Jump to content

Nybygget: Dala7 Med Saab Turbo


Recommended Posts

Efter att ha konvalecerat, (heter det så?), mina uttänjda ledband efter sportlovets slalomåkning, är jag nu på gång i garaget igen!

Störtbågen och bilbältena är klara. Bågen är gjord i vanligt "vattenledningsrör" (48x3). Snedsträvan är i något klenare dimension.

När det gäller bältesrullarna så valde jag att placera den högt då jag inte hade någon lust till att lägga tid på finsnickeri. Det går ju att sätta dem dolt nere i karrossen, men det blir ett sabla jobb då rullarna måste sitta lodrätt i båda riktningarna. Klipper till ett par bitar av någon gammal glassburk som jag sedan täcker med galon, så har jag ett utmärkt väderskydd för rullarna. Övre infästningen för bältena har jag gjort som de brukar sitta på "vanliga bilar", med ett par olika fästhål för olika långa personer.

Bgeoblten.jpg

Nu återstår "bara" diverse fästen för intercooler, oljekylare, batteri, frontruta m.m. osv. Sedan får jag montera av allting igen och så blir det dags för PULVERLACK! Så får man sätta dit allt igen. :rolleyes:

Är det någon som vet vilken plåt som är lämplig till sidor och bakstycken m.m.??

Var hos min lokale järnhandlare som bara hade 1 mm alu-plåt på lager. (Kostade ungefär 250:- + moms per kvadratmeter.)

Ska man ha tjockare så får man specialbeställa.

Tacksam för tips / Ingemar :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 190
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

liten fråga vad sa Sfro om dina infästningar av bälte?? trodde att man skulle sätta genomgående bult genom båg röret i en svetsad hylsa... men vad vet jag??håller troligen så här oxå..

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Angående bilder så är det inte så mycket att visa just nu. Ska fota mera när jag får ner bilen på hjulen.

När det gäller infästningen av bältena så är de gjorda efter SFRO-ettan. Har inte tidigare sett några detaljanvisningar på hur det skall utföras och hoppas på att det duger sedan. Annars får jag väl modifiera.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

bara tänkte att du skrev att schassiet skulle pulverlackas snart... synd om du får modda efter det...

förslagsvis skicka en eller 2 bilder till ``din´´ Sfro besiktningsman..

Jag har för mig att allt svetsat, skall vara gjort innan Sfro 1...

E bara nyfiken på olika lösningar..

Risken är att bilder här kan bli sas. facit för andra byggare, och då är det ju bra om man vet att det är ``godkännt´´

Annars Keep up the good Work.

Link to comment
Share on other sites

Jag tackar för omtanken.

Har inte hittat något speciellt i SFRO-boken om detta och använde bara vanligt bonnförnuft. Störtbågen är annars löstagbar och kommer inte att pulverlackas. Det är väl inte värre än att man får göra om fästena.

Har mejlat en fråga till SFRO-Bengt i Västerås med ett par bilder och inväntar svar.

Det finns de som löser frågan genom att montera bältesrullarna i mitten, mellan stolarna, men då får man ju inget stöd av bilbältet vid kraftig högensväng, då jag inbillar mig att kroppen gärna vill fortsätta utåt i tangentens riktning.

Ha det! :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har jobbat lite nu ett tag:

Intercoolern är monterad. Valde en ganska bred modell då jag ville ha plats med en oljekylare under. Vattenkylaren bakom är en vanlig från Volvo 740. Det är trångt i noskonen och därför har jag tagit hål på sidorna för att få plats med rören till IC´n. Så nu blir det lite glasfiberjobb framöver!

ICochOK.jpg

Den uppmärksamme tittaren ser även att motorn inte kommer att få rum under huven, men där kommer det bli ett scoop som täcker. (Eller snarare en "tunnel" då det ju är lika viktigt att få ut luften som att ta in den). I nuläget sticker också insugningsröret upp och där kanske jag bara tar upp ett hål i huven, polerar upp röret lite och låter det synas. Nu är det ju ett tag kvar till "launch" så jag hinner ändra mig flera gånger.

