Jump to content

Renovering Samt Uppfräschning Av Pinton


_coffe_

Recommended Posts

Jag har lite frågor om pintomotorn, eftersom det är just en sådan jag hade tänkt att använda (eller, som står i mitt garage iaf ;) ) Klippte ut mitt inlägg ur en annan tråd och skapar en egen i stället... Hoppas det är lugnt ;)

Är det roligare/bättre att ha förknasare på motorn, jag har elektronik och funderar på ett megasquirt...

Är det någon som kört med ett ms på pinton, funkar det bra?

Jag hade tänkt att renovera motorn helt och hållet, alltså plocka ner den i småbitar och byta alla lager, kolvringar, packningar o.dyl... När jag har den nerplockad, är det något jag ska ändra på/byta ut? T.ex. kolvarna som det diskuterats tidigare till några med lite högra komp?

Är det billiga delar till denna motorn och vart är det bäst att beställa förslitningsdelarna ifrån så som vev- och ramlager, kolvringar, toppackning??

En massa frågor på en och samma gång, jag vet... Men ni på det här forumet fungerar ju lite som mina motorgudar :notworthy: :notworthy:

Tänkte på en grej till, växellådan... Finns det något att göra med den också, eller blir det bara en tvätt och oljebyte?! Är det billiga kuggar till den, man kanske kan byta ut några så att man får en lång och härlig etta :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag kör MS i min turbo-Pinto och skulle inte fundera en sekund på förgasare...i en Locost får man dock räkna med att bygga ett nytt insug, original EFI blir trångt.

Vad har du för grundmotor? Är det en Pinto med kat är det inte fel att stoppa i standardkolvar som ger 9.2:1 i kompression istället för de 8.5:1 du har nu. Men tänk på att kolvbultarna är pressade så det är inte "bara" att byta kolvar, enklast kanske att få tag på begagnade kolvar och stakar från en motor med rätt kompression.

Har du en motor utan kat, finns det egentligen ingen anledning att byta kolvar om det inte ska trimmas ordentligt.

Att porta ur toppen lite är bra men det måste göras på rätt sätt. Återigen, David Vizards bok är en bra handledning.

Packningar, lager etc. kan du kolla pris på via Mekonomen eller liknande, och jämför med Burton eller annan firma i England - det är ofta billigare där men inte alltid.

Lådan är inte billig att stega om så nöj dig med att köra i Redline MTL så blir det bra.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett bra svar Gustav...

Med standardkolvar menar du då dom som sitter i motorn utan kat? för kat har jag ju självklart på min :P En pinto-motor kan ju inte vara allt för dyr eller så svår att hitta begagnad på t.ex. blocket?! Är kolvarna lika stora, så att jag inte behöver göra något med cylindrarna?

Finns det någon bra firma här i Sverige som är bra på pintotoppar? Kanske är enklare att lämna in toppen hos någon som vet lite hur man gör ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja precis, vanliga kolvar från en högkompsmotor. Inte svårt eller dyrt att hitta en annan men se till att det är Sierra/Scorpio utan kat, det är säkraste sättet att få rätt bitar. Originalmotorn har fyra olika standarddimensioner, siffran 1, 2, 3 eller 4 är stansad på kolvtoppen, och på den plana ytan under fördelaren. Helst ska du ha samma standarddimension på kolvarna som på ditt block ;-)

Det finns flera som är riktigt bra på Pintotoppar men jag vågar inte rekommendera någon före en annan egentligen. Sök runt och be om referenser, det är nog bäst.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jag beställde katalogen från Burton förra veckan och fick hem den igår, vilken härlig leksakskatalog :racesmile: Fanns ju hur mycket roligt som helst i den!!

En fråga, jag har läst det någonstans förrut men har sökt och inte riktigt hittat det igen... Om jag beställer från england så måste jag väl betala moms och tullavgift när jag får in det i Sverige va? Hur mycket är det på, respektive avgift? Varför måste man betala moms i Sverige när man betalar VAT'en i England? Är det för att våran snikna regering ska pressa ut så mycket pengar som möjligt eller finns det någon vettig anledning??

Jag har även kollat runt lite på trådar om MS, men passar på att fråga ändå för det är svårt att ibland hitta svaret (även om det ibland finns framför ögonen :icon_oops: ) Vilket MS ska man ha till Pinton? Det är en efi, katalysator och hela det där kitet... Det har pratats om någon "extra kod" eller nåt sånt där man styr även tändning och sånt, ska man ha det? Eller ska man bara köra standard enbart bränslestyrningen?! För mig är det en liten djungel det där :prop: Någon som inom en snar framtid ska beställa något? I så fall kanske vi kan göra det ihop och dela på frakt och tull å allt det där?!?

