Jump to content

Caster


Matchless

Recommended Posts

Är det nån som har byggt enligt locost-boken med taunus spindlar etc ?

Jag vet inte om det är jag som räknat fel :blink: men jag får inte caster att stämma med det offset på övre armen som står i boken ( jag fick det till ca 2 grader )

För att få till den caster-vinkel som står i boken kom jag fram till ett offset på övre armen på ca 22 mm?

Har sett en del inlägg om dålig självcentrering, både här och på engelska forumet, kan det ha nåt samband?

(Obs! som ni ser så blev det många ca , jag har inte gjort nån vetenskaplig mätning :-)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått så skall boken ge rätt caster om man bygger rätt - är du säker på att du vänt övre bärarm rätt? :rolleyes:

En offset på 22mm verkar rätt. Har för mig att det var ett värde vi fick fram när vi räknade på Sierra-spindlarna också...

Link to comment
Share on other sites

Vad jag förstått så skall boken ge rätt caster om man bygger rätt - är du säker på att du vänt övre bärarm rätt?  :rolleyes:

Jag ska börja tillverka bärarmarna nu, det är därför jag undrar :-)

Link to comment
Share on other sites

Om jag minns rätt... så stämmer det med 22 mm offset. Om man bygger ram och bärarmar efter boken blir det ganska jobbigt att få castern rätt. Det går om man sätter fästena för de undre bärarmarna så långt fram som möjligt och de övre långt bak. Dock hamnar fästena på FU-rören väl långt bak. Bättre är då att bygga in mer offset i de övre bärarmarna. Så gjorde jag...

/Micke

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde också att jag byggt fel.Jag fick sätta M10 uni-balls istället för rör och bussningar.Fick sedan skjuta länkarmen så långt bak som möjligt.Har inte mätt upp vinkeln ännu,men kanske måste jag bygga om armarna i alla fall.

Boken var inte glas-klar att förstå.

mvh pixbo

Link to comment
Share on other sites

Boken var inte glas-klar att förstå.

mvh pixbo

Nej, jag fick ingen klar bild hur bärarmsfästena ska placeras i längs-led på ramen, om ni förstår vad jag menar :-)

Det går om man sätter fästena för de undre bärarmarna så långt fram som möjligt och de övre långt bak. Dock hamnar fästena på FU-rören väl långt bak.

Det är kanske ett alternativ, om man flyttar rören (jobbigt!)

Link to comment
Share on other sites

Tack pixbo,

en sak till gällande övre armarna, på sid 172 i boken finns bild på MK:s armar med bockade rör, det kan va ide att göra så för att få mera plats för dämparen.

Min kollega som är klar med sina bärarmar (trodde han ja :-) tipsade att det blir trångt med raka rör, det funkar, men man får mera frihet att vinkla dämparen om man bockar rören.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jo då, farbror Champion har räkant fel. Han räknade från hjulcentrum till övre leden, borde ha varit från undre leden till övre. Förskjutningan ska vara ungefär den dubbla mot vad han anget. Är det svårt att att ta allt på A-armen så försök flytta fästena lite.

Leif

PS

Glömde säga att det har byggts ett stort antal bilar enligt ritningarna och det verkar inte bli några stora problem. Kollar man byggdagböcker verkar många ha svårt att få bilen självrätande (svänger du och släpper ratten ska den gå tillbaka till neutralläge), vet inte hur stor roll castor-vinkeln spelar där.

DS

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej förlänger tråden lite.

Om jag har funderat rätt(tveksamt) så ger bokens övre bärarmar 9 mm förskjutning och om man då skall hammna inom 4-5 grader, bör man väl flytta övre fästena en 10-12 mm akteröver, eller?

Måste man flytta med coilovern också? Eller får den plats ändå?

H Borken

Link to comment
Share on other sites

Måste man flytta med coilovern också? Eller får den plats ändå?

