Jump to content

Mitt bygge


svante

Recommended Posts

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Intressant lösning på problemet. Jag skall själv klura ut ett sätt fästa bärarmarna i spindlarna bak, och nu fick jag lite idéer. Men jag kommer förmodligen att bygga fästen på de spindlar jag har i stället för att bygga helt nya.

Link to comment
Share on other sites

Det som strular är handbromswiren som gärna vill kollidera en den bakre uniballen, snart löst.

Ramen kan snart stå på egna ben, jippie...

Herrejisses (kul ord) vad gnistorna flyger när man kör på fullt på svetsen... 5mm gods kräver lite kräm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Senaste tillskottet i bilen... lite som underlättar andningen B)

Håller på med ett insug mellan förgasaren och toppen.. lämnat iväg ritningar till laserskärning. Kommer att börja med ett i stål och om det blir bra så gör jag i aluminium.

Kan eventuellt ordna fler när jag testat själv...

Mikuni från en föregångare till Yamaha R1 som bara gått 500mil.

post-6-1078475835.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Det som strular är handbromswiren som gärna vill kollidera en den bakre uniballen, snart löst.

Ramen kan snart stå på egna ben, jippie...

Herrejisses (kul ord) vad gnistorna flyger när man kör på fullt på svetsen... 5mm gods kräver lite kräm.

haha, handbromswiren... vi körde ner min 240 igår till "replokalen" där vi ska bygga bilarna... det visade sig att 2:ans cylinder inte gick, handbromsen var gone, och bromsarna i övrigt... "Brakes only excist by name"... tur att ingen snut kom :lol:

Vart har du 5 mm gods?

Link to comment
Share on other sites

5mm gods är i plattorna till bakre naven.. hade räckt med 4 men fick det laserskuret och han körde 5mm just då..

Det blev Volvokuddar men dock ej monterat dom än.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Fyndat idag...

Ny kardanaxel från Hedbergs Ford i Helsingborg... 500kr ord pris 2685+moms. Tyckte jag gjorde en bra deal... Han hade en till men tyvärr med fel splines för min växellåda..

Gjort instrumentbrädesmallen (17 vilket långt ord) och placerat mätarna.

Snart lack...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Hmmm lite dåligt samvete nu... inte skrivit något här på länge..

Det som hänt är:

Aluplåtar bockas och nitas. Har gjort kardantunneln och plåten bakom sätena. Håller just nu på med sidorna så de är klara när bilen är uppochner och golvet nitas. När de är klara ska bakänden fixas.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm lite dåligt samvete nu... inte skrivit något här på länge..

Det som hänt är:

Aluplåtar bockas och nitas. Har gjort kardantunneln och plåten bakom sätena. Håller just nu på med sidorna så de är klara när bilen är uppochner och golvet nitas. När de är klara ska bakänden fixas.

Bilder!!!! :wohow: Vi är nyfikna :icon_bach:

Eddy

Link to comment
Share on other sites

Lyckas få lite tid i garaget, om än bara nån timme då och då. Igår blev högersidan klar och jag började på vänstersidan. Nu vet jag ju hur den ska se ut... Hmm vänster och höger sida är inte riktigt lika men nästan, skiljer 1-2mm max, men har man sågat efter en mall så märker man det.

Har lärt mig att man kan skära sig duktigt på plåtgrader :icon_angry: Gick emot plåten och vips så blöder det som bara he---te... numera gradskärs alla snitt.

PS. Det är kul när man ser att det händer nåt på bilen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:D har fått lite mer tid i garaget och lyckats banka dit baken så den sitter hyfsat...

bifogar bild på "baken" :wub:

nu ska den bara limmas mot rören också så sitter den som gjuten där. Valde att limma den efteråt för jag trodde det gick lättare då... men det får jag ju aldrig veta :whistling:

nu ska jag gå och :icon_sleep:

post-6-1099605613.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Ass-man" vet jag inte...

Plåten behöver limmas också och den buktar lite på mitten, inget som inte är lösbart dock. Nästa steg är att limma den ordentligt mot rören så man kan finjustera samt att skära ut hålet för tanklocket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hmmm har handlat i helgen... En till motor och låda..

