svante Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Här kommer min beskrivning... också.... Model: Locost seven Ram: I grunden en Locost men anpassad för Sierrans delade bakaxel. Breddad 135mm för att få plats med racingstolar (sen att det inte blev så är en annan story....). Mycket ideer hämtat från Westfield och RCB7. Drivlina: Den berömda 2.0l Pinton med insprutning för tillfället, men det lutar åt mikuniförgasare till våren när motorn sitter i.. Växellåda blir typ 9 Från samma Sierra.. diffklump och drivaxlar dito. Dämpare: Mc-dämpare från Honda CBR900RR med röda fjädrar och separat gasbehållare Kaross: Noskon och skärmar troligen hemmagjutet men inte bestämt än. Sidor och bakände i Aluminium. Enbart vindhyvel, ingen ruta. Hjulupphängning: Fram Taunus spindel med dubbla A-armar. Bak delad bakaxel med dubbla A-armar egenkonstruerad infästning. Hoppas du inte tar illa upp att jag kopierade upplägget Per (PWR seven).... Quote
Per Wackt Posted August 25, 2003 Posted August 25, 2003 Nej då inte alls ! B) Håller man på med sevenbygge så bör man kopiera och sno ideér från andra !!!! :D Quote
svante Posted August 25, 2003 Author Posted August 25, 2003 oups... glömde att berätta att bilder på mitt bygge finns att se på: http://autos.groups.yahoo.com/group/locost_svante/ Quote
svante Posted November 21, 2003 Author Posted November 21, 2003 Har lagt upp lite nya bilder på min sida, titta gärna och tyck... Länk finns strax ovan eller på min profil. Svante Quote
pacman Posted November 24, 2003 Posted November 24, 2003 Tjena. Skulle gärna läsa en beskrivning om hur du har gjort dina snygga stolar. Sista bilderna ser ut som de har klädsel? :rolleyes: Quote
svante Posted November 24, 2003 Author Posted November 24, 2003 Tjenare Pacman. Stolarna har mycket riktigt klädsel bestående av vinylklädda "kuddar". Hittade en skiss på www.locostcarclub.co.uk nån kille som kallade sig Rorty eller nåt åt det hållet hade lagt upp den. Modifierade den lite så den passade min bil och så den hade ungefär samma yttermått som OMP:s racingstolar, om jag nån gång skulle vilja byta eller om det gick åt pipsvängen. Bifogar filen i meddelandet Obs! detta är grundmodellen. Gjorde formen i MDF-board som först tejpades så man kunde testa passformen, när det blev bra limmades den och sattes stödribbor på baksidan. spackla slipa spackla slipa.... lack lack lack så det blev lent som en barnarumpa... På med släppmedel (polyvinylalkohol) Sen gjöt jag mha Biltemas glasfiber och matta i formen tror det blev 4 eller 5 lager. Missa inte släppmedlet och ta mycket av det... annars sitter det fast..hade missat en hörna och det behövdes en renovering av formen där. Kanttrimmen är en gummilist med en metallkärna från Micro. Kuddarna består av en tunn plywood med limmad skumgummi och klätt med vinyl. I plywoodskivan sitter där slagmuttrar från insidan så dom skruvas i glasfibern från utsidan. Golvfästena görs lättast efteråt, än så länge har jag bara borrat hål i botten av stolen.. Lycka till ! Bistår gärna med tips och råd så gott jag kan... stolmall.pdf Quote
Marcus a Posted December 10, 2003 Posted December 10, 2003 Egna stolar=) kul! Men kom tyvärr inte in och fick inte se några bilder=(... Har du någon länk i direkt på bilden? Men ska inte stolar vara fia godkända? Vad kostar dämparana? Har du köpt dom? Mvh Marcus Quote
svante Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 (edited) Försökte att bifoga bild men det gick inte varken med .jpg eller med .gif konstigt.. Kolla på min hesida så ser du. Stolarna måste bara vara FIA-godkända om du ska tävla, dock är mina infästningar med sammma mått som OMP:s så det är bara att byta om jag skulle vilja. Köpte mina dämpare på en MC-skrot i Fleninge strax utanför Helsingborg, de är från en CBR900RR, ett litet minus är att slaglängden endast är 30mm så det kan bli en stötig färd. Kan hända att jag bytar till Spax eller AVO så småningom. Edited February 16, 2005 by svante Quote
