Theladon Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Hej Jag har en ambition att inom en relativt snar framtid plocka ihop en MK. För att minimera byggtid och kostnad skall jag försöka hålla delarna från donatorn relativt original.. Jag har nu fått nys på en 88ans sierra med rätt låda och utan kat. Vad jag nu undrar är hur originalinsprutet ser ut på en sån....jag har fått för mig att det skall vara rätt högt och därmed passa illa under huven på en seven.... nån som har en bra bild (eller åsikt om mina ideer) ? Tips mottages tacksamt.. //Klang Quote
Morty Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 Sök på forumet. Det var inte länge sedan där var en tråd om hur man modifierar insuget för att passa under huven på en MK. Mvh Magnus Quote
Tommy Posted April 15, 2007 Posted April 15, 2007 http://forum.locostsweden.se/index.php?s...modifiera+pinto Quote
Theladon Posted April 15, 2007 Author Posted April 15, 2007 Jupp...har sett det... Mycket stiligt.. Känns bara lite avancerat för min del.... Funderar på om man kan konvertera den motorn till förgasare...original eller något annat för att få det så simpelt som möjligt.... Quote
therealpinto Posted April 16, 2007 Posted April 16, 2007 Förgasarkonvertering är nog också täckt flera gånger liksom Pinto överhuvudtaget...men för att köra med förgasare räcker det att slänga dit förgasarinsug (kanske med extra packning/packningsklister eftersom EFI-toppen har aningen högre kanaler), fördelare från förgasarbil och en soppapump. Allt passar rakt på. /Gustaf Quote
Theladon Posted April 16, 2007 Author Posted April 16, 2007 (edited) DET var precis vad vi ville höra :D Låter som nånting tom jag skulle kunna lyckas med... Man blev ju lite avskräckt nästan nar man försökte läsa in sig på megasquirt m.m. Tack Gustav Edited April 16, 2007 by Theladon Quote
Sören Posted April 17, 2007 Posted April 17, 2007 Jag har köpt huv med scoop och fått tips att det går att höja huven litet så ska EFI få plats. Quote
Theladon Posted April 17, 2007 Author Posted April 17, 2007 Intressant... Framförallt eftersom jag har planer på en sån huv... Undrar hur mycket "lite" är i frågan om höjningen.... Och hur lyckas man egentligen med det överhuvudtaget med tanke på hur huven är placerad....? Får forska på detta... Quote
Jocke E Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 MK rekommenderar är att man lägger en 25x25 profil som går under Noskon, Huv och Schuttle på övre ramröret. Då skall EFI få plats, men det ger ju lite följder då sidorna blir för låga i höjd. Quote
rallyelwood Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Finns det någon/några bild(er) någonstans? Quote
Jocke E Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Visst kan jag förklara och visa bild, tom utan att behöva citera ditt inlägg ovanför ;) 25 profil läggs på yttre, övre ramröret (det som noskon, huv och schuttle vilar, sitter på). Se bilden. Den syns som en silverlist med text på mellan sidoplasten, noskon, huv och schuttle. Det blir svårt att dölja den med sidoplasten då den kommer att bli för låg i höjd. Men det är klart, man kan ju alltid framhäva och göra en grej av den. Quote
Theladon Posted April 18, 2007 Author Posted April 18, 2007 Hmmm... Ser faktiskt inte så dumt ut.... Tack Jocke för en utomordentligt enkel lösning på ett knivigt problem (åtminstone för mig) Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 18, 2007 Posted April 18, 2007 Såg ju riktigt bra ut. Kanske man skulle göra även om man har plats för grejorna... Quote
rallyelwood Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 (edited) Visst kan jag förklara och visa bild, tom utan att behöva citera ditt inlägg ovanför ;)... Ni verkar visst vara allergiska mot citering... ;) Ursäkta, men det kan väl vara bra att tala om vad man svarar på? Tack ändå för förtydligandet angående listen, men det måste gälla just deras kit? Om man bygger ramen själv kan man ju kompensera för det då... Edited April 19, 2007 by rallyelwood Quote
Jonte Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Citeringen handlar nog mest om att man inte behöver citera texten i nlägget direkt ovanför. Men är det längre upp i tråden så kan man behöva göra det. Quote
Micael Posted April 19, 2007 Posted April 19, 2007 Men så här kan man göra :) Ni verkar visst vara allergiska mot citering... ;) Ursäkta, men det kan väl vara bra att tala om vad man svarar på?Tack ändå för förtydligandet angående listen, men det måste gälla just deras kit? Om man bygger ramen själv kan man ju kompensera för det då... Quote
Theladon Posted April 19, 2007 Author Posted April 19, 2007 För att återgå lite till ämnet... (utan onödig citering) :D Ni som har lite mer erfarenhet av det här, Kan jag behålla min tidigare nämnda plan att lyfta motorn i stort sett rakt över? ...eller kan jag räkna med några andra minor? Ideén är alltså att använda delarna så original som möjligt för att förenkla och förkorta byggtiden.... Tacksam för alla tips.. //Andreas Klang Quote
