Jump to content

Nybygget: Dala7 Med Saab Turbo


Recommended Posts

Där ser man. Isåfall innebär det att styrningen till By-pass-ventilen sker direkt från anslutningen vid insuget!? (Där var den enda lediga slanganslutningen).

Sen kvarstår frågan vad den 6-poliga kontakten på motorkablaget ska vara till? - Får forska vidare senare, nu bär det till Elmia!

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det SKA finnas en färdig kontakt för magnetventilen på din kabelstam. Finns den inte är den bortklippt eller så har du ngn ytterst udda kabelstam. Har en 9-3 2.0t här på garageuppfarten och jag var ute och kollade.. efter en stunds letande fann jag den till vänster om kylet. :)

Ska vara likadant på ng900 och 9000ltt 94-98.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tips!

Betyder det att du också har en lättrycksturbo? Var, isåfall, har du anslutningen till by-pass-ventilens slang? Vid insuger eller vid turbon?

Kablaget kam jag tydligen strunta i då jag inte behöver någon magnet-ventil. Iallafall inte förrän det är dags att "vässa på lite".

(Var förresten på Elmia och köpte BOKEN under fredagen - såg lovande ut. Annars såg SFROs monter lite gråtrist ut, tyckte jag).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Här kommer lite bilder:

Blev mycket inspirerad av Rikard Larssons upphöjda bakände - så efter ett par veckors datorsimulerande och vindtunneltest - :P Skojar bara! Tog och slaktade en gammal Baden-Baden-stol, som råkade ha en sväng lagom intill en 90-graders böj, och så här blev det. Ska bara sko med plåt så är bakänden klar. (Skärmar och lyse ska till förstås).

Rear2.jpgRear3.jpg

Tanken är gjord i rostfritt efter ritning här på Forumet, rymmer 39 liter. Tankningsanslutningen är klart locost: Från en 740, (med lucka och allt). Soppapump, tankmätare, filter och bromsrör från Biltema, (eller Feltema, Bilbuttericks m.m. - Kärt barn har många namn! - Är det nån som kan fler?).

Rear1.jpgRear4.jpg

Efter lite smide ska jag nu tillbaka till motorkablaget med förnyade krafter!

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Det förklarar ju en del. Tack för tipset! Det innebär iofs att kablarna till sist måste dyka upp i motorhärvan, (f.v.b. styrboxen). Löser sig säkert.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Blev mycket inspirerad av Rikard Larssons upphöjda bakände...

Är du säker på att du inte vill behålla samma lutning hela vägen upp? Det gör tillverkningen av aluminiumsvepet runt aktern OTROLIGT mycket enklare.

Eller är det bara fotot som gör att det ser ut som att översta delen är mer vertikal? Du kanske kommer att köra glasfiber!?!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

En helt riktig iakttagelse att överdelen är mera vertikal. Självklart blir det svårare att inte göra hela bakstammen i samma lutning. (Men det hindrar ju inte en viking! :D )

Tänkte göra överdelen i lite annorlunda stuk, med någon sorts "läpp" eller spoiler-aktigt längst upp. Får se hur det blir , har inte tänkt färdigt riktigt än. Kommer dock att använda plåt till beklädnaden. Går säkert att bocka till ett tjusigt avslut på bakstammen.

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Har du lust att ta ett mått från ramens underkant till överkant på ditt "tilläggsbygge" bak. Jag tycker det ser trevligt ut med lite högre bakkant. Jag har mätt på CealmSeven bilen och där är måttet 585 mm. På CealmSeven V8a är måttet 630 mm. Jag kanske också borde höja bakramen lite så den inte ser för "kort ut" på V8a kärran. Då behöver jag ett referensmått till 630mm. Eller så är den är hög så det räcker redan?

Skall jag göra någon ändring så skall de ske före blästring / målning dvs senast söndag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:toot: Vilken dag: Pingstafton, första dagen på semestern - och sen: Motorstart!!