NoskonIC.jpg

Ha det! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om nån undrar om mina infästningar till bältena, så har jag sökt min SFRO-man men inte fått något svar (ännu!). Problemet får anstå till efter sommaren då jag har husmålning och semester m.m. på programmet .

Konstruktionsfasen är nu i stort sett över och chassiet är nu blästrat och PULVERLACKAT!:

pulack.jpg

Jag är helnöjd med färgen som kommer att komplettera den orangea kulör jag valt i övrigt, (se tidigare bild på fälg).

Trevlig sommar! :eclipsee_steering:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Efter en ovanligt seg sommar (om det nu varit någon?), är jag tillbaka i garaget. Bakvagnen är monterad, vilket inte var helt lätt då jag bla. fick korta de övre, längsgående bärarmarna för att få diffens medbringare vertikal. Är mätt på mätning för ett bra tag framöver.

Bakvagn.jpg

Nu är det dags att börja putsa och måla på motorn, samt flytta fram urtrampningslagret m.m., så har jag kanske motor/växellåda på plats till jul!

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Här kommer ett par bilder från dockningen av min SAAB-motor och Omega växellåda: Mätte först avståndet mellan urtrampningslagret och tryckplattan och fick avståndet 12 mm,typ. Fick hjälp med att svarva en distans (bild), som senare visade sig vara för tjock, och fräste sedan bort ytterligare 1,5 mm. Distansen är monterad och stödlagret ditknackat i svänghjulet. (Har väl ett kopplingsspel på 1-2 mm, hoppas att det blir bra). :notworthy:

Distans.jpgStdlager.jpg

Urtrampning.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

(Då jag själv gillar att se bilder på andras byggen, får man ju bjuda till själv!) Först en closeup på ett fäste för en spännrulle till fläktremmen där servopumpen tidigare satt. Med en bit m8 gängstång samt lite kemisk metall blev det ´änna pröffsigt! Sedan har jag äntligen fått dit avgassystemet - med katalysator och allt. Behöver längda kablarna till den ena lambadasonden - Kan man göra det utan att det totala motståndet ändras??

spnnrulle.jpgavgas.jpg

På nedre bilden syns till vänster den svarta burken med tre anslutningar - kolkanstern - till den går en slang till den sk EVAP-ventilen, som vid högtidliga tillfällen återför den farliga ångorna till insuget. Sedan är det två anslutningar kvar - Vart ska de gå? - är det någon som vet? (Gissar att en slang kommer från bensintanken och den andra borde komma från vevhuset, men jag hittar ingen anslutning "ledig" på motorn).

kanister.jpg

God fortsättning! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

På bilar med kolfilter fram i hjulhuset är filtret anslutet med en slang till tanken, en till ventilen och vidare till ett "T" med en backventil på vardera sidan med flödesriktning från ventilen/filtret. Den ena ska till sugsidan på turbon, det sitter ett "T" på slangen på alu röret om du använder orig. Den andr ska sitta under under gasspjället, i insuget. Den tredje är inte ansluten. Hälsn Christer johansson.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om du monterat lambdasensorn efter katten som den bakre på bilar med två lambdagivare, men om jag inte är helt ute och cyklar så behöver den sitta före katten för att få rätt mätvärden. Din placering är bara för att kunna utvärdera om katalysatorn fungerar...

Har du möjlighet att ta en bild framifrån på din motor så jag kan se hur du dragit multiremmen. Var själv inne på att bygga om tillvattenpump från Saab 9000 men detta verkar enklare...

Link to comment
Share on other sites

Till Christer: Tackar för tipset :notworthy: , men jag verkar ha någon annan variant där slangen från EVAP-ventilen går direkt in i insuget utan "avstickare". (Har en B204E-motor från 9-3, år 2000.) Får forska vidare. Angående kolkanistern: Är det det stora hålet som inte används? Ska det kanske sitta någon sorts backventil där? Just nu är det bara ett öppet hål.

Till Sonett7: Jovars, jag har två lambadasonder, och den första sitter före katen. Här kommer en bild på motorfronten. Jag slipade/sågade bort sätet som sitter mitt på motorn (som inte används numera) och använde till det nya fästet. Ett litet frågetecken är om remmens anliggningsyta mot vattenpumpshjulet räcker till. (Så det inte slirar). I så fall får jag väl flytta ut fästet till den nya spännrullen med längre bultar. Samt en längre rem.