Marcus a Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 En slagläng på 30 mm måste ge en härlig väghålning? Stolarna behöver inte vara godkända för att köras med på gatan? besiktningen tycker inget om det då? verkar som dom tycker ganska mycket om det mesta=)! Vad har du för adress till din sida då? Har du svetsat ramen själv? Mvh /marcus Quote
svante Posted December 11, 2003 Author Posted December 11, 2003 Länken till min sida är: http://autos.groups.yahoo.com/group/locost_svante/ om du inte har ett yahoo-konto sen tidigare är det bara att skapa ett kostnadsfritt.. Ramen är nästan klar och jag har svetsat den själv... trial and error. Innan jag började hade jag aldrig hållt i en svets så det blev måna provbitar.... men nu ser det bra ut. Quote
Marcus a Posted December 11, 2003 Posted December 11, 2003 Vart sugen på att köpa ett par såna dämpare! Hur många dämpare finns det på en motorcykel? Fram lär man ju inte kunna anväda? eller hur funkar det? /m Quote
svante Posted December 12, 2003 Author Posted December 12, 2003 Bäst är att knalla in på en MC-skrot och kolla vad dom har. Den dämpare du ska ha är bakdämparen till en båge med singeldämpare. Den skroten jag var på hade en hel del sådana som jag köpte men även en del till Yamaha R1 då denna kraschas oftast i Sverige (enligt honom, han hade 13st då) Dessa var dock dyrare och måtten var inte samma som de Roadster Bil tillhandahåller. OBS! De som sitter på R1:an är inte Öhlins original utan en lookalike... Quote
Marcus a Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Har du nummret till din skrot? Vart ligger den? Har kollat på bildelsbasen men dom får bara fram en träff på den modellen. Det går allså år 4 motorcyklar..? Mvh Marcus Quote
svante Posted December 12, 2003 Author Posted December 12, 2003 De har tel 042-20 41 56 och heter Fleninge MC-skrot. Du behöver ju inte köpa hela motorcykeln... Du kan ju ha olika dämpare fram och bak om du vill. Quote
Marcus a Posted December 12, 2003 Posted December 12, 2003 Nedu en hel motorcyckel tänke jag inte köpa=) Så dum får du itne tro att jag är! Har inte satt in mej så mycket i det här med stördämpare ännu, Vill mest ha ett par som är billiga och hårda=)... tänker uppgradera bilen sen när den är regad och så! Vad ska det vara för länd på dämparna? Är det någon fördel med separat gasbehållare? Vilka andra dämpar modeller passar? tack för nummret! Mvh Marcus Quote
svante Posted December 15, 2003 Author Posted December 15, 2003 Längden enligt westfield ska vara 320mm (deras är 320mm långa) tyvärr är de dämparna jag köpte inte justerbara längdledes så jag får vara extra noga när jag sätter fast hållarna. Fördel eller nackdel med separat behållare körmässigt vet jag inte men den klumpen ska ju sitta nånstans också. Mitt val föll på denna då han hade många fräsha hemma på lager. Quote
Marcus a Posted December 15, 2003 Posted December 15, 2003 okej=)! Ska ta och kolla vad som finns för något... Quote
svante Posted December 31, 2003 Author Posted December 31, 2003 Årets sista misstag upptäcktes igårkväll av mig... Kortade ju sumpen och har lyckats sätta påbygnaden på fel sida så nu får jag inte dit den förbenade startmotorn... Har bara mig själv att skylla... men ni andra kolla noga. Ni andra som kör med pinton, hur har ni gjort med motorfästena? gjort egna eller använt de aluminium fästena som sitter i sierran? kan bli lite trångt med rattstången... Gott nytt byggår på er allihopa... ps.. motorn fick plats men det tog en timma att få i den. Quote
Marcus a Posted December 31, 2003 Posted December 31, 2003 Dom fäerna som sittter på sierran har man väl inte mycket nytta av. Har tänkt att montera i motorn i morgon och hade då tänkt att göra egna fästen utan bussningar och grejor :) Har du fått ihop upphängningen i bak? Quote
