Jump to content

SuperSonett


LUPUS

Recommended Posts

Hej Tobias!

Blir tvungen att avslöja min okunnighet vad gäller wastgaten. Behövs den för Saab LTT? eller kan man med den ställa laddtrycket?? Jag har för närvarande inga planer på en dylik i mitt projekt. Kanske skall ta och tänka om ifall det finns fördelar med den!!!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

En waste gate brukar vara förspänd till ca 0,3 bars laddtryck på en producktions bil (0.3 på 9000) => enbart en fjäder som håller i mot wastgate "luckan".

Över 0.3 hjälper sedan styr systemet till att inte hålla imot genom att styra en magnetventil som styr en tryck klocka. Det är här som du "chippar" en bil till att hålla imot mera med SW.

en lågtrycks turbo kan med andra ord vara samma turbo men utan möjlighet att ladda mera med SW+ magnetventil. I 9000 fallet är det till och med så att just min motor kunde ladda ytterligare till 0.35 anledningen är troligtvis att en förspänd fjäder kan variera i värde från fabrik, en styrd från mjukvara blir alltid rätt.

I mitt fall har jag inte kopplat in magnetventilen än utan försökte hitta ca 0.3 bar grund ladd, men det kändes mera som 1.0 + bar.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Kör du med hastighetsgivare och hur löste du det?

Anders

Menar du till t5 ? om du söker lite i tråden så har jag för mig att det står hru man kan lura det lite med en industri givare på kardan

Link to comment
Share on other sites

>>Janne L

Du kanske menar avlastningsventil - brukar populärt kallas dumpventil eller bögvissla om man låter den pysa ut i fria luften :prop: . Funktionen på den är att släppa ut laddtrycket )dvs det som går från turbon och ev. genom laddlyftkylaren till motorn) när du stänger gasspjället för att inte bromsa upp turbon genom att låta den pumpa luft mot ett stängt spjäll. På äldre turbobilar så fanns inte denna ventil men med dagens moderna och lätta turboaggregat så är den att föredra för att inte skada turbon. Pysandet kan minskas genom att återleda den utsläppta luften på insidan om luftfiltret - dvs återcirkulerande avlastningsventil så som alla(?) fabriksmonterade ventiler sitter.

Link to comment
Share on other sites

>>Janne L

Du kanske menar avlastningsventil - brukar populärt kallas dumpventil eller bögvissla om man låter den pysa ut i fria luften :prop: .

Eller Fjortis imponerare

...... och JA jag släpper min rakt ut :) men det har faktiskt med att jag inte kommer åt luftfiltret pga plats

Link to comment
Share on other sites

Grattis förresten! Du får gärna visa onödigt många bilder på Super sonetten. Mitt bygge fortskrider låååångsamt men är i alla falll snart i ett läge där den kan stå på egna hjul (typ 4 år sedan jag började bygga :icon_oops: ).

Link to comment
Share on other sites

Och jag som trodde du skulle vara färdig före mig :)

Jag är i den position att jag nu lovat vara färdig till våren....... :banghead:

Skall se vad jag kan göra på bild fronten. nu kan man ju ta ut den i solen och få lite skarpa bilder

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Ladd trycks mätare monterad !

Fanns en anledning att bilen var "liite" pigg och sedan bara tok slår av motorn när man gasar lite.

Grund laddtrycket är MINST 1.2 bar :banghead: efter vad jag han se, inte konstigt att styrlådan drar i hand bromsen. ca 1 bar med än vad som förväntas och det finns soppa till :icon_oops:

Det finns helt klart potential men nu är det gör om gör rätt !

Link to comment
Share on other sites

GT28 monterad ! och med ungefär lika många varv förspänning som orginal ( MAO ren chansning) så blev det mycket ladd

Positiva är att det känns som jag har grymt bra respons trots lite större turbo. Kullagrad verkar göra underverk

Link to comment
Share on other sites

I går hitta jag en liiiiiten orsak till högt ladd tryck. Tryck slangen kopplad till wastgaten var ingen tryck slang, den var en slang till moder natur :icon_oops: upps.

