Jump to content

Renovering Samt Uppfräschning Av Pinton


_coffe_

Recommended Posts

Okej, det visste jag inte... Har iof aldrig köpt något sådant till någon motor förut...

Jag skickade iväg ett mail till Burton och frågade lite om kolvarna och sådär, får se vad dom svarar...

Jag kollade även vad det skulle gå på och blev oerhört förvånad när jag såg att frakten inte skulle gå på mer än 30£... Det var ju mycket, mycket mindre än vad jag hade ens trott...

Vilka toppbultar är det jag har? Dom ny sträckbultarna eller den gamla varianten där det inte är sträckbultar?? Och hur många är det, 8? Jag skulle kunna kolla det själv, men jag är inte hemma förrän om två veckor...

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

10 bultar brukar det vara. om det är sträckbultar eller ej kan skilja på bultskallen så man vet vad man har.

sträckbultarna brukar vara låååångt gängade.

Link to comment
Share on other sites

Jag rekommenderar att du köper normala bultar, inte sträckbult, så kan du återanvända dem. Vad du har nu spelar ingen roll (men sträckbult har torx, vanlig bult in-12/splines). 10 st bultar är det ja.

Ventilation...på toppen? Förstår inte riktigt vad du menar...

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Okej, så då spelar det ingen roll då... Perfekt... Då får man hoppas att jag hittar ett par som inte är sträckbult då, iof så tror jag att det var torx dom som satt nu... Kommer inte riktigt ihåg, men torx är skallen på sträckbultarna va??

Topplock kanske var fel ord, det är väl samma som topp... Det finns så många namn för samma sak... Ventilkåpa heter det va?! :P Är inte det någon form av luftning eller nåt sånt... Tommy har flyttit på den på sin motor, kolla in denna Tråden en bit ner på sidan så ser man där han svetsat om... Behöver man flytta denna för att det ska få plats under huven?!

Haha, fick ett mail tillbaks från Burton idag, dom hade inte ens svarat på hälften av mina frågor :P Typiskt...

Föresten, vad heter ram- och vevlager på engelska?? blir det crankshaft- och con rod-bearing?? Jag vet inte riktigt vad jag ska kolla efter på Burton... Det finns typ "Big End Bearing" och "Main Bearing"... Vad översätter man detta som??

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

ventilkåpan., ja du fär se när du kommer så långt ifall den tar i huven. du kanske får din motor lägre? m.m. allt påverkar så gör inget förrän du är framme vid problemet.

Link to comment
Share on other sites

då låter jag vevhuset se ut som det gör nu... det är ju som du säger, jag ser inte om något är fel förrän jag kommer till den punkten i bygget...

någon som kan standardmåtten, så jag vet när jag mäter... eller står det någonstans måhända?

Link to comment
Share on other sites

Vad är vikten ungefär på toppen? Tänkte ju jag skulle skicka iväg den till Thomas för att få den portat och genomgången... Tänkte kolla vad som blir billigast att skicka med, den väger ju lite grann har jag upptäckt :P

Link to comment
Share on other sites

Det gör den säkert, för den var skittung när jag lyfta av den :P

Schenker eller något annat sånt företag då? Står dom sig prismässigt jämfört med bussgods? Då får du ju den fram till dörren med... Den är lite knepig att förpacka toppen...

Hur mycket vill du att jag skruvar av från toppen?

Föresten så blir det nog riktigt bra att byta lager, för dom var rätt sletna.. Speciellt vevlagrena var sletna... Annars så tycker jag att blocket såg bra ut, inte alls så mycket repor i loppen som jag trodde... Det var väldigt, väldigt lite... Bara den lilla kanten av fastbränt sot som jag får försöka gnugga bort... Något tips på att få bort det föresten??

Storlek två har jag på kolvarna föresten, det stod på dom ;)

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten fråga bara när det gäller storleken på lagrena... Det här måste väl innebära standard va? Jag hittade ingen annan text eller nåt som berättade något mått... Texten hittade jag på "baksidan" av lagerhalvorna...

