Jump to content

Mnr Vortx Rt


fege

Recommended Posts

Lite bättre viktfördelning när jag sitter på den sidan... och kärran är ju brittisk :) .

Detta var faktisk första testen med den externa pucken (Qstarz 818XT). Märkligt nog stämmer hastighetsgrafen när man kollar i RaceChrono men när man exporterar den till RaceRender så halveras hastigheten i grova drag (därför ligger den inte med i filmen). Får kolla upp vad detta kan vara.

Falkenberg är en himla trevlig bana, tycker jag i alla fall, och undan går det på stora delar av varvet. :racesmile:

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Hej

Bra då vet jag, för jag köpte samma puck men kommer inte köra på bana förrens i vår/sommar vilket gör den svår att testa då jag inte hittar något annat program som stödjer extern GPS puck för vardagsbruk.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag hitta problemet med växellänkaget som trilskades på Falkenberg. Trodde nästan att någon fjäder gett upp innanför motorkåpan men det visade sig vara han som höll i verktygen som slarvat.... :unsure: Jag hade missat en lite bricka som ligger mellan ett länkhuvud och en växelarm som gjorde att det bröt lite i länkaget. Nu är ordningen återställd och allt är lugnt :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Är extremt nöjd med min Flatshifter Pro! Nu när länkaget är som det skall blev det en liten provtur i helgen (sista för säsongen?????). Slänger upp ett klipp där man kan se hur den funkar när man "Svensson åker". Jag frikopplar enbart en gång mot slutet när det nästan blir stillestånd i rondellen. Annar är det kopplingslöst både vid upp- och nedväxlingarna.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Hej

Bra då vet jag, för jag köpte samma puck men kommer inte köra på bana förrens i vår/sommar vilket gör den svår att testa då jag inte hittar något annat program som stödjer extern GPS puck för vardagsbruk.

/Fredrik

Du kan testa RaceChrono på allmän väg också, det är bara att starta loggern, även om du bara kör från a till b.

Trackmaster och Dynomaster funkar för övrigt också med puck.

Link to comment
Share on other sites

Du kan testa RaceChrono på allmän väg också, det är bara att starta loggern, även om du bara kör från a till b.

Trackmaster och Dynomaster funkar för övrigt också med puck.

Japp, du kan göra egna "banor" i RaceChrono och det behöver inte vara kompletta varv med samma start och mål. Du kan även lägga in önskat antal splittider vart du vill på sträckan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Tja Fege

Mer bilder på ditt bur bygge, jag funderar ju i samma banor. alla bilder är bra bilder så jag kan kopiera dig sen. :prop:

Funderar på att besöka Pelle17B som har gjort en fin bur han med, för att se om lösningarna skiljer sig och man kan sno de bästa för sig själv. :)

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tja!

Har tyvärr inte så mycket att visa ännu. Jag har inte jobbat mer med detta än att ta hem rören och palla upp huvudbågen som bilder tidigare i tråden visar. Uppdatering kommer under vintern och vem vet, är du snabb kanske det blir det jag som kopierar dig istället... :)

Link to comment
Share on other sites

Svetsar du en plåt på insidan som man bultar i då?

Vad har du använt för rör? Skall det vara speciell kvalitet? Dim?

Har du gjort den bakre bågen själv eller är den std från MNR?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hylsan på bilden svetsas i en plåt som i sin tur sitter i chassiet. Den vänstra delen på bilden svetsas inne i änden på burröret. Jag har använt 40*2 mm rör och det skall vara kalldragna, sömlösa rör. Det finns materialspec på bilsportförbundets hemsida eller så gör du som jag och kollar med Finess. Det är de som levererat mina rör och stått för bockandet.