En pinto med extractorgrenrör och trimkamm.. En fyrpetad rallylåda följde med samt en splajs ny kardan utan hardyskiva. Den hade varit bestyckad med weber45:or men de följde inte med, jag kommer ändå att sätta på mina mikunisar. :D

Link to comment
Share on other sites

:D har fått lite mer tid i garaget och lyckats banka dit baken så den sitter hyfsat...

bifogar bild på "baken"  :wub:

nu ska den bara limmas mot rören också så sitter den som gjuten där. Valde att limma den efteråt för jag trodde det gick lättare då... men det får jag ju aldrig veta :whistling:

nu ska jag gå och  :icon_sleep:

Så här i efterhand så kan jag intyga om att det var lättare att banka utan lim.

Link to comment
Share on other sites

Nu är den limmad överallt förutom mot det övre röret.

Det blev bra bortsett från en svetsloppa som jag missat att ta bort, så där blev en lite buckla utåt men förhoppningsvis så syns det inte så mycket.

Den är där de vertikala möter det nedre röret.

Link to comment
Share on other sites

en till..

Fuggarna sitter bara provisoriskt på plats men det ska bara dit lite slangstumpar..

Ps om det blir bra görs en kopia i aluminium..

Det ser otroligt trevligt ut med Mc-förgasarna...men en fråga:

Blir det inte dyrare att få dessa inställda pga, att det är dyrare att bestycka om dom med

tex, nålar och munstycken än till Weber eller Delorto ?

Eller det kanske görs på en Mc firma?

Link to comment
Share on other sites

Man kan köpa ett Dynojetkit med nya nålar o mellan 4 till 16 munstycken dvs 1 till 4 uppsättningar för ca 1000:- till 1500:- o då kan du bestycka allt.det är billigt,

Link to comment
Share on other sites

Man kan köpa ett Dynojetkit med nya nålar o mellan 4 till 16 munstycken dvs 1 till 4 uppsättningar för ca 1000:- till 1500:- o då kan du bestycka allt.det är billigt,

Var köper man ett sådant kit... och vart är lämpligast att börja leta efter beg mc-förgasare?

Är det någon speciell modell man skall ha?

Link to comment
Share on other sites

Så här i efterhand så kan jag intyga om att det var lättare att banka utan lim.

Nu förstår jag inte... hur blir det lättare?

Aluminiumet var mjukt och limmet strävar efter att "plattas ut" när man slår med mjuk gummiklubba!

Släpper man spänningarna i plåten med lite gasolvärme så blir plåten mjukare och ännu lättare att forma och faktiskt ännu lättare att bli lite vågig över en sträng lim.

Man kan säga att man inte får direkt kontakt med chassit på alla ställen när man "bankar" och då kan det bli lite "vågigt" beroende på vad man har för lim.

Jag har provat både med och utan och utan lim tyckte jag det blev jämnare.

Detta blev en lite "mosig" förklaring :blink: ... Men som sagt, den bygger bara på min egen erfarenhet!

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tror jag är med nu... men om man bara limmar på ställen där man inte tänkt banka så borde det väl hjälpa till att få det plant? Typ dom vertikala stöttorna i bak och på sidorna. Jag funderade på att limma vid stöttorna i bak innan jag böjer plåten runt hörnen... fast det kanske går lika bra att tvinga fast den.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag tror jag är med nu...  men om man bara limmar på ställen där man inte tänkt banka så borde det väl hjälpa till att få det plant? Typ dom vertikala stöttorna i bak och på sidorna. Jag funderade på att limma vid stöttorna i bak innan jag böjer plåten runt hörnen... fast det kanske går lika bra att tvinga fast den.

Låter bra!

Limma och tvinga dem med en "planka" eller skiva som fördelar trycket....

Dessa stöttor behöver du sedan inte popnita.

Att plåten är fixerad hjälper till när du skall böja runt resten.

Det finns bilder på när jag bockade dit plåten på dala7.se

Link to comment
Share on other sites

ojj mycket nytt på min sida sen jag var här sist..

Björn, Kamaxeln är så ny att den har precis blivit blank... plockade av insuget och kamaxelkåpan innan idag, såg fint ut. Funderar på att göra en fläns att sätta på grenröret strax innan den går ihop från 2 till 1 men vet inte än. Efter flänsen tänkt jag sätta två 90gradare som lite lätt skurna går ihop till ett rör.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sådär... nu sitter golvet limmat och nitat, satte även sidorna när jag var i farten..

Började med den lilla plattan som sitter på undersidan längst fram och håller min noskon men bladet till sågen gick av så det var bara att gå in och tvätta sig... :(

Bilder kommer snart, inte mycket att se en uppochnervänd bil... tänkte kaske vända den igen under helgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...