadan.. Självklart är det mer idealsikt att scruben inte är så mycket som den blir med Cortina/Taunus spindlarna, men att man nu helt plötsligt inte skall godkänna en kontruktion som helt oförändrad gentemot en fabriksbyggd bil känns inte rätt. Quote
Michael Th Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 allt som används är kanske inte optimalt... det kommer som jag förstod nog inte att förbjudas att använda spindlar med ej optimal geometri... men om man hittar en som är bättre så är det ju i en eget intresse att använda så bra grejer som man kan... jag är skyddsombud på jobbet..om jag ser någon som inte skyddar sig så säger jag till honom att använda lämplig skydds utrustning... om han inte använder den så är det ju han själv som i första hand blir lidande.. men det behöver ju inte vara rätt endå. Quote
Borken Posted March 22, 2008 Posted March 22, 2008 Det finns alltid bättre grejjor, alltid! Hur lång ska man gå? /Janne Quote
gabbes Posted March 23, 2008 Posted March 23, 2008 Ja - det ser ut som jag får jaga fatt i 15" Focus fälgar/hjul med ET52,5 så blir det i alla fall bättre inför SFRO 1:a. Är det någon som har ritningar på både Taunus/Cortina navet och Escort navet samt Granada spindeln. Jag såg på det Engelska forumet att man hamnar på en bättre scrub om man använder Granada spindlar (KPI 7,4) tillsammans med Escort naven. Det kunde vara intressant att se om blir bra= i alla fall bättre.... Quote
therealpinto Posted March 23, 2008 Author Posted March 23, 2008 Jag ska inte gå på djupet här och nu, jag har varken tid eller tillräckligt på fötterna. Men diskussionen är inget nytt, kanske kan man säga att den har aktualiserats av arbetet med vår nya bygghandbok och det faktum att det byggs fler och fler "sjuor". Läser man på litegrann i böcker om chassidynamik, hjulupphängningar etc. så rekommenderar de flesta en scrub på cirka 5% av fälgbredden som idealisk, och 10% som max för att få en väl fungerande bil. Det skulle vara runt 10 mm på en 7" fälg... Folk som verkligen PROVAT att ändra skrubbradien brukar också lovprisa det som den solklart bästa ändringen man gjort på bilen. Värt att ta hänsyn till kanske? Att underkänna Fords konstruktion av en familjebil, gjord på 1960-talet med helt andra kav och förutsättningar än vad en sportbilsreplika byggd på 2000-talet har, känns faktiskt inte speciellt obekvämt - inte av den anledningen. För den som är sugen på ritningar, kika in på www.raceleda.de och kolla även in Wilwoods spindel som ersätter Mustang II. /Gustaf Quote
Borken Posted March 23, 2008 Posted March 23, 2008 Varför säljer då raceleda en aluminiumspindel till en gammal familjebil om den är helt oduglig? Hur många är vi här inne som bygger med taunusspindel? /Janne Quote
therealpinto Posted March 23, 2008 Author Posted March 23, 2008 Varför säljer Raceleda också två andra spindlar som är betydligt bättre? ;-) Det finns många anledningar till att saker säljs och tyvärr är det inte alltid "bra" prylar bara för att de säljs. Jag tror att jag stoppar mina kommentarer här tills vidare. Vi jobbar vidare med en "utredning" och som sagt, så fort jag har konkreta saker att presentera från SFRO så kommer det. /Gustaf Quote
gabbes Posted March 23, 2008 Posted March 23, 2008 Självklart blir det säkert skillnad, men bilarna vi bygger väger mellan 1/3 upp till hälften av ursprungsmodellen... Vad blir rådet till oss alla som skall till att göra bl.a SFRO 1:a snart med Taunus prylarna...? Börja om med andra grejor? Quote
Panzer Posted March 23, 2008 Posted March 23, 2008 Är där någon som vet om det är "bolt-on" med Granadaspindel och Escortnav? Är det samma lager osv? Vilket sammanlagt resultat skulle det ge? Någon länk till det Engelska forumet? Quote
Jörgen Posted March 25, 2008 Posted March 25, 2008 Pinto har ju en poäng med att Taunus är en gammal konstruktion och finnssäkert spindlar med "bättre" geometri. Men om man har en scrub på 10mm på 7" fälg då har man inte mycket feedback ifrån vägen upp i ratten och man vet inte vilket fäste som finns. Är det någon som vet vad en ny saab , Volvo eller något annat märke har för spindelgeometri? Då kanske man får en vägledning vad man kan välja. Jörgen Quote
Borken Posted March 25, 2008 Posted March 25, 2008 Visst finns det en poäng! Men det finns ju massvis med olika sportbilar som kör omkring med taunusspindeln t ex westfield. Vad jag vet så är ingen direkt så missnöjd att dom letat upp en spindel med bättre geometri. Vad jag fattat så är KPI vinkeln ok på dessa men att hubben sticker ut lite väl långt? Men med standard ET 40 fälgar och 8-9° caster funkar självrätningen. I värsta fall borde man ju kunna svetsa upp ett par fälgar med ET 80-90 då ska det väl gå igenom? Jag hoppas att SFRO inte kommer med ett förbud utan snarare en rekommendation! /Janne Quote