För ett tag sedan riggade jag upp en masoniteskiva på torpeden för att få plats med elschemor och andra papper. Började sedan att klura ut det elekteriska till motorn. Först klippte jag loss och märkte ut alla kablar från den stora 33-poliga kontakten från motorkablaget. Stämde sedan av så att varje kabel mynnade ut i rätt kontakt på styrboxen och kopplade sedan ihop det jag trodde behövdes. 4 reläer från Biltema samt tändningslåsets kontakter anslöts + en del annat.

Elarbetsplats.jpg

Idag, när allt kopplande var klart och bensinen fyllts på var det då dags! (Borde naturligtvis hämtat kameran men blev nog lite ivrig, så det blir ingen Youtube-film!). Vred genast på startnyckeln, motorn började snurra och bränslepumpen drog igång - efter några ögonblick spann den igång!!! En mycket häftig känsla för en glad amatör som jag att lyckas få igång en så här exotisk motor. Sedan återstår naturligtvis en del annat, som den berömda hastighetssignalen som några här på Forumet klurar på. Livet leker!

Sidovy.jpg

(När jag sedan slog av tändningen så fortsatte motorn att gå några sekunder - ska den göra det?)

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

(När jag sedan slog av tändningen så fortsatte motorn att gå några sekunder - ska den göra det?)

:notworthy:

Svar nej..... men spelar det någon roll just nu :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Grattis till motorstarten!

--- (När jag sedan slog av tändningen så fortsatte motorn att gå några sekunder - ska den göra det?) --- Det var nog bara bilen sätt att tala om att den vill ut i trafik, fort!

Link to comment
Share on other sites

Återvände till garaget efter en liten helgtur innehållande ett stopp i Kimstad, där min Volvo-kardanaxel kortats och balanserats. (Tack till Arrowsmith som tog fram telefonnumret!). Jag är så lyckligt lottad att jag har likadana medbringare, både vid växellådan (courtesy of "Backen" här på Forumet) och bakaxeln (typ Volvo 1031).

Då inställer sig en liten fråga: Har det någon betydelse i vilken ände jag sätter splines-delen? (Det är i.o.f.s. lättare att sätta splines-delen framåt, då kardantunneln är trängre framtill).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: CealmSeven har splinesen bakåt. På CealmSeven V8 kommer yoke (och splines) framåt. Splinesen sitter inne i växellådan på den bilen.

Med det som bakgrund verkar det vara valfritt.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Efter att ha haft lite flyt i arbetet på sistone:

Fått hem kardan, fixat ett par fångringar till densamma, gjort torpedväggen klar, "slutmonterat" pedalstället, installerat gaswiren, samt inte minst gjort en "snygg" fotlåda i alu: Torpedmm.jpg

- var det dags i går kväll att fylla vätska i kopplingen m.m. Detta som ett delmål i bygget. Nu återstår "bara" framvagnsupphängningen innan jag kan ta ner bilen på marken och provköra på riktigt.

Men så blev det inte. Luftade kopplingen på normalt sätt - stängde luftningsnippeln och tryckte ner kopplingspedalen. Först gjorde den motstånd men efter en bit så gick pedalen i botten. Pumpade ett par gånger men inget hände - annat än att jag hörde ett rinnande ljud under bilen. Där stod bromsvätskan som en pälsärm från skarven mellan motor och växellåda - katastrof!

Är väl slavcylindern som sprungit läck gissar jag? - kanske vätska på lamellerna också?

Det här är det första rejäla bakslaget i mitt bygge, så jag får väl inte klaga. Växellådsmontaget är så tight så den går inte att ta ur neråt - det är väl bara att riva ur "hela paketet".

Sedan är väl frågan om man vågar köpa en beg slavcylinder på skroten - den kan ju vara lika slut den? En original kostar 3.500;- och Mekonomen tar 2.200:- + ev lameller.

(Där rök min fattiga skatteåterbäring!)

