vedde Posted January 25, 2013 Posted January 25, 2013 Är det samma dim i bakre bågen? /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
fege Posted January 25, 2013 Author Posted January 25, 2013 (edited) Bakre huvudbågen är gjord av MNR och den är i 45 mm rör. Den följer MSA regler och bör därmed vara 45x16 gauge (1,612... mm) Edited January 25, 2013 by fege Quote
fege Posted February 14, 2013 Author Posted February 14, 2013 Det har gått lite segt den sista tiden men nu är det bara sidorören kvar att passa in. Sedan kan jag bränna ihop bågen och lägga på lite färg. Quote
vedde Posted February 15, 2013 Posted February 15, 2013 Snyggt! Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
Morty Posted February 15, 2013 Posted February 15, 2013 Snyggt! Hur mycket frigång har du mellan hjälm och båge? Quote
fege Posted February 15, 2013 Author Posted February 15, 2013 Tackar! Ha inte mätt frigången men när jag bestämde höjden på huvudbågen så hade jag 60 mm frigång mellan hjälm och en tänkt linje ner mot ramverket i nosen. Borde bli lite till nu när rören inte lutar så brant ner mot fronten. Quote
steel Posted February 15, 2013 Posted February 15, 2013 (edited) Hej, snyggt. Om det är trångt flytta in rören mer mot centrum så spar du plats, ser ut som om de ligger rakt ovanför stolen. Bifogar en bild på min sjua med båge som exempel. Pär Edited February 15, 2013 by steel Quote
fege Posted March 3, 2013 Author Posted March 3, 2013 (edited) Nu är alla rör äntligen inpassade! Nu är det bara svetsningen kvar och tillverkning av fästen till backspeglarna. Edited March 3, 2013 by fege Quote
vedde Posted March 3, 2013 Posted March 3, 2013 Fan va nice! Ser jättesnyggt ut. Nu är det bara att ta fran TIGen och göra snygga mönster svetsar. :rolleyes: / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
fege Posted March 3, 2013 Author Posted March 3, 2013 Tackar! Börjar få lite kläm på TIG:en nu faktiskt. Skall köra "skarpt" på bågen ikväll.... :o Quote
vedde Posted March 3, 2013 Posted March 3, 2013 Närbilder när du är klar! /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
Näsbypatrik Posted March 3, 2013 Posted March 3, 2013 Tackar! Börjar få lite kläm på TIG:en nu faktiskt. Skall köra "skarpt" på bågen ikväll.... :o/> Tig är nice. Har du tillgång att köra med rotgas? Så får man sjukt bra genombränning. Har gjort som så när jag byggt avgassystem att jag satt ett te på gasslangen till handtaget och lett gas genom en strypventil. Sedan justerat gasflödet med en lös gasflödesmätare. Men det kan man prova sig fram. Nackdelen är ju att man gör av med mycket gas. Men det blir snyggare på insidan än utsidan. Mvh Quote
fege Posted March 3, 2013 Author Posted March 3, 2013 Här kommer en bild Vedde! Vart lite skumma ljusförhållanden för mobilkameran så det blev bara en bild som duger. Blev inte helt klar för nu behöver jag lyfta av buren för att bränna färdigt! Tror inte jag skall väcka frugan för assistans... Eller vad tror ni? :)/> Näsbypatrik: Nej, har inte testat rotgas ännu. För kolla på detta framöver. Jag hör att vi har mer än MNR att prata om när du kommer... ;)/> Quote
vedde Posted March 4, 2013 Posted March 4, 2013 Ser ju riktigt proffsigt ut! Tänk va fint det kan bli med en liten Kina TIG. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
Näsbypatrik Posted March 4, 2013 Posted March 4, 2013 Här kommer en bild Vedde! Vart lite skumma ljusförhållanden för mobilkameran så det blev bara en bild som duger. Blev inte helt klar för nu behöver jag lyfta av buren för att bränna färdigt! Tror inte jag skall väcka frugan för assistans... Eller vad tror ni? :)/>/> Näsbypatrik: Nej, har inte testat rotgas ännu. För kolla på detta framöver. Jag hör att vi har mer än MNR att prata om när du kommer... ;)/>/> Det ser ut att ha brännt i bra. Quote
fege Posted March 29, 2013 Author Posted March 29, 2013 Anmäld till Rudskogen 15/4, Falkenberg 25/4 och Kinnekulle 10/5. Dags för slutspurt i garaget..... Quote
fege Posted March 29, 2013 Author Posted March 29, 2013 Japp, SVKG! De har en körning till fram i september på Falkenberg. Det sk. "Höstrusket". Quote
fege Posted April 3, 2013 Author Posted April 3, 2013 Då var buren äntligen lackad och klar! Bara resten kvar... Quote
vedde Posted April 4, 2013 Posted April 4, 2013 Tjusigt Fredrik Hoppas min kan bli lika snygg! :notworthy: Måste kännas bra att vara i mål med den redan nu. :racesmile: /Fredrik Quote
