Jump to content

Recommended Posts

Posted

En sjuka på SAAB:s motorer är att silen i oljepickupen är helt täppt av sot o mög. och då blir det inte tillräckligt med olja till lagren

Posted

mitt oljetråg är ju nytt och rengjord sil men orginal tråget var ju lite sörjigt helt klart , troligtvis har jag nog en dåligt servad motor :banghead:

Posted

och överjävliga cylindertryck med ett vrid på 500Nm när haveriet kom hade inget med saken att göra :prop:

jörgen

Posted

---- efter en vanlig lugn omkörning på 70 väg utan några som helst konstiga omständigheter. --- Det är påfrestande med lugn och stillsam körning, både för materiel och förare eller i alla fall vissa förare på forumet ....... (eller hur Drake) .

LUPUS!!: GLÖM INTE stämplarna i serviceboken vid din 67 mila service. Glömd stämpel = dåligt andrahandsvärde så säger i alla fall reklamen för mer massproducerade bilar.

Posted

Det kan ju vara så att du har en helt vanlig persontransportbilsmotor. En bil som gått 2-3 km A-B med kanske tusen kallstarter varje år..

Christer J

Posted

och överjävliga cylindertryck med ett vrid på 500Nm när haveriet kom hade inget med saken att göra prop.gif

jörgen

förstår inte alls vad du menar hypocrite.gif

Posted

Så du planerar att plocka ut ännu mer hästar nudå? smile.gif

orginalet + min lilla "blueprinting" skall nog räcka däremot konstigt att jag fick lager haveri hade mera förväntat mig hål i kolvar eller liknande pga spikningar i våras när sw var ny, men ett endoskåp titt ner i motorn sa att cylindrar ventil mm var som nya, gick till och med att se honings reporna från tillverkningen thumbsup.gif .

Hade ju loss motorn för två år sedan när jag montera nya tråget skulle bytt lager i rent förebyggande syfte är ju ingen stor utgift.

Posted

9000 kolvarna är grymt stryktåliga ,likaså stakarna, men det vet du redan, gamla lager som är lite slitna håller inte för dina "små" blåprintningar :lol: särskilt inte när du närmar dig 300 pållar snart.

hur gick det med turbon idag?som ny igen?

jörgen

Posted

Hej lelle pöjk. Det var ett j-a tjöt. Problemet sitter bakom ratten. Alternativt bakom tangentbordet. Du har mappat motorn fel helt enkelt. Ring Tor, han vet hur man får tag i mig, så ska jag hjälpa dig.

Mvh, the DÖCTOR

Posted

Hej lelle pöjk. Det var ett j-a tjöt. Problemet sitter bakom ratten. Alternativt bakom tangentbordet. Du har mappat motorn fel helt enkelt. Ring Tor, han vet hur man får tag i mig, så ska jag hjälpa dig.

Mvh, the DÖCTOR

Dr Roffe :bowdown:

Jo jag kan nog ha mappat din gamla motor lite hårt (eller mycket hårt) men då hade jag förväntat mig andra trasiga saker.

Tror orsaken ligger hos de där italienarna som gubbkörde på samma olja 18' mil innan du kom och tok körde den i slutet.

Motor gubbarna på jobbet sa att vevstaks lagren till 99% går först om det är frågan om överbelastning av sw typen.

Om vev lagren får är det alltid fråga om brist på smörjning av skräp eller liknande

Så jag tror att det hade behövt fått en lugnare tid på äldre dar än vad jag gav den.

Skall du förbi mot gbg skall du få en provtur , nya motorn borde vara i om en vecka så då kan du komma och göra den "perfekta mappen" :eclipsee_steering:

  • 3 weeks later...
Posted

Då var bilen i gång igen sedan i söndags , kört ca 20 mil nu och denna motorn går helt annorlunda.

Tyst och fint och JÄMT på tomgång och jag tycker drar lite bättre på sug sidan av motorn om man säger så.

Den gammla motorn var nog lite våldtagen redan i italien innan den importerades och jag sedan över laddda.

Skall nu ge den nya minst 50 mil inkörning med försiktig körning = under 0.7 bar , detta då motorn ju var en 0 milare på pall, sedan nya filter och olja igen och så dubblar vi det hela :).