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Jag vet hur det känns. Fast jag behövde inte köpa någon ny slavcylinder (inte än i alla fall). Har du läst mitt inlägg om mitt läckage?

EDIT: Min lamell var helt torr. Dessutom vet jag inte hur illa det är med bromsVÄTSKA på en lamell, det är ju inte bromsOLJA men har. Bromsvätska är gjord på mestadels alkohol, inte olja som många tror.

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

(Läst och begrundat ditt inlägg.)

Innan jag monterade mätte jag ett antal gånger och fick distansmåttet till 12 mm. Sedan när jag skruvade ihop motor och växellåda blev det inget spel alls mellan urtrampningslagret och tryckplattan. (Kollade med en lång plåtbit genom hålet till hydraulröret.) Fick svarva ner distansen någon mm - mätte sedan spelet till c:a 1 mm. Jag kan ju möjligen ha sliten lamell, fast motorn har bara gått ungefär 8.000 mil.

Jag använder "original" huvudcylinder från Omega, så det borde inte vara något problem på den sidan.

(Regnet står som spön i backen just nu - typisk "garagehelg" i antågande).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrivit i något tidigare inlägg, så fick jag också fram måttet 12 mm, jag har en lös 9000 låda och Omega lådan att jämföra med, men jag har inte hunnit kolla slav och huvudcylindrarnas ev. skillnad. Hoppas det löser sig för er. Jag ska kolla lite bättre snart eftersom mina motorfästen är klara (fortfarande varma..)och jag kan ta ur växellådan igen. Christer.

Link to comment
Share on other sites

En lärdom som jag dragit nu direkt är att jag skulle gjort chassiet så att det gått att ta ur lådan bakåt/nedåt utan att behöva ta ur motorn också - men det är ju lätt att vara efterklok. (Och att jag bort kolla slavcylinderns funktion ordentligt först).

Har just lånat en motorlyft - sen är det bara att ta nya tag!

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Mera koppling.....

Läser detta i SAABs verkstadsprogram: (och detta gäller SAAB, nu har jag ju OMEGAs låda och urtrampningslager..), "En fjäder sitter monterad mellan cylinderhuset och urtrampningslagret, vilket gör att urtrampningslagret alltid ligger an mot tryckskivan(: tryckplattan) och på så vis minskar spelet i kopplingspedalen."

(Inget spel alltså! SAABen har ju heller inte något stödlager mitt i svänghjulet, som Omegan).

Här har jag ett par frågor:

1/ Är det likadant på Omega måntro? Nu har jag ett spel på c:a 1 mm.

2/ Skulle man kunna göra ett inspektionshål i sprängkåpan på, låt säga 3x3 cm, för att kunna kolla vad som händer därinne?

(Givetvis får man då göra en lucka i stadig plåt, så att inget kan fara ut och ställa till skada).

Tacksam för svar.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

att du hade motstånd som sedan släppte beror på att du trampat ut slavcylinderns kolv så långt att den ploppat ur sitt läge.

du behöver nog bara montera ihop den igen men kolla vad som är fel eftersom den går för lpngt ut per pedalrörelse.

Att SAAB skriver "vi har fjäder för 0-spel" innebär bara att fjädern gör så att lagret inte behöver flytta sig nån längre bit för att urkoppla. däremot kan man tvinga det längra bakåt för det måste det för att kunna fungera. annars när din lamell slits så går solfjädern ut och då är det samma sak som att du trycker på kopplingen dvs den kommer att slira samt att du får så hårt tryck på urtrampningslagret att det kommer att skära ihop. ALLA växellådor behöver inte stödlager i vevaxlen. och främst är det framhjulsdrivna som kan vara utan ...men det måste man vara säker på vilken låda som kräver vad. har du en smal tapp som går in i veven kan du utgå från att den behöver stödlager.