God fortsättning! :notworthy:

motorfront.jpg

Link to comment
Share on other sites

Använd inte en vanlig M8 gängståg de är för "blöta" 4,4 ung. i stålkvalitet. sök efter en 10,9 istället. 12,9 kan bli för bra om du inte kan dra den som ett skruvförband.

Link to comment
Share on other sites

Tack för bilden. Kom på att jag ändå måste bygga om till 9000's bröstkåpa - 9-3:ans remspännare sitter där jag har spjällhuset (har en 9000-insug vänt 180 grader) så det får bli en komplett 9000 variant med vattenpump, remspännare etc...

Link to comment
Share on other sites

Till Thomas: Tänkte inte på det där med kvalisorten, och nu sitter gängstången där, så fint inbäddad i kemisk metall (- SER snyggt ut i allafall!) Får väl i värsta fall "gå runt" hjulet med något sorts vinkeljärn, så det blir en fästpunkt även utanför.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Remmen kommer garanterat att slira när du har så lite kontaktyta, det är rätt så kraftigt motstånd i pumpen när det blir lite fart i motorn,man bör ha ca halva remhjulet i kontakt för att det ska fungera bra.(pratade för ett tag sen med en kille på Momentum som jobbar med remtransmissioner och fick detta tipset.)

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Ang remmen, så skulle jag gå som den sitter orig på generatorsidan, allså vevaxel, upp till spännhjul, ner till generatorn, upp till löphjulet och sedan till ditt extrahjul och försöka sänka el flytta ut det hjulet så mycket det går för att få mer anligg på vattenpumpen. Orig pumpen på en 9000 ligger på ca 1/4 varv, men vevaxel och gen 1/2 varv.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Om jag inte har fel behöver man inte kol kanistern just nu ( kanske igen 29 april) och dubbla lamda givare kan du fimpa går att st änga av i mjukvaran så du bara behöver en ( eller hur Sonnet 7 )

Link to comment
Share on other sites

Tackar för alla goda råd!

Får väl sätta tillbaka servopumpen, (som satt där från början), och se hur mycket av remmen som ligger an mot vattenpumpshjulet. (Ett 1/4-varv räcker tydligen). Och sedan får jag väl flytta ner/ut det nya hjulet tills det blir bra.

När det gäller kanistern har jag väl haft på känn att det kan bli nya påbud när "Harmageddon" inträffar (29 april), och det är ju lättare att planera för den i förväg.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Kräver iofs ett BDM-interface för att kunna flasha boxen, men jag har de delarna om du inte vill göra det själv...

Kolla här: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=707 och http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=710

Finns mer matnyttigt på det forumet och även på http://www.ecuproject.com

Link to comment
Share on other sites

Förstod att det var någon hake nånstans och jag är ju ingen "flasher" precis; :biglaugh2: För en glad amatör som jag är det nog bäst att ta fram lödkolven och skarva kablar istället.

Som Christer J så riktigt påpekar så hade jag lagt fläktremmen på fel sätt - såg det inte själv först. Har börjat med flytten av löphjulet - enligt nedan bilder - hjulet sitter med en bastant M10-bult! Har lite kvar på fästet bara. Måttade med hjulet till servopumpen och den hade troligen inte gett större anliggningsyta på vattenpumpshjulet - så här får det bli! :notworthy:

rullflytt.jpgnyttfste.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu är fästet för den nya spännrullen färdigt. När det gäller kanisterverket och slangarna, så har det löst sig. Nu får jag ta fram skohornet - för att klämma ner alla pinaler som ska få plats i motorrummet. Ska bli spännande! :notworthy:

FsteII.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håller på med bodelning därhemma. Är det någon som har ett hum om hur man värderar ett sånt här bygge??

Börjar väl närma mig halvvägs klar, har gjort SFRO-ettan, men inte startat motorn än. (Den kanske går som ett tröskverk, vem vet?)