Link to comment
Share on other sites

Tror inte du behöver betala moms och tull på grejjor inom EU.

Jag har för mig att man kan välja vart man vill betala momsen men engelsmännens moms är klart lägre än den svenska.

Frakten brukar dock vara grinigt dyr från england, tom små skitsaker.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kanske stämmer... Jag har ingen direkt koll på det där...

En annan grej jag tänkte på när det gäller motorn... Jag har ju katalysator på min, men om jag byter kolvar till högra komp och tar bort katten så blir det väl samma sak som en pinto utan kat!? Måste man ha katten kvar om den har suttit där original från donatorbilen, även om man gör liknande operationer?

Link to comment
Share on other sites

Äh, dom säger ju att vi är världsbäst i Sverige på att sopsortera å fans mormor så att ja kör utan katt några veckor om året rör mig inte i ryggen... det finns värre problem här i världen... men det spelar ingen roll då att det har suttit en katt där original? om jag nu byter kolvar och till MS?!

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar MSI V3.0 som hårdvara, med senaste MS-extrakoden som firmware. Det funkar. Givetvis ska du styra tändningen också, dessa prylar funkar med original fördelare och tändspole.

Katten behöver man inte behålla men har man ändå lambdastyrt sprut så är det ju bra för miljön. Det finns fina runda rostfria katalysatorer som inte är det minsta fula.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Gustaf: du som kan så mycket om allt å lite till ;) om man t.ex. kollar på diyautotune.com, vad exakt är det i djungeln där som jag behöver beställa? finns ju hur mycket som helst och jag fattar inte så mycket vad allt är till för :icon_oops:

edit: är det "MegaSquirt-I Programmable EFI System PCB3.0 - UnAssembled Kit" som jag ska ha?? vad behöver jag mer när jag ändå beställer därifrån? Kabeln mellan ms'et och datorn va?

På tal om det med katten, jag har också sett dom som har användigt sig av väldigt små och fina som knappt märks... Men det blir inget extra jobb eller så med massa slangar hit och dit när man har avgasrening på det sättet jämfört med utan katt?? För annars spelar det ju egentligen ingen roll, bara en liten extra slant...

Föresten, kan man få ett avgassystem från MK med katt på??

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Lång etta till T9-låda för 235 pund, kan det vara något?

http://www.bghgeartech.co.uk/html/gear_kits.html

Jag tycker också du ska ha katalysator om du ändå ska bygga med insprut och lambdasond. Man sitter ju själv mitt i avgaserna, och det känner man ju bara på lukten att en o-kattad bil inte är ett dugg hälsosam...

Link to comment
Share on other sites

Rätt kit, ja. Jag brukar köpa resistorkit för Fordgivare, IAC-mod för att styra tomgångsmotorn och några extra VB921 samtidigt. Kabel mellan MS och dator är inte svår att hitta i Sverige så den behöver du inte ta därifrån.

Katen kräver inga extra slangar eller så...

BGH har hyfsat rykte.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Om jag beställer från england så måste jag väl betala moms och tullavgift när jag får in det i Sverige va? Hur mycket är det på, respektive avgift? Varför måste man betala moms i Sverige när man betalar VAT'en i England?

Beställer du från England så betalar du engelsk VAT på 17,5% istället för svensk moms. Eftersom vi är med i EU liksom England så betalar du ingen tullavgift.

Link to comment
Share on other sites

Rätt kit, ja. Jag brukar köpa resistorkit för Fordgivare, IAC-mod för att styra tomgångsmotorn och några extra VB921 samtidigt. Kabel mellan MS och dator är inte svår att hitta i Sverige så den behöver du inte ta därifrån.

Katen kräver inga extra slangar eller så...

BGH har hyfsat rykte.

/Gustaf

Ursäkta min totala okunnighet, men vart hittar man det här resistorkitet och vad är en IAC-mod?? och vad är en VB921?? Bara en massa dumma frågor :icon_oops:

En sista fråga med, vilka är BGH??