Så går det när man inte tänkte koppla in allt förrän senare och slarvar med slangarna

Mao den där wastgaten gick på absolut max vad turbon klara av i tryck :stupid:

Har inte provkört än (bilen inlåst av trakorer och kärror ) men nu borde det bli runt 0.45 enligt garrets hemsida och spec på aggergatet.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har redan beställt en CANUSB-adapter och håller på att försöka hitta ett BDM-interface som fungerar för att flasha T5. :thumbsup:

Men detta är väl inte intressant för din del? ;)

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det så kan man koppla upp sig mot T5 mot styrboxen om man ser till att man har samma program i T5Suite som i boxen. I detta läge kan man mappa online mot boxen tills man är nöjd och då sparar man dessa värden på sin dator (ligger redan i RAM-minnet i T5-boxan). Sedan får man koppla loss boxen och lägga den på arbetsbänken och via BDM-interfacet kan man då bränna ner det till PROM:et för att få inställningarna att fungera även efter att boxen varit spänningslös.

Vi kan ju fortsätta diskussionerna på http://www.lowbudgetrides.com, http://jkbpower.egetforum.se/forum/index.php eller http://forum.ecuproject.com/index.php. Känns inte som om vi behöver ytterligare en plats att diskutera T5-programmering på... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

"laga" wastegaten (koppla rätt :icon_oops: ) och prov körde bilen nu med grundladd på 0.9 som höll i sig hela vägen till man inte han med att växla och varvtals stoppet kom

Det verkar fungera...... :racesmile:

Nu hamnar bilen på sax lyften och kommer inte ut förrän det blir vår och karossen är klar

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Skillnaden på mitt kort var att jag hade en bygel/tråd mellan de två tomma hålen på utsidan om den stora kondensatorn. Även om jag nu tagit bort den så fungerar det inte så eventuellt har jag bränt någon eller båda IC-kretsarna.

Tack för bilderna!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Bläddra igenom här och insåg att det var pinsamt länge sedan det fanns någon uppdatering här.

Det står inte still i alla fall och jag har just fått en spark i arslet att vara klar till 29 april senast.

Inte för att de nya förslagen egentligen är något problem, men det är lättare att veta förutsättningarna så det inte blir försening av någon petitess

Så vad gör jag..... jo det jag har varit mest orlig för hela tiden...bankar alu plåt. Nu finns det ju mycket mera färdiga kitt än när jag börja runt 2002 så idag hade jag inte byggt ram + kaross själv ( eller jo kanske ändå :) )

Så håll till godo lite 1,3 mb mobil bilder

Bakdelen gick efter mycket mätande över förväntan ! bara ett hörn jag är lite missnöjd med ( det första jag gjorde) men jag skall lacka bilen så det lär inte synas.

Tror den blir ganska fet :)

post-15-1229897682_thumb.jpg

Ren garage kaos ( +2 grader oxå....)

Men det börjar se ut som en bil. Nu kanske inte syrran kallar bilen för "kadavret" länge som hon sa när jag körde omkring ramen ren

post-15-1229897787_thumb.jpg

Tanke vurpa när jag gjorde undre triangel länkarna får nu räddas med några fula hål. Titta på undre ramen när jag satte staget och tänkte inte på att karossen följer övre ramen. Men då jag just nu siktar på "bra lackad" mattsvart kommer det nog inte synas

post-15-1229897915_thumb.jpg

Sedan har jag hört rykten om att Tomte Jörgen kommer med en alu beklädd scuttle lagom till mellandags jobbet med plastning av noskon mot alu sidorna startar.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Den lite bättre kameran var med ute och nu är även alla plåtar gjorda på båda sidorna

så nu är det dax att skarva ihop plåten med nosen. Detta är straffet man får när man bygger ramen själv efter eget huvud och har en vinkel på bilen som inte passar med någon på marknaden tillgänglig noskon.

Detta är en Esther kon från Lilja ( tror jag) som skall fixas till och bli "flush" med plåten på något vis. Mao en hel del bor skuret.

Skall oxå försöka få till lite mera rundning i underkant så den platta utan blir lite mindre och ser ut att förlänga bilens kil form.

