Jump to content

Mitt bygge


svante

Recommended Posts

Visst är det så...

...men man blir ju lite lack just då.

Inget stort ingrepp, bara en ny nedre bärarm och ett extra fäste på navet..

Var ändå lite missnöjd med bärarmarna.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 170
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Gjorde  SFRO 2 igår med mindre lyckat resultat... :icon_angry:

- Nedre bärarmarna bak var för klena och flexade sig för mycket (något han borde upptäckt på första besiktningen).

- Rattstången ville han ha en svets på också, missförstånd per telefon...

- Kablarna bakåt skulle tejpas ihop.

- Extra stag till diffen.

- Justera främre hjullager.

Inte helt olösbara grejor men irriterande att han inte såg det med bärarmen vid första SFRO bes.

Hej!

Citat "Rattstången ville han ha en svets på också, missförstånd per telefon..." det verkar som att det bedöms väldigt olika :icon_blink: Vid diskusioner tidigare så har det inte rekomenderats att svetsa rattstång. Eller är det något jag har missförstått??

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Ska förklara det där med rattstången:

Om man kapar den befintliga 14mm (tror det var det) axeln som är mellan knutarna/lederna så ska man sätta ett rör med lämpligen 14mm i innerdiameter. Detta röret ska överlappa ca 40-50mm, i överlappen ska det sitta 1-2st fjädrande rörpinnar (FRP). Här kommer det viktiga, skarven SKA även svetsas för att de 2 olika förbanden ska säkra varandra.

Ang Bakre bärarmarna:

Det bästa är om de ser ut som ett stort "N" de ska vara i princip en framvagn men med ett extra stag som låser styrningen i ett lämpligt toe-in läge. Så att använda en framspindel från en framhjulsdriven bil är idealet. Bifogar bild på westfields lösning, vilken är bra bortsett från att när man ställer toe-in så bygger man in en materialspänning som är mindre bra om än liten.

post-6-1118730583.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ska förklara det där med rattstången:

Om man kapar den befintliga 14mm (tror det var det) axeln som är mellan knutarna/lederna så ska man sätta ett rör med lämpligen 14mm i innerdiameter. Detta röret ska överlappa ca 40-50mm, i överlappen ska det sitta 1-2st fjädrande rörpinnar (FRP). Här kommer det viktiga, skarven SKA även svetsas för att de 2 olika förbanden ska säkra varandra.

Ang Bakre bärarmarna:

Det bästa är om de ser ut som ett stort "N" de ska vara i princip en framvagn men med ett extra stag som låser styrningen i ett lämpligt toe-in läge. Så att använda en framspindel från en framhjulsdriven bil är idealet. Bifogar bild på westfields lösning, vilken är bra bortsett från att när man ställer toe-in så bygger man in en materialspänning som är mindre bra om än liten.

Jaha!

Det var nytt!

Förut har vi diskuterat att inte svetsa styrstångsdelar pga att vi inte vet materialegenskaper m.m, med materialutmattning så att stången i västa fall går av och då spelar inte sprintarna någon roll! Eller har jag missuppfattat även detta :blink:

m ;o) h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Precis... har hört både det ena och det andra... Vid min första SFRO-bes så fick jag underkänt för att jag stumsvetsat i en likadan axel, då sa han att man inte fick svetsa i rattstången. Så nu gjorde jag inte det och då fick jag underkänt ändå.... :icon_angry:

Link to comment
Share on other sites

Vi är åtminståne två som fattat det såsom du beskriver.

Nu skulle det vara intressant att höra vad Gustav har att tillföra, vi kanske får starta en ny tråd bland "Regler"

Allt Gott

Bengt

Då är vi 3 st nu då. Rörhylsa och bultförband har jag för mig att det skall vara. :)

Link to comment
Share on other sites

Vi är åtminståne två som fattat det såsom du beskriver.

Nu skulle det vara intressant att höra vad Gustav har att tillföra, vi kanske får starta en ny tråd bland "Regler"

Allt Gott

Bengt

Då är vi 3 st nu då. Rörhylsa och bultförband har jag för mig att det skall vara. :)

plus svets... Tänkte fixa till det nu i veckan så jag lovar att lägga upp en bild på hur det ska vara... :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ajdå... känner mig lite skyldig för att jag inte uppdaterat min sida på ett bra tag, musten gick ur mig lite då jag fick underkänt på sfro2.

Har pysslat med lite smågrejor sen dess och igår fick jag tillbaka mina grejor från lackeraren, jädrar vad snyggt det blir med lite färg...

Har även lagt i mattor (lite kvar, kardantunnel och under förarstolen). Kapellet över det blivande bagageutrymmet är klart men jag saknade skruvarna att fästa låsen med i plåten. Det som är kvar i skrivande stund till nästa sfro-bes är tempmätaren som ballat ur samt att byta lågfartsmunstyckena i förgasarna så jag kan ställa ner tomgången. Bilder kommer när allt kosmetiskt är klart och jag kommer tillbaka från min semester med familjen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Fick fast båda kuddarna igårkväll och även om de är stosa och verkar mjuka så sitter motorn stadigt.

får se hur växellådsstödet blir...

Hej,

har du möjlighet att sätta in en bild på vxlådsstödet när du är klar.Vi håller på att fundera på utformningen.

Mvh

Antas

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...