Jump to content

Bra Design På Bältes Fästen


Tobbe

Recommended Posts

Hmmm

Hur ser en godkänd design ut på bältes fästen för övre punkten för ett 3 punkts bälte.

Om jag sätter det fästet ungefär 1dm upp på bågens rör vid stötdämpartornen blir det väldigt bra höjd och läge för bältet.

Men frågan är hur jag ska göra själva fästet som är bultat med 2 skruv å mutter.

19692.jpg

edit: Ytterligare en bild finns här: http://surl.se/svk

ja.. lite stökigt är det allt ;)

Har funderat på att bara kapa en fyrkantig kloss från en 4 kantsbalk(40x50x3) och fila till så att bågens rör passar in så mkt det går och sen svetsa fast.

Grejjen med det är att det inte blir sååå snyggt och kanske inte heller godkännt?

Försöker illustrera med mspaint.exe

19693.jpg

Har inte sett några 3 punkts bälte:s installationer i bågen. Finns det några fina bilder på det tro?

Fick se många fina bilder, men där satt det fast med små rörkottar ganska långt ner. och nu ska jag ändå köra med 3 punkts och båge.

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

De snyggaste installationerna jag sett har varit "bakofram", dvs rullen i mitten av bilen och fastspänningsanordningen i utkant.

Då slipper man få bågen ivägen och om man inte sitter allt för högt kan man gömma rullarna i bagaget och bara dra bältet över kanten.

Bengt

Link to comment
Share on other sites

KRAVET är trepunkts diagonalbälte, 2-punkts midjebälte får bara användas i undantagsfall om övre fästpunkt inte går att anordna utan stor olägenhet...

/Gustaf

Med andra ord är min fråga: Duger fästet som jag ritat i paint? om inte vetifasen hur man ska svetsa ihop nått.. och då kanske det är bättre att ha 2 punkts bälte som sitter fast än 3 punkts som lossar i en punkt.

Men men, jag tar å pratar med SFRO herren som ska (förhoppningsvis) godkänna min bil så får han vara med och bestämma =)

Ska förresten också ha 4 punkts bälten.. dom ligger just nu på ratten och väntar =) sprillans sabelt(om jag inte minns fel)

Link to comment
Share on other sites

jag förstår inte riktigt hur ditt 2 bultade fäste ser ut.. oftast brukar det övre (på 3punkt) sitta i en fingängad bult.. jag tänkte mig att skicka upp en platta med dylik mutter i bågen och sedan svetsa fast plattan genom 2 pluggsvetsar..en över och en under muttern.. skulle oxå gå att man svetsar fast ett lämpligt tjockväggigt rör instucket i hål bågen sedan skär gänga i det.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte riktigt hur det ritade fästet är tänkt...

Det vanligaste är ju som sagt att övre punkten är en "bygel" med en (1) bult. Då rekommenderar jag en hylsa genom burröret och genomgående bult med mutter - skisser på liknande infästningar finns faktiskt i SBFs regelbok.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lite halvt offtopic.

Om man nu mot förmodan råkar få igenom midjebälte, så är det ju egentligen inget man vill fara runt med.

Om man monterar sexpunktsbälte och använder det vad blir det för böter? Man har ju ändå midjebälte på sig i princip.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej

Lite halvt offtopic.

Om man nu mot förmodan råkar få igenom midjebälte, så är det ju egentligen inget man vill fara runt med.

Om man monterar sexpunktsbälte och använder det vad blir det för böter? Man har ju ändå midjebälte på sig i princip.

/Janne

Principen räcker inte. Bältet ska vara ECE-godkänt, och det är varken 6-punktaren eller ett FIA-godkänt 4punkts. Det finns ECE-godkända fyrpunktare och några mig bekanta har regbesiktigat med dom, även om therealpinto antagligen invänder och säger nåt om vad som verkligen är skrivet i bestämmelserna. Den diskussionen har varit uppe förr. Sök och I skolen finna.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

Normalt brukar övrefästpunkt vara en bult, då är det enklast att borra hål i bågen och sedan svetsa in ett rör som bulten går igenom. se tex på Tiger racing hemsida

Link to comment
Share on other sites

klas o therealpinto:

Det är ju klockrena installation med en bult genom bågen!... anledningen att jag kört fast är pga att mina volvo bälten har 2 bultar för övre punkten. Och dom ska sitta vågrätt för att bältet ska peka åt rätt håll.

MEN.. jag kanske skulle fundera på att byta bälten till något med endast Ett bulthål.

Link to comment
Share on other sites

eller oxå gör du en 3kantig platta med 3 hål i.. låser fast din volvo platta och sedan en bult i bågen...

men annars så finns det helt nya bälten som man fäster med en bult.. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

28845064oi2.jpg

Precis NU! har jag funderat klart... tog ju nästan två år att komma fram till detta. ;)

Och de blir andra bälten med 1 bulthål i övre fästet.

Kaaaanske SFRO1 2008.. endast bältena kvar.

Tack för ett fint forum, så man kan läsa det man inte kommer ihåg :D

edit: bältena med en bults fäste för att punkten kommer från en nissan 200sx, s13.

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Är det okey om bältets vinkel för övre fästet hamnar ca 10 grader Uppåt från axeln?

I sfro boken står det ju att det ska luta neråt, men det finns väll knappt nå standardbilar som har det lutande neråt?