Kör lite bättre olja denna gången och inte på fatet till John deeren....:prop: ( det var bra olja det med jag lovar , del syntet och rätt visko)

Men hur som helst BP verka behöva sponsring och det priset sdcc tar för fyra liter 5w50 hel syntet är svår slaget. ca 550 spänn för 8 liter + två olje filter

Nästa projekt blir att bredda en sådan här som ligger i garaget ca 5 cm

http://www.saturnsportscars.co.uk/store/index.php?_a=viewProd&productId=35

  • 1 month later...
Posted (edited)

Då har man köpt sig en tredje motor att ställa i garaget.Men undra hur jag tänkte nu.....weber högvarvig och 2,45 liter med ett Saab märke på Morty är detta ditt fel ? från respirator till motor som suger fortsättning följer

Edited by LUPUS
Posted

--- Men undra hur jag tänkte nu --- Lätt, du tänkte köra fort förmodligen fortare än andra.....

Posted

Lägg gärna upp lite bilder på delarna så jag får se vad jag missade... ;)

Kollade när jag skicka mitt första PM på rejsa , jag tveka i 13 minuter från annonsen kom inBilder får komma senare , forumet här har ju maxa mig ocgh det är krångligt att länka

Posted

Allt är mitt fel :) :)

Precis ! frågan är ju vad som händer om man tar en sug optimerad motor och topp med stor volym som är 13 kg lättare och sedan turbo matar den oxå

w00t2.gif

Posted

Precis ! frågan är ju vad som händer om man tar en sug optimerad motor och topp med stor volym som är 13 kg lättare och sedan turbo matar den oxå

w00t2.gif

Den tanken har aldrig slagit mig :hypocrite: :hypocrite: , men nu när du sa det så såg jag bromspapper från en motor med samma innehåll som min förutom kolvarna och en GT30. Den bromsades till 402hk... :) :)

Posted

Detta skall vara specen, säljaren visste lite dåligt vad som egentligen fanns i motorn, men troligtvis är detta en överbliven gammal rally motor byggd på labbet i södertälje.

Egentligen kanske man skulle åka sug på en sådan här skapelse ca 250 Hp sug kanske är kul det med.

Men det är nog ännu roligare med en gt28rs på prop.gif

B206 ("nya" Gjutgärnsmotorn men utan balansaxlar, satt en årmodell i Saab 9-3) , borrad till 93 mm 2,3 liter vev = 2.45 liter slagvolym

B206 block (utan balansaxlar), borrat och stress-henat (forsbergs (Nille)), bearbetning för och monterade oljesprutmunstycken, B93 kolvar (Saab 2,12 liters 900 motorn), kompression ca 10:1

Cylinderhuvud med putsade kanaler och radiesäten samt 33 mm inloppsventiler.

Specialtilverkat Inloppsrör för Weber DCOE/Dellorto DHLA förgasare, dock finns bara 1 av de två förgasarna kvar Saab Trionic T5 elhärva, DI-kasett. Färdig platta för avgassamlarbygga (+ std avgassamlare)

Trimkamaxlar, duration ca 265 deg

Saknas, svänghjul, styrsystem (lämpligen kombineras förgasarna med riktig tändning)

Motorn stått oanvänd i ca 10 år (aldrig startad, konserverad från början, dock bör ev ventilfjäder sättning kontrolleras). Förväntad effekt (rätt mappad) >210 hp och massor av vrid

Skall motorn nyttjas för turbodrift måste kolvarna bytas.

B206 motorn passar ju även på Opels växellådor, så denna motorn ypperlig för tex super-seven bygge.

Posted

sdcc var billiga på oljor, jag var inne o kika där.

Tar du en sugoptimerad motor o turbomatar så får du räkna med att registret ligger högre upp än sugmotorns. Jag personligen tycker en sugmotor med bra karaktär på 180-220hkr i en 7:a är kanon att köra. Jag körde på 80-Talet lätta bilar med Turbo och det blir lätt ganska "hysteriskt" i en lätt bil. denna är smått hysterisk för gata.

jag skulle då föredra en motor på 150-200hk och ladda 0,5bar med turbo eller hellre Vortex eller liknande. (remdrivet)

Posted

sdcc var billiga på oljor, jag var inne o kika där.