rallyelwood Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Jag är inne på samma spår som du Theladon. Två specifika saker jag funderar över är om originalgrenrör för plats och om man behöver/bör modifiera oljetråget (framför allt med avseende på höjd)? Appropå "onödig citering" så förstår jag väl att om man svarar på precis ovanstående inlägg så kanske inte citering behövs. Jag ber om ursäkt. Quote
Theladon Posted April 20, 2007 Author Posted April 20, 2007 Som jag har förstått det kan man för en rimlig peng få MK att skicka med komplett avgassystem för pinto och dessutom en modifierad sump enligt frågan ovan... Har inte priserna framför mig nu, men jag kan kolla (om jag hinner före Michael) ;) Quote
Jonte Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Tror inte att du får plats med originalgrenröret i en Indy. Har faktiskt inte ens sett det öht, inte ens på det engelska forumet. Däremot så måste sumpen moddas annars blir det väl bara 4-5 cm markfrigång. Quote
Michael Posted April 20, 2007 Posted April 20, 2007 Tråget måste modas en relativt van svetsare gjorde mitt nya och han sade att det tog ca 3 h för honom. (mycket fint arbete) Original grenrör och några böjar från den lokale bildelsnasaren har Bosse använt. Hans system kostade ca 500 kr. Lev väl Michael W Quote
Sören Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 Locost grenrör, kul! :racesmile: Dock vinner man ca 14 hk med 4-1 utblås. Quote
Eddy Posted April 22, 2007 Posted April 22, 2007 (edited) Vi har orginalröret kvar på vårt bygge, helt OK. Eddy Edited January 3, 2008 by Eddy Quote
Tommy Posted January 2, 2008 Posted January 2, 2008 Jag har fått lite problem nu med att försöka få ordning på Original sprutet till Sierra/Pinto. Har plockat ut alla kablar för givare och märkte att det sitter en givare på hastighetsviren. Problemet är att vi inte skall använda originalinstrument med vire till lådan. Vad gör denna givare som sitter ca: 40 cm från hastighetsmätaren, kan man klara sig utan den? Quote
therealpinto Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Givaren är inte absolut nödvändig, motorn går utan den. Det är bara Pinto med kat som har hastighetsgivare, så ett sätt att förenkla allt är att byta till ett sprut från en bil utan kat. Scorpio har enklare härva än Sierra. Mängden kablar minskar drastiskt eftersom man även "slipper" lambdasond, kolkanister, mapsensor etc. Själva lambdaregleringen kommer ändå inte att funka klockrent utan hastighetsgivaren... /Gustaf Quote
Tommy Posted January 3, 2008 Posted January 3, 2008 Tack Gustav! Vilken modell av Scorpio är lämpligast som kabeldonator och vad är det mer än kablarna man bör ta med? Finns det andra möjligheter att lösa detta problem med sprutet / tändning? Hur skulle det funka med ett Mega Squirt, får man då en helhetslösning både med tändning och sprut? I så fall vilken version av ms och vilka givare bör köpas eller bytas, kan jag använda original fördelare, slipper jag triggerhjul etc ? " Det är mycket nu " :wacko: Quote
therealpinto Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 Scorpio 2.0 1985-88 är en bra donator. Ta helst styrbox, kabelhärva, tändmodul och fördelare så får du bitar som garanterat lirar ihop. Megasquirt funkar bra. Köp ett MSI V3.0 och använd MS-extrakoden så kan du styra både soppa och tändning. Du kan använda alla originalgivare men komplettera med lufttempgivare från DOHC eller 2.9 - byt bara referensmotstånden i MS-boxen så funkar Fords tempgivare bra. Du kan köra med original fördelare, och styra spolen direkt med ett MSI 3.0. /Gustaf Quote
Tommy Posted January 4, 2008 Posted January 4, 2008 (edited) Tack för det .... nu har jag fått något att klura på! En liten fundering dock vad det gäller original härvan och den saknade hastighetsgivaren.... Vad är det för signal sprutet får från originalgivaren? Går det och ta signal från det nya instrumentet som styrs från givare på ena drivaxeln? Edited January 4, 2008 by Tommy Quote
kumlan Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 (edited) Jag körde första säsongen med den nämnda givaren monterad direkt på lådan utan wire alltså och hade en cykeldator som hasthetsmätare. Godkänt hos Sv.Bp då. Nu byggde jag mig en egen friliggande hastighetsmätare på mätaren ur orginalinstrumentet och funderade just på vad denna givare använts till. På Ford sa dom att den kan du nog taga bort bara och det prövade jag med det och kan inte känna någon skillnad på bilens beteende. Har sedan tidigare tagit bort både luftrör, katalysator o kolkanister men behållit lambasonden. Har emellertid inte kört nytt avgasprov än. Edited January 7, 2008 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote
Thomas Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 I många fall så är hastighetsgivaren till för att hålla högre tomgång då bilen är i rullning. Quote
Arrowsmith Posted January 7, 2008 Posted January 7, 2008 The computer uses the VSS signal for emmisions contol programs and speed limiters. This allows certain emissions functions to be operated while on the highway. Also effects fuel delivery during deceleration.The emmisions programing can cause a manual transmission vehicle to stall out while decelerating if no VSS is used. Prova att köra helt utan givaren till att börja med, det skulle inte förvåna mej om den går lika bra utan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.