Jump to content

Placering Av Handbromsspak


Martin A

Recommended Posts

Hej! Har problem med att kardan tar i spaken när bilen fjädrar ihop mycket. Nån som har förslag på annan placering?

Bilder om ni har. tacksam för alla förslag.

MVH Martin A.

Till sommarn blir det åka av!!!!

Link to comment
Share on other sites

Vem är det som har handbromsen på sidan av kardantunneln på passagerarsidan ?

Jag har sett det några gånger på någons bil, är det Lars H ?? :image018:

Det är snyggt gjort med någon blank rundad kapsling runt det mekaniska.

Michael th har säkert ett 20 tal närgångna bilder på den lösningen i just den bilen i så fall skulle jag tro........... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har också placerat handbromsspaken på passagerarsidan av kardantunneln och är mycket nöjd med läget.

Jag hittade inte en enda bild på handbromslänkaget, men det skymtar i alla fall fram på bifogad bild.

Hälsningar,

Bengt

post-25-1199832274_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

jag har på min Dutton handbromsen på förarsidan, gott om plats.

Min Sfro besiktningsman sade att det finns inga regler på var den ska sitta och att det går bra att sätta den utanför bilen eller t,o,m, i bagageutrymmet.

Link to comment
Share on other sites

Bengt: Köpte ett kitt (vindavvisare och speglar) men

skall tydligen gå att köpa löst via www.caterhamparts.co.uk

sök på "mirror" så hittar du den!

Går säkert att hitta hos andra företag oxå!!

Link to comment
Share on other sites

På min sjua sitter spaken också på golvet på passagerarsidan. Nackdelen är att man inte når den när man spänt på sig bältet... något att tänka på,

Link to comment
Share on other sites

Nu ser den inte riktigt likadan ut längre då plåten byttes mot ett 25x25 "rör" istället.. men ni förstår principen hoppas jag.. :D

Ja gjorde 3 olika hållare att fästa vajern i då jag inte visste hurdan utväxling det skulle bli när jag ändrade "draghållet"..

jaja.. en bild säger mer än..........

http://trampebil.se/budda/2005-08-03-handb...es/image11.html

http://trampebil.se/budda/2005-08-03-handb...ges/image3.html

Link to comment
Share on other sites

Den placeringen beror nog mest på att bilen från början är högerstyrd. I min bil skulle en dylik plasering innebära att det skulle vara obekvämnt att komma åt spaken.

Tror

Michael

Link to comment
Share on other sites

Jag har en strömbryare till min handbroms ( el motor som drar i vajern )

Låter intressant !

Hur funkar detta?.... Bilder Tack! :D

Vad håller den låst? .... Hur släpper du den? :blink:

Link to comment
Share on other sites

VW Passat har elmotordriven parkeringsbroms

Är det någon som vet hur den styrs? Jag har försökt söka info men inte hittat någon. Är det bara av/på med 12v är det ju enkelt men jag skulle inte bli förvånad om det är mer avancerat.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

nej jag har inte forskat i det. men gå till en VW verkstad o hör om de kan köra ut på kopiatorn. det brukar inte va några problem. det jag vet är att det knakar rejält i wirar och mekanism när man anlägger den. jag körde en för ca 1,5 år sedan.

Link to comment
Share on other sites

Låter intressant !

Hur funkar detta?.... Bilder Tack! :D

Vad håller den låst? .... Hur släpper du den? :blink:

Det är Renaults elmotor och deras bromsok bak som jag har använt

Knappen är en för elfönsterhissar som jag använder

Bild kommer senare

Link to comment
Share on other sites

en tanke... för att få en flexibilitet som kompenserar för sträckning av vajer/bromsbelägg förslitning... sätt en kraftig fjäder i serie med vajern.....

men annars går det lika bra med en lätt handbroms spak...

nu är ju platsen lite sparsamm i ett 7:a schassie..i alla fall dom smala men annars har ju bla Mercedes haft fotpedal manövrerad Parkeringsbroms, åtminstånne sedan slutet på 60 talet..

Link to comment
Share on other sites

Det behövs säkert en fjäder i serie fram till balansvågen men vad jag ville visa

är att det elektriska inte behöver vara så svårt :) Jag tror, att många här är

väldigt duktiga mekaniker men lite osäkra på det elektriska.

sen om konstruktionen funkar eller ej beror ju på om nämnda motorer orkar

eller ej men det är inte jag man nog att räkna ut, då får jag bygga och prova

mig fram den hårda vägen.

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En sån där kan du inte ha som handbroms. Principen är att du bromsar full med färdbromsen, stänger ventilen och släpper pedalen. Bromstrycket behålls då i den utvalda kretsen och du kan göra burnouts. Handbromsen blir då beroende av en fungerande färdbroms vilket inte är tillåtet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...