Tar du en sugoptimerad motor o turbomatar så får du räkna med att registret ligger högre upp än sugmotorns. Jag personligen tycker en sugmotor med bra karaktär på 180-220hkr i en 7:a är kanon att köra. Jag körde på 80-Talet lätta bilar med Turbo och det blir lätt ganska "hysteriskt" i en lätt bil. denna är smått hysterisk för gata.

jag skulle då föredra en motor på 150-200hk och ladda 0,5bar med turbo eller hellre Vortex eller liknande. (remdrivet)

Halins är ju något extrem prop.gif och den hystersika sidan beror ganska mycket på turbo val och mappning. min turbo är inte mycket större än en orginal aero turbo men kullagrad och ganska mycket bättre svar i laddar fullt från 1800 rpm, vid 3000 varav är delayen nästa försumbar om man redan ligger på last

Och 2.5 liters sug är nog ganska fint i en sjua, inte sjukt mycket effekt men lätt kört och trevligt.

Tyvärr är det ju att byta ner sig att gå till sug och jag tror moment beroendet redan satt sig. får väl göra en amerikanare "Theres no replacement for displacement"

Posted

Min motorkombination är NG 900 2.0 sug med 10,2 i kompf. och som är torbokonverterad med orginal

lågtryck 0,5 laddtryck, oljesprut under kolvarna.

Har kollat om det förekommer några spikningar genom att logga och inga spikningar har synts ännu thumbsup.gif

Var ute igår med min kompis som är chassietunare för att göra lite finjusteringar nu när den nya bilen gått 260 mil på 4 veckor laugh.gif

och han blir mer och mer övertygad att min motor har mer än orginalets 150hk och jag kan nog hålla med då både insug och avgassidan andas betydligt bättre än orginal och att jag har högre komp,har även en loggad insugstemp som inte har överstigit än så länge 47 grader (har laddkyl på )och ett insugsfilter som sitter i noskonen och får ostörd kylluft till motorn, så han tror att den borde ligga på kanske 185-190 hk +.

Min saab 9000 2,0 sug har loggad insugstemp på 89 grader vid normal körning.

Vridet innan turbon börjar ladda är riktigt bra med mitt högre komp trots att jag bara har en 2,0 .

Provade kilkennys bil i helgen och han har större motorvolym i sin volvomotor (lättryckare) och den har ett fint vrid som gör den lättkörd.

Lupus, om du turboar den nya motorn så kan nog din drivlina börja ge sig wink.gif eller vad tror du? men o andra sidan så behöver du ju inte ladda på så mycket för att få ett fint register som passar bra på kullen, om du inte ska börja med rattlåsracing istället förstås, men en sug motor med din spec är ett helt underbart konsept som det är, skit i förknasarna och kör T5 som det är och allt fungerar , då har du ju ett perfekt system som ger mer effekt än knasarna.

Jörgen

Posted

en lågtryckad 2.5 litrare låter bra i mitt huvud oxå

( och lågt tryck är ju 0.99 bar)

Posted

kamikaze resa till stockholm 76 mil fredags natt innebär att motor nummer 3 numera står i garaget.

Motorn är ju som sagt 2.45liter utan balansaxlar och byggd för rally med förgasare och lite masserad i toppen.

Har ett hemmabyggt insug som passar mot dellorto 48:or och borde flöda klart bättre än orginal toppen med lite trattar och ett turbo plenum

Men det är mystisk det där med förknasare teknik nörden i mig tycker det ser fräckt ut...........tydligen sitter det sånna här doningar på några Ferrarri orginal ......... men nää det skall bort insprut skall det va, Se säljes annonser för knasarna.

Förgasar porr kanske

post-15-003171400 1284497195_thumb.jpg

En ensam knasare , den andra var redan såld

post-15-042422300 1284497207_thumb.jpg

Fint insug, port matchat mot toppen och lätt masserat i kanalerna med ventil vinklar och 33 mm ventiler vad det innebär, trodde det var det orginal på saabar ???

post-15-002866000 1284497220_thumb.jpg

Nu hamnar den i pallstället och inväntar ett nytt motor ras eller bara inspiration i kassan för tyvärr krävs 4 nya smidda 9-5 kolvar för turbo laddning för den nätta summan 8 stora papp och det känns onödigt just idag.