Bakre bågen är MNR fast jag kapade ned den på höjden då den var "väl tilltagen".

post-621-0-95291600-1354708717_thumb.jpg

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då var det dags att ta tag i uppdateringarna på allvar! Som sagt så står en fullbur överst på listan inför säsonen. I övrigt blir det:

- Plant golv under motor och bakdel (förmodligen diffusor bara för att... :)/> )

- Ta bort den extra ljuddämparen mellan grenrör och R1 dämparen

- Lägga silverfärg på centrumen på bromsskivorna för de är för jädra fula nu!

- Nya nätta framskärmar och fästen.

Har någon tips på bra färg till bromsskivorna så vore det toppen!

Egentligen skulle jag vilja höja flåset med annan ljuddämpare och luftburk men tid och pengar säger att det blir nästa vinter. För varvtidernas skull finns det mer att hämta i kurvorna så det är inte effekten som sätter stopp för tillfället i alla fall... :icon_oops:/>

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Känns spännande att sätta bågfilsbladet i karossidan... :unsure:/>

Behöver sektionera karossen lite för att slippa demontera framvagnen inför burbygget. Bör även underlätta ev. framtida mekande också.

Det dumma med MNR-karossen är att den är i ett enda stycke hela vägen runt. (inte ett enmansjobb att montera :)/> ).

post-621-0-72179500-1357599304_thumb.jpg

post-621-0-06802900-1357599314_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är bara första gången som det känns motigt att kapa i karossen. Man vänjer sig efter ett par gånger :racesmile:

Jag har i och för sig det lättare som valt att måla karossen. Finns en viss möjlighet att plasta om och lacka igen. Huven är ombyggd fyra gånger efter motorbyte, motorflytt och motorombyggnader...

Link to comment
Share on other sites

Stämmer! Det var värre när alla hål skulle tas upp för bärarmar m.m. under själva "grundbygget".

Apropå det så kan jag tipsa om att vanliga dosfräsar/hålsågar funkar utmärkt på glasfiber så länge man kör borrmaskinen baklänges! Blir fina kanter utan skador på gelcoaten.

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik

Jag blir glad och tacksam om du tar bilder på hur din infästning under scutteln blir. Tjuvkikade på Mickes när jag var där och hälsade på, men kul att se hur dina blir, och lättare när karossen är av.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag kommer inte kunna ta av min kaross så jag måste nog svetsa större triangulering att fästa den i.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Såhär tänkte jag göra!

Precis som du sa vedde så blir det även för mig en trianguleringsplåt (3 mm) som jag svetsar fast konförbandet i. Den röda ytan i bilden är en tänkt 90-graders bockning av plåten som skall ge lite extra stadga tänkte jag. Hoppas du förstår hur det är tänkt.

Ett annat alternativ skulle vara att göra ytterligare en identisk plåt som svetsas på insidan av ramröret och låta konförbandet gå igenom båda plåtarna. Skulle bli riktigt stöddigt men jag vill helst slippa att plocka loss panelen i stittbrunnen på passagerarsidan. Hur var det på micke r1 kärra? En eller två plåtar?

post-621-0-25556300-1357757940_thumb.jpg

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

1 tjock plåt. Men du har ju fördelen att svetsa från båda sidorna av plåten.

Kan du inte sätta en lika på insidan så blir det starkare? Alltså på insidan av samma rör.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Jo på förarsidan (den som syns på bilden) kan jag sätta plåtar på båda sidorna. På andra sidan har jag en panel på insidan av ramören som jag helst inte vill sabba så där kommer jag bara åt utsidan. Vi får se hur jag gör till slut.

Link to comment
Share on other sites

Röret i främre bågen är 40x2 (enligt SBF reglementet). Utsticket från karossen är på bilden ca 45 mm från kaross till anslutning. Detta kommer dock att minska när jag får till rätt höjd på främre bågen. Det är första gången jag ger mig på att anpassa rör till varandra så jag ville träna lite innan det slutgiltiga snittet läggs... Har använt mig av vinkelslip och det utmärkat programmet Tubemiter. Hittas här och funkar så att det ger en utskriftsversion av snitten som tejpas på röret i fråga. Sedan är det bara att rita, kapa och slipa.

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...