Har köpt olika prylar för runt 90.000:-, och kanske satt dit grejor för 70.000:-. Skulle jag sälja den i befintligt skick gissar jag att ingen vill ge så mycket som 90 papp för bygget, och de som säljer färdiga byggen verkar få nöja sig med att få materialkostnaden tillbaka och inget för arbetet.

Är det någon som har ett förslag? :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Finanskrisen gör det inte lättare att sälja bilar eller projekt. Många jobb sitter lösa, då håller man hårt i slantarna. En vild gissning är i prisklass med ett kit + motor. 50-70KKr

Man avundas dig inte... Var i liknande situation 2003. Kändes som en total katastrof då (2 barn)men med facit i hand blev allt bättre. Nu med ny sambo och småbarnsförälder igen!

LYCKA TILL!! / Magnus

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte om ni är Sambo eller gifta. men biblioteken har böcker om lagen.

Sambolagen säger så här. det du ägde innan ni flytta ihop är ditt. det som är t.ex. ärvt äger den som ärvt, de saker som köpte för att nyttjas av en person äger den såsom kläder skor cykel bil båt eller vad det månde vara lika för bägge

det som köpts för gemensamt nyttjande delas. Jag har gått igenom det och hade även en jurist. De kostnader ni har i boendet skall delas till flyttdatum, tänk på att många räkningar kommer i efterskott.

Link to comment
Share on other sites

Tackar så mycket för tips, (och inte minst för omtanken!). Vi har varit gifta och då räknas bygget in i giftorättsgodset. Ska prata med en jurist snart och har även läst på en del redan. Det löser sig säkert - finns nog någon sorts ljus därborta i tunneln! (Varför inte i form av Kinnekulle Ring den 23:e augusti :eclipsee_steering: )

Ha det! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Arbetslusten har i viss mån återvänt - det blir väl som någon sorts terapi. Mycket rörmokeri har det blivit. Först slangar till oljekylaren - med benäget bistång från Hydroscand i Örebro, till ett facilt pris (tack till Jonas i Västerås!). Sedan var det vattnet. På elaffären hade de 32 mm galvade rör (såna som elektrikerna använder för att dra ledningar i utomhus m.m. - går även med dammsugarrör.) De passar precis till Volvos kylare. Till detta lade jag en övre 740 kylarslang + en del originalslangar som följde med motorn, för att få ihop vattencirkulationen.

Luften kom därnäst. Fick hjälp med att svetsa om anslutningarna till intercooler, samt flytta anslutningen till "pysventilen" och med diverse alu-rör + olika blåa siliconslangar är det färdigt. Mycket blått blir det!

Har även monterat original luftburk, då tydligen insuget står för en hel del buller vid bullerprovet.

Blsida.jpgKylarena.jpg

Är det någon som vet hur man monterar expansionskärlet? Ska vattennivån vara i höjd med motorns högsta vattenkanal - eller hur tänker man?

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Idag fick jag expansionskärlet på plats. Hyfsat väldisponerat motorrum tycker jag.

Motorrum.jpg

Sedan drar jag mig bakåt: Det är dags för MOTORKABLAGET! - och här har jag frågor, (Ja, jag vet! hade jag stoppat i en B230 hade jag varit startandes till kvällen. I stort sett bara en kabel till tändspolen och en till startmotorn - men varför alltid välja den lättaste vägen?) Det här är motorhärvan med kontaktstycken och styrbox. Motorn är en B204E från en 9-3a, år 2000. Har tillgång till WIS, så jag är inte helt strandsatt. Har börjat läsa in mig på menyerna.

Kablaget.jpg

1/ Vad är det för skillnad på Trionic I, II och III?

2/ Räcker det med tändboxen, eller måste jag ha ICE, DICE och TWICE och allt vad det heter? (Ja, det behöv förstås lite reläer till).

3/ Sedan skall det till en hastighetsimpuls (från ABS?) - hur går det till?

4/ Startreläet jordas normalt via stöldskyddet. Räcker det att dra jorden på annat sätt för att få igång motorn?

Tacksam för svar.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

1/ Vad är det för skillnad på Trionic I, II och III?