eller kanske köra sug ett tag ....... nej nej bort bort hemska tanke

Posted

går ju att köra med 2 toppackningar, eller :hypocrite: , men jag säger fortfarande att den motorn skulle gå hur fint som helst som enbart sug.

jörgen

Posted

går ju att köra med 2 toppackningar, eller :hypocrite: , men jag säger fortfarande att den motorn skulle gå hur fint som helst som enbart sug.

jörgen

enligt killen på saab som byggt motor för 10 år sedan ( jo jag fick tag i honom till slut) så håller inte kolvarna. Sitter OG 900 2.1 kolvar i och de har inte hållfasthet för turbo. Och han borde veta då han var en av södertäljes gamla motor gurus.

Tydligen är det oxå lite väl smal spalt för ventiler för en turbo, 0,5 mm anläggnings yta på avgas ventilerna för bra flöde , en turbo motor brukar vilja ha 1.5 för att inte bränna ventiler, men det beror ju på hur hårt man kör.

Posted

Är den strokad också ??? i så fall kolla upp om stakarna är längre eller originallängd. Är de originallängd så blir vinkeln på stakarna mer och på t.ex. Volvo B230 så frestar det blocket så hårt att de gärna spricker om man laddar på lite rejält. speciellt om man strokar från 80mm till 98 mm. Det beror på hur de ligger från början, men ligger de kritiskt så bör man inte fresta för mycket. Den opel gsi motorn jag har är inte så glad för strokning heller men är en go motor för övrigt.

Posted

Är den strokad också ??? i så fall kolla upp om stakarna är längre eller originallängd. Är de originallängd så blir vinkeln på stakarna mer och på t.ex. Volvo B230 så frestar det blocket så hårt att de gärna spricker om man laddar på lite rejält. speciellt om man strokar från 80mm till 98 mm. Det beror på hur de ligger från början, men ligger de kritiskt så bör man inte fresta för mycket. Den opel gsi motorn jag har är inte så glad för strokning heller men är en go motor för övrigt.

B206i block med en 2.3 vev i , 153 mm stakarna ger 9-5 kolvhöjd ( ger minst krafter i vändning) blocket borrat till 93 mm ger något i närheten av 2.46 liter. Toppen planad 1mm så det blir nog en E85 motor om den någonsin blir turbo motor

Och varva för mycket är nog ingen höjdare max 7000 då det är hydraliska tryckare fortfarande

Posted

Mina hydrauliska klarar 7500 utan problem. Men då antar jag att de blocken är ganska kraftiga eftersom det är borrat och blir tunnare då vilket i överladdnings hänseende brukar ställa till med problem.

Posted

här har du kolvar.

Jag har Accralite i min opelmölla och smidda kolvar här kostar ca 10 000:- till den och med flygfrakt express hade jag accralite för 5500:- hemma till dörren.

## frågan är om inte en opel mölla går under volym tillverkninng , dessa kolvar blir ju lite special , men man får väl maila mått och fråga

Mina hydrauliska klarar 7500 utan problem. Men då antar jag att de blocken är ganska kraftiga eftersom det är borrat och blir tunnare då vilket i överladdnings hänseende brukar ställa till med problem.

### jag varvar ju 2.0:an till 7000 nu utan problem så tryckarna är nog ok till dess, 500 rpm till kanske oxå går unsure.gif

enligt han som byggde motorn är hållfasthet inget problem alls även på ett borrat block, däremot är det så att man kan ha maximal otur och råka ha en gjut por utan för vad som är normalt, med borrat lopp kan marginalen ibland vara på gränsen, denna motor är dock provtryckt i kyl kanalerna för att kolla detta

Posted

En bekant kör rally med en 900 med samma recept och problemet för honom har varit att växellådorna ger sig. Hans 9000 drog finfint till 7500 varv och första motorn höll 32 tävlingar och med ett par 3:e placeringar i klassen som sämta resultat. Det var ett vevstakslager som efter 26000 orenoverade mil, till sist lämnade in.

Posted (edited)

fega ur igår då jag inte ens såg till garaget när jag vakna pga dimman. Men idag blev det 6 mil tur och retur til jobbet.

Pilla även till baka samma sw jag hade på förra motorn , får väl anse att denna är inkörd nu och får börja ta lite stryk.