Flying finn Posted December 31, 2003 Posted December 31, 2003 Jag gjorde mina fästen som i boken, men med nylon som mellanlägg mellanfästena och ramen... = stumt monterat. ;) Man känner åtminstone när motorn går :rolleyes: Quote
Acke Posted December 31, 2003 Posted December 31, 2003 Jag gjorde mina fästen som i boken, men med nylon som mellanlägg mellanfästena och ramen... = stumt monterat. ;) Man känner åtminstone när motorn går :rolleyes: Hmm.. har du eller någon annan bilder på hur det ser ut ??? ja funderar oxså på stum montering... Quote
BeLo Posted January 1, 2004 Posted January 1, 2004 Hej! Helt riktigt att orginalfästena är svåra att använda. Vi tog helt enkelt en platta skruvad i motorn och en på motorkudden på ramen och satte ett rör däremellan. Röret placerades "off-center" på motorkudden för att få frigång för muttern och stagas därför upp på sidorna med trekanter av plåt. Bifogar en bild på resultatet (om det fungerar). Bilden finns annars på http://groups.msn.com/Super7Karlstad/shoeb...hoto&PhotoID=84 Där finns även bilder på bakre växellådsfästet om det kan vara till någon hjälp. Hälsningar, Bengt Quote
Marcus a Posted January 1, 2004 Posted January 1, 2004 Din konstruktion belo verkar ju kanon! ska ta och göra något liknande, är kanske inte helt fel med någon kudde imellan ram och motor:) Quote
Flying finn Posted January 1, 2004 Posted January 1, 2004 Acke funderade på hur min afästen ser ut Här kommer en bild som är mycket otydlig Fästena är gjorda som i boken men har använt plastmellanlägg istället för vanliga motordynor av gummi. Quote
svante Posted January 22, 2004 Author Posted January 22, 2004 Så här blev motorfästena, lite i grövsta laget men då håller det ju iallafall. Quote
Acke Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 halvt OT men ändå... läste om ett förslag till motorkuddar på rejsa.nu ... Ännu ett tips på motorkuddar.... Volvo Valp. Enbart 1,5-2 cm höga och stenhårda någon som prövat ?? Quote
svante Posted January 22, 2004 Author Posted January 22, 2004 Får se om jag byter så småningom... de som sitter där nu är rätt mjuka men fjädringen är ju stenhård så får väl kompensera för komfortens skull någonstans...vet inte hur mycket det påverkar. Hann inte riktigt färdigt igårkväll för jag fick slut på bult och brickor för att fästa motorfästena i blocket. De som sitter där är provisoriska. Quote
Marcus a Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Gjorde mina på sierra kuddar... Var det dumt kanske? För mjuka? Dom är ju ganska stora och mjuka:) Nu är det iaf som det är, går väl igen besiktningen så kan jag byta senare:) Quote
Arrowsmith Posted January 22, 2004 Posted January 22, 2004 Jag köpte 2 maskinfötter till motorkuddar , perfekta med genomryckningsskydd och allt... de rekomenderades för stationära dieselmotorer i katalogen så de var ju precis vad jag behövde ju :lol: Quote
svante Posted January 23, 2004 Author Posted January 23, 2004 Fick fast båda kuddarna igårkväll och även om de är stosa och verkar mjuka så sitter motorn stadigt. får se hur växellådsstödet blir... Quote
cat7even Posted January 23, 2004 Posted January 23, 2004 Alternativ för att styva upp motr resp vxlfästen: Slangklämmor runt ! eller byt ut mot hockeypuckar!! se även en tråd i ämnet på rejsa .nu Quote
Marcus a Posted January 23, 2004 Posted January 23, 2004 slangkämor runt måste ju bli kannon:) Inte så snyggt men det måste j ustyva upp fästera en del... Så får det bli! :) Quote
svante Posted January 29, 2004 Author Posted January 29, 2004 Knåpade fast vänster främre hjulupphängning igårkväll... nu börjar det ju se ut som en bil. Har lagt upp lite nya bilder på min hemsida. Och jag vet att stötdämparen inte sitter fast, ville bara se så den får plats. Quote
svante Posted January 29, 2004 Author Posted January 29, 2004 känner en viss ironi.... eller? vet att jag inte är någon klippa på svetsen (bara svetsat i ett halvår eller så) Quote