Ingen aning :) men du har Trionic 5 här :) så bry dig inte om de andra

2/ Räcker det med tändboxen, eller måste jag ha ICE, DICE och TWICE och allt vad det heter? (Ja, det behöv förstås lite reläer till).

Tänd kasett, styr låda , tomgångs motor, magnet ventil, + alla givare på motorn

3/ Sedan skall det till en hastighetsimpuls (från ABS?) - hur går det till?

Kolla min tråd där finns tips på det , använd en industri hall sensor

4/ Startreläet jordas normalt via stöldskyddet. Räcker det att dra jorden på annat sätt för att få igång motorn?

Tacksam för svar.

:notworthy:

Tja larmet går att stänga av.

vad kommer kabel stammen från ?

Jag har nog 99.9 % koll på 9000

Link to comment
Share on other sites

1/ Det där med I,II,III som jag jiddrade om vara bara Trionics elschema som var uppdelat på 3 sidor. Upptäckte det när jag klickat upp och ner ett par gånger.

2/ (Jag råkade skriva tändbox och menade styrdon) Jodå, jag har dessa grejor.

3/ Får kolla upp det vidare.

Kabelstammen är 9-3 original.

Av svaret blev jag lugnad och det känns som jag har lite mera pejl. Nu är det bara att sätta igång att sortera kablaget. Får börja med en +30 till ett startrelä, och sedan jobba mig vidare.

Tack för hjälpen!! :notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Den andra kontakten från höger räknat på din bild är den kontakten där man ansluter sin CAN-bus kabel för att kunna koppla upp sig i realtid mot boxen för att mappa styrboxen på vägen! ;)

I övrigt har jag inte börjat rota i elsystemet ännu - hoppas det blir dags snart eftersom det betyder att det närmar sig uppstart! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tackar för tipset. Du vet inte möjligen om den heter något? (typ H-8 eller så)

Den stora kontakten vet jag att den heter H 33-4 i allafall. Saab kör med som första steg sk. Maxisäkringar på typ 60 A, är det något som man behöver, eller är det överkurs?

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Torpedsladd.jpgNytrycks.jpg

Nu händer det saker! Har satt upp torpedväggen och börjat med reläcentralen. Har upptäckt att jag inte har någon Laddtrycksventil. Borde ha följt med motorn (en B204E från 9-3 2000). Enligt bilden t.h. så har den en 3-polig anslutning, Den enda kontakt som jag "har över" i motorkablaget, är den 6-poliga som syns i förgrunden på den vänstra bilden. Där har jag mätt ut tre av dem som hörande till laddtrycksventilen.

Sedan ska det till 3 slangar, och jag hittar ingen anslutning vid turbon, (By-pass-ventilens slang satte jag på den "lediga" anslutningen vid insuget, men så ska det nog inte vara).

Är det någon som är duktig på SAAB som kan hjälpa mig här?

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Magnetventilens slanganslutningar har benämningarna C, R och W där betydelsen är:

C - Compressor, skall alltså sitta på kompressorsidan på turbon

R - Retur, kopplas bara så den släpper tillbaka till insuget någonstans

W - Wastegate, slangen kopplas till WG-dosan

Tycker att det är skumt att du inte har en separat kontakt för magnetventilen - har du kollat kablarna ända från T5-boxen där drivsteget för ventilen sitter?

Link to comment
Share on other sites

Har kollat kablarna ända till styrboxen.Det går kablar till stiften 2 och 26. Dessutom innehåller denna kontakt en kabel till styrboxens stift 28, samt en som går till en hel hoper stift i styrboxen: 3,4,5,6 osv. Så är det även 2 tomma platser. Ett mysterium!

(Läste förresten i Haynes-handboken att denna motor som jag har, med 2 lambadasonder, skulle ha motorstyrning: "Trionic T5 OBDII (USA och Kanada)" och då ser plötsligt elschemat i WIS annorlunda ut).

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Rikards citat: "B204E är lättrycksturbo och saknar magnetventil, men kontakten borde kanske ändå finnas?"

Vad säger du? Ska det inte vara någon magnetventil, det var det värsta?! Konstigt att inte verkstadsprogrammet "WIS" säger något om detta.

:notworthy:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...