leto Posted March 26, 2008 Posted March 26, 2008 Visst finns det en poäng! Men det finns ju massvis med olika sportbilar som kör omkring med taunusspindeln t ex westfield. Vad jag vet så är ingen direkt så missnöjd att dom letat upp en spindel med bättre geometri. Vad jag fattat så är KPI vinkeln ok på dessa men att hubben sticker ut lite väl långt? Men med standard ET 40 fälgar och 8-9° caster funkar självrätningen. I värsta fall borde man ju kunna svetsa upp ett par fälgar med ET 80-90 då ska det väl gå igenom? Jag hoppas att SFRO inte kommer med ett förbud utan snarare en rekommendation! /Janne Enda anledningen till att taunusspindeln är så flitigt använd är att den finns, alternativen är MYCKET få. KPI på 4.3 är inte ok, runt 7 brukar behövas för att få vettig geometri. Quote
Gerhard Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Ja det förklarar ju en del varför scrub värdet är högt. Det kanske motverkar ev nackdelar med mycket skrub? Quote
Borken Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Enda anledningen till att taunusspindeln är så flitigt använd är att den finns, alternativen är MYCKET få. KPI på 4.3 är inte ok, runt 7 brukar behövas för att få vettig geometri. Jag har inte nog på fötterna och är säkert ute på djupt vatten, men jag läser på så gott det går :P SAI på en taunusspindel är väl 4.8° en halv grad negativ camber å det så får man KPI 5.3° 5 grader KPI innebär väl att man kan hålla sig runt 5° caster? Nu behövs ju mer för att SFRO ska vara nöjda med återgången. Vad finns det för alternativ som är bättre då? /Janne Quote
AlfaRonny Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Jag kanske också är ute på djupt vatten men jag tycker att man skall se till helheten på bilen. Att ”Taunusspindeln har kass geometri original” tycker inte jag är tillräcklig stort skäl att förbjuda den. Det viktiga borde vara att kontrollera hur bilen känns att köra. Tror till exempel att en sjua med där vissa vinklar i framvagnen inte är helt optimala ändå får detta hyggligt kompenserat tack vare att koncept idén är bra från början (hur många nya bilar har bättre väghållning än en sjua med ”dåliga” spindlar?). Skulle bilen kännas helt fel så har ju alltid besiktningsmannen möjligheten att inte godkänna bilen. Därför förstår jag inte att man hänger upp sig på denna detaljfråga. Däremot vore det jättebra med en lista över rekommenderade spindlar :thumbup: Hälsningar Ronny Quote
Sonett7 Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Problemet gäller nog inte väghållningen/uppförandet nät allt är OK utan mer hur bilen uppför sig vid exemplevis punktering på ett framhjul i 90 km/h när du samtidigt måste bromsa. En standardbil kommer troligen inte att kasta dig i diket medan en felkonstruerad Se7en med Taunus-spindel och väldigt liten offset kanske gör det på bråkdelen av en sekund. Hur pissigt det än känns när man byggt med vissa delar och sedan måste ändra koncept så får vi inte glömma att SFRO faktiskt finns på vår sida och jobbar för att vi skall kunna fortsätta med vår hobby. Hur stor skillnad är det mellan Volvo 140/Opel Ascona och Taunus? Bultmönster går ju att fixa relativt enkelt... Quote
AlfaRonny Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Instämmer. SFRO är jättebra! Ang. väghållningen. Om så är fallet som du säger så ändrar jag gärna åsikt! Dock kunde detta framgått tidigare i tråden så hade nog denna tråd blivit betydligt kortare. Man vill ju veta varför man skall använda andra delar (även om beslut ej är fattade om vilka andra delar). Psst. Jag ser att det är Seven-väder ute. Tror att jag tar och åker en sväng i min Tanus-spindel fria Sjua B) Quote
Borken Posted March 27, 2008 Posted March 27, 2008 Man kanske skulle införa tvång på 0 mm i scrub, då kommer aldrig bilen att kasta vid punktering, att man sen inte har någon vägkänsla är väl underordnat. Sen så borde väl alla bilar som hemmabyggs vara kopiöst understyrda för det är ju så säkert. Fan, bakhjulsdrift är ju farligt det också..... Skit samma, det är bara att vänta in domen. Hur är det med sierra grejjor? Det ser ju för djävligt ut men det kanske blir besiktningsbart? /Janne Quote
leto Posted March 28, 2008 Posted March 28, 2008 En lite översikt av vad jag känner till i spindelväg. Fyll gärna på. Taunus. geometrin är inte helt lyckad, som kanske framgått av diskussionen. Granada. Vet inte så mycket om den men den lär vara ganska lik Taunus, fast tyngre. Ascona B. Geometrin är ok, ganska lätt att så tag på men konan för undre leden är udda (stor). Det finns bara pressade leder till den så det är lite bökig att få till egna a-armar, Volvo 140. Geometrin är ok men båda lederna sitter högt. Går inte att använda med 13” fälgar. Sierra. Konverterade McPherson-spindlar har ofta ett geometrifel som motverkar castorn. Sierra-spindeln är inget undantag, hur allvarligt det är får vi väl fråga SFRO om. Honda. Den jag sett är väldigt hög, övre leden ligger nästan i jämnhöjd med slitbanan på hjulet. Triumph Herald. Flitigt använd på den tiden det begav sig. Ok geometri men undre leden består av en tapp och en bussning så castorvinkeln måste på något sätt byggas in i undre a-armen. Opel Kadett från slutet på 60-talet hade dubbla a-armar och en bladfjäder, mycket mer minns jag inte. Mazda Miata? Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.