Baalzamon Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 Är det dåligt svetsat så syns det åtminstone inte på bilden, så du kan vara lugn... :) Quote
SJUAN Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 känner en viss ironi.... eller? vet att jag inte är någon klippa på svetsen (bara svetsat i ett halvår eller så) Inte alls ironiskt från min sida :huh: Tycker det ser hur bra ut som hellst. :) Quote
svante Posted January 29, 2004 Author Posted January 29, 2004 tack... Känner mig rätt stolt faktiskt, det som skulle bli en modellbil i skala 1:10 börjar likna en riktig bil. Räknade på det och modellen skulle gå på ca 3000kr och då skulle den bara samla damm på en hylla.. En kollega på jobbet har en äkta Lotus seven så jag bara måste få färdigt mitt åkdon. :D Quote
Marcus a Posted January 29, 2004 Posted January 29, 2004 När har du tänkt att bli klar med ditt bygge då? till sommarn? Quote
svante Posted January 30, 2004 Author Posted January 30, 2004 Har en önskedröm att bli klar till Svenskt sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp i Juli. Pressade ett antal bussningar igår så jag har träningsvärk idag (otränad). Frun frågade om hon kunde hjälpa till men det är väl taskigt och sätta henne på det jobbet... Började även på bakre bärarmsinfästningen, det blir ett fasligt kontrollmätande och justerande. Kommer att göra om mina bakre bärarmar inom kort då jag behöver mer justeringsmöjligheter. Quote
pacman Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 Samma målsättning som jag, då. B) Kör hårt! Eller som vi säger i skidbacken: "Sist ner är en sk...."! :) Quote
Per Wackt Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 Då säger vi så.... vi syns på SSM i sommar !!!! :rolleyes: Fler som antar utmaningen ?! Quote
Marcus a Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 Självklart att jag också är med... Har en del kvar att göra men det borde gå:) När i juli? Quote
Arrowsmith Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 jag kommer med till knutstorp förmodligen i en volvo 945 dock Quote
plyshe Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 Här i Norrland brukar vi säga åk först ni så väntar jag där nere! Fast det får nog gälla skidbacken i första hand de... Quote
Baalzamon Posted January 30, 2004 Posted January 30, 2004 Jag får nog svårt att hinna med. Började svetsa på ramen i dag, så jag har en del kvar... Får bli nästa år i stället, då skall jag vara färdig. Quote
Marcus a Posted January 31, 2004 Posted January 31, 2004 plyshe Skrivet 2004-01-30, 18:05-------------------------------------------------------------------------------- Här i Norrland brukar vi säga åk först ni så väntar jag där nere! Fast det får nog gälla skidbacken i första hand de... :D Quote
pacman Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 jag kommer med till knutstorpförmodligen i en volvo 945 dock VAD?? Kom igen, nu! Du har ju minst 5 månaders skoj i garaget. Våga inte komma ner till Knutstorp i en sketen 945... :ph34r: Tänk, det här skulle ju kunna bli årets höjdpunkt för Svenska Locost-klubben. Vi kanske skulle fundera på att ha en egen utställning, med sån´t där stort partytält, gemensam grill och sånt.... :rolleyes: Quote
Arrowsmith Posted February 2, 2004 Posted February 2, 2004 jag kommer med till knutstorpförmodligen i en volvo 945 dock VAD?? Kom igen, nu! Du har ju minst 5 månaders skoj i garaget. Våga inte komma ner till Knutstorp i en sketen 945... :ph34r: Tänk, det här skulle ju kunna bli årets höjdpunkt för Svenska Locost-klubben. Vi kanske skulle fundera på att ha en egen utställning, med sån´t där stort partytält, gemensam grill och sånt.... :rolleyes: http://monkeytoys.com/locostforum/index.ph...t=ST&f=15&t=379 Quote
svante Posted February 24, 2004 Author Posted February 24, 2004 Nu har vi ena bakhjulsupphängningen klar.... bild bifogas.. ger mig på andra sidan imorgon.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.