Slänger upp en bild på ram- och vevlager...

Vevlager

82997-PICT1167.JPG

Ramlager

82998-PICT1162.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag misstänkte nästan det från början men jag tänkte att det var lika bra och kolla med er så att jag inte tittat på fel ställe eller nåt sånt... Tråkigt att beställa saker för flera tusen och så är det fel grejer!!

Nu ska jag köpa :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

En liten snabbis bara... Finns det något effektivt sätt att rengöra blocket på, förutom ett glatt humör, avfettningsmedel och ett gäng trasor?? Kan man slänga blocket i ett citronsyrabad eller nåt sånt eller tar det bara mer skada än nytta?? En grej till, jag har ju några millimeters sotkant och fastbränt skit i cylinderloppen... Finns det något sätt man skonsamt kan gnugga bort det där eller ska man bara låta det vara? Jag vill ju inte skada honingen...

Fick iaf ut vevaxeln idag med efter lite stånkande... Vevaxeldrevet satt så in i den... Nu väntar jag bara på ett paket från Burton, jag hoppas att det funkar.. Pengarna är inte dragna än, så jag hoppas att det blev rätt... Beställde i torsdags... Jaja, återstår att se...

Edited by _coffe_
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag en massa kartonger ståendes som bara väntar på att få sina delar uppackade och nerstoppade i motorn! Mycket trevligt! Har snart fått ihop mitt ms också med tillbehör...

En snabb fråga bara, hur gör man enklast när man ska byta kolvar? Jag tänker då mest på kolvbultarna och hur man ska få ut dom... Jag vet ju att folk säger att man ska använda sig av värmen från t.ex. en platta på spisen men jag har aldrig testat detta... Är det bara att ställa kolven på plattan, vänta tills de blir skitvarmt och så trillar kolvbulten ur? Sväller inte den också utav värmen?? När jag ska stoppa i den nya måste ju det vara lättare då kolvbulten kommer att vara kall jämfört med kolven?! Någon som har en liten "arbetsbeskrivning" eller bar alite tips på vad man ska tänka på och sådär, så att jag inte gör fel!?

Link to comment
Share on other sites

För att demontera grejorna behöver du en press för att få isär grejorna. Vid montering kyler du kolvbulten på något effektivt sätt, till exempel med kolsyresnö.

Lilländen på staken (eller hela staken) värmer du i ugn eller liknande. Sedan är det enkelt (nåja) att trycka bulten genom staken. Fast det gäller att vara snabb eftersom bulten och staken värmer/kyler varandra och det är trist att börja om med pressen mot nya prylar.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, okej! Så om jag då slänger in bulten i frysen medans jag värmer staken i ugnen så borde det bli bra då!? Jag behöver inte värme själva kolven också?

Link to comment
Share on other sites

Haha, ja... Det är ju förvisso sant... Men så är det ju även rätt känt att jag brukar prata innan jag tänker efter vad det verkligen är jag pratar om.... Fråga bara min flickvän :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Det är väl iofs så det brukar vara... Tänkte ju att "ja, _coffe_ har väl konstaterat att det är presspassning i stakarna", och reflekterade inte över det. :D

Iaf; då sitter det väl bussning i något trevligt lagermaterial i lilländan på stakarna, men inget i kolvarna? (Lite onödigt med bussning om det bara är presspassning.)

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

Haha, jag har nog inte konstaterat så mycket alls utan nu när jag tänker efter så brukar det väl vara presspassning i staken å inte i kolven... Som sagt, jag säger så mycket och tänker ibland alldeles för sent :D Jag kommer ju ihåg nu att på saab-motorn så var det presspassning på staken å inte kolven... aja, där ser man!

Men nu ska jag faktiskt fråga en grej som jag, till eran förvåning, har tänkt lite på... Vart rör sig kolvbulten? Om det är presspassning i lilländen så borde väl bulten sitta mer fast där och röra sig i kolven?! Eller rör den sig i lilländan, för det är väl ändå där som det är lagrat? Och om den rör sig i lilländan, varför är det presspassning på den då? Borde inte det slita mer på en lageryta?