515.gif

.

Med dagens kalla väder, 98 oktan i tanken, af på ca 12 är det inga som helst probem med spikningar eller iknande .

Däremot villi inte min nästan nya orginal turbo koppling vara med längre. Får bli att jaga fram en viggen tryckplatta med lamell

hasslösa med opel / vw klubben till helgen , tydligen inte helt omöjligt de släpper in ej märkes nördar. är det fint väder och traktorn står still kanske det kan bli kon bana i helgen

Edited by LUPUS
  • 2 weeks later...
Posted

Har du köpt koppling ännu? Finns en ännu kraftigare tryckplatta från Sachs Race Engineering - tror den har slutsiffrorna 999 767 (har en sådan liggande ;) ). Viggenkopplingen med std-lamell är väl bara specad till 450 Nm om jag minns rätt...

Posted

Har du köpt koppling ännu? Finns en ännu kraftigare tryckplatta från Sachs Race Engineering - tror den har slutsiffrorna 999 767 (har en sådan liggande ;) ). Viggenkopplingen med std-lamell är väl bara specad till 450 Nm om jag minns rätt...

Denna Sachs tryckplatta 3082 999 767 ær specad till 330 Nm med organisk (std) lamell. +30% med sinterlamell 1861 999 804.

Posted (edited)

3082 999 767 klarar 380 Nm med org lamell. skrev fel i mitt förra inlägg.

Edit: Eller inte fel. Enl ABR katalogen så har de två uppgifter, en 330 och en 380. Kollar upp det. Men Viggenkopplingen är ju ganska okej annars. Och betydligt billigare.

Edited by Christer J
Posted

race stuff kopplingen är nog overkill och även dyr.

ny viggen koppling med personal rabatt eller speedparts borde duga på våra bilvikter och passar plånboken bättre, det finns ju en säkring där bak som heter .......däck. den borde väl lösa ut med viggen grejor

Posted

Aha - du tänker så... I så fall har du ju "brytpinnen" i from av en R25-växellåda mellan motor och bakhjulen också! :prop:

Posted

R25 tål mer än folk tror. vad som är svagheten är växelväljare som kan gå av när man misshandlar i växlarna. jag har inte sett eller hört någon köra sönder drev eller axlar.

Posted (edited)

brytpinnen har hållt än:blink:

jag kör ju med dubbla hardy skivor på kardanen från omega 3000 donatorn, tror den skonar drivlinan från de värsta rycken.

vxl kvaliteten däremot vid snabba växlingar är skit, måste nog prova någon annan olja nästa sommar, sedan hade min 400kr låda 14 000 mil på sig oxå

Edited by LUPUS
Posted

min kompis har en i sin volvo med SAAB motor och den ska ge med den chippningen 280 hkr. och han har svinkört hela sommaren uten ras. nu på Emmaboda slet han av växelväljare, och jag har bytt en på min låda jag hade min Dutton men nu kör jag BMW Getrag. och de dreven är mindre än i opellådan o likaså Volvo M90 lådan har mindre/smalare drev.

Jag hade också i början svårt med växelkvaliten på lådan och det är den känd för. Nr 1. ha oljenivån 2 cm under nivåplugg.

Det som gjorde susen i min var när jag slog i Redline schockproof blå olja.

de har gul blå röd.

Gul =superlightweight = lika tunn som ATF men mkt bättre bärighet

Blå lightweight flyter som sae 30 motorolja men motsv 75/140

sedan röd heavy motsv. upp till 250

Posted

kompisen kör ju en av de s.k badstrarna med saab f40 låda och den blev som natt och dag med redline olja (den röda)

Posted

kompisen kör ju en av de s.k badstrarna med saab f40 låda och den blev som natt och dag med redline olja (den röda)

Jag bukar byta Saab original oljan till Redline MTL i de Saabar som är lite kärva i växlingarna, och det känns ofta bättre efteråt. Men det är iofs inte så att den läker synkringen till backen tex. Men efter renoveringarna tippar jag i MTL.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

    • Medlemsrabatt hos våra partners, läs mer
    • Betala medlemsavgiften innan nyår och var med i utlottningen av 500kr hos Speeding. Gäller även nya medlemmar, läs mer. swish


×
×
  • Create New...