Det beror väldigt mycket på vilka coilovers du har. A-armen på bilden har en centrumförskjutning på 20 mm, mot bokens 10 och de övre fästena är flyttade ytterligare 5 mm. Det går bra här men då är A-armen 30mm längre och coilovern är längre och står mer upprätt än vad som är vanligt. Om du förskjuter coiloverns undre fäste (i förhållande till leden) uppstår nya och oönskade krafter i undre a-armen.

"Järnkoll" var att ta i, bra CAD-program hjälper ;)

post-4-1088272714.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jaså, den här tråden lever fortfarande.. :)

Jag flyttade bak dom övre fästena, kommer inte ihåg hur mycket, men det blev ca 4gr caster...

Gjorde dom övre fästena 10mm bredare när jag ändå höll på, så att jag kan justera caster med brickor.

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Hej

Castervinkeln har rätt stor betydelse för självcentreringen, man bör bygga in justermån så man kan testa nånstans mellan 4-8 grader i alla fall, tycker jag.

/Gustaf

Gustaf, har du några tips om hur detta kan göras?

Link to comment
Share on other sites

Välkommen hit Wein.... :)

Enklast är väl som Matchless med brickor som man kan flytta framför eller bakom armen vid infästningarna, och på så sätt ändra caster. Ett annat sätt är att använda uniballs eller liknande vid infästningen till ramen så man kan vinkla armen mer bakåt eller framåt. Om man har Sierraspindlar kan man använda en speciell infästning till den övre spindelleden som går att rotera och på så sätt justera caster något, men det kräver ju att man justerar cambern efteråt också. Det finns kanske fler sätt?

post-4-1088457961.jpg

Link to comment
Share on other sites

...........Om man har Sierraspindlar kan man använda en speciell infästning till den övre spindelleden som går att rotera och på så sätt justera caster något, men det kräver ju att man justerar cambern efteråt också..........

Som äkta gnällspik och petimeter :icon_smartass1: vill jag påpeka att castorvinkeln inte går att ändra men bussingen i Sierraspindeln. Castor-vinkeln mäts genom ledpunkterna och de flyttar sig inte.

Link to comment
Share on other sites

...........Om man har Sierraspindlar kan man använda en speciell infästning till den övre spindelleden som går att rotera och på så sätt justera caster något, men det kräver ju att man justerar cambern efteråt också..........

Som äkta gnällspik och petimeter :icon_smartass1: vill jag påpeka att castorvinkeln inte går att ändra men bussingen i Sierraspindeln. Castor-vinkeln mäts genom ledpunkterna och de flyttar sig inte.

Du har så rätt! Jag har flummat till det. :wacko: Det är ju trail-avståndet som ändras, men det ska visst också påverka (bland annat) rattåtergången ihop med caster så det kan ju vara någon nytta med det ändå.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips till er som har tänkt använda Taunusspindlar; Granadaspindlar är identiska förutom:

- större spindelbults-lutning.

- grövre dia på innerbanan på inre lagret.

- annan offset på bromsok.

Taunusnavet passar efter att man bytt till Granadalager (om man vill ha fyrbult fälg) annnars har ju Granada större bromsar, även vent. :)

Granada är lättare att hitta på skroten, tillverkades till -85 om jag inte minns fel

Större spindelbults-lutning ger ju också mer självcentrering, därför nöjde jag mig med 4gr caster, till att börja med.

/Tomas:

Link to comment
Share on other sites

Spindlarna är väl grövre till Granadan än till Taunus/Cortina.

Conco

Om du menar större, klumpigare: nix, det går inte att se skillnad på spindlarna (utan skjutmått) ;) , jag gissar att det är samma smide, endast bearbetningarna skiljer.

Det som är tyngre är bromsskivan, Granada 262mm, Taunus 247mm.

Spindelbultslutning Taunus = 3°35', Granada = 5°54'

Det är samma konor till spindellederna och styrleden, så transitleden etc passar rakt av.

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Ett tips till er som har tänkt använda Taunusspindlar; Granadaspindlar är identiska förutom:

- större spindelbults-lutning.

- grövre dia på innerbanan på inre lagret.