Om jag sätter det lägre kommer bältet ligga och nöta mot en kant.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är okej. Det sitter ju normalt sett över axeln, rekommendationerna i boken är för krångliga för att reda ut i detalj men det står inte att det SKA luta nedåt, utan att det KAN göra det i vissa fall. Typ ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är okej. Det sitter ju normalt sett över axeln, rekommendationerna i boken är för krångliga för att reda ut i detalj men det står inte att det SKA luta nedåt, utan att det KAN göra det i vissa fall. Typ ;-)

/Gustaf

Japp, kanon =) men man vill ju ha en så trygg bil som möjligt, därför jag dubbelkollar och försöker få en uppfattning om hur noga det är också =)

Man vill ju inte borra hål å svetsa i hylsor i bågen om man senare måste flytta dom 1dm.

Märkte däremot att så som jag vill ha det, med rullen mot utsidan av bilen bakom förarstolen in mot "bagageutrymmet" så hamnar den nästan vid dämparen.. typ 1-2cm frispel som minst... men de borde ju inte göra.

Lägger upp lite bilder på bältesprylarna sen när det börjar likna något.

som referens för 4 punkts köret så finns länk till SBF:s sida här:

http://web.sbf.se/regler/up/3/FIA_App_J_2008.pdf

Se sida 20 för bältesgrejjerna.

Link to comment
Share on other sites

Kolla denna

post-561-1225125836_thumb.jpg

Bältesrullen sitter över Diffen bakom plåten _ Mycket plats och mycket att fästa i och du behöver bara ha bältes fästet i ytterkant.

Jag tror jag kommer köra denna men övre fästet i mitten på en dubbel hoop med stag emellan, dvs en båge för var stol och ett stag emellan.

Mvh

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hej

Lite halvt offtopic.

Om man nu mot förmodan råkar få igenom midjebälte, så är det ju egentligen inget man vill fara runt med.

Om man monterar sexpunktsbälte och använder det vad blir det för böter? Man har ju ändå midjebälte på sig i princip.

/Janne

Hej jag är nykommling här ...men kan man inte montera ett 3-punktsbälte på var sida om stolen...då blir det väll ett 6-punkts.. :unsure: ..och det måste väll vara lagligt..

Link to comment
Share on other sites

Pulvermannen:Det är säkert tillåtet för jag kan inte läsa att det är förbjudet men du får inte ett 6 punktsbälte i den vanliga meningen "6-punktbälte". 5- och 6-punktarna förutsätter att du har ett fäste (eller två ) som går ner i golvet/stolen mellan benen. Det är för att förbättra 4-p bältet och risken för underglidning. Risken är stor för underglidning om bältet är felplacerat / eller för löst spänt. Med 3-p på en gatbil-Seven är chansen / möjligheten att få bältet korrekt de flesta gånger mycket större. Det är också snabbt att sätta på sig.Det vanliga bara "inga bylsiga kläder emellan" utan banden så nära kroppen som möjligt

Kombinerar du med dubbla 3-p bälten så blir det fortfarande bara "dubbla 3-p bälten" du får inte plussa ihop.

Det är två möjligheter med 3-p bälten antingen sitter rullen mot utsidan eller mot kardan. Högst personligt gillar jag att ha 3-p rullen mot utsidan för det ger mig bra stöd för de sidokrafter som tex en kon eller sprint banan ger. Dvs 3-p bältet ger stöd i höger kurva/sväng och kardantunneln ger stöd i vänster kurva/sväng. För mig skulle det vara ovant att ha 3p-rullen vid kardantunneln men många har så och tycker säkert att det är minst lika bra. Ibland är det nog rent konstruktionsmässigt dvs det är enda placeringen som rullen får plats på.

Självklart är bilens användning viktig. Därför kan det vara idé med ett 3-p för vanlig körning och fästen för 4-5-6p för bana mm. Många har så också i sina bilar.

Link to comment
Share on other sites

Pulvermannen:Det är säkert tillåtet för jag kan inte läsa att det är förbjudet men du får inte ett 6 punktsbälte i den vanliga meningen "6-punktbälte". 5- och 6-punktarna förutsätter att du har ett fäste (eller två ) som går ner i golvet/stolen mellan benen. Det är för att förbättra 4-p bältet och risken för underglidning. Risken är stor för underglidning om bältet är felplacerat / eller för löst spänt. Med 3-p på en gatbil-Seven är chansen / möjligheten att få bältet korrekt de flesta gånger mycket större. Det är också snabbt att sätta på sig.Det vanliga bara "inga bylsiga kläder emellan" utan banden så nära kroppen som möjligt

Kombinerar du med dubbla 3-p bälten så blir det fortfarande bara "dubbla 3-p bälten" du får inte plussa ihop.

Det är två möjligheter med 3-p bälten antingen sitter rullen mot utsidan eller mot kardan. Högst personligt gillar jag att ha 3-p rullen mot utsidan för det ger mig bra stöd för de sidokrafter som tex en kon eller sprint banan ger. Dvs 3-p bältet ger stöd i höger kurva/sväng och kardantunneln ger stöd i vänster kurva/sväng. För mig skulle det vara ovant att ha 3p-rullen vid kardantunneln men många har så och tycker säkert att det är minst lika bra. Ibland är det nog rent konstruktionsmässigt dvs det är enda placeringen som rullen får plats på.

Självklart är bilens användning viktig. Därför kan det vara idé med ett 3-p för vanlig körning och fästen för 4-5-6p för bana mm. Många har så också i sina bilar.

Det var ett skämt...hoppas sådant är tillåtet här.. :icon_oops:

Jag nöjer mig med ett...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...