Martin A Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Hej! Har problem med att kardan tar i spaken när bilen fjädrar ihop mycket. Nån som har förslag på annan placering? Bilder om ni har. tacksam för alla förslag. MVH Martin A. Till sommarn blir det åka av!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackbirdseven Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Tjena Martin! Jag har sett att caterham har spaken monterad "liggande" en bit in under instrumentbrädan. Hmm då borde jag råka ut för samma sak med min bil då. :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin A Posted January 8, 2008 Author Share Posted January 8, 2008 Hej Henrik! Länge sen man hörde från dig. Vi hörs nån dag. Martin! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 sätt på sidan av ``kardantunneln´´ på passagerar sidan...där sitter ju ändå ingen B) eller som caterham liggande under instrumentbrädan... används ändå så sällan.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Gamla orginalsevens har väl spaken där, under instrumentbrädan över passagerarens knän... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 jo... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Vem är det som har handbromsen på sidan av kardantunneln på passagerarsidan ? Jag har sett det några gånger på någons bil, är det Lars H ?? :image018: Det är snyggt gjort med någon blank rundad kapsling runt det mekaniska. Michael th har säkert ett 20 tal närgångna bilder på den lösningen i just den bilen i så fall skulle jag tro........... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Jepp. Det är Lars H som kör så. Handbromsmekanismen från en Volvo S40 och någon form av rostfritt husgeråd över. S40:ans handbroms passar bra för "sidomontage"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 ja har oxså satt min stående i kardantunneln, men trots flitigt fotograferade hittar jag ingen bra bild.. :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 8, 2008 Share Posted January 8, 2008 Hej! Jag har också placerat handbromsspaken på passagerarsidan av kardantunneln och är mycket nöjd med läget. Jag hittade inte en enda bild på handbromslänkaget, men det skymtar i alla fall fram på bifogad bild. Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 9, 2008 Share Posted January 9, 2008 jag har på min Dutton handbromsen på förarsidan, gott om plats. Min Sfro besiktningsman sade att det finns inga regler på var den ska sitta och att det går bra att sätta den utanför bilen eller t,o,m, i bagageutrymmet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Har min spak under instrumentbrädan på passagerasidan likt Caterhams princip! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Var har du hittat din backspegel, Matz? (Ursäkta off-topic) Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Matz Posted January 11, 2008 Share Posted January 11, 2008 Bengt: Köpte ett kitt (vindavvisare och speglar) men skall tydligen gå att köpa löst via www.caterhamparts.co.uk sök på "mirror" så hittar du den! Går säkert att hitta hos andra företag oxå!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted January 12, 2008 Share Posted January 12, 2008 På min sjua sitter spaken också på golvet på passagerarsidan. Nackdelen är att man inte når den när man spänt på sig bältet... något att tänka på, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 13, 2008 Share Posted January 13, 2008 en tanke e ju att sätta spaken på sidan av kardantunneln, fast snett upp.. troligen lättare att nå.. även om man sitter fastspänd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Posted January 13, 2008 Share Posted January 13, 2008 Jag har en strömbryare till min handbroms ( el motor som drar i vajern ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 13, 2008 Share Posted January 13, 2008 Nu ser den inte riktigt likadan ut längre då plåten byttes mot ett 25x25 "rör" istället.. men ni förstår principen hoppas jag.. :D Ja gjorde 3 olika hållare att fästa vajern i då jag inte visste hurdan utväxling det skulle bli när jag ändrade "draghållet".. jaja.. en bild säger mer än.......... http://trampebil.se/budda/2005-08-03-handb...es/image11.html http://trampebil.se/budda/2005-08-03-handb...ges/image3.