Maestro7 Posted April 6, 2008 Author Share Posted April 6, 2008 Efter att ha konvalecerat, (heter det så?), mina uttänjda ledband efter sportlovets slalomåkning, är jag nu på gång i garaget igen! Störtbågen och bilbältena är klara. Bågen är gjord i vanligt "vattenledningsrör" (48x3). Snedsträvan är i något klenare dimension. När det gäller bältesrullarna så valde jag att placera den högt då jag inte hade någon lust till att lägga tid på finsnickeri. Det går ju att sätta dem dolt nere i karrossen, men det blir ett sabla jobb då rullarna måste sitta lodrätt i båda riktningarna. Klipper till ett par bitar av någon gammal glassburk som jag sedan täcker med galon, så har jag ett utmärkt väderskydd för rullarna. Övre infästningen för bältena har jag gjort som de brukar sitta på "vanliga bilar", med ett par olika fästhål för olika långa personer. Nu återstår "bara" diverse fästen för intercooler, oljekylare, batteri, frontruta m.m. osv. Sedan får jag montera av allting igen och så blir det dags för PULVERLACK! Så får man sätta dit allt igen. :rolleyes: Är det någon som vet vilken plåt som är lämplig till sidor och bakstycken m.m.?? Var hos min lokale järnhandlare som bara hade 1 mm alu-plåt på lager. (Kostade ungefär 250:- + moms per kvadratmeter.) Ska man ha tjockare så får man specialbeställa. Tacksam för tips / Ingemar :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilkenny Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 Vart har dina bilder tagit vägen? är för ny här får att kunna ha följt ditt bygge, skulle vara kul att se hur besten ser ut! Keep on rockin! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 liten fråga vad sa Sfro om dina infästningar av bälte?? trodde att man skulle sätta genomgående bult genom båg röret i en svetsad hylsa... men vad vet jag??håller troligen så här oxå.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted April 6, 2008 Author Share Posted April 6, 2008 Hej! Angående bilder så är det inte så mycket att visa just nu. Ska fota mera när jag får ner bilen på hjulen. När det gäller infästningen av bältena så är de gjorda efter SFRO-ettan. Har inte tidigare sett några detaljanvisningar på hur det skall utföras och hoppas på att det duger sedan. Annars får jag väl modifiera. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted April 6, 2008 Share Posted April 6, 2008 bara tänkte att du skrev att schassiet skulle pulverlackas snart... synd om du får modda efter det... förslagsvis skicka en eller 2 bilder till ``din´´ Sfro besiktningsman.. Jag har för mig att allt svetsat, skall vara gjort innan Sfro 1... E bara nyfiken på olika lösningar.. Risken är att bilder här kan bli sas. facit för andra byggare, och då är det ju bra om man vet att det är ``godkännt´´ Annars Keep up the good Work. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted April 6, 2008 Author Share Posted April 6, 2008 Jag tackar för omtanken. Har inte hittat något speciellt i SFRO-boken om detta och använde bara vanligt bonnförnuft. Störtbågen är annars löstagbar och kommer inte att pulverlackas. Det är väl inte värre än att man får göra om fästena. Har mejlat en fråga till SFRO-Bengt i Västerås med ett par bilder och inväntar svar. Det finns de som löser frågan genom att montera bältesrullarna i mitten, mellan stolarna, men då får man ju inget stöd av bilbältet vid kraftig högensväng, då jag inbillar mig att kroppen gärna vill fortsätta utåt i tangentens riktning. Ha det! :eclipsee_steering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted April 20, 2008 Author Share Posted April 20, 2008 Har jobbat lite nu ett tag: Intercoolern är monterad. Valde en ganska bred modell då jag ville ha plats med en oljekylare under. Vattenkylaren bakom är en vanlig från Volvo 740. Det är trångt i noskonen och därför har jag tagit hål på sidorna för att få plats med rören till IC´n. Så nu blir det lite glasfiberjobb framöver! Den uppmärksamme tittaren ser även att motorn inte kommer att få rum under huven, men där kommer det bli