- annan offset på bromsok.

Taunusnavet passar efter att man bytt till Granadalager (om man vill ha fyrbult fälg) annnars har ju Granada större bromsar, även vent.  :)

Granada är lättare att hitta på skroten, tillverkades till -85 om jag inte minns fel

Större spindelbults-lutning ger ju också mer självcentrering, därför nöjde jag mig med 4gr caster, till att börja med.

/Tomas:

Vad säger Ackerman om den då?

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Ackerman? tja ... vet inte, har inte mätt upp det, däremot har jag mätt längden på styramen och det är samma.

Har inte brytt mej om ackerman ..... :whistling:

Obs! Bromsoksfästet sitter längre ut på granadaspindeln pga den större skivan, så klossen hamnar 7,5mm utanför skivan om man använder taunus nav, men många verkar ju vilja uppgradera till andra (lättare) ok ändå, så ... :)

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
...........Om man har Sierraspindlar kan man använda en speciell infästning till den övre spindelleden som går att rotera och på så sätt justera caster något, men det kräver ju att man justerar cambern efteråt också..........

Som äkta gnällspik och petimeter :icon_smartass1: vill jag påpeka att castorvinkeln inte går att ändra men bussingen i Sierraspindeln. Castor-vinkeln mäts genom ledpunkterna och de flyttar sig inte.

Du har så rätt! Jag har flummat till det. :wacko: Det är ju trail-avståndet som ändras, men det ska visst också påverka (bland annat) rattåtergången ihop med caster så det kan ju vara någon nytta med det ändå.

Det jag tänkte ovan när jag skrev om justerbar caster var egentligen justerbar KPI. Därav förvirringen. Man ändrar KPI och trailavstånd alltså. :)

Men det var inte det jag skulle skriva, utan en annan grej.

Nu har jag varit och tittat på ett bygge med Ascona B-spindlar. (Ganska kul, det visade sig att min granne hållit på med att bygga en sjua i flera år utan vi visste om varandra :) ). Han hade byggt för en caster på omkring 7 grader (något justerbart mha brickor), men han sade något om att han fått krav på starkare självcentrering, så för honom räckte det inte utan han var tvungen till att flytta fästena så han kunde uppnå 10 grader caster! Jag vet inte vad de spindlarna har för KPI, men bara man tittade på dem verkade de vara ungefär som taunusspindlarna på den punkten, dvs liten KPI.

Helt klart skiljer det sig hur mycket caster man behöver från fall till fall, men jag undrar lite också hur besiktningen bedömer vad som är tillräckligt stark återgång? Är kravet bara ATT den ska självcentera, eller måste den göra det ganska omgående? Det finns ju fabriksbyggda bilar som inte har så mycket självcentrering. En kompis påstod att en Mercedes 190 fortsätter i en cirkel hur länge som helst om man vrider ratten till fullt utslag och släpper. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 3 months later...

Här kommer lite mer tjat om caster.

Jag har byggt nya övre A-armar och därmed fått en castervinkel på 8 grader.

Hade tidigare 4 grader och tyckte inte att det räckte till. Jag kan dock inte påstå att jag märker någon större skillnad. Har ingen återgång alls. MEN jag har bara tillgång till provkörning på liten grusväg.

Därför till den högst ovetenskapliga frågan: Blir det stor skillnad på återgången vid grus kontra asfalt? På min personbil har jag ju bra återgång även på grus.

Link to comment
Share on other sites

På vissa franska bilars styraxel sitter det en exenterrulle på vilken en fjädrande rulle trycker för att garantera självcentreringen ;)

På bättre franska vagnar sitter det en hydraulbestyckad centreringsmackapär med tryck som varierar med hastigheten.

Edited by DIRAVI
Link to comment
Share on other sites

scrubradie eller på renare svenska styrradie, är avståndet mellan en tänkt styraxels skärning med markplan och däcksytans mitt (sidledes) Förendras altså med ex spacers eller ändrat ET på fälgarna.

spacers ger ökad styrradie.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...