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pelle17B Posted January 14, 2008 Share Posted January 14, 2008 Elmotor som drar i vajern? Bilder!!! och mer info tack :-) /Peter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krolleg Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Varför inte på sidan fast på förarsidan som tiger R6 har? Lättare att komma åt om man ska dra kryckan innan en kurva lite snabbt :icon_oops: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Den placeringen beror nog mest på att bilen från början är högerstyrd. I min bil skulle en dylik plasering innebära att det skulle vara obekvämnt att komma åt spaken. Tror Michael Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Acke Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 samt att vissa (iaf jag) vill ha det utrymmet som förvaringsfack... :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Jag har en strömbryare till min handbroms ( el motor som drar i vajern ) Låter intressant ! Hur funkar detta?.... Bilder Tack! :D Vad håller den låst? .... Hur släpper du den? :blink: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 VW Passat har elmotordriven parkeringsbroms Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 VW Passat har elmotordriven parkeringsbroms Är det någon som vet hur den styrs? Jag har försökt söka info men inte hittat någon. Är det bara av/på med 12v är det ju enkelt men jag skulle inte bli förvånad om det är mer avancerat. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 nej jag har inte forskat i det. men gå till en VW verkstad o hör om de kan köra ut på kopiatorn. det brukar inte va några problem. det jag vet är att det knakar rejält i wirar och mekanism när man anlägger den. jag körde en för ca 1,5 år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted January 15, 2008 Share Posted January 15, 2008 Renault har väl åxå nått liknande? Dras åt automatiskt när man stannar å släpper när man börjar gasa. (det var polarn som körde hyrbilen) /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Posted January 16, 2008 Share Posted January 16, 2008 Låter intressant ! Hur funkar detta?.... Bilder Tack! :D Vad håller den låst? .... Hur släpper du den? :blink: Det är Renaults elmotor och deras bromsok bak som jag har använt Knappen är en för elfönsterhissar som jag använder Bild kommer senare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 (edited) Här kommer bilden Men bilen är förnärvarande nerplockad för lackering //Per Edited January 20, 2008 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Lite grundidéer att bygga egen elektrisk handbroms av. en fönsterhiss eller torkarmotor borde väl gå tillräckligt nedväxlat för att orka dra i vajern? /Toffe Elektrisk_handbroms_av_f_nsterhiss_eller_torkarmotor.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 en tanke... för att få en flexibilitet som kompenserar för sträckning av vajer/bromsbelägg förslitning... sätt en kraftig fjäder i serie med vajern..... men annars går det lika bra med en lätt handbroms spak... nu är ju platsen lite sparsamm i ett 7:a schassie..i alla fall dom smala men annars har ju bla Mercedes haft fotpedal manövrerad Parkeringsbroms, åtminstånne sedan slutet på 60 talet.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 Det behövs säkert en fjäder i serie fram till balansvågen men vad jag ville visa är att det elektriska inte behöver vara så svårt :) Jag tror, att många här är väldigt duktiga mekaniker men lite osäkra på det elektriska. sen om konstruktionen funkar eller ej beror ju på om nämnda motorer orkar eller ej men det är inte jag man nog att räkna ut, då får jag bygga och prova mig fram den hårda vägen. /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 jag tror inte varken torkarmotor eller elhissmotor orkar dra tillräckligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted January 19, 2008 Share Posted January 19, 2008 gillar denna handbromsen...borde inte vara för svår att göra av en befintlig handbroms spak.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Posted January 20, 2008 Share Posted January 20, 2008 jag tror inte varken torkarmotor eller elhissmotor orkar dra tillräckligt. Det funkar säkert med en torkarmotor Men det jag har på min bil funkar som en vantskruv och motorn drar runt själva muttern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted January 25, 2008 Share Posted January 25, 2008 (edited) Tråden splittad på begäran och diskussionen om Fredriks handbromspakar fortsätter i en egen tråd LÄNKAD HÄR Edited January 25, 2008 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 Hur funkar en sådan här ? Inga HB sladdar kanske, men ganska smidigt om det nu är godkänt ? http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?Vie...52BSI%26otn%3D4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 En sån där kan du inte ha som handbroms. Principen är att du bromsar full med färdbromsen, stänger ventilen och släpper pedalen. Bromstrycket behålls då i den utvalda kretsen och du kan göra burnouts. Handbromsen blir då beroende av en fungerande färdbroms vilket inte är tillåtet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonsolo89 Posted February 19, 2008 Share Posted February 19, 2008 okej tråkigt, hade vart en enkel lösning annars... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.