Link to comment
Share on other sites

Ska du handla på DIY Autotune (vilket jag rekommenderar) så finns allt du behöver där:

[mk-FordBIAS] Resistorkit för Fordgivare

[mk-FordBIAS] kit för att köra tomgångsmotor (PWM-styrd)

VB921 är den speciella drivtransistor som styr tändspolen, [mk-VB921] är ett kit med allt som behövs för att bygga extra drivsteg (för wastespark utan EDIS-modul, till exempel).

BGH är en engelsk firma som gör drevsatser till Fords lådor.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Bottenplatta? Du menar bottendel, alltså block med vev, kolvar och stakar?

Kolla motorkoden, om den är NA så är det lågkomp från en automatbil, NE är högkomp (manuell låda). Det luriga är att 1976-77-78 verkar Ford ha blandat och gett med vilka motorer som hamnade vart...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det är visst en NE-motor... Han säger att på den plana ytan under fördelaren så står det 2224L27, vad innebär detta? Är det storlek 2 då? Sen säger han att ena kolven har två små hack/jack i sig efter en skruvmejsel, vad tror du om det? Kan man slipa ner det lite lätt eller det kanske inte gör så mycket? Eller ska man skita i det och titta efter något annat?

Link to comment
Share on other sites

2224 låter skumt, det skulle betyda att cylinder 1-3 är av dim 2 och nr 4 är av dim 4. Är det säkert att det är stansade siffror på den plana (horisontala) ytan, inte några gjutna siffror?

Hack i kolven...beror på var det är? På toppen så kan man nog slipa ned dem.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Jaha, okej... Ja, det låter verkligen skumt om det skulle vara så... Jag bad honom ta ett kort på siffrorna och kolven och skicka det till mig, så får vi se hur det ser ut... Tack för alla bra svar, du är kanon Gustaf ;)

Link to comment
Share on other sites

Då ska vi se, han hade kollat fel och det stog fyra 2:or i rad... så då är storleken två då? Ska kolla min och se hur det ser ut, har inte gjort det än :P

Sen fick jag en bild på kolven, det ena jacket ser lite djupt ut... Men jag slänger in en bild här så får du kolla och se vad du tycker...

66687-PICT0030.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jo, svårt att säga säkert från bilden, man måste ur med kolvarna. Nu har Pinton ganska tjocka kolvtoppar så de klarar en del stryk.

Standarddimensionen är 2 och det är ju fint. Men blocket behöver säkert honas även om rosten i loppen kan vara ytligare än den ser ut. En bottendel i det skicket ska vara rätt billig, några hundralappar typ.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ja, han ville ha 200 spänn och det är ju nästan ingenting... Så det kan ju vara värt att köpa den för att kolla kolven och fixa ordning dom.. Det verkar vara lite halvknepigt att hitta dessa gamla kolvar... Jag har sökt en del och det jag hittat har antingen varit svindyrt (skroten) eller kasst...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vill du ha en billig och stabil kolv titta på vw:s kolvsatser till deras gammla

boxermotor det ska vara till typ 1 motoren!

Dessa finns i en uppsjö av komphöjder och borr, minns inte riktigt vilken som

man använder till pinton men de e ju bara att mäta ser du ju! :hypocrite:

Det går även väldigt bra att använda saabvevstakar i pinton med dessa kolvar

var ganska poppis förr i rallysvängen!

Det är samma stakar i 99-900-9000 :notworthy: så det finns en del på skroten!!

Är det någon som undrar om dessa kolvar är bra eller skit så kolla in sävarturbo

dessa grabbarna plockar ut 500+ hästar ur b20 motorer med dessa kolvar :biglaugh2: !!!!!

mvh E

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Förlåt att jag drar upp en gammal tråd :P

Om man kollar på dom här kolvarna på rally design, dom tre nedre är ju till min motor... Kolvar

Den längst ner har "standard bore" på 90,8 mm... och sen finns det en med plus 0,5 mm och en med plus 1 mm... Öker man mm så ökar man väl kompet?! Men vad är "standard"?? Är det här ett bra pris för ett par kolvar eller?

Link to comment
Share on other sites

Det blir ingen hiskelig komp ökning precis har du 9,5 så blir det ca 9,7 om du ökar borret 1mm.

Då räknade jag lite snabbt på ett slag på 80mm och borr 90mm till 91mm.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Jag har 8.5:1 på dom originalkolvarna som sitter i pintomotorn nu... Dom med kat har visst lägre komp än dom motorerna utan... Då skulle man ju kunna köpa såna kolvar då det är 9.5:1 som du säger...