Link to comment
Share on other sites

Fjädern på saabcylindern fyller funktionen självjustering. Jag har sett flera gånger att man kan få läckage pga att ny bromsvätska löser upp avlagringar som tätat cylindern tidigare. Därför är det viktigt att man byter vätskan i kopplingen i tid, och inte bara till bromsarna vid service. Många hoppar över det. Och luftar man efter 10 år så kan det bli extrajobb.. Tar du isär slavcylindern brukar det vara en brunaktig beläggning på ytorna som går fin fint att polera bort med Autosol tex. Christer J.

Link to comment
Share on other sites

Tackar så ödmjukast för tips!

Ska genast ut i garaget och påbörja demont av motor/vxl. (Tänk om man gjort bygget i förväg så att jag kunnat ta bort vxl-lådan utan att ta bort motorn - men det är ju lätt att vara efterklok).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Jag ska bygga så jag får ur växellådan enkalt, jag misstänker att den är den svagaste länken i drivlinan, men enkelt att använda Opellådan.. Men jag lägger energin på att komma ut på vägen nästa sommar och ska använda vintern 2010-11 för att förbättra det som visar sig dåligt. Jag har redan funderingar på ny ram, men ser denna som ett utvecklingsbygge. Grabben får ta den när han blir 18, när jag byggt den optimala 7:an. Han är snart 12 år, så det finns tid.. Lurar på att döpa denna till 7lius, pga hans namn är Julius. Förresten är det någon som vet hur det är med övningskörning i amatörbygge? Christer.

Link to comment
Share on other sites

Trodde att jag skulle få ut lådan enbart genom att kapa bort de båda vertikala ramrören på varje sida om lådan, men såg sedan att lådan dessutom är för bred i framkant och då hade jag fått börja kapa i golvet också - men där går gränsen.

Annars tror jag väl att Omega-lådorna är hyfsat hållbara.

Det är helt rätt att vänja det uppväxande släktet i god tid vid bilintresset! :icon_smartass1: Själv har jag döpt min bil efter mitt barnbarn (den lille till vänster): Vince Mobile.

Ha det! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Först får jag väl erkänna att jag fått det här med kopplingsspel helt om bakfoten! När jag sist grejade med dylikt var då jag bytte koppling på min gamla Rekord för 25 år sedan. DÅ skulle det vara spel mellan urtrampningslagret och tryckplattan. Inte nu längre tydligen - utvecklingen har väl gått framåt!?

Precis som noterats ovan så så hade jag tryckt ur kolven ur "loppet". Dessutom var det en flisa borta ur packningen, så jag skall installera en bättre slavcylinder i morgon + att jag naturligtvis måste flytta fram den närmare tryckplattan. Ska ut och mäta i garaget nu. Min första distans blev 10,5 mm tjock och troligen hamnar jag runt de 19 mm som andra på forumet kommit fram till.

(Ett par dagars "extrajobb" så där utan vidare - men det är som vanligt: ett steg framåt och två bakåt! :banghead: )

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Kopplingen, del 2:

Eftersom packningen till slavcylindern (från Omega) gett upp och det inte finns någon rep.-sats att köpa, tog jag isär cylindern för att se hur den funkar. Loppet för kolven har en längd på 31 mm och kolven är 12 mm tjock.

Sedan är det "bara" att mäta sig fram till hur tjock distans som behövs. Med för tjock distans hamnar kolven i botten av loppet, och det finns ingen plats för den att backa i takt med att lamellen slits. Gör man distansen för tunn (som jag gjorde), hamnar kolven för långt fram och ploppar ur. (Min kolv hade inte riktigt tryckts ur utan satt kvar i packningens sista mm).

Jag såg var det fanns slitmärken på cylinderns "glidrör" och mätte därifrån. I kopplingens vilolägen har jag nu 8 mm bakom kolven och 11 mm framför. Tillräkligt för att koppla ur med (SAABs cylinder har en slaglängd på 8 mm, enl. WIS), och min cylinder trycker fram drygt detta, så det blir nog bra.

För att göra en lång historia kort: Jag har låtit tillverka en distans som är 14 mm tjock, vilket till sammans med den tidigare (10 mm) = 24 mm. Enligt mitt resonemang ovan så är de 19 mm som vissa andra har här på forumet helt OK.