fege Posted April 4, 2013 Author Posted April 4, 2013 Jodå, skönt att ha den färdig! Måste bara fixa till karossidor vid motorn också innan körningen på Rudskogen den 15:e april. Lite bortrest med jobbet nästa vecka också så det blir några nattpass framöver... Quote
fege Posted April 9, 2013 Author Posted April 9, 2013 (edited) Stressmeck! Det börjat arta sig med karossidorna! En annan lite kul pryl har också hittat in i garaget. Kan nästa vinters projekt vara bokat...??? :)/> Edited April 9, 2013 by fege Quote
fege Posted April 14, 2013 Author Posted April 14, 2013 Morgondagens körning på Rudskogen blir inställd för min del p.g.a jobbet :banghead: Quote
cealm Posted April 14, 2013 Posted April 14, 2013 Du har skaffat en Volvo-ljuddämpare ser jag. Monteras utanför karossen? Quote
fege Posted April 14, 2013 Author Posted April 14, 2013 (edited) Japp, roterande ljuddämpare från Volvo! :)/> En TD04HL-16T (7:ans vinklade avgarhus) Det blir nog åtminstone halvvägs utanför. Det är tight på den sidan av motorn (enda stället det ät trångt under huven på en BEC) så vill jag inte dra om ett ramrör får det bli lite utanför. Vi får se när det är klart... Edited April 14, 2013 by fege Quote
Kilkenny Posted April 14, 2013 Posted April 14, 2013 Det är svinfränt att ha turbon på utsidan, alla coola snubbar kör så. :) Quote
vedde Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 Hur planerar du sköta datoriet med insprut och tändning? /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
fege Posted April 15, 2013 Author Posted April 15, 2013 (edited) Det tänker jag inte göra... :)/> R1:an med fuggar är "ganska lätt" att konvertera. Har inte helt grepp på alla bitar än men i praktiken behöver man enbart höja kompet, förstärka kopplingen (redan gjort) och justera kammarna något. På förgasarsidan är det, förutom trycksättning, mindre huvudmunstyken och ett hack på nålen (grovt, koll med lambda rekommenderas). Pump och tryckregulator till förgasarna behövs också. Alltså inte så mycket man behöver göra om man inte vill ladda mer än 0.7 bar i alla fall (bör ge runt 220 hk) Edited April 15, 2013 by fege Quote
vedde Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 Sweet! Kollade ett kit till min, med garanti 40 loppor, blit inte i år tror jag! ;-) /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
Thomas Posted April 15, 2013 Posted April 15, 2013 Det tänker jag inte göra... :)/>/> R1:an med fuggar är "ganska lätt" att konvertera. Har inte helt grepp på alla bitar än men i praktiken behöver man enbart höja kompet, förstärka kopplingen (redan gjort) och justera kammarna något. På förgasarsidan är det, förutom trycksättning, mindre huvudmunstyken och ett hack på nålen (grovt, koll med lambda rekommenderas). Pump och tryckregulator till förgasarna behövs också. Alltså inte så mycket man behöver göra om man inte vill ladda mer än 0.7 bar i alla fall (bör ge runt 220 hk) Höja kompet? Quote
fege Posted April 16, 2013 Author Posted April 16, 2013 Sänka, såklart!!! Tur att någon är vaken... :) Quote
fege Posted April 23, 2013 Author Posted April 23, 2013 (edited) För er som funderar på att köra 30 + ampere genom nummerskyltsbelysningen kan jag meddela att det inte fungerar.... :)/> I förrgår var jag ute på en runda och ställde in kärran som vanligt. Igår var den död?!?!? Huvudsäkringen hade gått och felet hittades efter lite detektivarbete i form av en kortslutning i nummerbelysningen. Problemet är provisoriskt löst och det blir till att byta en liten bit kabel där bak då det blev härdsmälta i kabelmattan närmast lampan. Då har man att göra ikväll också... :thumbsup:/> Edited April 23, 2013 by fege Quote
vedde Posted April 24, 2013 Posted April 24, 2013 Tja Fredrik Vad har du för vinkel på "rutan" i störtbågen? D v s hur mycket lutar den bakåt. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
fege Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 Ja du! Lagom mycket skulle jag säga... :) Jag drog ihop den utan någon ritning och kapade "takrören" utifrån vad som såg bra ut. JAg kan mäta ikväll och återkomma när jag vet. Quote
fege Posted April 24, 2013 Author Posted April 24, 2013 Då har jag mätt lite och kommit fram till att "rutan" lutar ca 20 grader bakåt från lodlinjen när bilen står på backen. Hoppas det är till någon hjälp. Quote
