Jörgen Posted November 11, 2007 Share Posted November 11, 2007 (edited) Här håller jag på med Nosen , bygger upp den med billera ifrån SAAB :racesmile: för att sen modellera fram den form som jag vill ha. Tanken är att gjuta av lermodellen för att i andra hand tillverka Nosen i glasfiber, i 1:a hand gjuter jag av den främre öppningen på nosen för att sen gjuta en specialbetong i avgjutningen, då får jag en hållbar form att knacka emot när jag ska försöka tillverka nosen i aluminium :hypocrite: . Som sagt ,en backupp plan kan vara bra att ha. Bilder på Scuttle i Alu. Lite bilder ifrån motorrenoveringen Det blir fint när man glasblästrar delarna En skvalpplåt som jag valsade fram i Engelska hjulet ,den ligger precis under vevaxeln och ser till att ingen olja fångas upp av vevaxeln. Orginal oljetråg som är kapad i botten, mindre oljemäng numer. Glasblästrad och lackad i silvermetallic, ser precis ut som nygjuten Alu :thumbsup: Kommer mer bilder snart. Caper seven Edited November 11, 2007 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 11, 2007 Share Posted November 11, 2007 Se till att du har mer än en avrinning på skvalpplåten så du inte får problem med avluftning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted November 11, 2007 Share Posted November 11, 2007 (edited) volvo original "vevaxelskrapa" till rödblockarna är betydligt mer perforerad..... Du skulle nog ha överväga att ha lite fler öppningar i dendär plåten du gjort för att undvika problem. Edited November 11, 2007 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted November 11, 2007 Share Posted November 11, 2007 Kul att äntligen få se lite bilder på ditt bygge - hittills har det bara varit "snack"! ;) Ser ut att bli grym finish på prylarna också! :thumbsup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted November 13, 2007 Author Share Posted November 13, 2007 plåten var inte riktigt färdig på bilden, den lilla förstyvningen som går längsled är borrad med ett antal hål ,just med tanke på avrinningen till tråget. Hoppas att det räcker ,annars så får jag öppna mer hål. caper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 27, 2010 Share Posted July 27, 2010 Har du bafflar i tråget? Några bilder? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 29, 2010 Author Share Posted July 29, 2010 nä,inga bafflar i tråget ,verkar fungera bra ändå...bara oljenivån är ända upp till skvalpplåten. jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Ok, är det så att man alltid behöver en skvalpplåt pga att tråget blir lägre, oavsett baffling eller inte? Finns det skvalpplåtar att köpa eller är det endast specialtillverkning som gäller? Jag funderar på att bredda tråget för att hålla oljemängden ungefär samma...borde ju öka behovet av bafflar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olofson Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Min kapade sump (Duratec V6) är kapad 4 cm och breddad 5-6 cm åt varje håll. "Vingarna" som blir på var sida vid breddningen normalt är fyllda till taket med olja. Resultatet av det blir att när G-krafterna kommer in så forsar oljan i "innerkurvans" vinge ut i tråget (medan vingen i ytterkurva redan är full med olja, och därför inte påverkar något) varvid oljenivån vid pickupen i själva verket höjs något. För att förstärka denna effekten har jag en baffel som i stort sett är helt tät, med bara ett hål runt pickupen, så att så lite olja som möjligt klättrar upp på väggarna. Detta verkar fungera över förväntan. Ligger på drygt 1.2 G i kurvorna, och Accusumpen (som jag ändå har som backup) verkar egentligen inte behövas. Har tydligen inte lagt upp några bilder här, men på rejsa finns några: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=19405&postdays=0&postorder=asc&start=172 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted July 29, 2010 Share Posted July 29, 2010 Snygg sump Olofson! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted July 29, 2010 Author Share Posted July 29, 2010 nä, skvalpplåt är inte nödvändig verkar det som, lupus bil har också kapat tråg och han har ingen skvalpplåt och det funkar det med. min oljemängd är 3,7 liter, är det mindre ä så blinkar oljelampan till vid hård acceleration. plåten är special :prop: jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 det gäller att ha instrument som är snabba i visningen för att se om oljetrycket dippar ett blixtögonblick. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 (edited) jag har ingen skvalp plåt men det skall nog fortfarande bevisas att det funkar, mitt tråg är ju förlängt bakåt och inte breddat, + att de två halvorna är separerade med små hål där den mesta retur oljan uppifrån är tänkt att rinna ner i första hand i det främre facket det är i allafall prov lutat i garage med vatten :prop: och då såg det bra ut + en dag på kullen utan lamp tändning ( om man nu kan lita på den ) Edited July 30, 2010 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 (edited) lampan säger inget om det. den tar för lång tid på sig. jag menar du kan få dipp så en snabb mätare går ner ca 2 bar. lampan tänds vid 0,3-0,5bar. min tänds vid 2bar. vid 0,3.0,5 bar anser jag det vara meningslöst för kör man med en som tänds vid 0,3 bar och har 0,4 bars oljetryck på t.ex. bana så mår inte motorn bra. Edited July 30, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 Håller med , olje trycks mätare av bra kvalitet (ej fel tema) står på att göra listan i vinter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 När oljetrycksfall på bana är aktuellt lär det gå riktigt fort så det blir lite värde på sido, acc eller broms G-krafter. Hur hinner ni se mätarna då? För det är väl lite annat att göra tex hålla rätt på andra bilar och sin egen bil. En blipp på en lampa eller dipp på en mätare måste vara ungefär hur lätt som helst att missa. Eller är det så att det är en dator som är inkopplad och kontinuerligt mäter oljetrycket och andra parametrar. Som sedan lätt kan kollas i efterskott som ett säkert kvitto på en bra eller dålig oljeförsörjning. Kan man koppla ett MS så den ställer om tändning (stryper) om oljetrycket dippar under inställt värde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 (edited) du kan sätta en tryckbrytare som t.ex. stänger av soppapumpen vid ett visst bar. jag menar inte att man ska eller kan sitta o glo på mätarna för mycket men man kan provosera bilen hemma först och se hur den verkar. den biltema mätaren jag har har jag kollat mot 5 andra mätare och den stämmer. men det gjorde den inte först för då hade jag fått en givare som troligen var till en 10 bars mätare för den visade för lite. Edited July 30, 2010 by Thomas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted July 30, 2010 Share Posted July 30, 2010 (edited) Japp, snyggt tråg Olofson och tack alla för info. Jag skall så småningom plocka ner mitt tråg och kolla läget, risk finns att det kommer några idéer/tankar i min tråd :) Hoppas vi får se (minst) 2 st Trollhättespisar på Kinnekulle den 13:e ;) ....och såklart många andra :D Hoppas jag kan få möjligheten att åka med nån ;) Edited July 30, 2010 by Jocke4U Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted July 31, 2010 Share Posted July 31, 2010 Ifjol körde jag med först obafflat tråg, sedan bafflat och till slut med bafflat och accusump. Oljetryckslampan tändes aldrig någonsin under körning, men jag kunde tydligt se att trycket dök vid inbromsning och kurvtagning (framför allt långa kurvor). Oljetrycket blev lägre och lägre under säsongen utan att lampan någonsin tändes. Jag har inte inspekterat lager eller oljepump i den motorn men för mig är det ett tydligt tecken på att något inte mådde bra av luften som pumpen måste sugit i sig för att tappa tryck. Pga av denna erfarenheten kör jag torrsump i år och då är trycket lika stabilt oavsett hur jag kör.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 5, 2010 Author Share Posted August 5, 2010 (edited) Dags att uppdatera lite på bygget, var ju ett tag sen sist. Ljudprovet klarades galant för 3 vewckor sen, 78,8 dbA i snittvärde, receptet är en hemmagjord dämpare på 160 mm i diameter och 1000mm lång med 2 1/2 " rör hela vägen. Insugssidan går fram i nosdelen där det liggger ett Feltema luftfilter som fungerar fint. Så kom då SFRO 2 i juni hos Uno trollhättan och nervositeten kom smygande så smått. Men,, det hela gick mycket bra och Uno var mycket nöjd med väghållningen och det övriga. Vid bromsprovet så sa han att mina bromsvärden var topp 2 under hela hans tid som SFRO kille. Hela 1.03 g uppmättes på guppig väg :thumbsup: klart godkänt. Sen så var det ursprungskontrollen som gick hyffsat fort, det som var viktigt var att skriva en liten berättelse var delarna kom ifrån, kvitton var inte det viktigaste fick jag berättat för mig när jag pratade med dom. Man har ju inte alltid kvitton på olika delar som man införskaffar sa jag. Sen så kom regbesiktningen vilken jag gjorde i Vänersborg, obs! när man ringer och beställer hos bilprovningen i Ulan bator eller var det ligger :lol: så sa dom att dom inte gör sånt i Vänersborg vilket jag då sa att det gör dom visst då jag personligen hade frågat på stationen,men men ..hon vägrade och