Idag "slänger jag i" motorn igen. Har även smort lamellsplinesen med lite "brrytarrfett" (som Bosse Bildoktorn skulle uttryckt det), så kommer det att funka bra.

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Väldigt bra beskrivet och intressant. Jag är en "vissa här på forumet" med 19 mm distans. Det konstiga är att "vissa andra" har 15 mm och det verkar fungera? Och du har 9 mm tjockare... Jag har ju inte hårdtestat min bil så jag vet inte om jag är rätt på det med mina 19 mm. Men jag lovar att uppdatera om jag märker något (positivt eller negativt).

Link to comment
Share on other sites

Om nu mitt resonemang sedan håller i verkligheten, så kan man då "välja" lite olika tjocklek på distansen, efter behag. I mitt fall så var ju kolvpackningen (kanske det heter packbox?) trasig, men det kanske hade gått ändå om den varit hel då kolven sas hängde på sista mm av packningen.

Nu börja jag på lite fart på "islängningen" av motor/vxllådan! Då jag omlokaliserat ett ramrör ovan vxllådan har jag snabbat upp processen ytterligare.

Livet leker igen! Dessutom har jag under tiden börjat mecka med framvagnen och ser fram emot första körprovet på egna hjul.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara så enkelt:

9000 - 15 mm distans

ng900/og9-3 - 19 mm distans

Sedan beror det väl på vilken slavcylinder man använder också? Är 19 mm med Opels slavcylinder?

Link to comment
Share on other sites

Som du skriver, Sonett7;

"Kan det vara så enkelt:

9000 - 15 mm distans

ng900/og9-3 - 19 mm distans".

Mycket koppling har det blivit nu, så jag tycker att vi upphöjer ovanstående citat till "evig sanning!" :unsure: - och så bryter vi ihop och går vidare.

Tack till Er som tänkt till i frågan!

Imorgon bär det till Jula för att köpa den fina brotschen de säljer för 69:- och som passar som handsken till mina 140-spindlar (har slitit ut en sån redan och behöver en till).

Snart blir det dags att släppa ner bilen på marken! (hoppas jag i allafall - tills nästa käpp i hjulet kommer).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Nej, det är väl 8/1-stigning på den. Till mina 140-spindlar funkar det i allafall. (+Ascona nedre spindelled och övre d:o någon sorts Transit-led tror jag).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Nu har det hänt saker! Bilder:

Först kardantunneln med special medbringare på växellådan, kardan med inte mindre än tre(3) fångringar. Kardantunneln har lite glest med rör så jag tyckte det var lika bra att slå till med 3 ringar. Upptill syns delar av länkaget till växelspaken.

(Till skillnad från andra på Forumet, är det "leichtbau" som tyskarna säger och det gäller att spara på vikten. Därför ska jag klä bilen utvändigt med rispapper! Lackar man papperet ordenligt sitter det kvar i allafall upp till 240 km/h.)

Bromsrören är färdigdragna och jag har börjat lufta systemet. Anslutningen av bromsrören till oken är enligt"Kilkenny-metoden". Bror min påstår att jag satt oken på fel sida och att den luftningsnippeln som sitter "på sidan" egentligen skulle sitta uppåt. Kanske är det så? Jag har bara kollat hur ett par andra betrodda byggare på Forumet gjort!?

Kardan.jpgBromsok.jpg

Idag har jag blivit wrappare! Det har varken med musik eller arbetstakt att göra. Jag har lindat "exhaust wrap", dvs. avgasbandage - som är till för att behålla värmen i turbo/avgassystem i stället för att släppa ut den i motorrrummet. Ett slabbigt göra! Grenröret och första delen av avgassystemet är klätt.

Jag tömde dessutom en sprejburk värmetålig färg på avgassystemet.

Till vänster syns fotlådan med bromsens och kopplingens huvudcylindrar. På grenröret återstår att montera original värmesköld, men jag kommer också att sätta en extra sådan som skydd för huvudcylindrarna.

