Jump to content

Mitt bygge


svante

Recommended Posts

Här kommer min beskrivning... också....

Model: Locost seven

Ram: I grunden en Locost men anpassad för Sierrans delade bakaxel. Breddad 135mm för att få plats med racingstolar (sen att det inte blev så är en annan story....). Mycket ideer hämtat från Westfield och RCB7.

Drivlina: Den berömda 2.0l Pinton med insprutning för tillfället, men det lutar åt mikuniförgasare till våren när motorn sitter i.. Växellåda blir typ 9 Från samma Sierra.. diffklump och drivaxlar dito.

Dämpare: Mc-dämpare från Honda CBR900RR med röda fjädrar och separat gasbehållare

Kaross: Noskon och skärmar troligen hemmagjutet men inte bestämt än. Sidor och bakände i Aluminium. Enbart vindhyvel, ingen ruta.

Hjulupphängning: Fram Taunus spindel med dubbla A-armar. Bak delad bakaxel med dubbla A-armar egenkonstruerad infästning.

Hoppas du inte tar illa upp att jag kopierade upplägget Per (PWR seven)....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 2 months later...

Tjenare Pacman.

Stolarna har mycket riktigt klädsel bestående av vinylklädda "kuddar". Hittade en skiss på www.locostcarclub.co.uk nån kille som kallade sig Rorty eller nåt åt det hållet hade lagt upp den. Modifierade den lite så den passade min bil och så den hade ungefär samma yttermått som OMP:s racingstolar, om jag nån gång skulle vilja byta eller om det gick åt pipsvängen. Bifogar filen i meddelandet Obs! detta är grundmodellen.

Gjorde formen i MDF-board som först tejpades så man kunde testa passformen, när det blev bra limmades den och sattes stödribbor på baksidan. spackla slipa spackla slipa.... lack lack lack så det blev lent som en barnarumpa... På med släppmedel (polyvinylalkohol) Sen gjöt jag mha Biltemas glasfiber och matta i formen tror det blev 4 eller 5 lager. Missa inte släppmedlet och ta mycket av det... annars sitter det fast..hade missat en hörna och det behövdes en renovering av formen där. Kanttrimmen är en gummilist med en metallkärna från Micro. Kuddarna består av en tunn plywood med limmad skumgummi och klätt med vinyl. I plywoodskivan sitter där slagmuttrar från insidan så dom skruvas i glasfibern från utsidan. Golvfästena görs lättast efteråt, än så länge har jag bara borrat hål i botten av stolen..

Lycka till !

Bistår gärna med tips och råd så gott jag kan...

stolmall.pdf

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Försökte att bifoga bild men det gick inte varken med .jpg eller med .gif konstigt.. Kolla på min hesida så ser du.

Stolarna måste bara vara FIA-godkända om du ska tävla, dock är mina infästningar med sammma mått som OMP:s så det är bara att byta om jag skulle vilja.

Köpte mina dämpare på en MC-skrot i Fleninge strax utanför Helsingborg, de är från en CBR900RR, ett litet minus är att slaglängden endast är 30mm så det kan bli en stötig färd. Kan hända att jag bytar till Spax eller AVO så småningom.

Edited by svante
Link to comment
Share on other sites

En slagläng på 30 mm måste ge en härlig väghålning?

Stolarna behöver inte vara godkända för att köras med på gatan? besiktningen tycker inget om det då? verkar som dom tycker ganska mycket om det mesta=)!

Vad har du för adress till din sida då?

Har du svetsat ramen själv?

Mvh /marcus

Link to comment
Share on other sites

Länken till min sida är:

http://autos.groups.yahoo.com/group/locost_svante/

om du inte har ett yahoo-konto sen tidigare är det bara att skapa ett kostnadsfritt..

Ramen är nästan klar och jag har svetsat den själv... trial and error.

Innan jag började hade jag aldrig hållt i en svets så det blev måna provbitar.... men nu ser det bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Bäst är att knalla in på en MC-skrot och kolla vad dom har. Den dämpare du ska ha är bakdämparen till en båge med singeldämpare. Den skroten jag var på hade en hel del sådana som jag köpte men även en del till Yamaha R1 då denna kraschas oftast i Sverige (enligt honom, han hade 13st då) Dessa var dock dyrare och måtten var inte samma som de Roadster Bil tillhandahåller.

OBS! De som sitter på R1:an är inte Öhlins original utan en lookalike...

Link to comment
Share on other sites

Nedu en hel motorcyckel tänke jag inte köpa=) Så dum får du itne tro att jag är!

Har inte satt in mej så mycket i det här med stördämpare ännu, Vill mest ha ett par som är billiga och hårda=)... tänker uppgradera bilen sen när den är regad och så!

Vad ska det vara för länd på dämparna? Är det någon fördel med separat gasbehållare? Vilka andra dämpar modeller passar?

tack för nummret!