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer ju ihåg nu att på saab-motorn så var det presspassning på staken å inte kolven... aja, där ser man!

Så är det ju faktiskt orginal på Lotus/Renault-motorn i Europan också; presspassning i staken. Lätt hänt att skiten skär när man pressar ur bulten.

Farsan byggde om till flytande bultar för att slippa j-as med det där. Teflonbricka i var ände av kolvbulten, så slipper man sticka låsringsspår i kolvarna. :thumbsup:

Men nu ska jag faktiskt fråga en grej som jag, till eran förvåning, har tänkt lite på... Vart rör sig kolvbulten? Om det är presspassning i lilländen så borde väl bulten sitta mer fast där och röra sig i kolven?! Eller rör den sig i lilländan, för det är väl ändå där som det är lagrat? Och om den rör sig i lilländan, varför är det presspassning på den då? Borde inte det slita mer på en lageryta?

Är det presspassning så ska den (helst ;)) sitta bom fast där! Är det pressat i staken så ligger alltså lagringen helt i kolven. Dessutom är det ju med den lösningen presspassningen som håller bulten still, så att den inte kan börja nöta på cylinderväggarna.

De flesta eftermarknadsstakar (och många orginal, antar jag) verkar ha bussning i lilländen, men då är det nog tänkt att man ska ha flytande kolvbultar; alltså lagring i både kolv och stake. Fördelen med det är att bulten tenderar att rotera långsamt, så att slitaget sprids runt varvet.

Link to comment
Share on other sites

Ah, coolt! Då har man lärt sig något nytt idag med... Det känns riktigt skönt, så det inte bara är en massa frågetecken hela tiden och mer problem och tankar som dyker upp... Fantastiskt att man ibland kan få svar på sina, ibland lite knäppa, frågor!! :D

I helgen ska jag försöka få bytt iaf en kolv bara för att se hur det funkar och hur bra det blir :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu återupplivar jag den här tråden en liten snabbis... Efter en hel del inaktivitet (flyttat ihop med min flickvän å sådär) så kliar det riktigt mycket i fingrarna... Jag sitter nu med en kolv i knät och funderar på hur jag ska få isär skiten... Jag har värmt upp den en massa och testat att slå lite lätt med en träkil och en hammare, men jag är rädd för att skada staken...

Finns det något billigt och bra pressverktyg som är utmärkt till mitt ändamål att köpa för en billig peng eller hur ska jag göra? Finns det någon verkstad som lite snabbt och lätt för en billig peng kan göra hela jobbet åt mig, ta av dom gamla kolvarna och slänga på dom nya?! Eller det kanske rent av finns någon här på forumet i närheten av Halmstad/Varberg som har lust att fixa detta åt mig för några öl? :)

Link to comment
Share on other sites

Jag slängde in allt hos en duktig mc-trimmare bredvid jobbet här i falkenberg... Han skulle fixa det åt mig... Känns bra så allt blir riktigt och rätt!

På tal om han mc-trimmaren... Han har en sån där dymo-bänk som han ställer upp hojar på... Å jäklar vad han gasar ibland, helt galet vad härligt vissa cyklar låter!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu går det hyffsat bra för mig med min stackars nerplockade pinto... En snabb fråga bara som jag reflekterade över när jag fick mina kolvar från Burton. Kolvringarna var redan förmonterade, men den kolvringen det står "TOP" på satt inte överst... Någonstans säger min logik mig att den borde sitta överst eftersom det står "TOP" på den... Har jag fel?

Link to comment
Share on other sites

Ja, så kan det vara nu när du säger det ja! Visst fan... Den som ska sitta överst brukar ha en annan skräning har jag för mig nu när jag tänker efter!! Tur att du sa det!

Link to comment
Share on other sites

Ja, precis! Jag fick tillbaks lite kunskaper nu när jag letade i arkivet, fast det var dammigt i just det arkivet och jag fick leta länge för att komma rätt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...