stod på sig och jag fick en tid i Borås den 2 aug + vanlig besiktning, vilket jag igen påpekade att en vanlig bes inte ska göras då det är ett nytt fordon som ska reggas, men hon gav sig inte så det fick gå. Jag gick då in på fredagen 30 juli och pratade med stationschefen och sa hur det låg till och han sa då att " kom in på mån kl9,30 så ordnar vi bes för du ska väl inte behöva åka till borås för att besiktiga" Sen funderade jag på hur jag ska ta mig till Vbg ifrån Trollhättan på mån,, gick då in på polisstationen i Thn och frågade vad som gäller vid en regbes för ny bil och då berättade befälet att det är helt okej att KÖRA till och från regbes om man har någon form av pappersbevis på sin besiktningstid vid transport.Snacka om att vara nöjd på fredagen :notworthy: Så kom då måndag och jag körde till VBG och kom in i hallen och så drog cirkusen igång... nä , skämt åsido så gick besiktningen på 11 min och pappersarbetet på lite över 1 timma. Dom är nya på detta med regbes på ammatörbyggda bilar då dom började den 1 juli i VBG och jag måste säga att en trevlig och saklig bes genomfördes, killen gick mer eller mindre på SFRO2 pappret och ljudprovspappret rakt av och om han undrade något så frågade han mig vad som gällde, hade förresten hela utskriften ifrån TP om amatörbygge med mig(272sidor) Det gjordes bara en regbes och vägning av bilen INTE en vanlig också. Det som dom var noga med var rätt märkning av lampor och att alla mått stämde, det hade han i huvet :prop: Han ville gärna kolla bromsarna och sen så var han nöjd, jo.. vi lyfte upp bilen för han ville kolla hur jag gjort infästningen för dragkroken vilket han tyckte såg bra ut. Efter 1 timme och 15 min var det klart och det var bara att åka hem till garaget (den långa vägen vill säga :hypocrite: och vänta på att systemet fick tid att verka,, 1 tim senare så fanns min bil: Caper S7 tjänstevikt på 820 kg ,730 torrvikt Släpvagnsvikt 750kg När jag igår fick skyltarna och regbeviset så såg jag att dom gjort ett litet fel i papprena, jag reggade med Saab lättryckare på 150 hkr men nu står det att jag får köra med 150 kw = 204 hkr :notworthy: vilket funkar för mig. Idag gick Bilsportförsäkringen igenom och jag ställde på den för 10 min sen, ska nu ut och sätta på skyltarna och sen blir det åka av. :lol: Edited August 5, 2010 by Jörgen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 (edited) :racesmile: väder rapporten säger 87% risk för regn men det är väl inga problem Edited August 5, 2010 by LUPUS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Grattis. ja 204 hkr är inte fy skam. he he Jag hade en gång i tiden en Taunus 20 TS V6 90 hkr 1965. i de pappren stod alltid (man fick nya ca 1ggn per år) Effekt 653 SAE de pappren skullen man behållt. vad kul man kunde haft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XTR Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Grattis Jörgen! Skall in själv in på bullerprov på söndag i Alingsås om vädret blir bra. Jag är därimot lite orolig för bromsvärdena på min bil då jag har för stor huvudcylinder och ej har vaccumservo. Skall dit med ferodo belägg istället för Biltemas diton som inte är kända för varken jämnhet eller bett... Gillar verkligen att det går att köra in till Slutbesiktningen. Trodde inte detta gällde för hemmabyggen. Det är positivt för "hyra trailer" kontot... Hälsningar Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cealm Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Grattis till registrerad bil och ett extra GRattis till en dragkroks-kompis, (Släpvagnsvikt 750kg). Tar du med ett släp på första riktiga körningen med alla papper klara?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted August 5, 2010 Share Posted August 5, 2010 Grattis! :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 6, 2010 Author Share Posted August 6, 2010 Angående bromsar så bytte jag belägg ifrån biltema taunus belägg till OG saab 900 belägg ,vilka passar direkt i taunusoken och det blev en stor skillnad i bromsverkan till det bättre. Ceal; kommer ialla fall till kullen nästa vecka om vädret tillåter,men jag kommer utan kärra :hypocrite: denna gången. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted August 7, 2010 Share Posted August 7, 2010 Stort grattis! Skall bli kul att se den på kullen :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Tack för åkturen! Går ju som ett skott den där :eclipsee_steering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Berglund Posted August 8, 2010 Share Posted August 8, 2010 Vilken snygg inredning! :thumbsup: Vart får man tag i de där spjällen samt vreden till värmen ? /Stefan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 9, 2010 Author Share Posted August 9, 2010 (edited) Dom runda roterande spjällen är Alfa 166 ,kanon bra, vreden till värmepaketet fräste jag ut ur solida alustänger så dom finns det inte många av :lol: , själva kontakten bakom till fläkthastigheten kom från nån Toyota 80-tal. Jörgen Edited August 9, 2010 by Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 9, 2010 Author Share Posted August 9, 2010 Så.. då var premiär turen klar i Lördags i kanon väder här på västra sidan, blev en nätt tripp på 40 mil :blink:, åkte ut till Grundsund och sen vidare till Fiskebäckskil för att sedan ta mig till Lysekil, var där en stund och gled runt, folk tittar verkligen på våran typ av bil märker man. Ringde sen till kilkenny i brastad vilket ligger på väg hem och gjoprde ett hembesök hos honom, han åkte med på en åktur och sen kollade vi in hans häftiga bygge med mycket alu på, tjatade väl en timme minst för att sen åka till Lupus i Grästorp och rejsa mot hans bil lite. Jo, på den fina 4 filiga vägen in mot THN ifrån Uddevalla kom det upp en Porsche gt3 och la sig bredvid i 110kmh och gav mig tummen upp faktiskt för att sen gasa på (testa mig lite ;) ) men när jag trampa på så var jag snabbare upp till ca 160kmh sen släppte jag :lol:, kan ju inte knäcka honom helt. N8u väntar man bara på att regnet skaupphöra så man kan åka lite mer innan kullen på fredag. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 10, 2010 Share Posted August 10, 2010 (edited) Tack för åkturen. :notworthy: Jag har en del fordon i garaget som borde inbringa några kronor vid försäljning, vi får se var det slutar. Edited August 10, 2010 by Norlin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 11, 2010 Author Share Posted August 11, 2010 Kommer mer åkturer så du kan bestämma dig :lol: Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 11, 2010 Share Posted August 11, 2010 (edited) Frestare där! Kullen på fredag? regn jag kör min bil du åker med, uppehåll du kör 7.an jag åker med? :prop: Edited August 11, 2010 by Norlin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted August 11, 2010 Author Share Posted August 11, 2010 Okej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted September 7, 2010 Share Posted September 7, 2010 Hur går det med salmonellan? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted September 7, 2010 Author Share Posted September 7, 2010 ingen salmonella dennqa gången jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted September 8, 2010 Share Posted September 8, 2010 attans :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted December 22, 2010 Share Posted December 22, 2010 Funderar på om jag också skall nyttja ljus-strömställaren från SAAB'en ...ser ju elegant ut och man slipper några knappar. Undrar vilken bil blinkersarmen kommer ifrån och om den har hel/halvljusomkopplare också? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 22, 2010 Share Posted December 22, 2010 Den ser i mina ögon ut som og900 eller tom 99. V4 instrument till tank/temp? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 22, 2010 Author Share Posted December 22, 2010 stämmer bra det, og 900 , både armen och kontkten ,lätta att skruva loss på skroten. V4 sen 70 tidg 80 tal, du kan din historia :thumbsup: jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted February 26, 2011 Share Posted February 26, 2011 (edited) Till Jörgen. Hej, jag ser på en av bilderna (05 08 2010 - 12:21) att du tycks ha använt Sierrans eller Scorpions originalinstrument (tank och temp)med en rund sarg. Vilken tankgivare har du använt för originalinstrumentet? Antas i Luleå Edited February 26, 2011 by Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted February 26, 2011 Author Share Posted February 26, 2011 nä, det är saab v4 instrument och jag använder tankgivaren till samma bil :) jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 (edited) Grattis på dagen! Edited April 21, 2012 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jocke4U Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Grattis Jörgen!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antas Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Grattis hälsar en medborgare från högan Nord! Antas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted April 21, 2012 Share Posted April 21, 2012 Gratttis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted April 22, 2012 Author Share Posted April 22, 2012 Jag tackar ödmjukast. Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.