Grenrr.jpgExhaust.jpg

:notworthy:

Edited by Lilje7
Link to comment
Share on other sites

Och kilkenny metoden är i sin tur stulen av nån annan stackare :rolleyes: , ang bromsoken så verkar det alltid bli en sida där ena nippeln pekar neråt, om du inte får ur all luft så ta loss okena och vrid så nipplarna hamnar överst, piece of kaka

(tillfälligt alltsåB))

Ska du verkligen åka runt med alla dessa verktyg? eller är det för vägningens skull? ;)

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Det får bli "Kilkenny-metoden" för luftningen också! ;)

Jaså, du tycker jag har mycket verktyg? Det är ju bättre att ha dem ligga i bilen där man ändå hålls - så slipper man gå bort och rota i verktygslådan så fort man behöver något. :D (Får väl låta dem ligga kvar tills efter vägningen).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7 och Kilkenny: Jag tillhör gruppen "luftningsnippel-uppåt-huliganerna". På båda bilarna har jag Volvo 240 ABS ok med nippeln uppåt för luftningen. ------ verkar det alltid bli en sida där ena nippeln pekar neråt .----- Varför, så blev det inte för mig. Båda uppåt.

I vilket fall Lilje7 har du ett fint bygge eller verktygslåda och är det en verktygslåda så är det den bästa jag sett hittills. Möjligen lite stor och tung trots japanpapper. Du lackar väl för många lager kan jag tro. Glöm aldrig bort att stålplåt räcker även i farter över 240 km/h.

Jag ser också att båda herrarna är morgontidiga. Uppe före tuppen och bygger enligt forumets tidsstämpel.

Link to comment
Share on other sites

Tackar för berömmet av min "verktygslåda"!

Det gäller att "lägga sig med tuppen" - eller hur det nu var. Har haft semester och dygnsrytmen att blivit förskjuten. Dessutom går det inte att jobba i garaget under eftermiddagshettan - då får man ta siesta! Å andra sidan så sitter jag inte med morgonkaffet förrän nu (kl 10.00) - så det jämnar ut sig.

Men nu är semestern snart slut (4 v.), så imorgon är det andra bullar som gäller.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Idag var det Touchdown! - och som alltid, ett MEN..........

Kopplingen går in på ett nytt kapitel. Urtrampningslagret rör sig, men frågan är om det är tillräkligt långt. Jag fick, mer eller mindre, slå i växlarna. Men när jag väl fått i en växel så gick det bra att släppa upp och slira igång. Med motorn avstängd rinner annars växlarna i lätt.

Jag luftade kopplingen igen - men det kom inte ut nån luft att tala om. Nästa teori är om jag har fel huvudcylinder. (Den jag har är till Omega). Det kanske finns flera varianter (som ger mera vätska), till Omegan?

Igår luftade jag bromsarna, enligt "Kilkenny-metoden"- fick ur en hel del luft ur framoken. Sedan hände något med huvudcylindern, som "låste sig". Det var som att trampa mot en betongvägg. Vet inte om någon kolv fastnat eller så?

Annars körde jag "ett par meter" - vågade inte så mycket med bara handbromsen fungerande. Och den fungerade BRA - alltid något! :thumbsup:

Jag får väl skaffa mig en "tow-bar" om jag ska få nån glädje av den bilen! :surrender:

Touchdown1.jpgTouchdown2.jpg

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Lilje7: Snygg bil (verktygslåda). Du ser alla borde ha en bil med tow-bar fäste. Roligt med (kanske) en till. Tow-bar måste snart EU-standardiseras. Vad är det för tanklockslucka du har? Spännande färgsättning. Kul att se den i utomhusljus. Jag tror det kommer bli snyggt (och lite ovanligt). Det enda jag saknar på bilderna är dragkroken. Men den är väl inte påskruvad bara ....... utan ligger kvar i verkstaden.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...