Kan man öka slaget något, eller då passar det inte?? Kollar man på dom vw-kolvarna som nämndes lite tidigare så är det slaget som ligger närmast på 82mm... Slaglängden är väl den totala längd som kolven rör sig från NDP till ÖDP va?? Då borde man ju inte kunna öka på den något, då får man väl skaffa sig en tjockare toppackning?! Det är mycket med det tekniska :P

Edit 2: En till grej jag kom att tänka på, hur högt går kolven i cylindern på en originalmotor? Det kanske går att öka slanglängden lite grann om den nu inte går hela vägen upp så att säga... På det viset öker man väl kompet också va??

Edit 1: En annan grej föresten, pressade kolvbultar är väl egentligen inte så knepiga att få av från staken... Det som är knepigt är ju att få in dom igen så att dom inte skär sönder något när man slår in dom... Eller jag kanske bara inte har varit så varsam och använt rätt verktyg (gummiklubba och dorn) till dom kolvar jag tidigare haft isär från staken där det varit pressat... :P

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Det enda sättet att öka slaget på motorn är att byta till en vevaxel som är "strokad", dvs har längre slag. Jag tror att du kanske blandar ihop slaget med komphöjd på kolvarna, dvs hur högt kolvbulten är monterad i kolven.

Om du vill ha en riktigt tålig underdel med bättre geometri(längre stakar)så rekomenderar jag också saabstakar ihop med mahlekolvar. Jag byggde en sån underdel till min rallybil, och den funkade väldigt bra och var billig. Kolven går enda upp till blockplan normalt sett. Jag "deckade/planade" av mitt block så att kolven gick över blockplanet med en tiondel, men då gäller det att hålla reda på hur tjock toppackning man använder samt hur mycket motorn förväntas varva. Tumregel: allt sträcker sig ca en tiondel per tusen varv som motorn ska varva tex 8000 rpm=8 tiondelar.

Link to comment
Share on other sites

Deckar man blocker/planar toppen så flyttar kamaxelinställningen sig. och pressa ur o i kolvar.... värm kolvarna så utvidgas aluminiumet så det är lätt att pressa ur. när du ska i med nya så värm kolvarna och lägg kolvbultarna i frysen eller kyl dem med kolsyresläckare eller kylspray så ramlar de i.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ju glömt alla termer när det gäller motorn sen maskinskolan... Men vad innebär det att in vevaxel är strokad?? Och vad menar dom med slag på 82mm?? Är det samma som komphöjd i detta fallet??

Gamla saab-motorer ligger väl i princip på var mans bakgård och skräpar så en sån kan jag säkert få tag i lätt, detsamma med ett par stakar... Är det samma dimension på kolvbulten i ett par saab-stakar och dom mahle-kolvarna?? Fan att jag sålde min saab-motor, där hade jag ju allt... Ska man använda ram- och vev-lager till en saabvev eller till en ford? :P Det spelar säkert ingen roll va?? Gamla saab-motorer är väl i princip Ford fast med en saab-kåpa på istället :P

Tänkte på en till grej :P Är det exakt samma stakar som sitter i alla 99- 900- och 9000motorer?? Passar dessa rakt av på vevaxeln i pinton eller ska jag även byta vevaxel?? Borde inte saabaxel passa rakt av, eller det kanske i grund och botten är exakt samma?! Det är ju som sagt jäkligt mycket ford-delar som saab har använt... Det är ju samma med den gamla v4 motorn, det är ju en fordmotor...

Hur vet man vad man ska ställa in kammen på för gradantal när man har planat toppen en skvätt? Enklast är väl att skaffa ett ställbart kamdrev och sen experimentera sig fram till vilken inställning som blir bäst?!

Jag kom på det med värmen och kylan nu när du skrev det Thomas, jag fick samma tips när jag skulle ha isär mina kolvar till saaben...

Det är bra att det finns så många kunniga här på forumet så att man får förklaringar för allt och kan bolla lite tankar :)

Nu när jag tänkte lite till, det behöver ju inte vara samma vevaxel... Det är ju klart att det kan vara samma diameter på själva vevstakslagret men olika avstånd mellan stakarna på en saab och en pinto-vev.... Så det behöver ju inte vara samma... Jaja, så blir det när man skriver det första man tänker på utan att först resonera med sig själv...

En sak till, man behöver inte modifiera något alls för att få vevstakarna att passa i blocket??