vedde Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 Tack det ger ett riktmärke, får se om det ser bra ut på min, kanske behöver mer eller mindre. Finns det regler eller bara vad man tycker är snyggt? /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
cealm Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 (edited) vedde: --- Finns det regler eller bara vad man tycker är snyggt? ---- Ja det finns regler i VVFS 2003:22. Mycket är skrivet på formen: 75 § Belysning skall finnas i passagerarutrymme samt vid fotsteg och alla platser där det finns något hinder. Belysning skall ha tillfredställande styrka som under mörker gör det möjligt att säkert komma in i och ut ur bilen och att söka upp lämplig sittplats. Sökte bara på "tillfredställande" och exemplet gällde lastbil men det visar principen hur reglerna skrivs. Det finns andra sätt också som är mer exakta ett exempel är placering av strålkastare eller andra ljus, där finns det områden som utrustningen skall vara monterad inom och som grädde på moset siktvinklar så inget skymmer. Du har stora möjligheter att bygga "fritt" men bygg så du känner dig trygg i bilen, att inga kanter eller "hörn" är så nära att du uppenbart kan skada dig på dessa samt var beredd på att besiktningsorgan kan kräva stoppning på hela eller delar av bågen. Summering: Reglerna är indirekta, sedan kan det finnas speciella regler för olika banaktiviteter mm. Jag skriver bara om "myndighetsregler." Edited April 25, 2013 by cealm Quote
fege Posted April 25, 2013 Author Posted April 25, 2013 Sweet!Kollade ett kit till min, med garanti 40 loppor, blit inte i år tror jag!;-)/FredrikSkickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Har också sett att kitten är ganska dyra. Sedan är ju de oftast anpassade till hojar så grenröret och en del andra komponenter kan man förmodligen inte använda rakt av i alla fall. Köp lösa bitar och bygg ditt eget kit. Tack det ger ett riktmärke, får se om det ser bra ut på min, kanske behöver mer eller mindre. Finns det regler eller bara vad man tycker är snyggt?/FredrikSkickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Jag har inte sett några regler utan utgått från vad jag tyckte blev bra bara. Quote
vedde Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 Min tanke var SBF regler, men tack för de övriga. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
fege Posted April 25, 2013 Author Posted April 25, 2013 Det jag menade avar att jag inte hittat något i SBF-reglerna ang lutning bakåt. Tror det står något om att den skall följa A-stolpen och taket väl. Ta en titt för säkerhets skull. Quote
vedde Posted April 25, 2013 Posted April 25, 2013 Ok tack /Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
fege Posted April 25, 2013 Author Posted April 25, 2013 (edited) Hemkommen från Vårruset på Falkenberg med SVKG. Välarrangerat och kanonkul som vanligt! Hade till och med tur med vädret då första droppen kom när jag svängde ut från parkering på väg hem. Nytt personbästa på 51:53 s med halvsladdriga bromsar bådar gott. Behöver lufta lite bromsystem... Edited April 28, 2013 by fege Quote
fege Posted April 27, 2013 Author Posted April 27, 2013 Här kommer första passet i racegruppen från Vårruset. Luft i främre bromskretsen gjorde en del inbromsningar spännande och gjorde att jag fick bromsa tidigt för säkerhets skull. Pass två är under uppladdning. Quote
Jocke4U Posted April 28, 2013 Posted April 28, 2013 Jäklar vad gott! Mercan gick rätt bra eller? Quote
fege Posted April 28, 2013 Author Posted April 28, 2013 (edited) Mercan går sjukt bra! Den gick i DTM 1992 men Keke Rosberg och Ellen Lohr bakom ratten...Levererar ca 350 hk så den är inte lätt att hänga på. Hittade ett klipp från tiden det begav sig Edited April 28, 2013 by fege Quote
vedde Posted April 28, 2013 Posted April 28, 2013 Hej Fredrik Kör du med en GoPro och Racechrono på Samsungen för att få ihop video och den övriga informationen som visas i filmen? Skall skaffa en GoPro och har redan telefonen, Racechrono och pucken. /Fredrik Quote
fege Posted April 28, 2013 Author Posted April 28, 2013 Jag använder Racerender 2 för att sammanföra filmen med loggfilen. http://racerender.com/Products.html Funkar väldigt bra! Det som är lite pill med är att synka loggen med filmen men det får man snabbt kläm på tycker jag. Quote
vedde Posted April 28, 2013 Posted April 28, 2013 Coolt, då vet jag vad jag behöver. Tack. / Fredrik Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.