Tror en esther är lika bred i bak över sittbrunnen men bredare än min i fram därav felen i passform

Sidan igen , nu skall det upp ett 3 tums hål för avgas på sidan. Jörgen var även förbi med en alu scuttle som vi prov montera, kommer lyfta scuttlen med 2 ggr alu tjockleken och därmed är det på det berömda att jag behöver ett scoop men det får nog bli så ändå.

Ingen som har ett snyggt över ? Mk's ser fint ut

post-15-1230460072_thumb.jpg

Och nämnde varför jag sitter här och inte jobbar ..... det är -6 ute .... och mitt garage är inte gjutet = hemma hos farsan i kalla maskin hallen.

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Hade jag vetat att de skulle vara så tajt hade jag sänkt motorn liiiite till. den röda delen på tändkasseten åker bort men det krävs fortfarande något litet.

Men det kan inte vara mycket man skulle behöva röra ventil kåpan.... du ger mig dåliga ideer :banghead:

post-15-1230487149_thumb.jpg

Edit, för övrigt -6.5 nu och efter ett 3 timmars arbetspass är 3" hålet gjort för down pipen och jag har bestämt att flytta bak ljudämpar burken 25 cm ( tror det ser bättre ut då den är rätt STOR .

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Förkylningar och jobb förstör planerna rejält men lite händer det.

Mobil kameran är om möjligt ännu sämre, men ger lite bevis

Jörgen har filat och knackat fin fin plåt till scuttlen :thumbsup: . Hel alu med min ram under

post-15-1233512793_thumb.jpg

Bilen nu på egna ben igen och man får en liten känsla för hur den komme ratt se ut

post-15-1233512820_thumb.jpg

Vet at någon komentera när jag svetsa dit dämparen att den såg stor ut (det är den i och för sig). Men med alu plåtarna på plats såg den ännu större ut och gav bilen "framåt vikt" och det fick bli beslut på att svetsa om den och flytta bak burken 30cm.

post-15-1233512844_thumb.jpg

Risken för brännskador på benet har nu ökat men "balansen" på bilen ser mer rätt ut och faktiskt mera rätt vikt fördelning oxå.

Kommer linda med svart avgas bandage fram till dämpare som är rostfri och kanske skall poleras.

post-15-1233512869_thumb.jpg

Just nu går jag lös på el härvan vid passageraren fötter, det skall nu bli bättre uppmärkt och sättas på plats i bil.

Link to comment
Share on other sites

Tror att denna information finns med i dokumentationen som följer med T5Suite!

Hur går det förresten - har du fått tag på en vinterbil/mappningsobjekt? Jag kör för tillfället med ett hemmapulat steg 3-program omskalat för 7000 rpm för att kunna justera tändning, bränsle och laddtryck hela vägen istället för att sista mappen slutar vid 6200 rpm... :D

Link to comment
Share on other sites

-Det kanske det gjorde.... tänkte inte på det. hur som helst lite mera info här tror jag.

-Nej det blev ingen vinter bil. Tog det rätta beslutet ( tror jag) att en bil till att pilla och mappa på kommer försena 7:an.

Får jag i gång bilen så kan jag ju mappa där.

-Titta dock på en EEE 901 igår som skulle sitta fint isär plockad och installerad i bilen.

-Pilla elsysytem i går -2 och handskar när man löder... :banghead: varför börja jag bygga om mitt garage så jag numera får hålla till hos farsan

Link to comment
Share on other sites

Har fått rådet att kanske EEE är lite för seg - har du redan köpt en så du kan beräfta?

Ditt beslut var nog rätt ändå. Det är lätt att fastna i tankarna kring mappning av bruksbilen som i sig blir ett litet projekt med 3" DP och större IC och fundering på 3,5 bar BTR och kanske bättre bromsar nu när det börjar gå snabbt etc etc etc... :doh:

Link to comment
Share on other sites

eee 901 skall köra XP från början så det borde väl vara snabbare. ( tyvärr dyrare oxå) men jag tror man måste ha en solid state hårdisk i en bil av vår typ. Lär ju vibrera en del

Link to comment
Share on other sites

Jag har en Eeepc 901 med 16 GB SSD, Windows XP. Köpte den på SIBA med abonnemang hos 3 (inbyggt 3g-modem vilket är underbart). Kostar mig 349/månaden, 199 för 3-abonnemanget. Den är väldigt kvick måste jag säga. Skulle bli förvånad om den inte klarar T5Suite. Provade ett övervakningsinterface via USB och den kunde streama och spara video från 4 övervakningskameror samtidigt. Den nya generationen SSD som sitter i 901 är betydligt snabbare än den gamla i 900an, den var mer en lagringsdisk än en systemdisk.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ser att man får börja skämmas över uppdaterings frekvensen här.