ett scoop som täcker. (Eller snarare en "tunnel" då det ju är lika viktigt att få ut luften som att ta in den). I nuläget sticker också insugningsröret upp och där kanske jag bara tar upp ett hål i huven, polerar upp röret lite och låter det synas. Nu är det ju ett tag kvar till "launch" så jag hinner ändra mig flera gånger. Ha det! :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted May 30, 2008 Author Share Posted May 30, 2008 Om nån undrar om mina infästningar till bältena, så har jag sökt min SFRO-man men inte fått något svar (ännu!). Problemet får anstå till efter sommaren då jag har husmålning och semester m.m. på programmet . Konstruktionsfasen är nu i stort sett över och chassiet är nu blästrat och PULVERLACKAT!: Jag är helnöjd med färgen som kommer att komplettera den orangea kulör jag valt i övrigt, (se tidigare bild på fälg). Trevlig sommar! :eclipsee_steering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted October 15, 2008 Author Share Posted October 15, 2008 Efter en ovanligt seg sommar (om det nu varit någon?), är jag tillbaka i garaget. Bakvagnen är monterad, vilket inte var helt lätt då jag bla. fick korta de övre, längsgående bärarmarna för att få diffens medbringare vertikal. Är mätt på mätning för ett bra tag framöver. Nu är det dags att börja putsa och måla på motorn, samt flytta fram urtrampningslagret m.m., så har jag kanske motor/växellåda på plats till jul! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted November 9, 2008 Author Share Posted November 9, 2008 Här kommer ett par bilder från dockningen av min SAAB-motor och Omega växellåda: Mätte först avståndet mellan urtrampningslagret och tryckplattan och fick avståndet 12 mm,typ. Fick hjälp med att svarva en distans (bild), som senare visade sig vara för tjock, och fräste sedan bort ytterligare 1,5 mm. Distansen är monterad och stödlagret ditknackat i svänghjulet. (Har väl ett kopplingsspel på 1-2 mm, hoppas att det blir bra). :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted December 28, 2008 Author Share Posted December 28, 2008 (Då jag själv gillar att se bilder på andras byggen, får man ju bjuda till själv!) Först en closeup på ett fäste för en spännrulle till fläktremmen där servopumpen tidigare satt. Med en bit m8 gängstång samt lite kemisk metall blev det ´änna pröffsigt! Sedan har jag äntligen fått dit avgassystemet - med katalysator och allt. Behöver längda kablarna till den ena lambadasonden - Kan man göra det utan att det totala motståndet ändras?? På nedre bilden syns till vänster den svarta burken med tre anslutningar - kolkanstern - till den går en slang till den sk EVAP-ventilen, som vid högtidliga tillfällen återför den farliga ångorna till insuget. Sedan är det två anslutningar kvar - Vart ska de gå? - är det någon som vet? (Gissar att en slang kommer från bensintanken och den andra borde komma från vevhuset, men jag hittar ingen anslutning "ledig" på motorn). God fortsättning! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 (edited) På bilar med kolfilter fram i hjulhuset är filtret anslutet med en slang till tanken, en till ventilen och vidare till ett "T" med en backventil på vardera sidan med flödesriktning från ventilen/filtret. Den ena ska till sugsidan på turbon, det sitter ett "T" på slangen på alu röret om du använder orig. Den andr ska sitta under under gasspjället, i insuget. Den tredje är inte ansluten. Hälsn Christer johansson. Edited December 29, 2008 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 Det ser ut som om du monterat lambdasensorn efter katten som den bakre på bilar med två lambdagivare, men om jag inte är helt ute och cyklar så behöver den sitta före katten för att få rätt mätvärden. Din placering är bara för att kunna utvärdera om katalysatorn fungerar... Har du möjlighet att ta en bild framifrån på din motor så jag kan se hur du dragit multiremmen. Var själv inne på att bygga om tillvattenpump från Saab 9000 men detta verkar enklare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted December 29, 2008 Author Share Posted December 29, 2008 Till Christer: Tackar för tipset :notworthy: , men jag verkar ha någon annan variant där slangen från EVAP-ventilen går direkt in i insuget utan "avstickare". (Har en B204E-motor från 9-3, år 2000.) Får forska vidare. Angående kolkanistern: Är det det stora hålet som inte används? Ska det kanske sitta någon sorts backventil där? Just nu är det bara ett öppet hål. Till Sonett7: Jovars, jag har två lambadasonder, och den första sitter före katen. Här kommer en bild på motorfronten. Jag slipade/sågade bort sätet som sitter mitt på motorn (som inte används numera) och använde till det nya fästet. Ett litet frågetecken är om remmens anliggningsyta mot vattenpumpshjulet räcker till. (Så det inte slirar). I så fall får jag väl flytta ut fästet till den nya spännrullen med längre bultar. Samt en längre rem. God fortsättning! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 Jag kollade schemat på en 9-5 med samma motor, men kanske skiljer det på 9-3.. Ska kolla vidare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 Använd inte en vanlig M8 gängståg de är för "blöta" 4,4 ung. i stålkvalitet. sök efter en 10,9 istället. 12,9 kan bli för bra om du inte kan dra den som ett skruvförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 Tack för bilden. Kom på att jag ändå måste bygga om till 9000's bröstkåpa - 9-3:ans remspännare sitter där jag har spjällhuset (har en 9000-insug vänt 180 grader) så det får bli en komplett 9000 variant med vattenpump, remspännare etc... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted December 29, 2008 Author Share Posted December 29, 2008 Till Thomas: Tänkte inte på det där med kvalisorten, och nu sitter gängstången där, så fint inbäddad i kemisk metall (- SER snyggt ut i allafall!) Får väl i värsta fall "gå runt" hjulet med något sorts vinkeljärn, så det blir en fästpunkt även utanför. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 Remmen kommer garanterat att slira när du har så lite kontaktyta, det är rätt så kraftigt motstånd i pumpen när det blir lite fart i motorn,man bör ha ca halva remhjulet i kontakt för att det ska fungera bra.(pratade för ett tag sen med en kille på Momentum som jobbar med remtransmissioner och fick detta tipset.) Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer J Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 (edited) Ang remmen, så skulle jag gå som den sitter orig på generatorsidan, allså vevaxel, upp till spännhjul, ner till generatorn, upp till löphjulet och sedan till ditt extrahjul och försöka sänka el flytta ut det hjulet så mycket det går för att få mer anligg på vattenpumpen. Orig pumpen på en 9000 ligger på ca 1/4 varv, men vevaxel och gen 1/2 varv. Edited December 30, 2008 by Christer J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 Om jag inte har fel behöver man inte kol kanistern just nu ( kanske igen 29 april) och dubbla lamda givare kan du fimpa går att st änga av i mjukvaran så du bara behöver en ( eller hur Sonnet 7 ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted December 30, 2008 Author Share Posted December 30, 2008 Tackar för alla goda råd! Får väl sätta tillbaka servopumpen, (som satt där från början), och se hur mycket av remmen som ligger an mot vattenpumpshjulet. (Ett 1/4-varv räcker tydligen). Och sedan får jag väl flytta ner/ut det nya hjulet tills det blir bra. När det gäller kanistern har jag väl haft på känn att det kan bli nya påbud när "Harmageddon" inträffar (29 april), och det är ju lättare att planera för den i förväg. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 Plättlätt! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted December 30, 2008 Author Share Posted December 30, 2008 Jasså, var det inte värre än så! Man tackar! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted December 30, 2008 Share Posted December 30, 2008 Kräver iofs ett BDM-interface för att kunna flasha boxen, men jag har de delarna om du inte vill göra det själv... Kolla här: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=707 och http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=710 Finns mer matnyttigt på det forumet och även på http://www.ecuproject.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted December 30, 2008 Author Share Posted December 30, 2008 Förstod att det var någon hake nånstans och jag är ju ingen "flasher" precis; :biglaugh2: För en glad amatör som jag är det nog bäst att ta fram lödkolven och skarva kablar istället. Som Christer J så riktigt påpekar så hade jag lagt fläktremmen på fel sätt - såg det inte själv först. Har börjat med flytten av löphjulet - enligt nedan bilder - hjulet sitter med en bastant M10-bult! Har lite kvar på fästet bara. Måttade med hjulet till servopumpen och den hade troligen inte gett större anliggningsyta på vattenpumpshjulet - så här får det bli! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 31, 2008 Share Posted December 31, 2008 nu ser det bättre ut. har du förstärkning på baksidan av stålfästet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted December 31, 2008 Author Share Posted December 31, 2008 Är inte riktigt färdig än. Det ska bli en förstärkning mellan fästplåten och rullen, där det finns plats. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted January 6, 2009 Share Posted January 6, 2009 Min remdragning är ganska lik denna... Min vattenpump har väsnats lite vid provkörningarna, kanske inte är fel på vattenpumpen utan placeringen på remhjulet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted January 6, 2009 Author Share Posted January 6, 2009 Kan ju vara tänkbart - själv har jag inte haft igång min motor än. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted January 9, 2009 Author Share Posted January 9, 2009 Nu är fästet för den nya spännrullen färdigt. När det gäller kanisterverket och slangarna, så har det löst sig. Nu får jag ta fram skohornet - för att klämma ner alla pinaler som ska få plats i motorrummet. Ska bli spännande! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted January 26, 2009 Author Share Posted January 26, 2009 Håller på med bodelning därhemma. Är det någon som har ett hum om hur man värderar ett sånt här bygge?? Börjar väl närma mig halvvägs klar, har gjort SFRO-ettan, men inte startat motorn än. (Den kanske går som ett tröskverk, vem vet?) Har köpt olika prylar för runt 90.000:-, och kanske satt dit grejor för 70.000:-. Skulle jag sälja den i befintligt skick gissar jag att ingen vill ge så mycket som 90 papp för bygget, och de som säljer färdiga byggen verkar få nöja sig med att få materialkostnaden tillbaka och inget för arbetet. Är det någon som har ett förslag? :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
meanstreak68 Posted January 26, 2009 Share Posted January 26, 2009 Finanskrisen gör det inte lättare att sälja bilar eller projekt. Många jobb sitter lösa, då håller man hårt i slantarna. En vild gissning är i prisklass med ett kit + motor. 50-70KKr Man avundas dig inte... Var i liknande situation 2003. Kändes som en total katastrof då (2 barn)men med facit i hand blev allt bättre. Nu med ny sambo och småbarnsförälder igen! LYCKA TILL!! / Magnus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smen4 Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Hej Jag har erfarenhet av inköp/försäljning du får vara glad om du får 50% av inköpspris vid en försäljning av en halvfärdig bil /kenth Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted January 27, 2009 Share Posted January 27, 2009 Nu vet jag inte om ni är Sambo eller gifta. men biblioteken har böcker om lagen. Sambolagen säger så här. det du ägde innan ni flytta ihop är ditt. det som är t.ex. ärvt äger den som ärvt, de saker som köpte för att nyttjas av en person äger den såsom kläder skor cykel bil båt eller vad det månde vara lika för bägge det som köpts för gemensamt nyttjande delas. Jag har gått igenom det och hade även en jurist. De kostnader ni har i boendet skall delas till flyttdatum, tänk på att många räkningar kommer i efterskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted January 27, 2009 Author Share Posted January 27, 2009 Tackar så mycket för tips, (och inte minst för omtanken!). Vi har varit gifta och då räknas bygget in i giftorättsgodset. Ska prata med en jurist snart och har även läst på en del redan. Det löser sig säkert - finns nog någon sorts ljus därborta i tunneln! (Varför inte i form av Kinnekulle Ring den 23:e augusti :eclipsee_steering: ) Ha det! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted February 24, 2009 Author Share Posted February 24, 2009 Arbetslusten har i viss mån återvänt - det blir väl som någon sorts terapi. Mycket rörmokeri har det blivit. Först slangar till oljekylaren - med benäget bistång från Hydroscand i Örebro, till ett facilt pris (tack till Jonas i Västerås!). Sedan var det vattnet. På elaffären hade de 32 mm galvade rör (såna som elektrikerna använder för att dra ledningar i utomhus m.m. - går även med dammsugarrör.) De passar precis till Volvos kylare. Till detta lade jag en övre 740 kylarslang + en del originalslangar som följde med motorn, för att få ihop vattencirkulationen. Luften kom därnäst. Fick hjälp med att svetsa om anslutningarna till intercooler, samt flytta anslutningen till "pysventilen" och med diverse alu-rör + olika blåa siliconslangar är det färdigt. Mycket blått blir det! Har även monterat original luftburk, då tydligen insuget står för en hel del buller vid bullerprovet. Är det någon som vet hur man monterar expansionskärlet? Ska vattennivån vara i höjd med motorns högsta vattenkanal - eller hur tänker man? :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne L Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Dammsugarrör var vad jag använde ;) m :D h Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Morty Posted February 24, 2009 Share Posted February 24, 2009 Vattennivån i expansionskärlet ska väl vara över högsta punkten i motorn annars bildas det luftfickor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted March 10, 2009 Author Share Posted March 10, 2009 Idag fick jag expansionskärlet på plats. Hyfsat väldisponerat motorrum tycker jag. Sedan drar jag mig bakåt: Det är dags för MOTORKABLAGET! - och här har jag frågor, (Ja, jag vet! hade jag stoppat i en B230 hade jag varit startandes till kvällen. I stort sett bara en kabel till tändspolen och en till startmotorn - men varför alltid välja den lättaste vägen?) Det här är motorhärvan med kontaktstycken och styrbox. Motorn är en B204E från en 9-3a, år 2000. Har tillgång till WIS, så jag är inte helt strandsatt. Har börjat läsa in mig på menyerna. 1/ Vad är det för skillnad på Trionic I, II och III? 2/ Räcker det med tändboxen, eller måste jag ha ICE, DICE och TWICE och allt vad det heter? (Ja, det behöv förstås lite reläer till). 3/ Sedan skall det till en hastighetsimpuls (från ABS?) - hur går det till? 4/ Startreläet jordas normalt via stöldskyddet. Räcker det att dra jorden på annat sätt för att få igång motorn? Tacksam för svar. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LUPUS Posted March 10, 2009 Share Posted March 10, 2009 1/ Vad är det för skillnad på Trionic I, II och III? Ingen aning :) men du har Trionic 5 här :) så bry dig inte om de andra 2/ Räcker det med tändboxen, eller måste jag ha ICE, DICE och TWICE och allt vad det heter? (Ja, det behöv förstås lite reläer till). Tänd kasett, styr låda , tomgångs motor, magnet ventil, + alla givare på motorn 3/ Sedan skall det till en hastighetsimpuls (från ABS?) - hur går det till? Kolla min tråd där finns tips på det , använd en industri hall sensor 4/ Startreläet jordas normalt via stöldskyddet. Räcker det att dra jorden på annat sätt för att få igång motorn? Tacksam för svar. :notworthy: Tja larmet går att stänga av. vad kommer kabel stammen från ? Jag har nog 99.9 % koll på 9000 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted March 11, 2009 Author Share Posted March 11, 2009 1/ Det där med I,II,III som jag jiddrade om vara bara Trionics elschema som var uppdelat på 3 sidor. Upptäckte det när jag klickat upp och ner ett par gånger. 