Jump to content

erik

Forumdeltagare
  • Posts

    9
  • Joined

  • Last visited

Reputation

0 Neutral

Profile Fields

  • Namn
    erik
  • Ort
    Sjöbo
  • Locost-status
    Övrigt
  1. Förr handlade jag dom av custom&speedparts i Helsingborg men Dahlhems har dom åxå! Det blev en del VW-cylindrar som låg å skräpade :P mvh E
  2. Hej! Vill du ha en billig och stabil kolv titta på vw:s kolvsatser till deras gammla boxermotor det ska vara till typ 1 motoren! Dessa finns i en uppsjö av komphöjder och borr, minns inte riktigt vilken som man använder till pinton men de e ju bara att mäta ser du ju! :hypocrite: Det går även väldigt bra att använda saabvevstakar i pinton med dessa kolvar var ganska poppis förr i rallysvängen! Det är samma stakar i 99-900-9000 :notworthy: så det finns en del på skroten!! Är det någon som undrar om dessa kolvar är bra eller skit så kolla in sävarturbo dessa grabbarna plockar ut 500+ hästar ur b20 motorer med dessa kolvar :biglaugh2: !!!!! mvh E
  3. Hej! Gulkromatering är galvat!! Så var noga med och slipa bort "skiten" innan ni svetsar i gulkromaterade rör! mvh erik
  4. Hej! Tja ska jag vara ärlig så är det typ 13 år sedan jag satte ihop en sådan bottendel men jag har för mig att saabstakarna är bolton. Man använder saabs vevlager, kolvarna köper du en kolv/cylidersats på dahlhems till vw typ 1 !!!! :biglaugh2: grymt lätta kolvar! :notworthy: mvh erik PS du får givetvis borra om blocket kolvarna=92 eller 94mm...
  5. Hej! googla på ordet Laminova, här hittar ni den bästa värmeväxlaren olja/vatten.Finns också lite förklaringar om funktion och fördelar tex snabbare uppvärmning av oljan!!! B) mvh erik
  6. Tjena! Var precis inne på JEGS hemsida och hitta en likadan som jag själv kört med. Morosos oilaccumulator. Jag hade den inte i min egen bil utan en väns volvo men jag skruva många o låånga timmar med den bilen, fördelen med Morosos system:det enda du behöver tänka på är att stänga kulventilen INNAN du stänger av motorn så att du "laddar" accen innan nästa start! Under körning har du ventilen öppen skulle oljetrycket falla av nån anledning trycker accusumpen in olja.Men att tänka på är att koppla accusumpen huvudoljekanalen så man inte har en restriktion i lång väg. Typ koppla den inte i toppen om du vill ha olja snabbt till vev/ramlager!! B) mvh erik PS på jegs kostar den 175$ :prop:
  7. Byt alla bultarna! Sorry jag skrev lite fel i förra inlägget ska man köra med saab-stakar måste man byta till vw kolvar :wacko:!! Men kombinationen smidda Cima/mahle kolvar + saabstakar e ganska oslagbar på pinton,plus att man får lite längre vevstake 5,0-->5,5 tums stake! Förr var det en väldigt poppis kombination i rallybilar: mvh erik B)
  8. hej jag hade kanske använt saab-stakar till pinton! Billiga på skroten och väldigt hållbara! mvh erik
  9. Hej! Ny här på forumet!! När man startar en vanlig motor (utan accusump) tar det "nån" sekund innan oljetrycket kommer. Men har man en bil med accusump då öppnar man en kulventil mellan accusumpen och motorn simsalabim så har vi fullt oljetryck INNAN start av motorn!!! :prop: mvh erik PS ja tror man kan köpa dom i staterna.
×
×
  • Create New...