Mvh Marcus

Link to comment
Share on other sites

Längden enligt westfield ska vara 320mm (deras är 320mm långa) tyvärr är de dämparna jag köpte inte justerbara längdledes så jag får vara extra noga när jag sätter fast hållarna.

Fördel eller nackdel med separat behållare körmässigt vet jag inte men den klumpen ska ju sitta nånstans också.

Mitt val föll på denna då han hade många fräsha hemma på lager.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Årets sista misstag upptäcktes igårkväll av mig...

Kortade ju sumpen och har lyckats sätta påbygnaden på fel sida så nu får jag inte dit den förbenade startmotorn... Har bara mig själv att skylla... men ni andra kolla noga.

Ni andra som kör med pinton, hur har ni gjort med motorfästena? gjort egna eller använt de aluminium fästena som sitter i sierran? kan bli lite trångt med rattstången...

Gott nytt byggår på er allihopa...

ps.. motorn fick plats men det tog en timma att få i den.

Link to comment
Share on other sites

Dom fäerna som sittter på sierran har man väl inte mycket nytta av.

Har tänkt att montera i motorn i morgon och hade då tänkt att göra egna fästen utan bussningar och grejor :)

Har du fått ihop upphängningen i bak?

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde mina fästen som i boken, men med nylon som mellanlägg mellanfästena och ramen... = stumt monterat. ;)

Man känner åtminstone när motorn går :rolleyes:

Hmm.. har du eller någon annan bilder på hur det ser ut ???

ja funderar oxså på stum montering...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Helt riktigt att orginalfästena är svåra att använda. Vi tog helt enkelt en platta skruvad i motorn och en på motorkudden på ramen och satte ett rör däremellan. Röret placerades "off-center" på motorkudden för att få frigång för muttern och stagas därför upp på sidorna med trekanter av plåt.

Bifogar en bild på resultatet (om det fungerar).

Bilden finns annars på

http://groups.msn.com/Super7Karlstad/shoeb...hoto&PhotoID=84

Där finns även bilder på bakre växellådsfästet om det kan vara till någon hjälp.

Hälsningar,

Bengt

post-6-1072963890.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Får se om jag byter så småningom... de som sitter där nu är rätt mjuka men fjädringen är ju stenhård så får väl kompensera för komfortens skull någonstans...vet inte hur mycket det påverkar.

Hann inte riktigt färdigt igårkväll för jag fick slut på bult och brickor för att fästa motorfästena i blocket. De som sitter där är provisoriska.

Link to comment
Share on other sites

Knåpade fast vänster främre hjulupphängning igårkväll... nu börjar det ju se ut som en bil. Har lagt upp lite nya bilder på min hemsida. Och jag vet att stötdämparen inte sitter fast, ville bara se så den får plats.

Link to comment
Share on other sites

tack...

Känner mig rätt stolt faktiskt, det som skulle bli en modellbil i skala 1:10 börjar likna en riktig bil. Räknade på det och modellen skulle gå på ca 3000kr och då skulle den bara samla damm på en hylla..

En kollega på jobbet har en äkta Lotus seven så jag bara måste få färdigt mitt åkdon. :D

Link to comment
Share on other sites

Har en önskedröm att bli klar till Svenskt sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp i Juli. Pressade ett antal bussningar igår så jag har träningsvärk idag (otränad). Frun frågade om hon kunde hjälpa till men det är väl taskigt och sätta henne på det jobbet...

Började även på bakre bärarmsinfästningen, det blir ett fasligt kontrollmätande och justerande. Kommer att göra om mina bakre bärarmar inom kort då jag behöver mer justeringsmöjligheter.

Link to comment
Share on other sites

plyshe Skrivet 2004-01-30, 18:05

--------------------------------------------------------------------------------

Här i Norrland brukar vi säga åk först ni så väntar jag där nere!

Fast det får nog gälla skidbacken i första hand de... 

:D

Link to comment
Share on other sites

jag kommer med till knutstorp

förmodligen i en volvo 945 dock

VAD?? Kom igen, nu! Du har ju minst 5 månaders skoj i garaget.

Våga inte komma ner till Knutstorp i en sketen 945... :ph34r:

Tänk, det här skulle ju kunna bli årets höjdpunkt för Svenska Locost-klubben. Vi kanske skulle fundera på att ha en egen utställning, med sån´t där stort partytält, gemensam grill och sånt.... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

jag kommer med till knutstorp

förmodligen i en volvo 945 dock

VAD?? Kom igen, nu! Du har ju minst 5 månaders skoj i garaget.

Våga inte komma ner till Knutstorp i en sketen 945... :ph34r:

Tänk, det här skulle ju kunna bli årets höjdpunkt för Svenska Locost-klubben. Vi kanske skulle fundera på att ha en egen utställning, med sån´t där stort partytält, gemensam grill och sånt.... :rolleyes:

http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=15&t=379

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...