Haha, ursäkta att jag tänker högt hela tiden... Men det känns rätt bra att få skriva av sig allt man tänker och funderar på :P

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar en sökning på Saab-stakar i Pinto på www.fmcs.nu om du är sugen. Användarnamnet "Persson" har nog gått i alla gropar man kan i ett sånt bygge...det är inte alltid så enkelt som det låter.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

slag= slaglängden d.v.s. den sträcka kolven rör sig upp och ner under ett vevaxelvarv. strokning innebär att man ändrar den sträckan. oftast till den längre.

Kamaxeln får du mäta in med gradskiva och indikatorklocka.

Mahle är en tyck kolvtillverkare och vilka Mahlekolvar du ska använda till SAAB stakar och Ford block o vev kan jag inte svara på. Kanske SAAB kanske VW? kanske några andra.

Link to comment
Share on other sites

Jag skickade iväg ett "litet" PM till Persson på fmcs-forumet... Så får vi se vad han kan berätta och visa mig... Så som det känns nu vill jag helst ha saker som är "bolt-on" på motorn så att jag inte behöver förstöra något eller göra några misstag som kostar mig en motor... Det enklaste (och kanske bästa) vore att få tag i ett par kolvar från motorn utan kat eller att beställa från något företag, kanske Burton... Ska plugga in katalogen lite mer tänkte jag ;)

Eller finns det någon rekommenderad kolv hos Burton eller någon annanstans som passar pang på? Är det samma dimension på bulten i kolvändan på saab- och pinto-stakarna??

Link to comment
Share on other sites

Vill du handla av Burton finns standardkolvar där, FT126KS (31,50 pund i min katalog). Rally Design har också, RD4169 för 29 pund.

Dessa duger utmärkt till kanske 7000 varv (eller 7500) alternativt 0,8-1 bars laddtryck...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det är pris per kolv va? Det är det säkert, måste bara fråga så att jag vet... Vad är det för skillnad på Rally Designs och Burtons kolvar??

Jag vill ju enbart höja mitt komp, få en lite piggare motor och att motorn ska hålla och kännas bra... Så det behöver inte vara några värstingvärsting-grejer....

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade på rally designs hemsida och priset där är 34.90 pund, så priset är ju ingen skillnad... Du som har katalogen, det var så knepigt att hitta på hemsidan med min så grymma tekniska engelska :P, vad kostar nya kolvringar till dessa kolvar?? Om jag kollar i Burtons katalog så har dom ringar som är 1,6mm och några som är 2mm... Vilka ska man ha och vad är det för skillnad? Är det i tjocklek?

Sen om du har lust kanske du vill kolla vad nya bultar till toppen och vevstakarna kostar? Är det några fler bultar jag bör byta när jag skruvar loss allt?? Bultarna till vevstaken??

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte på en grej, om jag ska köpa kolvar från en begagnad motor så måste jag ju kolla att kolv-storleken är samma som vad jag har på min motor nu... Vad är det för storlek egentligen?? För det finns ju inte olika att välja på när jag ska köpa nya... Bara en liten tanke bland alla andra :P

Link to comment
Share on other sites

Min katalog är gammal ;-)

Det är inte omöjligt att kolvarna kommer med ringar monterade. Jag brukar faktiskt handla motordelar av Burton eftersom de har större sortiment.

Burton:

Topplocksbult 2,6 £ st

Bultar till stakar 47,95 för en sats (ARP, std fanns inte)

Kolvringarna har olika dimension beroende på motorns (kolvens) årgång, jag minns inte när det ändrades. Men som sagt, kolla om de inte ingår.

Kolvarnas standarddimension är stansad på kolven (1, 2, 4 eller 4) och på blocket, vid fördelaren. De flesta block har dimension 2 eller 3. Jag har satt 3:ans kolvar i ett honat block med standarddim 2 utan problem...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det blir nog snart en beställning från Burton skulle jag tänka mig... Jag ska skicka ett mail till dom och fråga om det ingår kolvringar... Det hade ju varit perfekt! Kan jag beställa kolv från Burton i olika storlekar med tanke på det här med siffrorna på blocket?! Eller det kanske kvittar?! Det är ju som du säger, det funkar säkert att trycka ner en kolv som har siffran tre istället för två...

Jag tänkte på en helt annan grej :P Behöver man flytta på ventilationen på topplocket? (det är ventilation va den där klumpen som sitter i ena änden?!)

Hmm, var det något annat jag tänkte på!? :P Just det, behöver jag byta kolvbult eller kan jag använda mina "begagnade"?? Är det några andra bultar som jag lossar nu som jag behöver nya?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...