Ihop monteringen går dock framåt och sommaren ser ut att kunna bli......DEN sommaren man är klar.

Just nu har jag varit ute och kört en del och letar efter saker som inte fungerar / lösa / konstiga.

Har där faktiskt ett issue som är misständande motor... :banghead: just nu ser det ut som en trasig lamda sond och därmed ingen adaption av bränslet men annars har jag nog ett allvarligare motor problem.

Nästa steg blir plasta om nosonen lite + en motorhuv

Från igår

post-15-1240738667_thumb.jpg

post-15-1240738643_thumb.jpg

En sak är säker, opel speedstern är långsam som en skol buss mot denna :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

AH, Lite avundsjuk. Jag har inte haft tid med mit projekt se senaste 2 veckorna varför jag inte ännu lyckats få bort startspärren i T5. Jag ser fram emot när jag kommit så långt som du och starta maskinen och ta en "liten" provtur!

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

Är också avundsjuk Tobias...

>>Janne

Har du ett CANUSB-interface från Lawicel ännu? I så fall kan du kanske redan flasha om boxen med de prylarna för T5Suite innehåller numera kod för att kunna flasha via CAN nu - koden finns även separat under T5CanFlasher.

Finns att hämta här:

http://trionic.mobixs.eu/

Link to comment
Share on other sites

Hm har fått en nedladdning från CanUSB att skita sig. Mjukvaran gick ner men motorn gick konstigt . En BDM prog av samma sak fick helt annan tomgång mm. Vet inte om det innebär att jag har dåliga minnen eller dåligt med 15v ( programmera i bil med laddare).

Jag skulle försäkerhets skull läsa ut sw ur burken en gång och kolla check summa inna detta är helt avbuggat.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är klart men jag trodde man kunde lita på check summe beräkningen... :) ...ja ja det kan har varit skit bakom spakarna + att jag ju i nte följde instruktionerna och hade för låg spänning. Har dock 3 burkar med 3 olika flashminnen i tydligen skall de s.k CAT minnen till och med kunna programmeras om vi låga spänningar.

Link to comment
Share on other sites

Snyggt Tobias !

Tänk om båda våra gammla byggen kunde bli klara i år det skulle va roligt !

Ljuddämparen har du byggt den själv ?

Tackar !

ja vi starta ju båda två någon gång på Jura tiden :banghead:

dämparen är byggd av lite delar 3 tums biltema krökar ( de som är under avgas banden) och sedan en lång 3" "raka rör" rostfri dämpare och en 2.5" kort liknande. Detta blev ca rätt längd och tillslut den enda lösningen på hitta en dämpare. Tar ett vikt straff där med dubbal gavlar men nu är det 3 tum det är varmt och 2.5 där det är kallare och låter mera. Skall även lindas lite runt skarven på dämparen där man normalt bränner sig :blink: .

Enligt krav skall jag tydligen filam lite ljud på detta nu oxå

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I ett försök att inte ramla av första sidan i uppdatering av bilen ( vilket verkar svårt då alla verkar få fart mot våren) så kommer här lite mera bilder

Först med monterade bak skärmar och framskärmarna löst dit lagda ( funderar på en hållare som inte väger ton)

post-15-1242153488_thumb.jpg

Samma bild efter helgens äventyr hos kompisens plåt verkstad, huven bara dit lagd i vänta på spännen på posten för finjustering

post-15-1242153605_thumb.jpg

ett till med lite bättre kamera under tillverkning. Kan meddela att nästa ........ huv kommer bli bättre för nu har vi gjort alla fel man kan

post-15-1242153678_thumb.jpg

Detta är precis före det sista felet för dagen.

Vilket var att bocka under kanten liiiiite för långt ner och vi fick huven för stor. Kommer justeras med att kapa av 1-2 cm i bak kant och justera nos konen istället

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...