2/ (Jag råkade skriva tändbox och menade styrdon) Jodå, jag har dessa grejor. 3/ Får kolla upp det vidare. Kabelstammen är 9-3 original. Av svaret blev jag lugnad och det känns som jag har lite mera pejl. Nu är det bara att sätta igång att sortera kablaget. Får börja med en +30 till ett startrelä, och sedan jobba mig vidare. Tack för hjälpen!! :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted March 11, 2009 Share Posted March 11, 2009 Den andra kontakten från höger räknat på din bild är den kontakten där man ansluter sin CAN-bus kabel för att kunna koppla upp sig i realtid mot boxen för att mappa styrboxen på vägen! ;) I övrigt har jag inte börjat rota i elsystemet ännu - hoppas det blir dags snart eftersom det betyder att det närmar sig uppstart! :racesmile: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted March 11, 2009 Author Share Posted March 11, 2009 Tackar för tipset. Du vet inte möjligen om den heter något? (typ H-8 eller så) Den stora kontakten vet jag att den heter H 33-4 i allafall. Saab kör med som första steg sk. Maxisäkringar på typ 60 A, är det något som man behöver, eller är det överkurs? :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted April 9, 2009 Author Share Posted April 9, 2009 Nu händer det saker! Har satt upp torpedväggen och börjat med reläcentralen. Har upptäckt att jag inte har någon Laddtrycksventil. Borde ha följt med motorn (en B204E från 9-3 2000). Enligt bilden t.h. så har den en 3-polig anslutning, Den enda kontakt som jag "har över" i motorkablaget, är den 6-poliga som syns i förgrunden på den vänstra bilden. Där har jag mätt ut tre av dem som hörande till laddtrycksventilen. Sedan ska det till 3 slangar, och jag hittar ingen anslutning vid turbon, (By-pass-ventilens slang satte jag på den "lediga" anslutningen vid insuget, men så ska det nog inte vara). Är det någon som är duktig på SAAB som kan hjälpa mig här? :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted April 9, 2009 Share Posted April 9, 2009 Magnetventilens slanganslutningar har benämningarna C, R och W där betydelsen är: C - Compressor, skall alltså sitta på kompressorsidan på turbon R - Retur, kopplas bara så den släpper tillbaka till insuget någonstans W - Wastegate, slangen kopplas till WG-dosan Tycker att det är skumt att du inte har en separat kontakt för magnetventilen - har du kollat kablarna ända från T5-boxen där drivsteget för ventilen sitter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 9, 2009 Share Posted April 9, 2009 B204E är lättrycksturbo och saknar magnetventil, men kontakten borde kanske ändå finnas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted April 9, 2009 Author Share Posted April 9, 2009 Har kollat kablarna ända till styrboxen.Det går kablar till stiften 2 och 26. Dessutom innehåller denna kontakt en kabel till styrboxens stift 28, samt en som går till en hel hoper stift i styrboxen: 3,4,5,6 osv. Så är det även 2 tomma platser. Ett mysterium! (Läste förresten i Haynes-handboken att denna motor som jag har, med 2 lambadasonder, skulle ha motorstyrning: "Trionic T5 OBDII (USA och Kanada)" och då ser plötsligt elschemat i WIS annorlunda ut). :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted April 9, 2009 Author Share Posted April 9, 2009 Rikards citat: "B204E är lättrycksturbo och saknar magnetventil, men kontakten borde kanske ändå finnas?" Vad säger du? Ska det inte vara någon magnetventil, det var det värsta?! Konstigt att inte verkstadsprogrammet "WIS" säger något om detta. :notworthy: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted April 10, 2009 Share Posted April 10, 2009 Enda hårdvaruskillnaden på lättryck och fulltryck är magnetventilen. Resten sitter i mjukvaran. Så om man ska chippa sin ltt får man köpa till en magnetventil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.